במשרד התחבורה נערכים לפתיחת ייבוא הרכב לתחרות
סוף לבלעדיות בייבוא הרכב? שר התחבורה הנחה את אנשי משרדו להיערך ליישום הרפורמה לפתיחת ענף הרכב לייבוא מקביל בתוך 6 חודשים. על פי ההערכות, הרפורמה תחסוך לציבור בין 500 מיליון ל-1.2 מליארד שקל בשנה

מאזדה קאזאמאי - מכונית קונספט יח''צ
בשנת 2002 החליטה הממשלה לאפשר ייבוא של כלי רכב המיוצרים על ידי אותו יצרן על ידי יותר מיבואן אחד. עם זאת, לא בוטל הקשר המחייב בין יצרן הרכב בארץ המוצא לבין היבואן.
הקשר התנה את פתיחת הענף לתחרות בידי יצרני הרכב והיבואנים הקיימים ולא הוביל לפתיחת השוק לתחרות. לפני כשנה אומצו המלצות ועדה בינמשרדית שקבעה כי יש לנתק הקשר בין יצרן כלי הרכב לבין היבואן.
בהתאם להחלטה שהתקבלה יופחתו בין השאר חסמי כניסה קיימים למינימום הנדרש, במטרה לאפשר את כניסתם של יבואני רכב נוספים לענף. כמו כן תבוטל החובה בקיומו של אולם תצוגה מרכזי ויופחתו הדרישות הקיימות מיבואן רכב המצוי בקשר עם יצרן הרכב.
על פי התקנות החדשות, יבואן רכב יוכל להיות כל
מי שבידו הסכם עם יצרן הרכב או עם מפיץ מורשה המצוי בקשר עם יצרן הרכב, כך יתאפשר ליבואנים נוספים להתקשר עם גורמים שונים המפיצים את הרכב ברחבי העולם וימנע מצב שבו ייבוא רכב מסוג מסויים לישראל יהיה בידי יבואן אחד בלבד.
מדיניות משרד התחבורה התואמת את התקינה האירופאית, מתירה כיום יבוא כלי רכב מכל ארצות העולם למעט כלי רכב המיוצרים במדינות נפט"א שניתן לייבאם גם על פי התקינה הפדריאלית של ארצות הברית כתקינה משנית.
בימים אלה צפוי מהנדס הרכב הראשי במשרד התחבורה להיפגש עם נציגי מעבדות בחו"ל כדי ללמוד על האפשרויות הקיימות להוכחת עמידותם של כלי הרכב בדרישות התקינה הפדראלית של ארה"ב ובתנאי הארץ וקבלת תיעוד מתאים לכך.
לדברי השר כ"ץ, על פי ההערכות, פתיחת ענף הרכב לייבוא מקביל תחסוך לציבור בין 500 מיליון ל-1.2 מליארד שקל בשנה - חסכון הנובע מהצמצום הצפוי ברווחי היבואנים השונים. בנוסף לכך צפוייה ירידת מחירים של כלי הרכב והגדלת ההיצע של כלי רכב חדשים שיורידו את הגיל הממוצע של כלי הרכב.