בעל עסק: כך תצמח במיתון
המחויבות לתת תמורה לבעל המניות אינה מסתיימת כשהמיתון מתחיל, להיפך - מתברר שלהאטה הכלכלית יש מספר מאפיינים שעשויים להקנות לכם יתרונות על המתחרים
אין רע בקיצוץ השומן, וחברות שאפשרו לעצמן להתנפח - צריכות להצטמצם, בעיקר בזמנים כלכליים קשים. אך המחוייבות לתת תמורה לבעל המניות אינה מסתיימת כשהמיתון מתחיל, ולמעשה - מיתון יכול לספק לחברות הזדמנות להשיג יתרון על מתחרים חלשים מהן, או שטרודים בתכניות רה-ארגון וקיצוצים מכריעים.

קשה יותר להשיג יתרון תחרותי דווקא בכלכלה צומחת, מכיוון שכולם מתרחבים. כאשר חברות מתחרות ביניהן על נתח שוק באגרסיביות ותומכות בביצוע חופשי של השקעות, הרווחים עלולים להיות חמקניים.
במהלך מיתון כלכלי נוטים המחירים לרדת, המימון בדרך כלל זול יותר, מחירן של חברות המועמדות לרכישה זול יותר וקל יותר להשיג כוח אדם בכיר. לכן חברות שמבצעות את הצעדים הנכונים בזמן מיתון, יעלו על מתחרותיהן כאשר הכלכלה משתפרת.
במהלך ההאטה, על חברות לנקוט בשלוש פעולות חיוניות: לבחון את האסטרטגיה שלהן כדי לקבוע אם היא עדיין מתאימה לסביבה הכלכלית המשתנה, להבטיח שהקיצוץ בהוצאות לא יאיים על המשך הצמיחה ולעדכן את העובדים והמשקיעים על כל שינוי באסטרטגיה או בפעילויות.
במהלך מיתון חשוב לבצע הערכה מחודשת של אסטרטגיית החברה לאור השינוי בתנאים הכלכליים. תכנית עסקית המתבססת על צמיחה כלכלית או על שוק מתרחב, צריכה לבצע התאמות וחשוב שהחברה תבין את המניעים העסקיים המרכזיים שלה.
לדוגמה, בשוק המתפשט במהירות, החשיבות של שירות טוב מצדיקה השקעה במספר מרכזי שירות לקוחות אזוריים. בעת מיתון לעומת זאת, על
הבחירה הקריטית ביותר במהלך מיתון, היא אם להתמיד באסטרטגיה הקיימת או לפנות לכיוון אסטרטגי חדש. התגובה הראשונית אמורה להיות בחינת מבנה העלויות של החברה ושינוי פעולותיה, מבלי לסכן את הצמיחה העתידית.
הכוונה אינה לקיצוץ חד פעמי, אלא לתכנון מחדש של החברה. קיצוץ בעלויות הופך בדרך כלל לנחוץ כאשר ההכנסות צוללות במהלך מיתון, אולם חיוני שחברות לא יצטמצמו במובן שיסכן את צמיחתן לטווח רחוק.
הגישה המקובלת היא להפחית עלויות בתחומי הניהול, אך חברות נוטות בדרך כלל לחתוך הוצאות בתחומים כמו מחקר ופיתוח, שיווק והשקעות בטכנולוגיה, תחומים שבניהול טוב, מסייעים ליצור ערך לבעל המניות.
על חברות לנקוט בגישה אסטרטגית יותר ולחלק את העלויות לפי קבוצות: עם ערך מוסף ובלי ערך מוסף. העלויות בעלות ערך מוסף, שכוללות שיווק, שירות לקוחות ופיתוח מוצרים, תומכות באופן ישיר בצמיחת ההכנסות בהווה ובעתיד. העלויות שאינן בעלות ערך מוסף, מתייחסות למגוון של תפקודים אדמיניסטרטיביים, בכללם משאבי אנוש, מימון ושירותים למתקנים.
כן חשוב כי חברות ימירו כמה שיותר עלויות קבועות בעלויות משתנות. כך למשל, אפשר לעשות אאוטסורסינג לפעילויות שלא תומכות בצמיחת הכנסות בהווה או בעתיד, ואינן בעלות ערך מוסף.
חברה שביצעה התאמות באסטרטגיה, במבנה העלויות או בשניהם, צריכה לשתף את העובדים והמשקיעים בתהליך: העובדים צריכים להבין מדוע השינויים, שעלולים לגרור סגירת עסקים ופיטורים, חיוניים לשיפור ביצועי החברה בטווח הקצר, תוך הבטחת הישרדותה לטווח ארוך.
גם המשקיעים צריכים להבין כיצד החברה מתכוונת לנהל את עסקיה במהלך מיתון כלכלי. חיוני שצוותי הניהול יציבו יעדי רווח ריאליים וישיגו אותם מכיוון שלאמינותם מול המשקיעים יש השפעה חשובה על מחיר המניה של החברה.
העדיפות העליונה של ההנהלה צריכה להישאר העלאת ערכו של בעל המניות, בלי להתחשב במצב הכלכלי. זכרו- לפעמים הנסיבות הקשות ביותר, מספקות את ההזדמנויות הטובות ביותר.







נא להמתין לטעינת התגובות





