כבוד למגזר

מי שבחן את התנהגות הקהל החרדי בסוגיית החרמות והנידויים הגיע למסקנה שציבור זה מכה רק בשירותים שבהם יש לו אלטרנטיבה. יהודה שרוני מזכיר לרמי שביט, כי בהחלטתו לסגור את סניפי ניו פארם בשבת הוא נוטש את הקהל החילוני

יהודה שרוני | 21/8/2008 11:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
ליאון קופלר, בעל השליטה ברשת סופר-פארם, צריך לשגר הבוקר זר פרחים לרמי שביט, הבעלים של רשת ניו-פארם, על הצהרתו כי יסגור סניפים הפועלים בשבת. אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, תהיה סופר-פארם הרשת היחידה הפועלת בשבת לרווחתם של נזקקי האקמול או כל תרופת פלא אחרת.

כל מי שביקר פעם באחד מסניפי הפארם בשבת יודע כי בית המרקחת הוא העוגן שמושך את הלקוחות באותו יום מנוחה. הפארם בשבתות הוא ספק של פתרונות חירום ללא ספק לכל מי שסובל מחום, מכאב ראש או מכאב שיניים.

נכון שלעתים מסייע הסניף הפתוח גם "סתם" למי שנתקע בלי שמפו או משחת שיניים. שביט, חילוני למהדרין, מנמק את החלטתו במניעים סוציאליים: הרצון לשים את עובדיו במרכז ולתת להם יום מנוחה אחד בשבוע.

אם הרשת שלו תחסוך לעצמה כסף כתוצאה מהשבתת הסניפים בשבתות - שביט מבטיח לנתב את העודף לתשלום בונוסים לעובדים. באמת כל הכבוד לשביט, אך נראה כי דבר אחד הוא שכח לציין בין מניעי הסגירה: המניע הכלכלי - הרצון לפזול למגזר הדתי, והתקווה שאולי סגירה בשבת תקנה לו יתרון שיווקי ופרסומי בקרב לקוחות המגזר, שמסמנים "וי" כל אימת שמבצר חילוני נוסף קורס.

אין לי ספק שאם ניו-פארם היתה רווחית כמו סופר-פארם, שביט לא היה מגלה את נפלאות הקומוניזם, והדאגה לרווחת עובדיו היתה סובלת דיחוי. אבל הבעלים של
ניו-פארם רואה לנגד עיניו את המתחולל ברשתות השיווק האחרות.

איש העסקים דודי ויסמן, שרכש את רשת AM:PM, לא נכנע לאיומי המגזר והחליט להמשיך להפעיל את סניפי הרשת גם בשבת (ומבחינת אזרחים רבים, טוב שכך). אלא שהנקמה הדתית כאבה והתבטאה בדוחות הכספיים של הרבוע הכחול.

החברה הבת שפע שוק, המתמחה במגזר הדתי, ספגה ברבעון השני ירידה של 11% במחזור המכירות, ונראה כי סוף המגמה אינו נראה באופק. ומי הפכה ליקירת המגזר? רשת שופרסל, שחנכה השבוע את תת הרשת יש, הפונה אל חובשי המגבעת והופכת לחביבת עדת המאמינים.

שביט מביא בחשבון את כל אלה ורק שוכח שבהחלטתו לסגור סניפים בשבת הוא נוטש את הקהל החילוני, שעד כה סבר לתומו שניו-פארם היא אכן "ניו".

כעת אין נושן ממנה, ומבחינתו הפכה הרשת לאולד פארם. גם כל החילונים שביקרו עד היום בסניפי המשביר החדש לצרכן שבבעלות שביט יחשבו מעתה אולי פעמיים לפני שייכנסו אליה שוב.

מי שבחן את התנהגות הקהל החרדי בסוגיית החרמות והנידויים הגיע למסקנה שציבור זה מכה רק בשירותים שבהם יש לו אלטרנטיבה. לפני שנתיים, כשהמגזר איים להחרים את אל על בגלל חילוץ נוסעים בשבת, חברת התעופה לא נכנעה, והנה - הפלא ופלא: הציבור החרדי ממלא את טיסות החברה כאילו אין שבת. אלא שאל על יש רק אחת. רשתות מזון כמו שפע שוק ישנן בשפע.
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

יהודה שרוני

צילום: דעות

בוגר מדע המדינה ומוסמך במינהל עסקים באוניברסיטת תל אביב. חבר מערכת מעריב, העורך הכלכלי של העיתון ובעל טור בגלי צה"ל ובטלוויזיה

לכל הטורים של יהודה שרוני

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים