יונדאי i10 - גם ידידותית לסביבה וגם זולה

יונדאי i10, החדשה היא מכונית שימושית, זריזה, בטוחה, ידידותית לסביבה, זולה יחסית ועושה עבודה עירונית טובה, אבל לא נוחה מספיק, ובעיקר לא יפה מספיק. מבחן נהיגה לננסית שבדרך

גיל מלמד | 19/1/2009 11:31 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מרצדס הקדימה את זמנה כשבראה את "סמארט" - פצפונת דו-מושבית, שנועדה מלכתחילה להתמודד עם מציאות אורבנית. אלא שמרצדס, לעומת ב-מ-וו, כמעט איבדה את המכנסיים עד שסמארט תפסה תאוצה.

ואם בארזים נפלה שלהבת, מה יאמרו רוכשי המכוניות בציון, שדוכאו במשך עשורים באמצעות מיסוי מטורף על מכוניות? לקטגוריית ה'מיני' - זו של מכוניות קטנטנות, זריזות, ובדרך כלל בעלות יחס מרשים בין נפח פנימי יעיל לשטח כביש חיצוני שהן תופסות - מעולם לא היה סיכוי בישראל.
יונדאי i10 - כמו ש''מיני'' צריכה להיות
יונדאי i10 - כמו ש''מיני'' צריכה להיות רובי קסטרו

ביפן, לעומת זאת, מדובר בקטגוריה הגדולה ביותר, ובכזאת שאף נהנית מתמיכה ממשלתית בדמות הקלות מיסוי משמעותיות.

זו הסיבה שבזכותה מצטיינים יצרני הרכב היפנים בבניית מכוניות מיני אמיתיות ואמינות. יונדאי, יצרנית הרכב הקוריאנית ששמה מול הכוונות שלה את טויוטה ואת שאר היפנים, ניסתה את מזלה בקטגוריית המיני עם שני דורות של מכוניות, ואף מכרה בישראל כמה מאות 'אתוס‭.'‬

כעת היא מסתערת על השוק הישראלי עם מכונית מיני חדשה שנקראת‭ i10 .‬לפני כל דבר אחר חשוב למקם אותה בתוך קו המוצרים של היצרן. נכון לאתמול, יונדאי הציעה בישראל את גטס - מכונית סופר מיני, ואת אקסנט, שגם היא למעשה מכונית סופר-מיני, אם כי זאת סופר-מיני עם תא מטען נפרד (מה שמכונה בתעשייה "B+").

הגטס, ובמידה רבה גם האקסנט, הוחלפה לאחרונה על ידי מכונית חדשה שנקראת ‭,i20‬ אם כי האקסנט עדיין מיוצרת, ובידי היבואן יש עדיין כמות מספקת של גטס למהלך רוב ‭.2009
הגודל לא קובע

‭i10‬ החליפה אצל יונדאי את "אתוס". היא מבוססת על פלטפורמה חדשה לגמרי ומיוצרת במפעל חדש של יונדאי בהודו, מפעל שמייצר גם את ‭.i20‬ מבחינת יונדאי בישראל, גטס הייתה עד 2008 המכונית הנמכרת ביותר והחשובה ביותר: בשנים 2005 עד 2007 נמסרו ממנה בין ‭8,000‬ ל-‭9,000‬ מכוניות בשנה, ובשנה שעברה נמסרו ממנה כ-‭5,000‬ מכוניות.

כלומר, זו הייתה אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל בארבע השנים שחלפו. את ‭,i20‬ שמחליפה אותה, היבואן לא יכול לקבל בשלב הזה מטעמי מחיר, ולכן אין לו אף מכונית שממלאת את החלל העצום שמותירה גטס.

לעומת זאת, המכונית הקטנה הנמכרת ביותר ב-2008 ואחת המצליחות ביותר בארבע השנים האחרונות בקטגוריה שלה, היא דייהטסו סיריון, אשר במונחים יפניים היא סופר-מיני ולא מיני. יבואני יונדאי לישראל מבקשים לעמת בין ‭i10‬ ובין סיריון, תוך שהם מנצלים את העובדה שהסיריון היא מכונית קטנה יחסית לקטגוריה שלה, בעוד ש־‭i10‬ היא מכונית גבוהה ומרווחת יחסית.

בתחרות הזאת ינסו יבואני יונדאי לשכנע את חברות ההשכרה והליסינג - הלקוחות הגדולים ביותר בשוק הרכב הישראלי - להעדיף את ‭i10‬ בזכות מחיר אטרקטיבי יותר, ולטענתם גם בזכות תצרוכת דלק עדיפה. אותנו מעניינים הלקוחות הפרטיים, ולכן נאמר שאל לנו להתייחס למכונית הזאת, חשובה ככל שתהיה, כאל מכונית סופר-מיני.

לטובת הפרופורציות, רק נזכיר שאורך בסיס הגלגלים של המכונית הזאת - כלומר, המרחק שבין ציר הגלגלים הקדמיים לציר הגלגלים האחוריים - הוא 238 ס"מ בלבד. סיריון, מכונית קטנה יחסית למתחרותיה, מתברכת ב-‭2.5‬ ס"מ נוספים, ואילו רנו קליאו התברכה בבסיס גלגלים ארוך ב-20 ס"מ.

למי שמתכוון להשוות את ‭i10‬ למכוניות סופר-מיני נכונה אכזבה של ממש. מהר מאוד הוא יגלה

שלמכונית הזאת כמעט ואין "בגאז‭,"'‬ והעגלה היחידה שאפשר להכניס לשם היא עגלת הצעצוע של הילדה. בהשוואה כזאת, מול מאזדה, סוזוקי, או אפילו סיריון, בולט מיד גם הכיעור של ‭,i10‬ על אף שיש ודאי מי שייצאו להגנתה ויאמרו שהיא "מיוחדת".

ובכל זאת, ‭i10‬ היא מכונית מעניינת. אם זוכרים שמדובר במכונית "מיני" (כלומר, מכונית שמרחב המחיה הטבעי שלה הוא שטח עירוני צפוף, בנוי ומוכה מצוקת חניה), ומתייחסים גם אל תג המחיר שלה ‭92 -‬ אלף שקל לגרסת הבסיס - מתגלה סיפור אחר. ארבעה מבוגרים לעולם לא יישבו בנוחות ב-‭,i10‬ אבל בהחלט יוכלו להיכנס לתוכה ולשבת שם למשך שעה קלה.

מרחב הראש של המכונית יסייע להם להתגבר על מרחב הרגליים והכתפיים המאוד מצומצם. הנוהגים במכונית יגלו שהיא מתנהגת כפי שמכונית מיני צריכה להתנהג: היא זריזה מאוד, שובבה, מהנה לתמרון, קלה מאוד לחניה ומשתחלת בקלילות גם במקומות צפופים בשטח בנוי.

אחת מנקודות החוזק החשובות של המכונית היא רמה גבוהה מאוד של ציוד בטיחות, שמגיע כבר ברמת המחיר הבסיסית ביותר, ובעיקר ראויה לציון מערכת בקרת היציבות שלה, שמונעת אובדן שליטה. מנוע ה-‭1,250‬ סמ"ק מתגלה כערני ונמרץ, והוא משודך לתיבת הילוכים טובה מאוד, שפועלת איתו בהרמוניה במהירויות עירוניות.

חסרונה הבולט של ‭i10‬ הוא רמת הגימור והפלסטיקה של גרסת הבסיס, הפחות יקרה. המכונית הבסיסית שמוצעת תמורת 92 אלף שקל לא נראית ולא מרגישה נעימה יותר מכפי שיסכימו לסבול תיירים ששוכרים אותה לסוף שבוע, ומי שירצה להתפנק קצת יותר, יצטרך, כמובן, להשקיע יותר כסף.

שיכוך המהמורות של המכונית לא מרשים, ואף שהקופצנות שלה תתחבב על חבר'ה צעירים מפני שהיא מייצרת דרמה מסוימת - נוחה היא בוודאי שלא. גם צליל המנוע, שנוטה להרעיש מאוד בסל"ד גבוה, אינו מן הנעימים. 

אבל הוא יקבע

נישה שבה יכולה הייתה ‭i10‬ לעשות חיל היא זאת של שוחרי איכות הסביבה. יד על הלב - רוב מי שמוצאים את עצמם נוהגים בעיקר בעיר, ובמשק הבית שלהם נמצאת כבר לפחות מכונית אחת נוספת, לא באמת זקוקים לג'יפ או לג'יפון, למנוע ‭V6‬ בזבזן ומזהם ולהוצאות רישוי וביטוח לא סבירות בעליל, יחסית לשימוש האמיתי בכלי הרכב.

מי שלא מסיע אנשים וציוד על בסיס יומיומי יכול לחסוך לעצמו לא מעט כסף ולצמצם מאוד את הנזק שהוא גורם לסביבה אם יוותרו על הטוסון שלו לטובת ‭.i10‬ בעתיד הלא רחוק, אם וכאשר יהפכו ההמלצות של הוועדה למיסוי ירוק לתקנות מעשיות ומחייבות, יעלו באופן משמעותי דמי השימוש במכוניות מזהמות ובזבזניות בדלק, ועלות השימוש במכוניות חסכוניות תהיה נמוכה יותר.

בעידן כזה תוכל ‭i10‬ לזרוח בגדול - במיוחד בגרסה הבסיסית באמת שלה - עם מנוע בנפח ‭1.1‬ ליטר ותיבת הילוכים ידנית. בינתיים, ‭i10‬ היא מכונית שימושית, זריזה ובטוחה, שעושה עבודה עירונית מצוינת, מחירה סביר יחסית למחירים הגבוהים מדי של מכוניות בישראל, ולזכותה עומדים התנהגות כביש טובה, רמת בטיחות גבוהה ומנוע נמרץ.

היא לא יכולה להיחשב כתחליף לסופר-מיני אופנתית, גם מפני שהיא לא מספיק נוחה ובעיקר מפני שהיא לא מספיק מרווחת או יפה. כל זה, אגב, לא ישנה במאום לחברות ההשכרה והליסינג, שצפויות לרכוש לא מעט כדוגמתה, ולכן סביר שבחודשים הקרובים נראה גידול לא שגרתי של קטגוריית ה"מיני" בישראל.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים