אחריות של מוכר כלי רכב מיד שניה
קנית מכונית חדשה אך המנוע התקלקל לאחר שבוע. האם למוכר יש אחריות כל שהיא כלפיך?

מכונית שנוסעת מתחת למים איי-פי
בפסק דין מקיף של בית המשפט המחוזי בירושלים נקבע, כי אם המוכר לא גילה לקונה כי כלי הרכב עבר תאונה קשה - הוא ביצע הטעיה, גם אם הקונה בודק את כלי הרכב במכון לפני קנייתו. בפסק דין זה נפסקו לטובת הקונה נזקיו עבור הוצאת העברת בעלות, תשלום למכון בדיקה, העברת ביטוח מכלי הרכב הקודם, התקנת רדיו ודיבורית, פיצויים עבור נזק שאינו ממון ועוד.
בפסק דין אחר נקבע, כי אי גילוי נאות של העובדה שבכלי הרכב העומד למכירה קיימת פגיעה בשלדה, מפרה את חובת הגילוי שחלה על המוכר. כן צוין, כי במקרה של הטעיה מהותית מצד מוכר - קמה עילה לביטול החוזה והקונה זכאי להשבת התמורה.
יש לזכור, כי על אף שעל המוכר חלה חובת תום הלב, הוא עלול להסתיר ביודעין או שלא ביודעין טיפולים שעבר הרכב (אם המוכר הוא יד שנייה או יותר, ייתכן ולא יידע כלל על חלק מהטיפולים שעבר כלי הרכב), תקלות ואף תאונות קודמות.
לפיכך, לפני רכישת רכב משומש מומלץ לבדוק את הרכב במכון בדיקה או לחלופין במוסך המוכר לכם, ולקבוע מראש עם המוכר מי ישלם עבור הבדיקה לפי תוצאותיה. לא פעם מתגלים ליקויים שכלל לא היו ידועים למוכר וגם אם פועל בתום לב, הקונה עלול לרכוש רכב בעל ליקויים אם לא יבדוק אותו.
מומלץ לערוך הסכם בכתב לקנית הרכב ובו לציין, בין היתר, את המחיר, מספר הקילומטרים שעבר כלי הרכב, רשימת התקלות והבעיות שמסר הבעלים, דוחות שמאי שנערכו לאחר תאונה (אם ישנם) וכן לצרף לחוזה את תוצאות מכון הבדיקה (דוגמאות לחוזים ניתן למצוא באינטרנט).
ללא הסכם מכר מפורט, הקונה ייתקל בקושי להוכיח את גרסתו העובדתית בבית המשפט בדבר המצגים שהציג בפניו המוכר ביחס לרכב לפני הקניה.
מוכר שעבר על הוראות החוק צפוי לקנס גבוה
מלבד דיני החוזים החלים על הליך המכירה, כנסת ישראל חוקקה לאחרונה חוק חדש בשם "חוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות), התשס"ח-2008", שהוראותיו ייכנסו לתוקף בחודש דצמבר.
חוק זה מעגן בתוכו גילוי נאות, החל על "העוסק ברכב", כגון סוחרי מכוניות. הוא מטיל על העוסק ברכב חובות ספציפיות ומוגדרות דוגמת לכרות חוזה בכתב מול הקונה, למסור לקונה טופס לפני כריתת החוזה שכולל פרטי זיהוי של המוכר ושל בעל הרכב, מספר בעלים קודמים של הרכב וככל הידוע האם היה אחד הבעלים הקודמים חברת ליסיניג, פגיעות שנגרמו לרכב, מספר קילומטרים והסכום שישולם עבורו.
עוד קובע חוק זה כי עוסק ברכב חייב לגלות בעת מכירת רכב משומש כי עיסוקו מכירה או שיווק כלי רכב.
אדם המוכר רכב שאינו של בן משפחתו מדרגה ראשונה, ואינו מופיע ברישיון הרכב כבעליו, ייחשב כעוסק ברכב לצורך החוק, אלא אם הוכח אחרת. עוסק ברכב שעבר על הוראות החוק צפוי לעונש של קנס גבוה.
החוק קובע כי החל משנת 2010, תחנות הבדיקה ימסרו לרשות הרישוי את מספר הקילומטרים שעבר כל רכב בשנה הקודמת למועד הבדיקה ורשות הרישוי תציין את מספר הקילומטרים נכון לתאריך הבדיקה ברישיון הרכב. הוראה זו עשויה למנוע בעתיד זיופי מספר הקילומטרים ברכב.
הכותב הוא שותף בכיר במשרד בן דוד אברהם הכהן שמתמחה במשפט אזרחי מסחרי ובמקרקעין. האמור לעיל הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.