יונדאי i10 - גם ידידותית לסביבה וגם זולה
יונדאי i10, החדשה היא מכונית שימושית, זריזה, בטוחה, ידידותית לסביבה, זולה יחסית ועושה עבודה עירונית טובה, אבל לא נוחה מספיק, ובעיקר לא יפה מספיק. מבחן נהיגה לננסית שבדרך
ואם בארזים נפלה שלהבת, מה יאמרו רוכשי המכוניות בציון, שדוכאו במשך עשורים באמצעות מיסוי מטורף על מכוניות? לקטגוריית ה'מיני' - זו של מכוניות קטנטנות, זריזות, ובדרך כלל בעלות יחס מרשים בין נפח פנימי יעיל לשטח כביש חיצוני שהן תופסות - מעולם לא היה סיכוי בישראל.

ביפן, לעומת זאת, מדובר בקטגוריה הגדולה ביותר, ובכזאת שאף נהנית מתמיכה ממשלתית בדמות הקלות מיסוי משמעותיות.
זו הסיבה שבזכותה מצטיינים יצרני הרכב היפנים בבניית מכוניות מיני אמיתיות ואמינות. יונדאי, יצרנית הרכב הקוריאנית ששמה מול הכוונות שלה את טויוטה ואת שאר היפנים, ניסתה את מזלה בקטגוריית המיני עם שני דורות של מכוניות, ואף מכרה בישראל כמה מאות 'אתוס.'
כעת היא מסתערת על השוק הישראלי עם מכונית מיני חדשה שנקראת i10 .לפני כל דבר אחר חשוב למקם אותה בתוך קו המוצרים של היצרן. נכון לאתמול, יונדאי הציעה בישראל את גטס - מכונית סופר מיני, ואת אקסנט, שגם היא למעשה מכונית סופר-מיני, אם כי זאת סופר-מיני עם תא מטען נפרד (מה שמכונה בתעשייה "B+").
הגטס, ובמידה רבה גם האקסנט, הוחלפה לאחרונה על ידי מכונית חדשה שנקראת ,i20 אם כי האקסנט עדיין מיוצרת, ובידי היבואן יש עדיין כמות מספקת של גטס למהלך רוב .2009
i10 החליפה אצל יונדאי את "אתוס". היא מבוססת על פלטפורמה חדשה לגמרי ומיוצרת במפעל חדש של יונדאי בהודו, מפעל שמייצר גם את .i20 מבחינת יונדאי בישראל, גטס הייתה עד 2008 המכונית הנמכרת ביותר והחשובה ביותר: בשנים 2005 עד 2007 נמסרו ממנה בין 8,000 ל-9,000 מכוניות בשנה, ובשנה שעברה נמסרו ממנה כ-5,000 מכוניות.
כלומר, זו הייתה אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל בארבע השנים שחלפו. את ,i20 שמחליפה אותה, היבואן לא יכול לקבל בשלב הזה מטעמי מחיר, ולכן אין לו אף מכונית שממלאת את החלל העצום שמותירה גטס.
לעומת זאת, המכונית הקטנה הנמכרת ביותר ב-2008 ואחת המצליחות ביותר בארבע השנים האחרונות בקטגוריה שלה, היא דייהטסו סיריון, אשר במונחים יפניים היא סופר-מיני ולא מיני. יבואני יונדאי לישראל מבקשים לעמת בין i10 ובין סיריון, תוך שהם מנצלים את העובדה שהסיריון היא מכונית קטנה יחסית לקטגוריה שלה, בעוד ש־i10 היא מכונית גבוהה ומרווחת יחסית.
בתחרות הזאת ינסו יבואני יונדאי לשכנע את חברות ההשכרה והליסינג - הלקוחות הגדולים ביותר בשוק הרכב הישראלי - להעדיף את i10 בזכות מחיר אטרקטיבי יותר, ולטענתם גם בזכות תצרוכת דלק עדיפה. אותנו מעניינים הלקוחות הפרטיים, ולכן נאמר שאל לנו להתייחס למכונית הזאת, חשובה ככל שתהיה, כאל מכונית סופר-מיני.
לטובת הפרופורציות, רק נזכיר שאורך בסיס הגלגלים של המכונית הזאת - כלומר, המרחק שבין ציר הגלגלים הקדמיים לציר הגלגלים האחוריים - הוא 238 ס"מ בלבד. סיריון, מכונית קטנה יחסית למתחרותיה, מתברכת ב-2.5 ס"מ נוספים, ואילו רנו קליאו התברכה בבסיס גלגלים ארוך ב-20 ס"מ.
למי שמתכוון להשוות את i10 למכוניות סופר-מיני נכונה אכזבה של ממש. מהר מאוד הוא יגלה
ובכל זאת, i10 היא מכונית מעניינת. אם זוכרים שמדובר במכונית "מיני" (כלומר, מכונית שמרחב המחיה הטבעי שלה הוא שטח עירוני צפוף, בנוי ומוכה מצוקת חניה), ומתייחסים גם אל תג המחיר שלה 92 - אלף שקל לגרסת הבסיס - מתגלה סיפור אחר. ארבעה מבוגרים לעולם לא יישבו בנוחות ב-,i10 אבל בהחלט יוכלו להיכנס לתוכה ולשבת שם למשך שעה קלה.
מרחב הראש של המכונית יסייע להם להתגבר על מרחב הרגליים והכתפיים המאוד מצומצם. הנוהגים במכונית יגלו שהיא מתנהגת כפי שמכונית מיני צריכה להתנהג: היא זריזה מאוד, שובבה, מהנה לתמרון, קלה מאוד לחניה ומשתחלת בקלילות גם במקומות צפופים בשטח בנוי.
אחת מנקודות החוזק החשובות של המכונית היא רמה גבוהה מאוד של ציוד בטיחות, שמגיע כבר ברמת המחיר הבסיסית ביותר, ובעיקר ראויה לציון מערכת בקרת היציבות שלה, שמונעת אובדן שליטה. מנוע ה-1,250 סמ"ק מתגלה כערני ונמרץ, והוא משודך לתיבת הילוכים טובה מאוד, שפועלת איתו בהרמוניה במהירויות עירוניות.
חסרונה הבולט של i10 הוא רמת הגימור והפלסטיקה של גרסת הבסיס, הפחות יקרה. המכונית הבסיסית שמוצעת תמורת 92 אלף שקל לא נראית ולא מרגישה נעימה יותר מכפי שיסכימו לסבול תיירים ששוכרים אותה לסוף שבוע, ומי שירצה להתפנק קצת יותר, יצטרך, כמובן, להשקיע יותר כסף.
שיכוך המהמורות של המכונית לא מרשים, ואף שהקופצנות שלה תתחבב על חבר'ה צעירים מפני שהיא מייצרת דרמה מסוימת - נוחה היא בוודאי שלא. גם צליל המנוע, שנוטה להרעיש מאוד בסל"ד גבוה, אינו מן הנעימים.
נישה שבה יכולה הייתה i10 לעשות חיל היא זאת של שוחרי איכות הסביבה. יד על הלב - רוב מי שמוצאים את עצמם נוהגים בעיקר בעיר, ובמשק הבית שלהם נמצאת כבר לפחות מכונית אחת נוספת, לא באמת זקוקים לג'יפ או לג'יפון, למנוע V6 בזבזן ומזהם ולהוצאות רישוי וביטוח לא סבירות בעליל, יחסית לשימוש האמיתי בכלי הרכב.
מי שלא מסיע אנשים וציוד על בסיס יומיומי יכול לחסוך לעצמו לא מעט כסף ולצמצם מאוד את הנזק שהוא גורם לסביבה אם יוותרו על הטוסון שלו לטובת .i10 בעתיד הלא רחוק, אם וכאשר יהפכו ההמלצות של הוועדה למיסוי ירוק לתקנות מעשיות ומחייבות, יעלו באופן משמעותי דמי השימוש במכוניות מזהמות ובזבזניות בדלק, ועלות השימוש במכוניות חסכוניות תהיה נמוכה יותר.
בעידן כזה תוכל i10 לזרוח בגדול - במיוחד בגרסה הבסיסית באמת שלה - עם מנוע בנפח 1.1 ליטר ותיבת הילוכים ידנית. בינתיים, i10 היא מכונית שימושית, זריזה ובטוחה, שעושה עבודה עירונית מצוינת, מחירה סביר יחסית למחירים הגבוהים מדי של מכוניות בישראל, ולזכותה עומדים התנהגות כביש טובה, רמת בטיחות גבוהה ומנוע נמרץ.
היא לא יכולה להיחשב כתחליף לסופר-מיני אופנתית, גם מפני שהיא לא מספיק נוחה ובעיקר מפני שהיא לא מספיק מרווחת או יפה. כל זה, אגב, לא ישנה במאום לחברות ההשכרה והליסינג, שצפויות לרכוש לא מעט כדוגמתה, ולכן סביר שבחודשים הקרובים נראה גידול לא שגרתי של קטגוריית ה"מיני" בישראל.







נא להמתין לטעינת התגובות





