שנה של מלחמות מחירים
שנה סוערת עברה על ענף הקמעונות. בתחילת השנה רמי לוי שיגע את כולנו עם מלחמת מחירי העוף, ולקראת סוף השנה הושקה "מגה בול" שפתחה חזית חדשה. בין לבין: עובדי משרד הבריאות חשבו שיצליחו למחוק את כתבי האישום בפרשת רמדיה על ידי סחבת בירוקרטית בנמלים. סוגרים שנה - חלק ראשון
מי שהחלו להעדיף אופנה ובילוי על פני תרבות לא היו ערוצים 2 ו-10 אלא בעלי הקניונים, שסילקו מתחומם במהלך 2008 את בתי הקולנוע. רגע לפני תחילת השנה הודיעה אפריקה ישראל לרשת בתי הקולנוע לב, כי עם תום חוזה השכירות שלה בקניון רמת אביב היא תידרש לפנות את בתי הקולנוע. לשטחים שהתפנו הבטיחה החברה להכניס שוכרים חדשים, בעיקר מתחום האופנה.
לטענת אפריקה ישראל, הנהלת הקניון הבינה כבר לפני כשנה כי אלפי לקוחות הקניון מבקשים להתחדש בחנויות נוספות ובינלאומיות. אחרי אפריקה ישראל, גם בקניוני ישראל ובקניוני עזריאלי החליטו לוותר על בתי הקולנוע לטובת עוד קצת אופנה.
בקניון השרון שבנתניה, שבבעלות קניוני ישראל, פונו בתי הקולנוע של רב חן לטובת המשביר החדש לצרכן, וכך גם בקניון חולון של עזריאלי, במקום בתי הקולנוע של גלובוס גרופ. גם קניון הזהב ביטל את תוכניתו להקים מתחם של קולנוע איימקס בתחומיו, והשטח - כמו בשאר המקרים - יוקצה לעוד רשתות אופנה.
גם ענף המזון ספג השנה פגיעה לא קלה. מה שהחל בתחזיות אפוקליפטיות בנוגע להמשך התייקרות חומרי הגלם ומוצרי המזון הבסיסיים, התחלף בימים האחרונים בתחרות מחירים פרועה. בין לבין נאלצו יצרני המזון להתמודד עם הקשיים שהערימו עליהם מפקחי משרד הבריאות, שיצרו את המשבר בנמלים.
בשבוע הראשון של חודש מאי, עם קבלת ההחלטה בפרקליטות להגיש כתבי אישום נגד עובדי משרד הבריאות בפרשת רמדיה, החלו עובדי המשרד לנקוט סחבת בשחרור הסחורות.
אם בעבר נעשתה בדיקה מדגמית של אחד מכ-20 משלוחי מזון, לפתע החלו העובדים לבדוק כמעט כל משלוח מזון שמגיע לארץ ולשלוח ממנו דגימות למעבדה.
כך נוצר עומס רב על המעבדות, ודגימות המזון נותרו שם לעתים גם חודש ימים. הדבר יצר עיכוב גדול בשחרור המוצרים מהנמל, ובמשרד הבריאות העריכו שאי הנוחות שתיגרם ליצרנים וליבואנים תשגר אותם למחות במשרדי הממשלה - ולהביא למשיכת כתבי האישום.
מי שעדיין לא השמיעה את קולה באופן נחרץ השנה היא הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן. בין הנו?שאים הבוערים שעליהם היא לא הגיבה: סכנה לחיסול ענף המכולות והמינימרקטים, והתעמרות רשתות חזקות ביצרנים חלשים.
כשברשתות השיווק הגדולות מורידים את מחירי המוצרים המובילים מתחת למחיר הקנייה שלהם, אין כל דרך לגורמים הקטנים בענף לתת לכך מענה; כשבעל מכולת קונה מחברת שטראוס את מארז השוקולד "פרה" ב-22 שקל, הוא לא יכול למכור אותו ב-19.9 שקל, כפי שעושות הרשתות הגדולות.
בעוד הצרכנים נהנים מהחיסכון בהוצאה כעת, ניתן היה לצפות מהממונה על ההגבלים שתסתכל על המצב בצורה רחבה יותר ותמנע מצב עתידי שבו ישלטו בענף רק רשתות השיווק - שבהיעדר מתחרים רבים יוכלו להזניק את המחירים חזרה כלפי מעלה.
גם
מפתיע מכל היה לגלות כי ברשתות השיווק לא חששו להתעלם מהחלטת הרשות להגבלים לאסור את סידור המדפים ברשתות השיווק על ידי הספקים. לקראת סוף השנה, המועד שבו היה סידור המדפים אמור לעבור לידי הרשתות, הודיעו בשופרסל וברבוע הכחול כי יקימו מערך סדרנות, אלא ששבועות ספורים לאחר ההצהרה חזרו בהם והודיעו כי לא יעשו זאת.
עד כה לא נשמע קולה של הממונה על ההגבלים בעניין. כשבוחנים את פעילותה בשנה החולפת, קשה לשער אילו מהלכים תוכל הרשות לתאר בדוח סיכום השנה.







נא להמתין לטעינת התגובות





