מדענים מטייוואן דורשים לנסח חוקים משפטיים שיתאימו גם לרובוטים
כיום מצב שבו רובוט הורג אדם במו ידיו נופל מבחינה משפטית בין הכיסאות: אין מי להאשים ואין ממי לתבוע פיצוי
מתוך פזיזות שכח אוראדה לסובב את מתג ההפעלה של הרובוט ולכבות אותו. בעודו טורח בעבודתו הזרוע ההידראולית רבת העוצמה של הרובוט הופעלה, דחפה את אוראדה לעבר מכונה סמוכה ומחצה אותו למוות.
28 שנה חלפו מאז התרחש המקרה, שעד כה נחשב לאירוע זניח - תאונת עבודה ותו לא. אלא שעתה, מדענים מטייוואן הגיעו למסקנה כי התאונה שהתרחשה ב-1981 היתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שרובוט הרג אדם בשתי זרועות הברזל שלו.
"אוראדה הוא הקורבן הראשון מקרב בני האדם שמצא את מותו בידי רובוט", כתבו המדענים בדיווח לכתב העת הבינלאומי למחקרים חברתיים הקשורים ברובוטיקה (Social Robotics International Journal of). "הגם שרוב בני האדם", כתבו, "אולי לא יצביעו על הרובוט כאשם בתאונת העבודה - אנחנו סבורים אחרת".
הסיבה היא שרובוטים, ובמיוחד כאלה דמויי אדם, מתחילים להיראות יותר ויותר מחוץ לסביבה התעשייתית, ומבצעים מטלות שונות ב"עולם האמיתי". הם משמשים כדוגמניות בתצוגות אופנה, מחליפים פקידי קבלה, אנשי מודיעין ומורים.
התחזיות מצביעות על כך שבעוד 20 שנה תתבסס בעולם חברה חדשה, שבה בני אדם ורובוטים יחיו בדו קיום. יש מי שצופה שכבר ב-2020 יפעל רובוט בכל בית, יבצע עבודות שגרתיות במקום המנקה, המטפל/ת, הגנן/ת,
המבשל/ת או המשרת/ת האישי/ת.
לכן ממליצים יואה הוסן וונג וצ'ייאן הסון צ'ן, מאוניברסיטת צ'יאו טונג שבטייוואן, להתחיל לנסח חוקים שיגדירו רובוטים מבחינה משפטית לדעתם, הגיע הזמן להרחיק מעבר ל-3 חוקי היסוד של הרובוטיקה שניסח סופר המדע הבדיוני אייזק אסימוב בספרו המפורסם "אני רובוט" ב-1950.
החוקים של אסימוב בסיסיים ביותר, והם גורסים כי: 1. הרובוט לעולם לא יפגע לרעה באדם. 2. הרובוט חייב לציית לפקודות אדם. 3. הרובוט ידאג לשמור על קיומו וביטחונו בשלמות.
המדענים מטייוואן טוענים שמתהווה מצב המחייב התייחסות אחרת: אם האדם מוגדר כישות משפטית מסוג אחד (כיוון שהוא יצור ביולוגי חי), ואילו חפצים הם ישות משפטית מסוג אחר (כיוון שהם דוממים) - הרובוט הוא הישות השלישית מהבחינה המשפטית כיוון שאיננו יצור ביולוגי חי וגם איננו דומם.
הרובוט אמנם איננו מצויד בהכרה וקשה להצביע על מעשה או מחדל שלו שנעשה בזדון, רשעות, כוונה או מחשבה תחילה - אבל אם היום שבו בני האדם ורובוטים יחיו זה לצד זה מתקרב, הרי שדי בכך כדי שמשפטנים יצטרכו לנסח חוקים ותקנות שמתאימים למציאות כזו.
כיום מצב שבו רובוט הורג אדם במו ידיו נופל מבחינה משפטית בין הכיסאות. אין מי להאשים, אין ממי לתבוע פיצוי. החוקים מהסוג החדש אמורים לתת כיסוי משפטי למצב החדש, וגם להבטיח שהרובוט יבצע את המטלות שהוגדרו למענו, בסביבת עבודה בטוחה לחלוטין עבורו.