תחקיר רשת ב': תכנית ההאצה של האוצר לא מבוצעת
מתחקיר של כתבי רשת ב' עולה כי תוכניות רבות של תכנית ההאצה כלל לא מבוצעות. לחלקים גדולים בתכנית , שהוצגה לפני כארבעה חודשים, יש השפעה זניחה על המשק והם אינם יוצרים מקומות עבודה

בתחום התחבורה נמצא כי תוספת מקומות התעסוקה למשק עד כה שולית. בכמה מהמכרזים נרשמו עיכובים ודחיות. במכרז אחד כל המתמודדות הן חברות מחוץ לארץ.
הממונה על התקציבים, רם בלינקוב, אמר ביומן הבוקר כי ההתקדמות עד עכשיו אינה מספקת אותו, אך המגמה של המיזמים בתכנית ההאצה - חיובית.
הכתב ערן פוליצר מצא כי הקרן להלוואות בערבות מדינה לעסקים בינוניים - קרן חדשה בהיקף כולל של כמיליארד ושלוש מאות מיליון שקלים - לא הלוותה עד עתה שקל. לקרן שהוקמה בינואר, הוגשו עד לשבוע שעבר, כארבע מאות וחמישים בקשות. רק שמונה בקשות אושרו וגם להן עדיין לא הועבר הכסף.
במקרים רבים, עסקים עברו את אישור החברה הבודקת מטעם המדינה (BDI), אך הבנקים החמירו והחליטו לא להעניק הלוואה. מבין הבנקים שמשתתפים, בנק אוצר החייל אישר שש הלוואות, בנק הפועלים - שתי הלוואות ובנק מרכנתיל דיסקונט לא אישר שום הלוואה.
הקרן החדשה להשקעה בחברות ביוטכנולוגיה בשיתוף המגזר הפרטי שהאוצר הכריז עליה לפני כחודשיים בהשקעה של מאתיים וחמישים
בנוגע למינויי 'קציני אשראי', מנגנון שאמור להקל על הגעה להסדרים עם חברות שהנפיקו אגרות חוב ונקלעו לקשיים, שהרשות לניירות ערך העבירה את החקיקה בנוגע לו - עד כה לא מונה ולו 'קצין אשראי' אחד.
באוצר הודיעו כי הם מתכננים לעבור לשיטה של רישיונות ולהקים עוד שלוש קרנות מנוף להשקעה באגרות חוב קונצרניות, בהיקף כולל של כארבעה מיליארד שקלים, אבל אלה עוד לא החלו לפעול.
לבנקים הועברו מידי האוצר ערבויות בהיקף של שישה מיליארד שקל כדי להקל על גיוס ההון שלהם אלא שהבנקים טרם עשו בהן שימוש. באוצר מעריכים כי הגיוסים יתבצעו בקרוב.
בכירים במשרד התחבורה אמרו לכתב רשת ב' אלון שני, כי עד כה תרומת ההשקעה בתחבורה ליצירת מקומות עבודה במשק - שולית. עיכובים ודחיות נרשמו בכמה מהמכרזים שהיו אמורים להתפרסם.
בכיר במשרד התחבורה אמר כי עד כה העברת פרויקטים ממימון של המגזר הפרטי למימון ציבורי לא האיצה במידה ניכרת את מימוש העבודות בשטח.
מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר אמר לקול ישראל כי עיקר התעסוקה שמייצרים כעת המיזמים היא עבור משרדי תכנון והנדסה, אולם מבדיקה שערך קול ישראל עם כמה משרדים שכאלה עולה כי עד כה הם לא שכרו עובדים חדשים בזכות תוספת התקצוב.
כך לדוגמא - רכבת ישראל טרם פרסמה מכרז שהיה אמור לצאת לפני כחודש וחצי לתכנון והקמת תחנת קוממיות בקו ראשל"צ -תל אביב. חברת נתיבי איילון הייתה אמורה לפרסם במהלך חודש מרץ מכרז לעבודות הפרדה מפלסית בבאר יעקב בין כביש ובין מסילת ברזל. המכרז טרם פורסם ועדיין לא ידוע מתי יפורסם.
מכרז על פרויקט הרכבל בחיפה פורסם ויסגר בעוד כשלושה חודשים, אך שלוש החברות המתמודדות הן חברות מחוץ לארץ. בחברת יפה נוף שאחראית על הפרויקט אמרו כי בשלב הביצוע החברות ישכרו קבלני משנה ישראלים, אך אמרו כי התכנון, בינתיים לא נעשה בארץ.
לעומת זאת, המכרז על כביש 79 (סומך-המוביל) הסתיים והזוכה במכרז, חברת מרדכי בנימין, מעריכה כי תוסיף כמאה מקומות עבודה בזכות הפרויקט.
בתחום התעסוקה נפתח קורס להכשרה מקצועית בתחום הבניה. נפתחה כיתה להכשרת מאה אקדמאים דורשי עבודה להוראת אנגלית. עוד כשלוש מאות צפויים לעבור הכשרה להוראת מתמטיקה.
התכנית לעידוד ישראלים לעבוד בחקלאות מתקדמת לאיטה. יש חקלאים שביקשו להצטרך לפיילוט. שירות התעסוקה אמור לפנות לציבור, אך ככל הנראה טרם עשה זאת.
החל מהשבוע הבא, הביטוח הלאומי אמור להעניק תוספת שעות סיעוד לזכאים שמעסיקים עובד ישראלי. ההסכם בעניין התעכב בגלל ויכוחים ולאחר מכן הביטוח הלאומי היה צריך להיערך מחשובית.








נא להמתין לטעינת התגובות


