משחקים במונופול

כמה גופים מתעניינים ברכישת בורגראנץ'. בדקנו את כל האפשרויות - והמסקנה: למרות החשש ממונופול, המכירה לברגר קינג הכי הגיונית

נורית קדוש | 2/9/2008 8:29 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
רגע לפני פתיחת חדר המידע על־ידי הנאמנים שמונו לרשת בורגראנץ’ הקורסת, נראה כי לכל הלוטשים עיניים לעברה יש לא מעט ללמוד, בטרם יגישו הצעת רכישה. מי שעוד צריכה לנצל את הזמן להפקת לקחים מהעבר, כדי לא לחזור עליהם בקרוב, היא הרשות להגבלים עסקיים - האחראית במידה מסוימת לגורל הרשת.

כבר לפני 5 שנים עבר שוק המזון המהיר טלטלה קשה. ברגר קינג, על 47 סניפיה היא שדיממה אז. בניסיון להצילה ביקשו בעליה למכרה לפז, שהחזיקה בבורגראנץ‭.’‬ צדיק בינו מפז הבין כבר אז, שכדי לשרוד בתחרות מול מקדונלד’ס נדרשת בורגראנץ’ להגדיל באופן משמעותי את מספר סניפיה, אך הרשות להגבלים סברה שעדיף להניח לשתי הרשתות הקטנות להתחרות בענקית האמריקנית, וכי יש לבחון את שוק ההמבורגר בנפרד משוק המזון המהיר.
תסריטים אפשריים

הסירוב הביא תוך זמן קצר את ברגר קינג להליכי פירוק. בהמשך, לאחר שהאחים אורגד רכשו ושיקמו אותה, הם ניסו לרכוש מבינו את בורגראנץ‭.’‬ הרשות להגבלים נותרה בשלה ודחתה את הבקשה על הסף.

החלטה זו עלתה לרשת בורגראנץ’ בקיומה, ויש בה כדי ללמד על טעויותיו של הממונה בהערכתו את המתחרות בשוק ההמבורגרים ובתשובתו לשאלה, אם ההמבורגרים מהווים שוק העומד בפני עצמו או חלק משוק המזון המהיר.

להערכת תמיר בן-שחר, מנכ”ל חברת הייעוץ השיווקי צ’מנסקי בן-שחר, קיימים כמה תסריטים

אפשריים שישפיעו כיום על השוק: הראשון הוא שבורגראנץ’ תירכש על ידי מפעיל חדש, אך המפעיל צפוי להיתקל בקשיים דומים וייאלץ להשקיע הון בשיקום המותג, שהוזנח בשנים האחרונות.

אפשרות נוספת היא זו שניסו לקדם צדיק בינו והאחים אורגד טרם הקריסה, לפיה תירכש הרשת על ידי ברגר קינג.

"בתסריט זה יש לבחון את בעיית היעדר התחרות שעלולה להיווצר. אז אפשר שהרוכשת תבקש לסגור חלק מהסניפים שיימצאו ברשותה באותו אזור, כדי למנוע תחרות - ואז הממונה תידרש למנוע זאת",‬ מסביר בן-שחר. 

סניפים מקבילים

כדי לבדוק מה יהיו השלכות המהלך, ביקש עסקים מהאנליסטית עינב שמואל מצ’מנסקי בן-שחר לבדוק את מפת התחרות. מהבדיקה עולה, כי אם מקדונלד’ס תרכוש את בורגראנץ’ היא תיאלץ להעביר 9 סניפים אל המתחרה, כדי למנוע היווצרות מונופול באותן ערים.

בנוסף, יהיו למקדונלד’ס ב-5 מיקומים 2 סניפים מקבילים. בתסריט המציאותי יותר, שבו ברגר קינג תרכוש את בורגראנץ‭,’‬ היא תידרש להעביר 2 סניפים בלבד, היוצרים מונופול באותה עיר. נוסף לכך יהיו לברגר קינג 2 סניפים מקבילים ב-5 מיקומים.

לפי בדיקה שערך בן-שחר, אם מחליפים את השילוט מעל דלת סניף של בורגראנץ’ בזה של מקדונלד’ס - הפדיון עולה באופן אוטומטי ב-100-150 אלף שקל בחודש. בן-שחר מעריך כי הפערים שבין עוצמות המותג של ברגר קינג ובורגראנץ’ ייצרו פער של 50-70 אלף שקל לסניף, שהם כ-30 מיליון שקל מינימום.

כעת ברור כי לאחים אורגד יש העניין הרב ביותר ברכישה - אך בנוסף לכל, עליהם גם לקוות שבעלי הנכסים לא יתפתו להעבירם לכל אלו שמנסים לשים את ידם עליהם.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים