ג'נרל מוטורס הגישה בקשה לפשיטת רגל
הגשת הבקשה לפשיטת רגל היא השלישית בגודלה בהיסטוריה האמריקאית והגדולה ביותר מאז ומעולם בענפי התעשייה בארה"ב. ממשל אובמה לוקח הימור, הוא יחזיק ב-60% מהחברה המולאמת ויזרים 30 מיליארד דולר נוספים מכספי משלם המסים בנסיון לארגן מחדש את החברה ולאפשר לה להתחרות מחדש בשוק הרכב העולמי
הגשת הבקשה לפשיטת רגל היא השלישית בגודלה בהיסטוריה האמריקאית והגדולה ביותר מאז ומעולם בענפי התעשייה בארה"ב.
ההחלטה לדחוף את החברה למסלול המהיר של פשיטת רגל ולהזרים 30 מיליארד דולר נוספים מכספי משלם המסים ליצרנית הרכב נחשבת להימור עצום מצד ממשל אובמה.

חברת ג'נרל מוטורס AP
סימן למהלך הזה ניתן כבר באישור בית המשפט לפשיטות רגל ביום ראשון למכירת נכסי חברת קרייזלר לקבוצת רוכשים, בראשות חברת הרכב האיטלקית פיאט. השופט אישר מכירה בסך 2 מיליארד דולר של הנכסים לחברה החדשה, ש-68% ממנה יהיו בשליטת קרן לביטוח רפואי בשילוב עם איגוד עובדי הרכב האמריקאיים UAW. פיאט תשלוט ב-20% מהחברה, ולממשלת קנדה יהיה נתח של 12%.
פשיטת הרגל של קרייזלר, שגם היא ממומנת בידי הממשל האמריקאי מהווה מעין מקרה מבחן ראשוני גם עבור חברת הענק בעלת הארגון המורכב ג'נרל מוטורס.
התכנית בנוגע לג'נרל מוטורס היא לקיים תהליך מכירה מהיר שיאפשר למנגנון קטן בהרבה להיווצר תוך 60 עד 90 יום שבהם ניתנת להם הגנת בית המשפט בעקבות פשיטת הרגל.
"עכשיו מתחיל החלק שהופך את ג'נרל מוטורס וקרייזלר למתחרות, אם הן לא יעשו את זה, אז נצטרך לעבור את כל ההליך שוב בתוך כמה שנים", הסביר היום אנליסט
רכב בכיר בטוקיו.
"ההשלכה המיידית היא שהחברות הולכות לקטון בצורה משמעותית ולכן נתח השוק שלהן נפתח עכשיו לתחרות, מה שאומר שהמתחרות, כמו טויוטה, הונדה , ניסן והונדאי הולכות להרוויח נתחים נוספים".
מאז תחילת השנה הוחזקה החברה בחיים בזכות מימון עתק של הממשל האמריקאי ובבית הלבן מינו כוח משימה מיוחד שיכין תכניות ארגון מחדש של החברה שבלעה 50 מילארדי דולרים של מימון פדרלי.
הממשל האמריקאי שיקבל 60% ממניות החברה, מהמר על כך שיצרנית הרכב תוכל להתחרות עם חברות כמו טויוטה לאחר שהחוב שלה יופחת בכמחצית וההוצאות על כוח העבודה יחתכו בעקבות הסכם חדש עם איגוד עובדי הרכב האמריקאים.
ממשלת קנדה ומחוז אונטריו שהסכימו להזרים לחברה הלוואה של 9.5 מיליארד דולר נוספים יזכו לנתח של 12% מהחברה. ג'נרל מוטורס גם מתכננת לסגור 11 מתקנים שלה ברחבי ארה"ב ולייעל שלושה מפעלים. היא גם מחפשת לפטר 21 אלף משרות נוספות במפעליה בארה"ב מתוך 54 אלף עובדי איגוד תעשיית הרכב המועסקים על ידה.
סך הכל מעסיקה החברה 92 אלף עובדי תעשייה ודואגת לעוד 500 אלף גמלאים. איגוד עובדי הרכב יזכה לנתח של 17.5% מהחברה החדשה ובעלי האג"ח ונושי החברה יזכו ב-10% נוספים עם אופציית רכישה של 15%, בתמורה ל-27 מיליארד דולר של החובות הבלתי מבוטחים ובמידה ושווי החברה יחזור לשווי בו נאמדה בשנת 2004.