הטוענות לכתר
בצעד שעלול להרעיד את שוק הרכב יוחלפו בקרוב המכוניות הנמכרות ביותר בשתי הקטגוריות החשובות בישראל - מאזדה 3 ויונדאי גטס. מי יחליפו אותן, והאם הן יצליחו למלא את הנעליים הגדולות שאליהן ייכנסו? סקר שוק
בין השאר יוחלפו שתי המכוניות הנמכרות ביותר בשתי הקטגוריות החשובות בישראל - מאזדה 3 ויונדאי גטס. מכיוון שאלה המכוניות החשובות ביותר גם עבור חברות הליסינג, עלול להיווצר אצלן כבר כעת קיפאון מסוים בקבלת החלטות, עד שיתבהרו הפרטים החשובים.
אם מניחים ששער היורו ביחס לשקל לא יתרסק - חשיפתה של פולקסוואגן גולף החדשה לא תהיה דרמטית במיוחד עבור השוק שלנו. ובכל זאת, הדור השישי של המכונית הנמכרת ביותר באירופה אינו עניין של מה בכך. שני הדגשים החשובים ביותר במכונית הזאת אמורים להיות בשיפור משמעותי באמינות ובמגוון מנועים חסכוניים בצריכת דלק ובזיהום אוויר.
נוסף למחירים הגבוהים תצטרך גולף להתמודד גם עם חינוך השוק הישראלי לשימוש במנועים בנפח קטן (1.4 ליטר) ובהגדשת טורבו. היא תצטרך גם ללמד את הישראלים לעבור לתיבת הילוכים רובוטית. תיבת ההילוכים של גולף היא אמנם רובוטית עם מצמד כפול, אבל בואו נאמר שאובדן התיבה האוטומטית לא עשה לטויוטה, למשל, חיים קלים.
גם מתיחת הפנים של סיטרואן C4, אשר תושק בעוד שבועיים בתערוכת מוסקבה, לא תחולל אצלנו זעזועים גדולים למרות שזאת מכונית שכן מצליחה בקרב ציי הרכב. השינויים בה אינם דרמטיים, אבל כוללים שיפור נחוץ לסביבת הנהג.

מחליפתה של יונדאי גטס, הסופר-מיני הנמכרת ביותר בישראל ב-5 וחצי השנים האחרונות, תוצג בסוף 2008 תחת השם i20. נעשו בה שינויים דרמטיים למדי, יחסית לגטס.
i20, כפי שמגלות תמונות ריגול שלה שפורסמו בחודשים האחרונים, היא קיבלה כמה מאפייני עיצוב שהופכים אותה דומה לאחותה הגדולה יותר, i30. המכונית גדלה במידה משמעותית.
אין זה עניין של מה בכך, מכיוון שהגודל החדש מכניס אותה ליריבות עם האקסנט - עוד אחת מן המכוניות הנמכרות ביותר בישראל. תחת מכסה המנוע של i20 מותקן מנוע "קאפא" החדש, בנפח 1.2 ליטר, אשר פותח
הדרישות האירופיות לצמצום תצרוכת הדלק וזיהום האוויר יהפכו את המנוע הזה למבוקש. נוסף לו יוצעו גם מנועים בנפח 1.4 ו-1.6 ליטר וכן 2 מנועי דיזל.
יונדאי שדרגה את טיב החומרים ואת העיצוב הפנימי של המכונית במטרה לשפר את האטרקטיביות שלה ביחס למתחרותיה האירופיות. ההתפתחות הדרמטית ביותר שקשורה ל-i20 בראייה ישראלית היא העברת מוקד הייצור שלה מקוריאה, שכבר נתפסת בארץ כמדינת מוצא לגיטימית לגמרי, למפעל בצ'נאי, הודו - שם מיוצרת i10 הקטנטנה (מחליפת ה"אתוס").
יכול להיות ש-i20 תשבור את הסטיגמה שיש בישראל למכוניות מתוצרת הודו ותפתח את הדרך למכוניות נוספות משם, אך באותה מידה ייתכן שייצור הודי ישבור את המכירות של יונדאי בישראל.
כך או אחרת, יבואני יונדאי יצטיידו ככל הנראה במלאי של גטס, שיספיק להם לרוב 2009, ולא מן הנמנע ששתי המכוניות ישווקו כאן במקביל לפרק זמן קצר.
נעלם חשוב שיתווסף למשוואה הזאת ב-2009 או ב-2010 הוא המכוניות המקבילות של קיה, שמתבססות על אותן פלטפורמות (PB של i20 ו-RB של אקסנט) ומונעות על-ידי אותן מכלולי הנעה - אבל ייובאו אלינו על-ידי יבואן קיה.
בתערוכת מוסקבה שתתקיים בעוד שבועיים תציג מאזדה מכונית קונספט בשם "קאזאמאי", המייצגת קרוסבאובר קומפקטי (ג'יפון ומכונית נוסעים). בתחילת אוקטובר, בתערוכת פריז, היא תציג מכונית עירונית קטנה שתיקרא "מאזדה 1" מבין אלה המעניינת יותר עשויה להיות - באופן מפתיע - מאזדה 1, שתתחרה ביונדאי i10 כאשר תופיע בישראל (ועל כך בשבוע הבא).
אלא שהמכונית החשובה באמת של מאזדה לשנת 2009 היא כמובן מחליפתה של המכונית הנמכרת ביותר בישראל בשנים האחרונות - מאזדה 3. היפנים עדיין לא מגלים מה התוכניות שלהם, אבל לא מן הנמנע שכבר בתערוכת פריז נוכל לחזות במכונית קונספט שתייצג את הדור הבא של מאזדה 3.
תמונות של הקונספט הזה כבר מסתובבות באינטרנט ומציגות מכונית מעניינת מאוד, ששואבת את ההשראה שלה מן העיצוב האיטלקי של אלפא רומיאו, לא פחות, וגרסאות ההאצ'בק (3 ו-5 דלתות) שלה נראות אתלטיות מאוד.
המכונית מבוססת על פלטפורמה ארוכה מעט מן הנוכחית, ועיצוב הפנים שלה אמור להיות דומה למדי לזה של 6 החדשה, כלומר בוגר יותר ואיכותי מאוד. על-פי אחד המקורות, הקטן במנועים שלה יכיל 1.5 ליטר (לעומת 1.4 כיום). זאת עלולה להיות בשורה מטרידה, בהתחשב בכך שסובארו ומיצובישי כבר לא מציעות מנוע 1.6 ליטר - דבר שגורם להן לבעיה לא פשוטה בשוק הישראלי.
מנגד, עם הקשרים של יבואני מאזדה בהירושימה, "עיר הבירה" של מאזדה, ובהתחשב בנפח המכירות של המכונית הזאת בארץ - אפשר להניח שגם אם אנשי מאזדה לא התכוונו להציע מנוע 1.6ליטר לאירופה, יש מי שגורם להם לחשוב שנית.