המכה החדשה של היצואנים: חרם כלכלי
התעשיינים הישראלים נאלצים להתמודד לא רק עם המשבר העולמי: יותר ויותר יצואנים מדווחים כי הם מתחילים להרגיש חרם צרכנים במדינות אירופה. הנפגעים העיקריים: יצואני המזון והטקסטיל
תעשיית השקר נגד ישראל
חרם על מוצרים שמיוצאים מישראל בגלל מבצע עופרת יצוקה
אלא שלצרה הזו נוספה בחודשים האחרונים מכה נוספת: מאז מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה, ראשי החברה נתקלים בלקוחות שמחרימים מוצרים כחול-לבן, ובשל מדיניותה של ישראל מעדיפים לרכוש סחורה אחרת.
לדברי אבי שקד, מנכ"ל החברה, התופעה נפוצה בעיקר במדינות אירופה. "החרם בא מצד הצרכנים הסופיים, שמחרימים מוצרי מדף שבאים מישראל, ולא מצד החברות הלקוחות שלנו".
שקד הסביר כי פעולות שונות שנקטה החברה צמצמו משמעותית את הפגיעה הכלכלית. "בין היתר, אנו מטשטשים את מקור המוצר, שלא יראו שזה מישראל. אנו גם מעדיפים להשתמש במותג הבינלאומי שברשותנו, סופר-לוק, ולשווק את המוצרים תחתיו".

אמנם הפגיעה בשריונית חסם היא מצומצמת יחסית, אך חרם הצרכנים עשוי לפגוע באופן משמעותי הרבה יותר בחברות מענפים אחרים.
שקד מעריך כי "הנפגעים העיקריים הם יצואנים של מוצרי צריכה, כמו מזון - משום שאלו מוצרי מדף שהצרכן מושיט אליהם את היד, ובסופו של דבר החרם הוא מצד הצרכן הסופי".
אולם לא כל החברות יכולות למכור את מוצריהן תחת חברה בינלאומית מוכרת, ולכן נראה כי בחודשים האחרונים נאלצו יותר ויותר חברות ישראליות להתמודד עם חרם צרכנים. בדיקה שערכה התאחדות התעשיינים העלתה כי 21% מהיצואנים בארץ נתקלו בחרם על מוצריהם - מפני שהם מישראל.
החרם על מוצרים ועל עסקים מישראל לא מורגש רק באירופה ובמדינות ערב - גם גופים שונים בארצות הברית פועלים בנושא. עם זאת, צריך להדגיש שמאחורי הפעילות להחרמת מוצרים
רק לפני יומיים הודיע הקמפיין הניו יורקי למען חרם על ישראל כי יקיים היום הפגנת מחאה מול משרדי חברת מוטורולה בניו יורק - בשל אספקת ציוד לצה"ל ובשל פעילות החברה בהתנחלויות. מועד ההפגנה אינו מקרי: היום יציינו פעילים פלסטינים ברחבי העולם את יום האדמה, שהוגדר גם כ"יום הפעולה הבינלאומי למען חרם על ישראל".
בהודעה לעיתונות שפרסם מטה הקמפיין נכתב כי "מוטורולה ארצות הברית והחברה-הבת שלה מוטורולה ישראל מפתחות ומספקות ציוד לצבא הישראלי ולמתנחלים, ובכלל זה נתיכי פצצות, מערכות תקשורת צבאיות ומערכות מעקב לגדר ההפרדה ולמתנחלים. פרקטיקות דומות של מוטורולה בזמן שלטון האפרטהייד בדרום אפריקה עוררו פעולות חרם מוצלחות נגד החברה. בואו נעשה זאת שוב!".
לדברי דני קטריבס, מנהל אגף סחר חוץ בהתאחדות התעשיינים, תופעת החרם על מוצרים מישראל בולטת בייחוד במוצרי צריכה כמו טקסטיל או מזון: "אין ספק שנדלקה נורה אדומה, ואנחנו בהתאחדות עוקבים מקרוב אחר מה שקורה עם יצואנים שנתקלים בתופעות של חרם. עיקר הבעיה היתה בטורקיה, שם היה גל אנטי-ישראלי בעקבות מבצע עופרת יצוקה, ובעקבות התבטאויות ראש הממשלה שם. עכשיו המצב קצת יותר טוב".
קטריבס הוסיף כי "באנגליה יש בעיה מיוחדת בכל הקשור ליצוא מוצרי חקלאות מישראל, משום שאיגוד המזון שם דורש סימון מוצרים מההתנחלויות, ולכן קרא לחרם על כל המוצרים מישראל".
למעריב עסקים נודע כי על פי בדיקה שערך מכון היצוא בקרב 400 יצואנים לפני כחודש, הודיעו 10% מהמשיבים כי קיבלו ביטולים או התרעות לביטולי הזמנות מלקוחות בחו"ל בעקבות הפעולה בעזה. 36% מתוכם דיווחו על היקף ביטול של עד 10% מסך היצוא השנתי של חברתם.
10% דיווחו על היקף ביטול של 10%-20% מסך היצוא השנתי של חברתם. 13% דיווחו על היקף ביטול של 20%-30% מסך היצוא השנתי של חברתם. 3% מהיצואנים דיווחו על היקף ביטול של יותר מ-50% מסך היצוא השנתי של חברתם.