המשקיע שהתניע מחדש את הקריירה של מייקל ג'קסון

טום ברק מתמחה בקנייה ובמכירה של נכסים בעייתיים. את הבייבי החדש שלו כולנו מכירים, אבל שנים לא ראינו אותו על במה. מסע ההופעות שישיקו יחד עשוי להיות ההתחלה החדשה ששניהם חיכו לה. הוא גם עלול להיות הסוף

סוכנויות הידיעות | 12/6/2009 8:59 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
טום ברק, משקיע מלוס אנג'לס שעשה מיליארדים מקנייה ומכירה של נכסים בעייתיים, טס ללאס וגאס במרס 2008 כדי לבדוק עוד נכס בעייתי. אך הפעם לא היה מדובר באיזה בנק כושל. זה היה מייקל ג'קסון.
 
מייקל ג'קסון
מייקל ג'קסון אי.פי.איי

זמר הפופ המצליח בתבל היה תקוע עם 3 ילדיו באיזה פרויקט שיכון בחלק הישן של העיר. בגיל 49 הוא היה שקוע עד צוואר בחובות בסך כמעט 400 מיליון דולר והיה חלש כל כך, שקידם את פני מבקריו כשהוא בכיסא גלגלים.

החברים העשירים מרחבי העולם, שהציעו לג'קסון מקלט לאחר זיכויו ב-2005 מאשמת הטרדה מינית, נעלמו. אחוזתו בסנטה ברברה, "נברלנד", עמדה להימכר במכירה פומבית לכל המרבה במחיר.

אך ברק ראה בג'קסון נכס שמחירו נמוך בהרבה מערכו האמיתי - בדיוק מסוג הנכסים שקרן השקעות הפרטית שלו, קולוני קפיטל, טיפלה בהם בהצלחה בעבר. לכן הוא כתב צ'ק כדי להציל את נברלנד והרים טלפון לחבר, איל ההון השמרני פיליפ אנשוץ, שבין אחזקותיו גם חברת הפקת המופעים איי.אי.ג'י לייב.

כעבור 15 חודשים כבר התגורר ג'קסון באחוזה בשכונת הפאר בל אייר שבלוס אנג'לס ועשה חזרות לסדרה של 50 הופעות באולם "או2" בלונדון - הופעות שכל הכרטיסים להן כבר נמכרו. נדמה שהתערבותם של שני מיליארדרים עם יותר ניסיון במועצת המנהלים מאשר באולפן ההקלטות הצליחה להשיג מה ששורה ארוכה של אנשים לא הצליחו לעשות במהלך 12 השנים האחרונות: להחזיר את ג'קסון לבמה.
ניפגש במקאו?

שני המיליארדרים רואים בהופעות של ג'קסון ב"או2" רק אודישן לקריירה שתיוולד מחדש, ויכולה לכלול סיבוב הופעות עולמי בן 3 שנים, אלבום חדש, סרט קולנוע, מוזיאון בסגנון "גרייסלנד", מופעים מוזיקליים בלאס וגאס ובמקאו ואפילו קזינו בסגנון "מותחן". חזרה כזו לעסקים עשויה למחוק את חובו העצום של ג'קסון.

"מדובר באדם שיכול להרוויח 500 מיליון דולר בשנה, אם רק יחליט שהוא מעוניין בכך", אמר באחרונה ברק, "יש מעט מאוד אמנים שהם גם עסקים שמגלגלים מיליארדי דולרים. ג'קסון הוא אחד מהם". ולא שאחרים לא ניסו כבר לשקם את הקריירה שלו - אבל כולם נכשלו בגלל בלגן ניהולי, ריבים פנימיים במעגל הקרוב לזמר, וכמובן החולשות המפורסמות שלו.

גם כעת, לאחר שהמממנים החדשים העמידו לרשותו צוות "אול סטאר" ‏(קני אורטגה מ"היי סקול מיוזיקל" מביים את ההופעות בלונדון‏), עדיין נשמעים רמזים לגבי חוסר הרמוניה בסביבתו של ג'קסון: באחרונה הזדהו שני אנשים שונים כמנהליו של הזמר. חודש לפני כן, משרד רואי חשבון נחשב שניהל את ספריו של ג'קסון פוטר במפתיע בשיחת טלפון מאחד מעוזריו.

אבל צמד המיליארדרים החדשים בחייו ממעיט בערך הדיווחים האלה. "הוא ממוקד מאוד ולא יאכזב אף אחד:

לא את עצמו, לא את המעריצים ולא את משפחתו", אומר פרנק דיליאו, מנהלו הנוכחי של ג'קסון וחבר קרוב מזה 3 עשורים.

ג'קסון זקוק לקאמבק כדי לתקן את הנזק שנגרם לו במהלך שנים של פזרנות ועבודה מעטה. הוא לא יצא לסיבוב הופעות מאז 1997 ולא הוציא אלבום חדש מאז 2001, אולם הוא המשיך לחיות כל הזמן כמו מגה סטאר. כדי לממן את סגנון חייו, הוא לווה כספים רבים כנגד 3 נכסיו העיקריים: נברלנד, קטלוג השירים שלו וקטלוג השירים של "הביטלס", שבו הוא שותף עם סוני קורפ.

עד שהחל משפטו הפלילי בשנת 2005, כבר צבר ג'קסון חובות של כ-300 מיליון דולר והוציא מדי שנה 30 מיליון דולר יותר ממה שהרוויח. מה שסייע לתפיחת החוב היתה הדלת המסתובבת של יועצים וכל מיני טרמפיסטים.

לפי דיליאו, מאז 1990 עברו אצל ג'קסון 11 מנהלים. לפחות 19 בני אדם - יועצים פיננסיים, מנהלים, עורכי דין, מפיק סרטי פורנו ואפילו שייח' מבחריין - תבעו את ג'קסון בטענה שלא החזיר להם חובות או ביטל עיסקאות שנחתמו עימו. הוא הצליח להגיע לפשרה בתביעות רבות, אך בימים אלה הוא נאלץ להתגונן בתביעות אזרחיות שהגישו נגדו איש יחסי ציבור לשעבר, אמרגן, והכותב והבמאי של הקליפ "מותחן" ג'ון לנדיס.

הכל בשביל הילדים

לדברי ג'ון ברנקה, עורך דין המתמחה בתחום הבידור וייצג את ג'קסון במשך יותר מ-20 שנה, הזמר נקלע למשבר הפיננסי הקשה בין השאר משום שנהג להקיף את עצמו בחבורת "אומרי הן". ברנקה הוא שייעץ לג'קסון לקנות מחצית מקטלוג השירים של הביטלס בשנת 1985 תמורת 47.5 מיליון דולר. כיום מוערך שווי הקטלוג במיליארדים, והעיסקה הזו נחשבת להחלטה העסקית
החכמה ביותר שלו.

"הפרדוקס הגדול הוא שמייקל הוא אחד האנשים הכי חכמים ומוכשרים שפגשתי. אך במקביל, בבחירת יועציו הוא עשה כמה מהשגיאות הגרועות בתולדות המוזיקה", מוסיף ברנקה, שמייצג כיום בין השאר את "סנטנה", "ניקלבק" ו"אירוסמית". לדבריו, הוא עזב את ג'קסון לאחר שזה הכניס למעגל מקורביו "אנשים שהאינטרסים שלו לא ממש עניינו אותם".

המשבר הפיננסי של הזמר הגיע לנקודת שיא בחודש מרץ שעבר, כשהוא לא הצליח להחזיר הלוואה בסך 24.5 מיליון דולר - וחוות נברלנד עוקלה. אחיו של מייקל, ג'רמיין, גייס את עזרתו של ד"ר טום טום, מנתח אורתופדי שהפך לאיש עסקים ועבד בעבר עם קולוני קפיטל. טום פנה אל ברק, שתחילה אמר כי איננו מעוניין להיות מעורב בענייניו של ג'קסון, משום שהזמר כבר ביקש ייעוץ מהמיליארדר רון בורק, חבר ותיק של ברק.

"אמרתי לעצמי: 'אלוהים אדירים, אם רון לא מצליח לחלץ אותו, לי ודאי אין סיכוי'", אמר ברק. אבל בסופו של דבר הוא בכל זאת נמשך לעיסקה. בבעלות ברק חווה המרוחקת כ-8 ק"מ מנברלנד, וילדיו היו בין ילדי הסביבה שהוזמנו לימי כיף בחוותו של הזמר. כשנברלנד היתה במרחק של ימים ספורים ממכירה פומבית, הוא ניגש לג'קסון והציע לו עיסקה.

"ישבתי איתו ואמרתי לו: 'תראה, אנו יכולים לכסות את החוב על נברלנד ולבנות מחדש את האימפריה הפיננסית שלך", אמר ברק. "אבל", הבהיר לו המיליארדר, "מה שאתה זקוק לו זה ניהול חדש, במה חדשה, מנוע חדש".

טום, שעבד כמנהלו של ג'קסון עד התקופה האחרונה, נזכר בדחיפות של המעמד. "אם ג'קסון לא היה מחליט מהר, היינו מאבדים את נברלנד", אמר טום, "מבחינת הזמר זה היה יכול להיות ממש משפיל". ג'קסון וברק הגיעו להסכם בתוך שבוע: קולוני שילמה 22.5 מיליון דולר - והעיקול של נברלנד בוטל.

מיליון דולר לכל הופעה

ג'קסון לא דיבר בפומבי מאז מסיבת העיתונאים המתוקשרת בחודש מרץ, ונציגיו לא מאפשרים לו להתראיין. ברק אומר שנראה כי דווקא העמדה שלו מחוץ לתעשיית המוזיקה מצאה חן בעיני ג'קסון: "הוא רואה בי 'חליפה', מנהל בכיר. אני אמין בעיניו כי אני לא חלק מהעולם שלו. לא מעניין אותי להסתובב איתו. אני לא מתעניין בבחורות. לא מתעניין בבחורים. לא עושה סמים".

לאחר שקנה את נברלנד התקשר ברק לחברו אנשוץ. ברק סבר שהרעיון לסייע לג'קסון, בהתחשב במשפט הפלילי, ימצא חן בעיני אנשוץ, נוצרי אדוק. ברק שיבח באוזניו את ג'קסון ואמר שהוא "גאון" ואבא מסור. לבסוף הסכים אנשוץ לקשר בין ג'קסון לרנדי פיליפס, מנכ"ל ענף המופעים שלו.

כראש איי.אי.ג'י לייב, שולט פיליפס במחלקה שהרוויחה יותר ממיליארד דולר בשנה שעברה. הוא גם זה שניהל את המשא ומתן לסגירת עיסקאות יוקרתיות כמו חוזה הופעות ל-4 שנים בלאס וגאס לזמרת סלין דיון ‏(400 מיליון דולר‏) ו-21 ההופעות של פרינס ב"או2" הלונדוני, שכל הכרטיסים להן נמכרו.

פיליפס כבר שם עין על ג'קסון בעבר: בשנת 2007 הוא פנה לזמר והציע לו עיסקה שבמסגרתה יעשה קאמבק. אולם ג'קסון, שעבד אז עם יועצים שונים, דחה את הצעתו. "הוא לא היה בשל", נזכר פיליפס.

הפעם, לעומת זאת, ג'קסון היה ערוך ומוכן. הוא היה זקוק נואשות לכסף, והיתה לו סיבה נוספת: ילדיו - פרינס מייקל ‏(7‏), מייקל ג'וזף ג'קסון ג'וניור ‏(12‏) ופאריס מייקל קתרין ‏(11‏) - מעולם לא ראו אותו בהופעה חיה. "כיום הם גדולים מספיק כדי להבין ולהעריך את מה שאני עושה, ואני עדיין צעיר מספיק כדי לעשות זאת", מצטט פיליפס את הזמר.

ג'קסון צפוי להרוויח 50 מיליון דולר מסידרת ההופעות ב"או2" - "דיס איז איט": מיליון דולר לכל הופעה, לא כולל הכנסות ממרצ'נדייז וממכירת זכויות השידור. ג'קסון שוקל כמה אפשרויות, ובהן "פיי-פר-ויו" וסרט קולנוע באורך מלא. אבל הכסף הגדול ייכנס לחשבונו לאחר שיירד המסך בפעם האחרונה על סדרת הקונצרטים בלונדון.

איי.אי.ג'י הציעה לו לערוך סיבוב הופעות עולמי, שיתחיל באירופה, ימשיך לאסיה ויסתיים בארצות הברית. למרות שלעת עתה התחייב ג'קסון רק להופעות בלונדון, פיליפס מעריך שההכנסות ממכירת כרטיסים לסיבוב ההופעות העולמי יסתכמו ביותר מ-450 מיליון דולר. "אפשר לצפות שלבסוף הוא ישלשל לכיסו נטו כמחצית מהסכום הזה", אמר פיליפס.

להיות או לא להיות

ברק, האיש שהתניע מחדש את הקריירה של ג'קסון, נפגע בעצמו מהמשבר הפיננסי העולמי בשנה שעברה - וראה איך האימפריה שלו מתכווצת. כשפגש את ג'קסון, העריך המגזין פורבס את הונו ב-2.3 מיליארד דולר, אולם כיום הוא בקושי מולטי-מיליונר.

לדברי ברק, החברה שלו לא חשופה לשום סיכון בעבודה עם ג'קסון, שכן כל הכסף שקולוני משקיעה מגובה בערך של נברלנד ובנכסים הקשורים אליה. אם וכאשר יצליח ג'קסון להתאושש מבחינה פיננסית, עשויה החברה של ברק להיות השותפה שלו בעיסקאות עתידיות.

"כשבבוא היום הוא יביט אחורה וישאל את עצמו: 'מי לקח את הסיכון ברגע האמת? מי היה שם בשבילי?', אין לי ספק שהוא ידע את התשובה טוב מאוד. זו התקווה שלי", אומר ברק.

אבל הכל תלוי, כמובן, במה שיקרה ב-13 ביולי - כאשר יכבו את האורות ב"או2". לא חסרים ספקות לגבי אמינותו של ג'קסון ויכולתו לקיים את סדרת ההופעות, בעיקר לאחר שהוא נעדר מהבמה כל כך הרבה שנים.

החששות האלה רק גברו באחרונה, כאשר המופע הראשון נדחה ב-5 ימים. אך פיליפס ואורטגה, הבמאי, אומרים כי מדובר בבעיות של ההפקה וכי ג'קסון ערוך ומוכן לעלות על הבמה.

,המעריצים הוכיחו את אמונם בג'קסון לפני כמה חודשים, כאשר חטפו 750 אלף כרטיסים להופעות בתוך 4 שעות - למרות שהההופעות יתקיימו עד מרס 2010. "יכולנו להריץ 200 הופעות, אם היינו מוכנים להתגורר בלונדון במשך שנתיים", אומר פיליפס.

נוסף ל-20 מיליון הדולר שאיי.אי.ג'י משקיעה בהפקת ההופעות, החברה גם מסכנת את שמה הטוב כשהיא שמה את כספה על זמר בעל רקורד ארוך של ביטול הופעות. "בעסק הזה אם אתה לא לוקח סיכונים, אתה לא מצליח לשחק אותה בגדול", אומר פיליפס.

בכל מקרה, הבעיות שהפריעו לג'קסון בעבר - מריבות פנימיות, חוסר ארגון ויועצים מפוקפקים - עדיין קיימות. בראיון שהעניק בשבוע שעבר הציג עצמו טום כ"מנהלו של ג'קסון, דוברו, הכל", ודיבר על היתרונות שבחתימת עיסקה עם טיטאנים כמו ברק ואנשוץ, במקום כל קודמיהם ה"נוכלים".

"מייקל ג'קסון הוא מוסד", אמר טום, "וצריך לנהל אותו כמו מוסד". אולם למחרת הצהיר דיליאו כי הוא-הוא מנהלו של ג'קסון - והכריז שטום פוטר כבר לפני חודש וחצי. טום הכחיש שפוטר וסירב להגיב מעבר לכך. באפריל פיטר ג'קסון את חברת ראיית החשבון, קנון אנד קו, שעבדה איתו במשך שנה, כך לפי רואה חשבון שטיפל בתיק שלו.

במשרדו שבגורד שחקים בלוס אנג'לס, ברק לא מתרגש מהדיווחים על חוסר הרמוניה סביב ג'קסון ושומר על אופטימיות. "פשוט מאוד, אותם אלפי פרזיטים מנסים מיד לחזור ולתפוס טרמפ על ג'קסון, אך מעטים מאוד הצליחו, ממש בשוליים", אומר ברק.

בסך הכל, הוא מבהיר, יש לו אמון מלא באיי.אי.ג'י - הם יצליחו להשאיר את ג'קסון ממוקד. הקונצרטים, מודה פיליפס, הם רגע ה"להיות-או-לחדול" של ג'קסון. "ואם זה לא יקרה", פוסק פיליפס, "תהיה לג'קסון בעיה קשה מאוד בקריירה - בממדים שמעולם לא הכיר".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים