ג'נרל מוטורס עוזבת את העיר?
בזמן ש-2,000 סוחרי רכב מחכים למכתב הגורלי שיודיע אם הסוכנויות שלהם ייסגרו, מסתובבת בדטרויט שמועה חדשה לפיה ג'נרל מוטורס שוקלת לנטוש את מפעליה בעיר המכוניות. מניית החברה צנחה לרמתה הנמוכה ביותר מאז 1933
מניית החברה נפלה אתמול בכ-20% לאחר שמוקדם יותר כבר נפלה ב-24% למחיר של 1.09 דולר -המחיר הנמוך ביותר זה 76 שנים.
הנדרסון אמר אתמול כי החברה קרובה יותר מאי פעם למצב של פשיטת רגל. ההערכה היא שהחברה תידרש לבצע שורה של פעולות ייעול וחיסכון נוספות כדי להימנע מקריסה מוחלטת, ולמרות שקיבלה כ-14.5 מיליארד דולר ככספי סיוע מהממשל. החברה מוציאה יותר מ-113 מיליון דולר ליום, סכום הגבוה מההכנסות השוטפות שלה.
בימים האחרונים נפוצו בעיר דטרויט, שבה נמצאים המטה ומפעליה הגדולים של החברה, שמועות שלפיהן החברה שוקלת לעזוב את העיר כדי לחסוך בהוצאות. לחברה יש מתחם גדול בעיר ובו מועסקים כ-4,300 עובדים . פריץ הנדרסון, מנכ"ל החברה, אמר כי בשלב זה אין תוכנית מעשית, אבל אם תהיה, היא תונע משיקולים כלכליים. החברה סיימה את הרבעון הראשון בהפסד עתק של 5.9 מיליארד דולר.
ובמקביל לכך, בימים הקרובים, הן ג'נרל מוטורס והן קרייזלר יודיעו לכ-2,000 סוכני מכירות שלהן שהם לא רצויים עוד. ג'נרל מוטורס מתכננת להודיע ל-1,000-1,500 סוחרי מכוניות שהיא לא תחדש את הזיכיון שלהם, טוענים בכירים בחברה. הקבוצה מייצגת את חלק הארי של 2,600 הסוכנויות שהבטיחה החברה לממשל אובמה שהיא תחסל עד סוף 2010.
קרייזלר, שהודיעה על פשיטת רגל לפני כשבוע, צפויה להודיע לכ-800 מתוך 3,200 הסוכנויות שלה שהיא תבטל את החוזים שלהן, ובכך עשויה להוריד את מספר הסוכנויות שלה ברבע.
שתי יצרניות המכוניות המעורערות, שלוו 20 מיליארד דולר מכספי משלם המסים, טוענות שהקיצוצים דרושים כדי להוריד עלויות ולחזור לחיוניות.
אולם, עבור הסוחרים - המעסיקים מאות אלפי בני אדם ברחבי המדינה ומזרימים מיליארדים לכלכלות האזוריות שלהם - מדובר במרחץ דמים. בעת שהסוחרים אינם יודעים אם הם יימנו עם הנפגעים, אווירה של חרדה מזדחלת לאולמות התצוגה.
"זה עתיד להיות השבוע הגדול ביותר בתולדות תעשיית המכוניות של ארה"ב, מבחינתם של הסוחרים", אמר סקוט סיל לברמן, עו"ד מבוסטון המתמחה בעריכת חוזים לסוחרים.
בתוך
בינתיים, האיגוד שכר את שירותיהן של פירמות עו"ד גדולות לייצג את עובדי קרייזלר וג'נרל מוטורס. כל אחד מסוחרי קרייזלר תרם 4,000 דולר עבור הייצוג המשפטי, וסוחרי ג'נרל מוטורס שילמו 2,000 דולר כל אחד. בסך הכל נאספו לכל קבוצה של עובדים מעל מיליון דולר.
סוחרים בכל המדינה משתתפים בסמינרים שעושים בהכנה לפיטורים ועל משמעויות פשיטת הרגל, בשעה שמאות, ואולי אפילו אלפים, שוכרים עו"ד כדי להגן על עצמם אישית. "זה אידיוטי לא לעשות את זה", אמר טום בל, בעל סוכנות שברולט בקליפורניה.
לג'נרל מוטורס יש בערך 6,200 סוכנויות בכל ארה"ב. ברבעון הראשון התוצאות הורו על הפסד של 6 מיליארד דולר, בעקבות צניחה של 47% בהכנסות.
יצרנית המכוניות הודיעה שהיא תקטין את הייצור ב-190 אלף יחידות בחודשים הקרובים. 1,200 הסוחרים שיקבלו את ההודעה על ביטול החוזים שלהם, יקבלו פרטים על ההסדר שיוצע להם בשבוע הבא, כולל קנייה מחדש של מכוניות וחלפים שלא נקנו.
"הסוחרים האלה יורשו להמשיך לפעול עד שהחוזה הנוכחי שלהם יפוג, באוקטובר בשנה הבאה", אמרה דוברת החברה, "למרות שהם יוכלו לסגור את הסוכנויות מוקדם יותר".
מבחינת הסוחרים של קרייזלר, התמונה עוד יותר קודרת. על פי חוקי פשיטת הרגל, קרייזלר יכולה לבטל איזה חוזה שהיא רוצה, בלי שהיא צריכה לשלם לסוחרים סנט אחד, או אפילו לרכוש בחזרה את המלאי שלהם.






נא להמתין לטעינת התגובות





