דרוש: שומר מסך
פרסומות באמצע משפט. תמונה מפוקסלת. סאונד גרוע. פרקים שנעלמו באורח פלא מהשרת. ניסינו לצפות באינטרנט בתוכניות הדגל של הערוצים השונים - וגילינו שחוץ ממצטיינת אחת - גופי השידור מזלזלים במיוחד בצופי הרשת. פלא שהרגולטור שוקל להתערב?

3 הזכייניות המסחריות - רשת, קשת וערוץ 10, תחזקו עד כה אתרי אינטרנט משופעים בתכנים, ובעיקר בפרסומות - והרבה. גם הוט ויס נהנו מהתחום הפרוץ, ושילבו באינטרנט את הפרסומות שלא יכלו לשדר בטלוויזיה.
מתברר שבהיעדר רגולציה, הזכייניות מרשות לעצמן, משום מה, ובניגוד גמור לאינטרסים שלהן, לא להקפיד על איכות התצוגה של התכנים המשודרים, ובעיקר לשלב בהם המון המון פרסומות - הרבה יותר משיכולים לסבול עצביו של צופה ממוצע.
בעיה נוספת היא שהפרסומות הללו, שלא תחומות במקבצים כפי שקבע הרגולטור בטלוויזיה, נוטות לצוץ להן באמצע משפטים של דמויות בסדרות, או בווידויים מרגשים של משתתפי תוכניות ריאליטי.
למעשה, כשמדובר בצפייה באמצעות האינטרנט, גופי התקשורת מצפים מהצופה - שהתרגל לסטנדרטים גבוהים למדי בטלוויזיה - להסתפק במוצר נחות בהרבה.
כעת, הכנסת התחום לפיקוח ממשלתי עשויה לשים סוף לחגיגת הפרסומות בשידורים באינטרנט.
נראה כאילו הזכייניות בעצמן זקוקות לרגולטור, ולו רק כדי שימנע מהן לירות לעצמן ברגליים, ולהבריח צופים מאתריהן אל האופציה הלא חוקית של הורדת תכנים בחינם באינטרנט - שכידוע נטולי פרסומות לחלוטין.
עד כה, מפעילי האתרים המובילים ברשת קיוו שרגולוציה כזו לא תיושם באינטרנט, והקפידו לכן לנטר את תוכניהם בעצמם. אולי כדאי להזכיר לזכייניות הטלוויזיה כי בדיוק כפי שרגולציה על תוכן בטלוויזיה אינה בדיוק כוס התה שלהן - כך גם פיקוח על התוכן באינטרנט יביא סוף לתקוותן לעשות כסף מפרסום ברשת.
ולראיה, מי שאסר על הוט ויס את הפרסום בטלוויזיה הוא כמובן הרגולטור - שאל זרועותיו הן רצות כעת. בכל מקרה, ימים יגידו אם התערבות משרד התקשורת תשפר את השירות שאנו, הגולשים, מקבלים מהחברות. עד אז, ניאלץ להמשיך לסבול מזלזול מתמשך.
נענע 10
ניווט: קל. בראש דף הבית של נענע 10 יש בר ניווט תכלכל שלצדו הלוגו של ערוץ 10. הלוגו הופך לפופ-אפ שמוביל לכל תוכני ערוץ הטלוויזיה, ובמרכז הדף מופיעות הפניות בולטות לתוכני חדשות 10 ולתוכני הערוץ עצמו. בדף ה-VOD של הערוץ מופיעות כל התוכניות והן מסודרות לפי ז’אנרים.
פרקים מלאים: באתר מופיעים פרקים מלאים של כל תוכני המקור של הערוץ. דרמות, ריאליטי, תעודה, בידור, קומדיה, תוכני מגזין, ואפילו תוכניות של חדשות הערוץ, כמו “לונדון את קירשנבאום”.
פיצ'רים נוספים: לא מעט. באתר תוכלו למצוא כתבות על השחקנים ועל המשתתפים בסדרות וקטעי וידיאו בהשתתפותם; קטעים נבחרים מהתוכניות וכתבות מהתוכניות החדשות; פורום חי עם המודחים בתוכניות הריאליטי וקטעים שלא שודרו בטלוויזיה. ב”הישרדות”, למשל, משודרים מדי יום פרקים בני כ-20 דקות מאי המודחים - רק באינטרנט.
מה בדקנו? פרק 16 של “הישרדות”, פרק 5 של “הישרדות - סנטיאגו אי המודחים”, פרק 1 של “מתי נתנשק” ופרק 4 מתוך “העולם הבא” של ניצן הורוביץ.
תוצאות: בהישרדות התמונות היו מפוקסלות, וזה בלט במיוחד במסך המלא. בתחילת הפרק הופיעה פרסומת, ובמהלכו אחת לכ-8 דקות הופיעה פרסומת בת 10-30 שניות, שעשויה להופיע גם אם אחד המשתתפים היה בדיוק באמצע משפט.

במרבית פרקי “אי המודחים” לא הועלו כתוביות - בניגוד לפרקים ששודרו גם בטלוויזיה. התמונה שבה צפינו היתה מפוקסלת למדי, ולמען האמת המועמדים נראו כאילו צולמו במצלמת וידיאו ביתית, כי התמונות רעדו והיו שרופות באור שמש וחשוכות בצל.
בצילומי הלילה הצילום אפל לחלוטין בצדדים, כשמרכז התמונה היה שרוף, והסאונד גרוע למדי. גם פה הופיעה פרסומת בכל 8 דקות
התוכנית “העולם הבא” היתה מפוקסלת אף היא, והסאונד בה היה חלש להפליא - חוץ מבזמן הפרסומות. נוהל הפרסומות היה זהה לשאר התוכניות - הפרק מתחיל בפרסומת וגם בו מופיעה פרסומת בכל כ-8 דקות.
מסקנות ועדת החקירה: כדי לגרום לגולשים לצפות בפרקים דרך האתר במקום להוריד אותם באינטרנט, יש להפחית את פיקסול התמונות ולצמצם בפרסומות - תוך התחשבות בתוכן ובעצבי הצופים.
רשת
ניווט: קל, אבל עם בעיה מעצבנת - סרגלי הניווט למעלה מובילים בקלילות לעמודי תוכניות הזכיינית וחדשות ערוץ 2, אבל הבאנר העליון בדף מסתיר לעתים את שמות התוכניות. עם זאת, אין כל בעיה להגיע לפרקים המלאים המשודרים באתר, כי מוביל אליהם כפתור ברור בחלקו העליון של דף הבית, שאינו מושפע מהבאנר.
פרקים מלאים: של כל תוכניות הריאליטי, הבידור, הדרמה והתעודה של הערוץ, דוגמת “הכל דבש”, “עד החתונה”, “מרחק נגיעה”, “המירוץ למיליון”, “משפחה חורגת” ו”תעודה כחולה”. מהתוכניות הקומיות, לעומת זאת, יש רק קטעים קצרים או מערכונים מתוכניות דוגמת “קצרים”.
פיצ'רים נוספים: לא חסר. בין היתר ישנם באתר קטעים שלא שודרו בטלוויזיה, מידע על השחקנים והמשתתפים בתוכניות, פורומים ומתכונים. באתר קיימים גם קטעים בלעדיים בני 5 דקות, בהם הקואוצ’ר אלון גל מפרש את פרקי “המירוץ למיליון”.
פרקי דגימה: פרק 2 ב”מירוץ למיליון”, פרק 3 ב”מירוץ למיליון על-פי אלון גל", פרק 4 ב”תעודה כחולה”, פרק 7 ב”הכל דבש”.
תוצאות: תחילת הפרק של “המירוץ למיליון” נחתכה בחובבניות, והוא התחיל בכתובית סיום החדשות ששודרו לפני כן. התמונה אמנם היתה מפוקסלת, אך הדבר ניכר רק במסך המלא. הפרק התחיל בפרסומת, ולאחר כ-3 דקות כבר הופיעו שתי פרסומות נוספות.

4 דקות אחר כך הופיעו עוד שתי פרסומות עם לוגו של רשת לפניהן, ואחרי 7 דקות הופיעו שתי פרסומות נוספות, הפעם עם הכיתוב הנדיב “מקבץ פרסומות וחזרנו”. 8 דקות אחר כך הופיעו שתי פרסומות נוספות, שלא התביישו לקטוע משתתפים באמצע המשפט.
שתי דקות אחר כך התקיימה הפסקת פרסומות בטלוויזיה - ולכן באינטרנט הופיעו קטעי “בהמשך הפרק” עם לוגו של התוכנית. באופן מפתיע שתי הפרסומות הבאות הופיעו רק 20 דקות אחרי. 10 דקות אחר כך שוב פרסומות בטלוויזיה ושוב תקציר “בהמשך”. הפרסומת הבאה הופיעה רק אחרי סיום התוכנית, 10 דקות אחר כך. הללויה.
“המירוץ למיליון על-פי אלון גל” התגלתה כ-5 דקות שבהן גל מברבר את תובנותיו על רקע צילומים רלוונטיים מהפרק האחרון ששודר בטלוויזיה. במסך הקטן זה עוד נראה בסדר, אבל במסך הגדול מתגלים פיקסולים. פרסומת אחת הופיעה בפופ-אפ על המסך, בגובה שליש ממנו, למשך כמה שניות.
כשניסינו לצפות בפרק מלא של הסדרה “הכל דבש”, מתוך הקטגוריה באתר של “פרקים מלאים” משום מה לא היתה אפשרות בנגן לראות כמה זמן נמשך הפרק, או להגדילו למסך מלא. הווידיאו פשוט הופיע לו באמצע מסך שחור. במהלכו של הפרק לא היו פרסומות, אך הוא נתקע ולא השתחרר לאחר 23 דקות.
הנגן עם כל האפשרויות מופיע רק כשמשתמשים בקישור הישיר בתחתית מסך הפרק, וגם אז אי-אפשר ממש להריץ קדימה. כשנכנסים לפרק מהקישור הוא מתחיל בפרסומת, אחרי כ-5 דקות מופיעה עליו פרסומת בפופ-אפ; אחרי 7 דקות מופיעות בו שתי פרסומות; אחרי 7 דקות מופיעות שתיים נוספות, ובתום 7 דקות - עוד שתיים. שתי דקות לפני הסיום עולה עוד פרסומת פופ-אפ.
גם ב”תעודה כחולה” הורגש פיקסול קל, שנראה בעיקר במסך המלא. הפרק מתחיל כרגיל בפרסומת, אחרי 3 דקות הופיעו שתי פרסומות נוספות, 5 דקות אחרי צצו שתי פרסומות נוספות באמצע משפט של אחד המרואיינים, ו-7 דקות עברו עד לזוג פרסומות נוסף. כך קרה גם בתום 7 דקות נוספות.
למרבה הפלא, שתי הפרסומות הבאות מגיעות רק לאחר כ-20 דקות, אבל כמו בכל הפרסומות שקדמו - באמצע משפט של מרואיין. בתום התוכנית שודרה, כמובן, פרסומת אחרונה.
מסקנות ועדת החקירה: גם פה ההמלצות הן חד-משמעיות - לרווח יותר בין הפרסומות ולמקם אותן כך שיתחשבו בתוכן.
באמת נחמד מאוד שברשת נתנו בסיומי הפרקים 20 דקות נטולות פרסומות, השאלה היא אם הם באמת מאמינים שמישהו מהצופים שלהם יישאר עד אז כדי ליהנות מזה. במיוחד בהתחשב בעובדה שאנחנו חיים בעידן שבו הורדה חינמית מהאינטרנט היא אופציה הגיונית בעיני גולשים רבים.
מאקו מבית קשת
ניווט: בעייתי. בדף הבית אמנם יש קישור ברור לתוכניות הערוץ, אבל כדי למצוא פרקים מלאים יש לעבור בין דפי התוכניות ולחפש - כי אין אליהם הפניה ברורה מספיק. בנוסף, לא בכל התוכניות יש פרקים שלמים. כך, למשל, ב”עובדה” מופיעות כל הכתבות, אבל לא התוכניות השלמות, וב”האח הגדול” וב”מה זה השטויות האלה” מופיעים קטעים אבל לא פרקים שלמים.

פרקים מלאים: העונה האחרונה של “ארץ נהדרת”, “אמאל’ה 3”, “שתולים”, “כוכב נולד 6”, “על קצות האצבעות”, “בין כרכור לסינגפור” ועוד. יש מבחר.
פיצ'רים נוספים: פורומים, קטעים שלא שודרו בטלוויזיה, תמונות ועוד.
פרקי דגימה: “ארץ נהדרת” פרק 8, “אמאל’ה” פרקים 3 ו-2, “בין כרכור לסינגפור” פרק 1.
תוצאות: התמונה של “ארץ נהדרת” היתה מפוקסלת במיוחד, שלא לדבר על מסך מלא. הפרק מתחיל בפרסומת, לאחר 8 דקות מופיעה פרסומת נוספת, באמצע משפט כמובן. הפרסומת הבאה מופיעה רק אחרי כ-10 דקות ומצליחה להיות מתוזמנת בדיוק בסיום מערכון. הידד! הפרסומת שאחריה כבר מיהרה והגיעה 7 דקות אחר כך, אם כי גם הצליחה לדייק ולהופיע בין מערכון אחד למשנהו. בסיום התוכנית הופיעה פרסומת אחרונה.
פרק 3 של “אמאל’ה” נמחק מהשרת משום מה. פרק 2 נפתח בפרסומת, אחרי 9 דקות וחצי הגיחה עוד אחת, הבאה אחריה הגיעה 6 דקות וחצי אחרי, ורגע לפני הסיום צצה אחת נוספת.
לאחר 13 דקות של “בין כרכור לסינגפור” הגיעה הפרסומת הראשונה, באמצע משפט. ועדיין, זה הזמן הארוך ביותר שעבר בין תחילת תוכנית לפרסומת הראשונה. 7 דקות אחר כך הגיעה פרסומת נוספת - באמצע משפט כמובן. ועדיין, שתי פרסומות לתוכנית? סחטיין גדול.
מסקנות ועדת החקירה: מדובר בזכיינית המסחרית המצטיינת מבחינת מיעוט פרסומות. מצד שני, היא המפסידה בכל הנוגע לקלות מציאת הפרקים המלאים. חבל.
הוט ב-ynet
ניווט: בעייתי מעט. בדף הבית של ynet יש קישור קטן שנקרא “טלוויזיה”, מתחת לכפתורים הגדולים שמפנים לערוצי האתר השונים. מעט למטה, מתחת לפרסומות ולקישורי השירותים השונים באתר בצד ימין, יש הפניה תלת-תמונתית לתוכני הוט.

אם במקרה פספסתם את ההפניות הללו, תתקשו למצוא את תוכני חברת הכבלים באתר. בדף של תוכניות הוט אין הפניה לפרקים המלאים, ולשם כך תיאלצו לנדוד לדף של כל סדרה בנפרד. גם אז ייתכן שתתקשו להבחין בין הפרקים המלאים לקטעים הקצרים.
פרקים מלאים: לאתר הועלו פרקים ממספר סדרות של “הוט בידור ישראלי” - “שיחת נפש”, “יום בחיי”, “תחנות בזמן”, “המושכים בחוטים” ומשתי העונות של “שניים”.
כמו כן שני הפרקים הראשונים של העונה החדשה של “חשופים”, כמה פרקים של “טינופת”, שני פרקים של “פרשת השבוע” ושני הפרקים הראשונים של “תמרות עשן”.
פיצ'רים נוספים: קטעים מסדרות המקור של הזכיינית ומהסדרות “קליפורניקיישן”, “24”, “אבודים” ו”ג’ימי קימל”.
מה בדקנו?”שיחת נפש” עם ארי פולמן ועם שלי יחימוביץ’, פרק 2 מ”חשופים”, פרק 1 מ”תמרות עשן”.
תוצאות: "שיחת נפש": הפרק עם פולמן מתחיל בפרסומת, ואז הווידיאו נטען למשך זמן רב. כשסוף-סוף התחיל הפרק - הוא נקטע לשם טעינה נוספת, המשיך, נעצר ונטען - וחוזר חלילה. נאלצנו להמתין ל-4 הטענות שונות רק בשלב הפתיח הגרפי.
מאז ועד שתצוגת הזמן שחלף בווידיאו הראתה דקה ו-45 שניות, חווינו 6 קטיעות נוספות, שאורך כל אחת מהן כ-30 שניות. בין לבין הצליחו פרופ’ יורם יובל וארי פולמן להשחיל כ-6 מילים בממוצע.
בשלב הזה עברנו לפרק עם יחימוביץ’, שזרם חלק לגמרי. הפעם גם הופיע סרגל התקדמות טעינה ירוק על קו הזמן של הווידיאו, אבל לא ממש היה צורך בו, כי כאמור הווידיאו זרם היטב. התוכנית החלה בפרסומת, אולם מיד לאחר מכן היא נמשכה ללא כל פרסומת נוספת.
ראינו כי טוב, והחלטנו לחזור לפרק עם פולמן, לראות אם משהו השתנה שם - אולם הוא נתקע שוב באמצע הדקה השנייה. התייאשנו סופית. חבל, פולמן דווקא נראה אדם מעניין.
הפרק של “חשופים” התחיל בפרסומת ונמשך גם הוא ללא כל הפרעה שיווקית נוספת. כשניסינו לצפות בסדרה “תמרות עשן”, נתקלנו בבעיה מוכרת: הפרק החל להיתקע לאחר 20 שניות כדי להיטען. אחר כך, לאחר 30 שניות, הוא פשוט נעצר. ניסינו להריץ אותו מחדש 4 פעמים, ובכולן הבעיה חזרה על עצמה.
מסקנות ועדת החקירה: כשהווידיאו כבר עובד, הוא עובד מצוין. הבעיה היא ששניים מתוך 3 פרקים זורמים כמו הירדן בשנת בצורת, וזה ממש, אבל ממש, לא לעניין.
yes וואלה
ניווט: קשה לפספס. זה מתחיל עם קישור “וואלה! Yes” בראש דף הבית של וואלה. בהמשך העמוד מופיעה הפניית תמונה לאחד מפרקי סדרות יס, ובהמשך קיימת מסגרת המוקדשת לשידורי חברת הלוויין. בדף של יס מופיעות הפניות למספר פרקים מלאים, אבל לא לכולם - וכדי למצוא את היתר צריך לעבור בין דפי הסדרות.

פרקים מלאים: מתוך חלק מסדרות המקור של יס, ובהן: “סלבס”, “מסכים”, “דאוס”, “אולי הפעם”, “הנרגנים” ועוד. חוץ מזה לאתר הועלו פרקים מלאים של כמה סדרות מחו”ל כמו כל הפרקים מהעונה השנייה של “וידוייה הסודיים של זונת צמרת”, “איך להיראות טוב בעירום” האמריקאי, “אקסטרים מייקאובר” ופרק 8 מעונה 5 של “ישנן בנות”.
פיצ'רים נוספים: קטעי וידיאו, מאחורי הקלעים, פרטים על השחקנים והדמויות, ועוד כל מיני תוספים שתופסים. אבל הכי חשוב, יש פה את כל סרטי הדוקו מחו”ל ומהארץ ששודרו ביס עד כה, שזה אומר אוצר בלום לחובבי הז’אנר.
מה בדקנו? “סלבס” פרק 1, “מסכים 2” פרק 38, “איך להיראות טוב בעירום” (האמריקאי) פרק 3.
תוצאות: כמו ביתר הסדרות ברשת, גם בפרק של “סלבס” נאלצנו לצפות כשהתמונה מפוקסלת. 2 דקות מתחילת הפרק כבר הופיעה פרסומת, כ-7 דקות לאחר מכן הגיעה פרסומת נוספת, ודקה לפני הסוף, צצה עוד אחת. מה שכן, אף אחת מהן לא הופיעה באמצע משפט אלא בין הסצנות. הללויה.
כשניסינו לצפות ב”מסכים 2” הפרסומת הראשונה הגיחה אחרי כ-3 דקות וחצי, מיד בסיום הפתיח של הסדרה. 11 דקות אחר כך הגיעה השנייה, 13 דקות חלפו, ועוד אחת הופיעה.
גם כאן הן לא הפריעו למשפטי הדמויות, אלא הופיעו רק בין הקטעים. אין מה לומר - התרשמנו. התמונה של “איך להיראות טוב בעירום” היתה מפוקסלת למדי. הפרק התחיל בפרסומת, אבל המשיך ללא פרסומות כלל. מגניב.
מסקנות ועדת החקירה: טוב, יש פרסומות בפרקי הסדרות מהארץ, אבל לא באלה מחו”ל, ובאמת המון תודה למי שדאג למקם אותן כהלכה. נקודה לשיפור היא כמובן התמונה המפוקסלת, אבל על כך נאמר: הרע במיעוטו.
רשות השידור
ניווט: בדף הבית של אתר רשות השידור ישנם קישורים בולטים לפרקי “עמוד האש”, “מבט שני”, “הקשר הישראלי” ו”רעש מקומי” וכן קישור בצד לתוכניות טלוויזיה מוקלטות (הגרסה האנכרוניסטית ל-VOD).
פרקים מלאים: “ביקורטיווי”, “רעש מקומי”, “המעבדה”, “הבית היהודי”, “יומן”, “כך היה”, “שום, פלפל ושמן זית” ועוד.

פיצ'רים נוספים: יש באתר הפניה לחנות רשות השידור, לקניית פרקים מתוכניות נוסטלגיות כמו “ריץ’ רץ’”, “עוד להיט” ועוד. למכורים בלבד או למשפחה בניכר.
פרקי דגימה: הפרק ראשון של “רעש מקומי” ופרק “החיים על בקבוקים” מ”מבט שני”.
תוצאות: כצפוי מרשות השידור הממשלתית, אין פרסומות בפרקים בכלל. במסך הקטן הם גם נראים פחות מפוקסלים מיתר התוכניות שנצפו באתרי הזכייניות האחרות, אם כי במסך המלא שב הפיקסול.
מסקנות ועדת החקירה: האתר לוקה באווירה מיושנת לעומת ההיי-טקיות של אתרי הזכייניות הנוספות. כמו כן, בכל תוכנית שמשודרת בימים אלה ניתן לצפות רק בפרק האחרון, ובלתי אפשרי לחזור ולצפות בפרקים ישנים יותר.
מרשות השידור נמסר כי “רשות השידור היתה חלוצה בתחום שידורי הרדיו והטלוויזיה באינטרנט, ומדי שנה נרשמות עשרות מיליוני צפיות והאזנות בתוכני הרשות. עם זאת, בשל אילוצים תקציביים שבהם נתונה הרשות בשנים האחרונות, נחסמות בפנינו היכולות לפתח ולשדרג את האתרים עבור ציבור הגולשים כפי שהיינו רוצים”.
מאתר mako נמסר כי “mako הינו האתר העשיר ביותר בישראל ברמת תוכני הווידיאו שלו. בימים אלו אנו מפתחים כלי טכנולוגי שייסייע בריכוך המעברון שבין הפרסומת לתוכן”.
מרשת נמסר כי “הגידול האסטרונומי של הצפיות בווידיאו באתר שלנו מעיד על כך כי הפרסום אינו פוגם בהנאת הצפייה של הגולשים וכי איכות הצפייה בווידיאו מבין הזכייניות השונות היא הגבוהה ביותר”.
מחברת יס נמסר כי “אנחנו מאוד שמחים להמשיך ולהעניק חוויית צפייה איכותית".
מ-Ynet נמסר כי "הפרק עם ארי פולמן ב'שיחת נפש' הועבר אלינו בטעות כאשר משקלו כבד מדי. לאחר שהתבררה הטעות, הוא הוסר מהאתר. בפרק של 'תמרות עשן' הגלישה נוחה וללא בעיות. לא ברור מדוע היו קשיים בעת הבדיקה. עם זאת, יודגש כי מדובר באתרים זמניים. בקרוב יושק אתר משותף לנו ולהוט עם תשתית חזקה במיוחד, שתבטיח גלישה חלקה".
מנענע 10 נמסר כי “בדומה לסטנדרטים הנהוגים בעולם, גם בנענע 10 נעשה שימוש במערכת המשבצת פרסומות בכל 8 דקות. עם זאת, אנו שוקדים על שיפור אופן המעבר לפרסומות. לגבי ‘סנטיאגו אי המודחים’, חלק ניכר מהפרקים צולם על ידי המתמודדים באמצעות מצלמה ביתית”.