סיגל גשורי: אני הגיתי את המהפך שחל בציפי ליבני
הלבוש, התסרוקת, הנשיות שהתפרצה לה פתאום. ציפי לבני מספרת כי המהפך הגדול שחל בה ערב המרוץ לראשות הממשלה היה טבעי לחלוטין, אבל עו"ד סיגל גשורי מרשה לעצמה לפקפק. בתביעה שהגישה נגד יועץ התקשורת איל ארד היא טוענת: בניתם קמפיין שלם על בסיס האסטרטגיה הנשית שהגיתי - אבל אני לא ראיתי שקל

בשבוע שעבר הגישה גשורי תביעה לבית משפט השלום בתל אביב, שבה היא דורשת מאיל ארד 200 אלף שקל. לטענתה, היא התוותה את הקמפיין להפיכת ציפי לבני מאישה המתנהלת על פי קודים גבריים - למנהיגה נשית ורכה.
הקמפיין של לבני, שנפגע מאוד בתקופת מבצע "עופרת יצוקה," המריא מחדש בסמוך לבחירות. סקרים שנערכו בימים האחרונים הראו נהירה של מצביעים, ובעיקר מצביעות, לכיוונה - תופעה שהתבטאה בליל הבחירות בהישג המפתיע של קדימה: מנדט אחד יותר מהליכוד.
גשורי מסמנת את הנקודה הקריטית חודשיים לפני הבחירות: "אני והשותף שלי, מולי הלפמן, נפגשנו עם איל ארד," היא אומרת, "אמרנו לו שכמומחים לנשים שמפעילים סדנאות ומופעים לנשים, אנו ממליצים לפנות בקמפיין לנשים ולהפוך את לבני לאטרקטיבית לנשים.
"עד אז הקמפיין שיווק את לבני כמנהיגה, למרות שהיא אישה. אנחנו חשבנו שצריך להשתמש בנשיות כקלף מנצח, להתגאות בה. אמרנו לארד שאם היא לא תיתפס כאישה - היא לא תנצח. ארד הסכים איתנו שהרעיון טוב וביקש שנעלה את העצות על הכתב."
גשורי הכינה תוכנית עבודה מתומחרת, שכללה שורת עצות מעשיות. "בתחילת הקמפיין לבני נראתה תכליתית ותוצאתית, חצי גבר. נשים לא האמינו לה. היה פה סיפור של אישה שמצליחה בעולם גברי ומצליחה גם בזוגיות; לכאורה היא השיגה את מה שרוב הנשים רוצות, אבל היא נתפסה כפלקט. רוב הנשים לא ידעו שיש לה ילדים ולא הכירו את בעלה. בעל שווה הוא סוג של נכס.
"אני חשבתי שצריך להוציא את נפתלי מהארון כמה שיותר מהר, מפני שנשים חושבות שהיא מחביאה אותו כי משהו לא בסדר איתו. חשבתי שהיא צריכה לחשוף גם את בנה החייל. אלה היו עצות דרמטיות. לבני כבר 10 שנים בפוליטיקה ומעולם לא חשפה את משפחתה.
"ואכן, חודש אחרי שהצעתי לארד לחשוף את בן זוגה של לבני, אושרת קוטלר נכנסה אליהם הביתה. במהלך הראיון נעשו טעויות. נפתלי אמר שהיא אישה חמה. אני חושבת שכדי להמחיש חום, עדיף שהיתה מחבקת אותו; כמו שאם אתה רוצה להוכיח שאתה מצחיק - אתה לא אומר את זה אלא מספר בדיחה.
"אבל בגדול, הקו שלנו התקבל. אנחנו אמרנו שהצד הרגשי שלה לא חשוף, ובראיון עם בעלה הוא נחשף."
גם לפני כן נחשף הצד הרגשי שלה. למשל, היא הצטלמה עם בעלי חיים.
"בתוכנית העבודה שלנו טענו שלהצטלם עם חתול זה יפה, אבל עדיף להפגין רגשות כלפי אנשים. ובאמת, אחרי ששלחנו את התוכנית - היא הצטלמה במלחמה עם אם שכולה, דיברה על בנה החייל ואמרה שהיא דואגת בלילות.

"מבחינת המצביעות זה הרבה יותר חשוב מאשר ישיבה במטבחון הביטחוני, מפני שלנשים ההורות היא פן חשוב בהוויה שלהן. זה לא עזר לביבי כשנודע שהוא לא בקשר טוב עם בתו מנישואיו הראשונים."
האסטרטגיה שלה, אומרת גשורי, שמה דגש מיוחד על שינוי צורתה החיצונית של המועמדת. "לפני ששלחנו לארד את מתווה העבודה שלנו, לבני נראתה כמו חצי גבר, עם חליפות כהות. פתאום כל המראה שלה שידר משהו אחר: היא התחילה ללכת עם קוקו.
"יש בזה משהו אנושי, וכמעט לכל אישה יש ימים שבהם השיער שלה לא מסתדר והיא אוספת אותו. המלצנו שהיא תענוד תכשיטים - וזה מה שקרה; המלצנו על איפור. כשמנהיגה נתפסת בלי שפתון, זה משדר חוסר יכולת ולחץ, ולבני גם ככה חיוורת ונטולת כריזמה. היא התחילה ללבוש שמלות. היה יום שבו היא הופיעה עם שמלה סגולה, וכולם דיברו על השמלה שלה.
"דרך אגב, אני חשבתי שהיא צריכה ללבוש בגדים בצבע שמנת. ורוד זה לא היא, ורוד משדר משהו זול.
בשמנת יש משהו מכובד. יש לה גזרה טובה. אם היא היתה לובשת בגדים לבנים, נשים היו חושבות שהיא נראית טוב, כי ידוע ששחור מרזה - ואם את נראית טוב בלבן, זה אומר שאת באמת נראית טוב.
"נשים מצלמות את הכל: את הנעליים, את העגילים; הן רואות אם את עונדת טבעת נישואין. לבני לא עונדת טבעת, וזו לא טעות, כי היום רוב הנשים הנשואות לא עונדות טבעת נישואין. אני הצעתי גם שהיא תענוד סיכת דש. כל מנהיג זקוק לסמל, וחשבתי שסיכת דש היא סמל מתאים לאישה. זה יכול היה להיות המיתוג שלה,
סיכת דש לא היתה - אבל פרט לכך, גשורי טוענת כי רבות מעצותיה התקבלו. "אחרי המלחמה, כשהתברר שלבני צוללת בסקרים, הופעל הקמפיין הנשי. אנחנו הצענו ליזום 'כנס נשים מפורסמות ואהודות, תומכות ציפי.' בשבוע האחרון שלפני הבחירות נערר כה בירושלים צעדה, שקראה במפורש לנשים לבוא לכנס סולידריות.
"במהלך הקמפיין גויסו נשים מובילות דעה, כמו ענת גוב, כדי לגייס תמיכה נשית ללבני על בסיס היותה אישה. כמה ימים לפני הבחירות לבני עצמה הדגישה שהיא אישה ואמרה שהצבעה עבורה תהווה חיזוק למעמד הנשים. היא ביקשה מנשים שיתמכו בה ואמרה: 'רבותיי, הגיע הזמן לגבירותיי.' זה היה שינוי של 180 מעלות מהרוח שנשבה בתחילת הקמפיין."
אם זה היה תלוי בה, אומרת גשורי, לבני היתה הולכת רחוק יותר ומהר יותר - "ואז, אני מניחה, היא היתה מקבלת עוד 3 מנדטים והיום היתה ראש הממשלה. הרבה מאוד נשים אמרו שהחליטו להצביע עבורה בימים האחרונים, והיו נשים שהחליטו ממש בתוך הקלפי.
"אני חשבתי שהיא צריכה להתחיל עם הקמפיין הנשי מיד בתחילת מערכת הבחירות. בצורה שבה הקמפיין התנהל, כשבהתחלה היא התעלמה מהנשיות שלה ומנשים בכלל ואחר כך שינתה כיוון, חלק מהנשים לא האמינו לה. קשה לעשות שינוי דרסטי בדקה ה-.90 הייתי מציעה לה להקיף את עצמה בנשים: למה שלא תהיה לה יועצת פוליטית שהיא אישה? למה תמיד המועמדים מוקפים במוטי מורל ואיל ארד?
"אני הייתי מקיפה אותה בנשים שהצליחו אבל משדרות נשיות, כמו רונית רפאל ומיכל נגרין. היא לא אמרה מה תעשה למען הנשים אחרי שתיבחר. היא אמרה שנשים לא יודעות לפרגן לנשים - אז למה שהפרגון לא יתחיל אצלה?
"אני חושבת שהיא היתה צריכה ללכת רחוק יותר עם הקטע של המשפחה ולהצטלם עם המשפחה, לכתוב כמה מילים על הדאגה של אמא בלילה, ובעיקר לא להגיד בכנס של תלמידי תיכון שיש חיילים שלא חוזרים. כל האמהות יודעות שיש חיילים שלא חוזרים, אבל מנהיג הוא מי שלוקח אותנו בניגוד לכל הסיכויים ומראה לנו נקודות אור בחשיכה.
"הייתי מציעה גם שהיא תקים פורום של נשים. היה לה זמן לעשות את זה במשך 10 שנים, אבל אם היא לא עשתה את זה בכל אותה תקופה - היא יכלה להקים פורום כזה שיתכנס לפני הבחירות."
אין לך תפיסה טיפה מיושנת של נשיות? שתדבר על ילדים, שתתלבש כמו אשה. היא רצה לראשות הממשלה, לא לתפקיד אחות.
"אם היא אמהית, היא לא יכולה לדבר על טילים? אם אין לה תחושת אחריות לעדר שלה, איך היא יכולה להנהיג את העדר הכללי? כדי שאפשר יהיה להתאהב במנהיגים שלנו כמו שהאמריקאים התאהבו באובמה, אנחנו צריכים לגלות שהם לא אמביציוזיים מדי, שסדר העדיפויות שלהם אנושי. עובדה שעם קמפיין גברי היא צללה בסקרים, ואחרי שהקמפיין השתנה היא עלתה."
תוכנית העבודה שלכן דיברה על חיים רמון? לא מעט נשים לא הבינו מה לבני עושה איתו.
"לא התייחסנו לזה. נכון שהוא לא מצטלם טוב, אבל בתוך כל הסוגיות רמון לא היה בעל חשיבות גדולה."

"עוד לפני כן, בראיון עם אושרת קוטלר, התחלתי לחשוד שהם משתמשים ברעיונות שלי - אבל בכנס זה כבר נראה ממש רע."
נראה שלא המצאתם את הגלגל. עצות דומות קיבלו הילרי קלינטון ומישל אובמה. אישה נשית ורכה היא לא רעיון ייחודי.
"אם לא המצאנו את הגלגל, למה הגלגל לא היה קיים לפני ששלחנו לארד את המתווה שלנו? כל הפוליטיקאיות שרצו לבחירות עד העשור האחרון השתמשו באנרגיה גברית בקמפיינים שלהן. היכולת להוביל אנשים היא אנרגיה גברית, כמו אבר המין של הגבר. אנרגיה נשית היא מעגלית יותר.
"רוב הנשים בחרו בקמפיינים שלהן באנרגיה גברית אגרסיבית, וכך גם לבני התחילה, כמו גולדה מאיר ומרג גרט תאצ'ר. החידוש שלנו הוא שימוש באנרגיה נשית כקלף מנצח."
כשלבני התחילה לצנוח בסקרים, צריך היה לשנות כיוון. הכיוון הנשי נראה כשינוי הגיוני - ולא כחידוש גאוני.
"שינוי לכיוון הזה אינו טריוויאלי. אם זה כל כך מובן מאליו, למה לא יצאו עם זה בשלטים הראשונים? למה היא לא הלכה מיד בתחילת הקמפיין לכנסים של נשים? אף פוליטיקאי עד היום, לא גבר ולא אישה, לא פנה לנשים. גם היא חששה לקחת את ההימור הזה, מתוך פחד שבמדינה שבה בוחרים גנרלים - לא חכם להדגיש את הנשיות שלך. זו לא חשיבה הזויה."

"אני לא חושבת שהתביעה קטנונית. היה פה רעיון ייחודי שלא חשבו עליו. זה לא שולי; זה לא שהיה לי רעיון לסוכריה על מקל. היה לי רעיון איך להפוך אותה לראש הממשלה. אם הייתי יושבת בקמפיין שלה, הייתי מקבלת בונוס של 100 אלף דולר. לא רק שיישמו את הרעיון שלי - אלא גם השיגו תוצאות. למה לא מגיע לי קרדיט."?
אולי כי אדלר וארד משוכנעים שהם אלה שניצחו, ולא את. בראיון שהעניק אחרי הבחירות, ראובן אדלר אמר "ניצחנו. ביג טיים" וייחס את הניצחון לציפי לבני, שהיתה "השפיץ של העסק."
"מבחינתו הם באמת ניצחו. זה שהם ניצחו תוך כדי שימוש בתוכנית שלי - זה כבר משהו אחר. בוודאי שהם רואים בזה הישג: הקמפיין סגר פער של 10 מנדטים בשבועיים. אין לזה אח ורע. הוא לפחות היה יכול לשלוח לי זר פרחים."
אדלר אמר גם שלבני לא התייעצה איתם לגבי הלבוש והתסרוקת, שעשתה הכל לבד. בראיון לעופר שלח במעריב אמרה לבני, שלא היה קמפיין נשי מסודר והיא מחליטה באוטו בדרך לכנס על מה תדבר.
"נראה לך שהסלוגן 'רבותיי, הגיע הזמן לגבירותיי' עלה לה בראש באוטו בדרך לכנס? ליזום כנסים של נשים זה לא משהו ספונטני, וגם לא שלטים ורודים. קמפיין זה דבר מתוכנן. למרבה הצער, את הקמפיין הנשי שלפו בצוק העתים ומאוחר מדי."
אל לבני הגיעה גשורי אחרי שנדחתה במפלגת העבודה. "הייתי אובססיבית בשאיפה לעבוד במערכת הבחירות האחרונה. לא רציתי לעבוד עם ביבי, ואני חושבת שבעיני נשים הוא לא נחשב גבר אמיתי, כי הוא ביזה את אשתו בסיפור הקלטת.
"לפני שהגענו לארד נפגשנו עם אבינועם ברוג, אחיו של אהוד ברק, וניסינו לשכנע אותו שיעביר לאחיו את המסר שצריך לפנות לנשים בצורה ייחודית. לדעתי, הנשים ראו בברק דמות קרה, רובוט גאוני ומנוכר - אבל גם אדם שהלך בעקבות האהבה. אם הם היו הולכים על הקלף הזה, הוא היה יכול לגרוף הרבה יותר קולות נשיים. אבינועם ביקש לחשוב על זה, ולבסוף אמר שזה לא נראה להם."
אבינועם ברוג זוכר את גשורי. "לא הייתי בעמדה של המחליט, אלא רק מסננת. יכול להיות שיש משמעות לפנייה לקול הנשי, אבל לא בטוח שצריך היה לקחת דווקא את החברה הזאת. בכל מקרה, כמי שעומד בראש מכון מחקר, אני חושב שיש לבדוק ביסודיות כל דבר - ולא בדקתי אם באמת נשים היו מצביעות לאהוד מפני שהוא הלך אחרי האהבה. יכול להיות שאצל חלק מהנשים זו נקודת אור, אבל לא ביצענו בדיקה שתראה לנו אצל אילו נשים זה היה עובד."
לדבריה, כשברוג החליט שלא להעסיק אותה, היא פנתה לארד. את הקשר יצר עו"ד יורם ראב"ד - אשר גשורי, עו"ד במקצועה, התמחתה במשרדו. הם נפגשו ושוחחו בטלפון, וגשורי שלחה לו את תוכנית העבודה שלה. ב-4 השנים האחרונות היא מארגנת ומנחה סדנאות ומופעי בידור לנשים, ומייעצת לחברות ולמנהלים איך לפנות לקהל נשי.
בתוכנית העבודה היא הציעה לארד לפתוח חסמים אישיים ללבני תמורת 3,000 דולר, וגם לבנות תשדירים שליליים נגד ברק וביבי בנושאים המדברים לנשים. "הבגידה של ביבי בשרה והנכות הרגשית של ברק" 2,500 - דולר לכל סרטון; בניית עצומה מקוונת ופיזית לגיוס נשים לפעולה 1,800 - דולר; ובניית קמפיין תרומות נשים ללבני 1,200 - דולר.
מלבד עצות נשיות, לגשורי היו גם עצות כלליות. בתוכנית העבודה היא טענה שללבני לא כדאי לתקוף את אולמרט: "הוא סוס מת, שמת לתקוע לה סכין בגב - וכולם כבר הבינו את זה;" שעליה להזכיר את ביבי, "שזרק את אשתו לכלבים ויזרוק גם אותנו;" להאשים אותו במצב הכלכלי ולהזכיר את חבריו העשירים ואת המותרות של ברק.
"כשהקמפיין נכנס לשלב האחרון, הנשי, ארד לא ענה לנו יותר," היא אומרת, "התקשרנו אליו ואל ראובן אדלר, הוצאנו מכתבים - ואף אחד לא ענה. ברוב ייאוש לקחתי את כל המכתבים ושלחתי אותם ללבני לאיזושהי כתובת שחשבתי שזו כתובתה. המכתב חזר בדואר בנימוק שהכתובת לא ידועה. היום אני מצטערת שלא הלכתי לציפי ודפקתי לה על הדלת. אני מבינה שאם את מאמינה במשהו עד הסוף - את לא צריכה לתת לאחרים לעצור אותך."
זה לא קצת תמים לחלק עצות בלי לכתוב הסכם לפני כן?
"אולי היינו תמימים, אבל היינו חדורי רצון אמיתי שיקרה משהו טוב. הייתי אובססיבית בבחירות. רציתי לפנות באופן ייחודי לנשים."
קצת מפתיע לשמוע את גשורי בת ה-,39 עורכת דין במקצועה, מכינה תוכנית עבודה למועמדת לראשות הממשלה. לפני 4 שנים אותה גשורי הציעה בספרה "לנשים בלבד - נישואים: מביצה משמימה לממלכה קסומה," כי על הנשים להיות קוקטיות ומבולבלות כדי שהגבר שלהן ירגיש סקסי וגברי; היא קראה לנשים לא ליטול עליהן את עול הפרנסה: גבר צריך לפרנס את משפחתו, אחרת הוא מרגיש סמרטוט - "בפועל הוא זה שדואג לסיפוק צרכייך."
מאז היא התגרשה וכעת חיה עם בן זוגה ועם שני ילדיה בבית סגול בשכונת רמת חן שברמת גן. התובנות הבסיסיות שלה לא השתנו: "אני פחות שתלטנית, שתלטנות היא אגו ואגו הוא בן הדוד של הפחד. יש תחומי אחריות שאת מוכנה להיפרד מהם. מעולם, למשל, לא למדתי לתקן סתימות בכיור. יש לי פחות תנאים ופחות מסגרות. קרה לי מה שרציתי שיקרה לציפי לבני - הצלחתי לחבר בין קריירה לזוגיות."
איך אפשר לחבר בין קריירה של ראש ממשלה לבין תובנות כמו אלה שלך, שאישה לא יכולה להיות שתלטנית ולתקן סתימות בכיור?
"מאז שכתבתי את הספר עברו 4 שנים, ובמהלכן פגשתי אלפי נשים. הספר היה עליי. בקמפיין דיברתי על אנרגיה נשית, שהיא שונה מאנרגיה גברית ולא בהכרח באה לביטוי בשאלה אם את מחליפה נורה. אנרגיה נשית היא קבלה של חולשות; היא הנכונות להיות אישה בדרך לכל תפקיד. אין בעיה שאישה תהיה גם ראש הממשלה וגם תאפה, ואם היא לא אוהבת לאפות - שתקנה עוגה. זאת האנרגיה הנשית, אנרגיה חופשית עם כוח."
כוח זה יפה, אבל לכי עכשיו להילחם עם איל ארד.
"זה לא מפחיד להילחם בו - זה מאוד מפחיד. הוא איש בעל כוח, מקושר, כמה ליגות מעליי מבחינת ההכרה הציבורית והמעמד. אני האנדרדוג בסיפור הזה, אבל אם הייתי פחדנית - חיי לא היו נראים כפי שהם נראים. לא אתן לפחד לשתק אותי. לא הכרתי את ארד לפני כן ולא ידעתי למה לצפות, אבל הייתי מצפה ממי שניהל את קמפיין הבחירות של מועמדת שהיתה 'גברת ניקיון,' שיתנהג בעצמו בצורה נקייה."
איל ארד אומר בתגובה, כי גשורי פנתה אליו כפי שפונים רבים אחרים: "הניר שהיא הגישה היה אסופה של רעיונות טריוויאליים, לא מקוריים ולא מעניינים, ולפיכך מסרתי לה בנימוס שאין בכוונתנו להעסיק אותה. התביעה עצמה מגוחכת, קנטרנית ותמוהה, וכל מטרתה לפרסם את עסקיה של התובעת על גבי. אין לי ספק שהתביעה תידחה."

ראובן אדלר: "לא זכור לי השם גשורי, ואני לא יודע במה מדובר."
shishi@maariv.co.il