אובמה מצא תרופה לתעשיית הרכב?

נשיא ארה"ב דחה את כל התוכניות שהגישו ג'נרל מוטורס וקרייזלר ואיים על שתיהן בפשיטת רגל

סוכנויות הידיעות | 30/3/2009 20:44 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הנשיא ברק אובמה נטל היום (ב') את המושכות מתעשיית הרכב האמריקאית הכושלת, כשהכריח את יו"ר ג'נרל מוטורס לעזוב את תפקידו, דחף את קרייזלר לכיוון מיזוג ואיים על שתיהן בפשיטת רגל.

"מה שאנחנו מבקשים הוא קשה לביצוע", אמר אובמה בהופעתו בבית הלבן. "המהלך דורש מהאיגודים והעובדים, שכבר עשו ויתורים כואבים, להסכים לויתורים נוספים. הוא דורש מהנושים להכיר בכך שהם לא יכולים לחכות לאין ספור תוכניות חילוץ ממשלתיות בעתיד".

במסגרת הצעדים, שנועדו להרים את תעשיית הרכב משפל של 30 שנה, הציע אובמה גם תמיכה באשראי מס, וכן לספק לצרכנים הפחתה של עד 5,000 דולר במסחר ברכבים ישנים ויעילים פחות בצריכת דלק.

תעשיית הרכב, הכוללת גם את הסוכנויות ואת הספקים, קיצצה ב-400 אלף משרות בשנה האחרונה. יו"ר ג'נרל מוטורס, ריק וואגונר, ומנהלים בכירים במועצת המנהלים של החברה, טועמים כי פשיטת רגל של כל אחת מחברות הרכב הגדולות תאיים על אלפי משרות נוספות.

החלטת הממשלה עלולה לדחוף את החברות קרוב יותר אל פשיטת הרגל, שתגרום למחיקת נכסים ותאלץ את הנושים לרשום הפסדים עמוקים יותר. כל המדדים המובילים בארצות הברית צנחו ביותר מ-3% בעקבות הכרזת אובמה. ג'נרל מוטורס נפלה בכ-20% בעוד פורד, שלא ביקשה תוכנית חילוץ, ירדה ב-2%.

"הצרכנים מאבדים זה זמן רב את ביטחונם בג'נרל מוטורס ובקרייזלר, והם צריכים לפתור את המצב במהירות או שכל התעשייה תמשיך לשקוע", אמר בראד קוטלר, יועץ ארגוני של חברת אוקאפי ושות' מדארויט.
התוכנית של אובמה

הצוות של אובמה לנושא תעשיית הרכב, דחה את כל התוכניות שהגישו ג'נרל מוטורס וקרייזלר לאחר קבלת תוכנית החילוץ שלהן, בסך כולל של 17.4 מיליארד דולר. במסגרת החילוץ, נדרשו החברות להסכים לויתורים חדשים.

לגבי ג'נרל מוטורס - אובמה מבטיח לממן את הפעילות של החברה רק ב-60 ימים הקרובים, ובמקביל לבנות תוכנית כוללת לרפורמה בחברה, זאת במקום להיענות לבקשת החברה להעניק לה הלוואות נוספות של עד 16 מיליארד דולר.

קרייזלר, שבבעלות פרטית של חברת האחזקות סרברוס, הוגדרה על ידי הצוות של אובמה כחברה שאינה מסוגלת לעמוד באופן עצמאי. היא קיבלה 30 ימים להשלמת הסכם שיתוף הפעולה עם פיאט, או

ששהמימון הממשלתי שלה יקוצץ, מה שעשוי להוביל לפירוקה.

צוותו של אובמה דחה את הטענה של סרברוס, כי קרייזלר יכולה לעמוד בפני עצמה, מאחר שהיא חברה קטנה יחסית, קו המותרים שלה חלש והתכווצות הנתח שלה בשוק הרכב. קרייזלר ביקשה 5 מיליארד דולר נוספים של סיוע.

לדברי נציגי הממשל, משרד האוצר ישקול להשקיע בקרייזלר עד 6 מיליארד דולר, אם היא תשלים את העיסקה עם פיאט והסכמים אחרים לקיצוץ בעלויות עם הנושים והאיגוד המרכזי שלה.

נציגי הממשל הוסיפו, כי יש התקדמות במגעים האחרונים בין החברות,ופיאט הסכימה לקחת נתח של פחות מ-35% בקרייזלר, שהוא הנתח עליו דיברו החברות בתחילת המגעים.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים