האם נוקיה נרדמה בשמירה?
יבואני סלולר מודים שהפסיקו לישון טוב בלילה מאז ההכרזה על בואו של האייפון. מצד שני, רבים מהם משיקים בימים אלה את התשובה שלהם לטלפון של אפל. דווקא ענקית הסלולר נוקיה מגיבה באיטיות
מקורבים למשא ומתן דיברו על 100 אלף מכשירים בשנה שהתחייבה כל אחת מהחברות לרכוש מאפל. אם פלאפון ואורנג' יצליחו לעמוד ביעד המכירות - הן יערערו את שיווי המשקל של שוק הסלולר בארץ.

האייפונים יוצעו לציבור במחיר הנמוך יותר ממחירי היבוא האפור (3,000 שקל למכשיר), שמגיע כיום מאירופה.
הראשון שדיבר על התחרות הקרובה היה אילן בן דב, נשיא סאני, יבואנית מכשירי סמסונג לארץ. בן דב הודה בפני עיתונאים שפגשו בו למחרת ההודעה כי לא ישן טוב בלילה, אבל קם בתחושה שהאייפון יעשה לו רק טוב.
סאני הציגה באותו בוקר 12 מכשירים חדשים, מחציתם עם מסך מגע, שיתחרו על השוק עם האייפון, בהם מספר דגמים המשלבים מקלדת מצומצמת ומסך מגע, שיתאימו לאלה שלא כל-כך מסתדרים עם מסך מגע בלבד.
שבוע לאחר מכן, באירוע השקת קולקציית הקיץ של מכשירי סוני-אריקסון, הודה גם מיקי ברקן, מנכ"ל קבוצת ברס-אלקטרה, יבואנית סוני, שקבוצתו חוששת מהאייפון, אבל נחושה להתמודד עם האתגר.
אבל מה שהכי מעניין הוא שנציגי נוקיה בישראל פתאום מילאו פיהם מים, ומשום מה לא מיהרו להציג מכשירים חדשים באירוע השקה נוצץ.
"האם האייפון יערער את ההגמוניה של נוקיה בשוק הסלולר הישראלי? ",שאלנו את אילן גרינבוים, מנכ"ל יורוקום, נציגת נוקיה בישראל. "לא", ענה גרינבוים בהחלטיות. "עקב אילוצים שונים דחינו השקה של 6 מכשירים חדשים לתחילת יולי, ואני מבטיח שיהיה אירוע לא פחות מעניין מההשקות של המתחרים".
גרינבוים מנסה לשדר ביטחון, אבל צריך לזכור שהכוכבים האחרונים של נוקיה, ה-N96 וה-5800, לא ממש הצליחו לשבור שיאי מכירות, בטח לא התקרבו ל-N95, שמגיע כבר לסוף ימיו, ומכר יותר מ-100 אלף מכשירים.
"נשיק בקרוב את ה-N97, מכשיר הדגל של נוקיה ל-2009, ויש לנו תחושה שהוא יזכה להצלחה הקיץ", מצהיר גרינבוים. "ל-N97 יש לא רק מסך מגע, אלא גם מקלדת, שמגדילה את כמות הרוכשים הפוטנציאליים. חוץ מזה, אייפון
גרינבוים מקווה לשחזר עם ה-N97 את גלי ההצלחה של השנים הקודמות, כשמכשיר הדגל של נוקיה, ה-N95, הפך לסמל סטטוס ופריט חובה אצל כל הסלבריטאים - ובעקבותיהם גם אצל ההמונים.
על הקהל הזה, השמרן מטבעו, בונה גרינבוים את תוכנית המכירות למחצית השנייה של 2009. אלא שהפעם מכשיר הדגל של נוקיה כבר לא לבד בשוק. מולו יעמוד מתחרה אמריקאי שאינו קוטל קנים, ומגיע עם נדוניה של 50 אלף תוכנות ויישומים פעילים, שמספרם הולך וגדל.
לחברות הסלולר יש הפעם אינטרס: הן התחייבו לעמוד ביעדי מכירה, ויעשו הכל כדי למכור כמה שיותר אייפונים עד סוף השנה.
נכון שהאייפון לא מתאים לכל אחד, וכדי להפעיל אותו כהלכה צריך קורס של כמה שעות טובות. אבל כך אמרו גם על ה-N95, ובכל זאת הוא נקלט מהר, גם על-ידי משתמשים שלא הכירו עשירית מיכולותיו.

כדי לקבל דעת מומחה על מה שעומד לקרות פנינו לגדעון לופז, מנכ"ל חברת IDC ישראל, הבודקת את המכירות בשוק הסלולר בארץ ובעולם.
האם יש מקום לאופטימיות של נוקיה, או שהאייפון הולך לעשות כאן מהפכת חצר?
"להערכתנו תהיה, לפחות בהתחלה, פגיעה קלה במכירות נוקיה כמו במכירות של כל החברות", אומר לופז. "עם זאת, צריך לזכור שנוקיה היא מותג-על, מעין ברירת מחדל עבור משתמשים רבים. אלו התרגלו למערכת ההפעלה של נוקיה, לא מכירים מכשיר אחר, ואין להם שום חשק להתחבר למכשיר חדש עם מסך מגע מכל סוג".
"המשתמשים הללו מגיעים לנקודת המכירה ומבקשים נוקיה, ולא יתפשרו על שום מותג אחר, גם אם הוא להיט". לדבריו , ייאלצו אורנג' ופלאפון לשמור אמונים למותג הכי חזק בעולם, למרות שחתמו עם אפל על חוזה הכולל יעדי מכירות.
מכל ההיסטריה סביב מכשירי המגע נעדרה מוטורולה, החברה שהמציאה את הפלאפון. אתמול הציגה החברה את הדגם היחיד שלה עם מסך מגע. מערכת ההפעלה שלו היא חלונות 6.1, שלא נחשבת ליעילה במיוחד.
למכשיר יכולת תקשורת אלחוטית, WiFi התקן GPS ונגן MP3. יש לו מצלמה כמו באיפון החדש, באיכות 3.1 מגה-פיקסל . קשה להאמין שהוא יוכל להתחרות באיפון, גם אם המחיר שלו יהיה נמוך מאוד.
האנליסטים צופים שנוקיה תמשיך להחזיק, קרוב לוודאי, ב-40% או יותר משוק המכשירים הסלולריים, בזכות המכירות של מכשירים זולים ברשתות האופיס ו"עשה זאת בעצמך", וגם בזכות המכירות בשוק החופשי. כנראה שנצטרך לחכות עד סוף השנה כדי להיווכח אם יורוקום תצליח לשמור על הקיים - או שמלך סלולרי חדש יוכרז בישראל.