הקטנות באות?

הצפיפות העירונית הגוברת, עליית מחירי הדלק והטבות המס העתידיות ה"ירוקות” למכוניות קטנות- כל אלה צפויות לברוא מחדש את שוק מכוניות המיני בארץ. i10 של יונדאי צפויה להיות בין מובילות המגמה- אך גם לסוזוקי, מאזדה וטויוטה יהיה מה לומר

nrg מעריב | 21/8/2008 8:10 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הקטגוריה הדומיננטית ביותר בשוק הרכב הישראלי ב-3 העשורים האחרונים, ובמידה רבה כנראה גם בעתיד, היא המכוניות הקומפקטיות בתצורת סדאן, מה שמכונה בעגה הסטריאוטיפית אצלנו "1,600 אוטומט מזגן". 

הקטגוריה השנייה בחשיבותה היא מכוניות סופר-מיני, בדרך כלל בתצורת האצ’בק 5 דלתות ‏(כמו דייהטסו שרייד, פיז’ו 206 ויונדאי גטס‏) ועם מנועים בנפח 1.4-1.3 ליטר.
 
יונדאי גטס
יונדאי גטס צילום: יח''צ

בקטגוריה הקומפקטית ‏(מיצובישי לאנסר, מאזדה 323‏) התקיים בדרך כלל שוק של רוכשים פרטיים לצד שוק מוסדי ‏(עד ההשתלטות הכמעט מוחלטת של חברות הליסינג‏), בעוד שקטגוריית הסופר-מיני נשלטה כמעט לגמרי על ידי השוק המוסדי.

מכוניות סופר-מיני לא זכו להצלחה רבה בשוק הפרטי, בעיקר משום שלאחר המיסוי הכבד, מחירה היחסי של מכונית קטנטנה לא מספיק אטרקטיבי ביחס לזה של מכונית הגדולה ממנה משמעותית.

דוגמה אבסורדית למצב הזה היא פיאט 500 החדשה,שמוצעת למכירה בישראל תמורת 130 אלף שקל- סכום שבו אפשר לקנות כבר מכונית משפחתית גדולה. פיאט 500 היא אמנם מכונית נישה מסוגננת, אבל כש”מר ישראלי” שוקל את מחירה, הוא מתקשה להשתכנע שמדובר באופציה הגיונית.
זה עולם של קטנות

סצנת המס בישראל לא צפויה להשתנות משמעותית בשנים הקרובות, למרות הפחתת שיעורי מס הקנייה. ובכל זאת, יש מצב שבשנים הקרובות תקום בישראל קטגורייה חדשה של מכוניות מיני, קטנות יותר מיונדאי גטס וממאזדה 2.

קטגוריה כזו יכולה להתפתח קודם כל בזכות היצע של דגמים חדשים עם תקינה אירופית, שעשויים להתאים גם ללקוח הישראלי, וודאי ללקוח המוסדי. יונדאי i10, שהוצגה בתערוכת אוטומוטור האחרונה, היא דוגמה קלאסית לדור החדש של מכוניות מיני. i10 מחליפה את יונדאי אתוס, מכונית ששני דורות שלה נמכרו בארץ - אך לא ממש בהצלחה.

בניגוד לאתוס, i10 היא מכונית גדולה והרבה פחות "פחנועית". היא מיוצרת בהודו ותשווק בישראל עם מנוע בנפח 1.25 ליטר, 78 כ"ס ותצרוכת דלק מאוד אטרקטיבית ‏(בבריטניה משווק דגם עם מנוע 1,086 סמ"ק ו-67 כ"ס ובהודו - עם מנוע 1.2 ליטר ו-80 כ"ס. ייתכן שתיבה אוטומטית תשודך רק למנוע ההודי‏).

ההשוואה המתבקשת ביותר היא בין i10 לבין סיריון של דייהטסו - אחת ממכוניות הסופר-מיני הקטנות יותר, שנחשבת

לפופולרית בקרב חברות השכרה וציי רכב בישראל. סיריון ארוכה מ-i10 ב-3.5 ס"מ, רחבה ממנה ב-6 ס"מ משמעותיים, גבוהה ממנה בסנטימטר, ובסיס הגלגלים שלה גדול ב-5 ס"מ. תא המטען שלהן זהה בנפחו, ובשתיהן קשה עד בלתי אפשרי לאחסן עגלת ילדים.

i10 שהוצגה בישראל נראית אמנם איכותית פחות ממכוניות הסופר-מיני היפניות והאירופיות, אולם תא הנוסעים בסך הכל ברמה טובה בהחלט.

במדינות שבהן i10 כבר משווקת, היא עושה רושם של מכונית עירונית חביבה למדי, עם התנהגות כביש שנראית מתאימה גם לתנאים הישראליים. כושר התמרון שלה בתנועה ובחניה מותאם לצפיפות גבוהה, כמו בארץ, וגם רמת הנוחות שלה נחשבת סבירה פלוס.

בהתחשב בכך ש-i20, מחליפתה של גטס, צפויה להיות גדולה ויקרה מן הדגם הנוכחי, אפשר לשער שליבואני יונדאי תהיה מוטיבציה להגיע לנתוני מכירות משמעותיים עם i10, כלומר מאות רבות של מכוניות בשנה. אם כך אכן יקרה, תהפוך הקטגוריה שכיום כמעט אינה קיימת כאן לרביעית בחשיבותה בשוק הישראלי, אולי כבר בתוך שנה מהיום.
סוזוקי אלטו
סוזוקי אלטו  קרדיט: ''יח''צ

יונדאי לא לבד

נכון להיום כוללת קטגוריית המיני בארץ כמעט אך ורק את פיאט פנדה, וגם זה בעיקר "על הנייר". אך אם וכאשר יתקבלו בישראל המלצות הוועדה הבין משרדית למיסוי ירוק ותינתן הטבת מס למכוניות שמייצרות פחות זיהום אוויר, קטגוריית המיני תזכה לזריקת עידוד נוספת. מכוניות המיני ישיגו יתרון מס על פני המכוניות הגדולות ופערי המחיר בין שתי הקבוצות יגדלו.

ייתכן שגם מאזדה תצטרף למרוץ הזה: בתערוכת פריז באוקטובר תציג היצרנית היפנית דגם של מאזדה 1, שתהיה קטנה ממאזדה 2. אם גם יבואני מאזדה בארץ יתכווננו לקטגוריה הזאת, היא בהכרח תהפוך כאן לקטגוריה רצינית.

ליפנים יש יתרון טבעי במכוניות המיני, גם מפני שמסורתית, השוק היפני משופע במכוניות כאלה, וגם מפני שהיפנים מציעים תיבה אוטומטית כמעט לכל דבר שזז. המועמדת היפנית הראשונה תהיה סוזוקי ALTO, המיוצרת דווקא בהודו,‏ עם מנוע בנפח 1.2 ליטר, שיבואה ארצה נשקל בימים אלה. אף היא תוצג לראשונה בפריז.

גם לדייהטסו, טויוטה, ניסאן, הונדה ומיצובישי יש מכוניות מיני שיכולות להתאים לשוק שלנו. ליצרנים האירופיים, רנו טווינגו ופיז’ו 107, יהיה מה לומר בהינתן שערי המטבע ה"נכונים", אם כי לא תמיד תהיה תיבה אוטומטית.

כך הלחץ הגובר לצמצום זיהום האוויר ותצרוכת הדלק, המיסוי הירוק שייטיב בעתיד עם מכוניות חסכוניות ושבירתו של המחסום הפסיכולוגי, שמנע עד כה את רכישתן של מכוניות בעלות מנועים בנפח שבין 1.0 ל-1.2 ליטר, צפויים להפוך את קטגוריית המיני לסופר-מעניינת, ולא נתפלא אם היא תציג את שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר ב-3 השנים הקרובות.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים