הבשורה על-פי מיקרוסופט
מיקרוסופט החליטה לעשות מעשה וחשפה את היישומים החדשים שישנו את חיינו. ענקית התוכנה לא מסתפקת בשלטון מוחלט במחשב שלנו - ומסמנת את האינטרנט כיעד הבא. הבשורה: רשתות חברתיות ושירותי וירטואליזציה . אכן, רעיון מסעיר

השבוע הכריזה מיקרוספוט על הצגה מחודשת של שירותי Windows Live שלה. הצגה ולא השקה, כמו שהקפידו לציין, כיוון שמדובר בתחילתו של תהליך - ולא בהשקת תוכנה מסוימת. השירותים החדשים אמורים להוות שילוב בין שירותי האופליין של מיקרוסופט (תוכנות המותקנות במחשב) לבין שירותי האונליין שלה (תוכנות מבוססות רשת.(
נראה שבחברה החליטו להתייחס לרשת לא רק כנדבך נוסף לפעילותן, אלא כיישות עצמאית. במיקרוספוט ישראל מקימים בימים אלה חטיבת אונליין נפרדת: "מדובר בארגון נוסף הפועל במקביל לחברת מיקרוסופט, אשר יעסוק אך ורק בשירותי הרשת של החברה", אומר עדי אייל, מנכ”ל חטיבת האונליין במיקרוסופט.
"המשמעות של המהלך היא שדרוג היישומים הקיימים וכניסה לעולמות חדשים - ובראשם תחום הרשל תות החברתיות. רק בחודש שעבר גייסנו 10 עובדים למערך החדש,” מוסיף אייל.
למעשה, מדובר בשדרוג שירותי האונליין של החברה ובראשם המסנג’ר, שהופך להיות חלק אינטגרלי ומשמעותי יותר בחוויית המשתמש. הממשק החדש יאפשר למשתמשים לקבל עדכונים ישירות למסנג’ר מפעילות של משתמשים נוספים - בדומה למתרחש היום ברשתות חברתיות פופולריות, דוגמת פייסבוק.
במיקרוסופט מסבירים שהמטרה היא להפוך את Windows Live למוקד מרכזי אחד, שבו יקבל הגולש מענה לכל צורכי הרשת שלו, בין אם בפורטל החדש ,MSN בין אם בשירותי מסנג’ר ובין אם בתוספות המיוחדות שיצורפו לחשבון ההוטמייל.
גם ההוטמייל מקבל זריקת מרץ משמעותית והופך למעין רשת חברתית בזעיר אנפין. לממשק החדש שלו התווספו כמה קטגוריות חדשות, המשלבות בין שירותי הרשת הנוספים של מיקרוסופט כמו המסנג’ר, שירותי אחסון, אלבומי תמונות, קבוצות דיון וחלון המציג עדכונים לגבי פעילות ברשת החברתית הזו. אחד היישומים החדשים ב-Live הוא ,Sky Drive המהווה מעין כונן וירטואלי ברשת שניתן להעלות אליו קבצים עד לגודל 5 ג’יגה.
תיבת הדואר הופכת לבלתי מוגבלת מבחינת גודלה. בנוסף, התווספו שירותי אחסון המאפשרים שיתוף תמונות על גבי הרשת גם במהלך צ’ט במסנג’ר. בנוסף, ניתן יהיה להשתמש במסנג’ר על גבי הרשת בלי להתקין אותו.

אלה מכם שהרימו גבה למשמע הדברים - לא טועים. לא מדובר ביישומים חדשים או בהמצאות חדשניות: מדובר ביישומים שנכנסו לשימוש בחברת מיקרוספוט באיחור ניכר לעומת יישומים שכבר קיימים ברשת.
"אנחנו לא מאחרים את רכבת האינטרנט, אבל אנחנו בהחלט מצטרפים אליה בתחנה מאוחרת מאוד", מודה אייל. "ואפשר היה לעשות את זה כבר לפני שנה, אבל כמו כל דבר במיקרוסופט, רק כששוק מתחיל להיות גדול מספיק ומעניין מבחינה כלכלית - רק אז מיקרוסופט עושה את השינוי האסטרטגי ומתחילה לתפוס גם אותו בדרכה. אם עד לפני שנה-שנתיים היה מדובר בפלח שולי מבחינת ההשקעה, הרי שהיום משקיעים אצלנו הרבה יותר זמן ומשאבים בתחום הזה", הוא מסביר.
למרות שחלק גדול מהשירותים שמציעה מיקרוסופט כבר קיימים כחלק מהשירותים המקוונים של גוגל ויאהו או בשירותי רשת נוספים, קטנים יותר ובעלי התמחות - נראה שבמיקרוספוט מתעקשים להציג את יתרון הגודל, ובזכותו הם סבורים ש-Live יהווה מוקד מרכזי לשימושי הרשת של המשתמשים.
ובכל זאת, בשיחות עם אנשי מיקרוסופט
לצורך ההשוואה, בהשקת שירותי Live בשנה שעברה הוצגו 4 יישומים חדשים בלבד. היום מדברים במיקרוסופט על עשרות מוצרים ואפליקציות חדשים, שיחלחלו לאינטרנט טיפין טיפין.
ואם כבר מדברים על גוגל, אז מה לגבי מנוע החיפוש Live של מיקרוסופט? ובכן, בחברה לא ממהרים להיכנס לתחום שגוגל שולטת בו ביד רמה, וגם בהשקה הם בוחרים להצניע את תחום החיפוש. מצד שני, הם גם לא ממהרים לנטוש אותו.
"אין ספק באשר למעמד הדומיננטי של גוגל בתחום", מסביר אייל. "חיפוש הוא כלי חשוב מאוד מבחינה שיווקית, אבל הוא דומה יותר לחלוץ שמבקיע את הגול בסוף המשחק, ולא למכלול הדרך השיווקית שעובר המשתמש - תחום שבו אנחנו חזקים יותר מגוגל".
אייל מתעקש כי הרלוונטיות ותוצאות החיפוש באנגלית של Live זהות לאלה של גוגל - "אבל בעברית אנחנו עדיין לא שם ויש עוד על מה לעבוד", הוא מודה ומדגיש שיש נטייה מעוותת לראות בחיפוש את חזות הכל.
אגב, חיפוש אקראי ב-Live אחר הערך Vista לא מספק תוצאות הקשורות למערכת ההפעלה של מיקרוסופט, במנוע החיפוש שלה עצמה. ולא מדובר בהתנערות מקרית ממערכת ההפעלה שאכזבה רבים: גם חיפוש אחר המילה Excel לא יביא אתכם לעמודים המיוחלים.
נראה שהרשת עדיין זרה למיקרוסופט, הן מבחינה תפיסתית והן מבחינה טכנולוגית. תפיסת מיקרוסופט, המדברת על אופליין משולב באונליין - או בשפתם, “תוכנה בשיתוף שירות” - נראית יותר כמו יצור כלאיים שלא נהנה מהטוב ביותר של האופליין ומהטוב ביותר של האונליין, אלא נופל בין הכיסאות.
אחד היישומים המוזרים מעט שמיקרוסופט ממשיכה לשווק הוא ה-,Writer שאמור להיות תוכנת אופליין לכתיבת בלוגים. שאלה מתבקשת היא לשם מה צריך תוכנה כזו, כשניתן לכתוב ישירות בשירותי הבלוגים הקיימים היום - והתשובה שניתנה עליה היתה שוב: “אופליין בשילוב אונליין.” לא בטוח שזו תשובה מספקת במקרה הזה.
מיקרוסופט צריכה להחליט אם העתיד שלה יהיה מקוון לחלוטין או מעין שעטנז של תוכנות מותקנות ויישומי רשת. התכנון להוציא גרסת “אופיס” מקוונת מפיח תקווה - אך נראה שהצעדים שהחברה עושה בתחום האונליין מדודים מאוד והססניים מדי.
אייל מכחיש כי מדובר בהשפעותיו של המשבר הכלכלי העולמי: “החשיבות של הרשת לא תשתנה בגלל מה שקורה בבורסה. נראה שחצי השנה הקרובה אכן תהיה קשה, אך אנו בונים אסטרטגיה לטווח הארוך ונעשה מה שצריך כדי להצליח במצב הכלכלי הנוכחי".
בשורה התחתונה ניתן לומר שהצעדים שנוקטים כעת במיקרוסופט משמעותיים בעיקר למיקרוסופט. לא מדובר בשינוי שאנחנו כגולשים נחוש בו, פרט ליישומים הקטנטנים החדשים ולעיצובים הנקיים
יותר של היישומים המשודרגים. במיקרוסופט אף הקפידו לציין כי השינוי יהיה הדרגתי: המייל והמסנג’ר ישודרגו לאט לאט במהלך התקופה הקרובה, וכך גם האופיס המקוון ושאר השירותים מבוססי הרשת.
ובכל זאת כדאי לומר שמדובר בצעד מעניין ואפילו נועז של מיקרוסופוט, שמר חליטה לקחת את תחום האינטרנט קצת יותר ברצינות ולהשקיע בו יותר. נקווה שזו אכן סנונית ראשונה, שתעיד על מגמה חדשה ביחסים המורכבים שבין מיקרוסופט והרשת.







נא להמתין לטעינת התגובות





