רק אם חייבים
חנויות הנוחות שמקשטות כל תחנת דלק הפכו מזמן לתחנת חובה לצורך הצטיידות ספונטנית בדרך לפיקניק ולטיול. אך למרות המגוון והפינוקים - בדיקת עסקים מגלה כי לא משתלם לקנות "על הדרך"
אלא שהפיתוח העסקי של תחנות הדלק במרוצת השנים האחרונות גרם למה שהתחיל כקיוסק צפוף, המציע למתדלקים סיגריות ומים קרים, להפוך ליותר מ-450 סניפים של מה שמכונה היום "חנויות נוחות", המתחלקות בין 4 רשתות מרכזיות.
מאז שגילו חברות הדלק את הפוטנציאל העצום הטמון בשטח שסביב המשאבות, הסטנדרטים בענף לא מפסיקים לטפס, ולמתדלקים ממתינות חנויות מעוצבות המציעות על אם הדרך את כל מה שצריך - ועוד. התוצאות הכספיות מוכיחות כי רשתות הנוחות מצליחות לדבר ללבו של הצרכן הישראלי: 450 חנויות הנוחות גלגלו בשנת 2007 700-800 מיליון שקל.
אם לא די בכך, הרווח הגולמי שלהן גבוה יותר משל הרשתות הקמעוניות הגדולות ומסתכם בכ-35%, וקצב הצמיחה שלהן כפול ומסתכם בכ-5%. עם זאת, הנתח של חנויות הנוחות בשוק הקמעוני נותר זניח ומוערך ב-1.5%-2% בלבד.
למרות הנוחות שהן מספקות, החנויות שבתחנות הדלק נתפסות על ידי ציבור הצרכנים כחנויות יקרות במיוחד, שאינן מצדיקות רכישת מוצרים מעבר לשלגונים, משקאות קרים ומוצרים שנשכחו בבית. לכן החברות המפעילות את חנויות הנוחות לא חוסכות במאמצים לשנות את התפיסה - ונעזרות בקמפיינים אגרסיביים לשם עידוד הכניסה לסניפים.

הדוגמאות לשירותים שמספקות החנויות רבות מאוד: משיכת כסף מזומן מהקופות, הטענת כרטיסי חניה, אינטרנט אלחוטי חינם, הטענת הטלפון הסלולרי, מאפים טריים הנאפים במקום ופעילות סביב השעון הם רק חלק מהפיתויים שנועדו להכניס מתדלקים ושותפים לנסיעה לתוך הסניפים.
חברת פז, המובילה בענף חנויות הנוחות עם רשת Yellow שלה, כבר הודיעה על כוונתה להפוך לרשת קמעונות ארצית, בתחנות הדלק ומחוץ להן, והשיקה שני סניפים המנותקים מתחנות הדלק.
ל-Yellow יש גם מתחמים קמעוניים ששטחם 800-1,500 מ"ר, הכוללים בתי-קפה, מסעדות, חנויות ספרים, ציוד לפנאי ומתנות, לצד סניפי רשתות כמו ארומה ומקדונלד'ס.
גם בדור-אלון כבר מפעילים מודלים של סופרמרקטים במסגרת המותג אלונית, ומדווחים כי בעקבות הרחבת השירותים חל גידול ניכר במחזור המכירות הממוצע לחנות נוחות קלאסית ובסכום הקנייה הממוצע ללקוח.
So good מבית סונול, שבבעלותו החדשה של דוד עזריאלי, הגיעה בתוך שנתיים ל-85 חנויות ומתכננת כעת הקמת מתחמים קמעוניים, בשאיפה להכפיל את מספר החנויות בתוך שנתיים. גם מנטה של דלק מתחילה להראות סימני צמיחה ופותחת חנויות בקצב מהיר.
בעקבות מזג האוויר הקיצי וחופשות הילדים הבלתי נגמרות, המניבות עוד טיול ועוד טיול, יצאנו לבחון עד כמה משתלם לרכוש מוצרים באופן
כתבי מקומוני זמן מעריב יצאו עם רשימת מצרכים ל-12 סניפי Yellow ,So good, מנטה ואלונית ברחבי הארץ. את המחירים השווינו לאלה הנגבים בסניף שופרסל דיל בתל אביב.
למרבה הצער, הממצאים מוכיחים כי עדיין רצוי ועדיף להיערך מראש - בעיקר כשמדובר במוצרים שאינם טריים כמו משקאות קלים, בירות, חטיפים ופחמים - ולהותיר לרגע האחרון רק את המוצרים שהיו מאז ומעולם כאלה שקונים בדרך, כמו קרח ושלגונים.
כיסא פלסטיק מתקפל, שיחסוך מהג'ינס של המטיילים את כתמי הדשא הלח, הצלחנו למצוא רק בסניף מנטה בדרום הארץ במחיר 60 שקל. בכל שאר החנויות נענינו כי המוצר אינו נמכר שם. גם סלט טחינה בסיסי נעדר ב-9 סניפים ונמצא רק באריזת 125 גרם בשני סניפי Yellow: במחיר 5.3 שקלים בדרום, ב-7 שקלים במרכז וב-9 שקלים באלונית שבדרום.
הצטיידות מראש בשופרסל דיל בתל אביב היתה עולה 12 שקל לחצי ק"ג וחוסכת 2.3-6 שקלים, תלוי בכמות. גם חבילת פיתות לא נמצאה באף חנות נוחות למעט במנטה שבאזור המרכז, שגבתה 8.29 שקלים עבור 5 פיתות.

באזור ירושלים פחמים מסוג קינגס פורט באריזת 1 ק"ג עלו 13 שקל ב-Yellow - אך קפצו ל-30 שקל במנטה ול-30.88 שקל באלונית. באזור הדרום נשמר מחיר אחיד של 12-13 שקל עבור 2 ק"ג פחמים, למעט בסניף אלונית - שבו נגבו 27 שקל עבור אותה כמות (אך של מותג גריל).
נתונים דומים נמצאו באזור המרכז, עם עלייה קטנה שמיצבה את מחיר הפחמים בין 13 שקל ל-15 שקל, למעט אלונית שגבתה 27 שקל תמורת המותג.
מים מינרליים היו מאז ומעולם מוצר הדגל של תחנות הדלק, ועם הזזתם ממשאבות הדלק לתוך סניפי הרשתות נראה כי אין כל סיבה להצטייד בהם מראש בעיר. בעוד שופרסל גובה 15 שקל לשישיית נביעות, הרי שתמורת 14.5-17 שקל תוכלו לקבל שישיית מי עדן, נביעות או אקווה נובה בכל תחנות הדלק. תמורת 20 שקל ימכרו לכם ב-Yellow במרכז ובדרום ובמנטה שבמרכז שמיניית בקבוקי מים מינרליים.
לעומת זאת, עבור בקבוק קוקה-קולה משפחתי תיאלצו לשלם 9.8-10 שקלים בכל חנויות הנוחות, לעומת מחיר הנמוך בחצי - 5.4 שקלים - בשופרסל. היערכות מראש תוכל לממן שני בקבוקים במחיר של אחד בדרך לטיול.

שדרוג הפיקניק בעזרת בירה מחייב היערכות מראש וקנייה בסופרמרקט; בחנויות הנוחות תמצאו בעיקר בקבוקים בודדים (ולא מארזים) של בירה ישראלית מסוג גולדסטאר, והמחיר הוא
9.3-12 שקלים לעומת 33 שקל בלבד לשישיית קרלסברג בשופרסל דיל.
באזור המרכז נמצאו מארזי שישייה של גולדסטאר בחלק מחנויות הנוחות במחיר 34-44 שקל. קירור המשקאות בקרח מוסיף למחיר באופן אחיד 9 שקלים, למעט באלונית שבדרום הארץ, המסתפקת ב-6 שקלים.
בכל החנויות נמצאו הגרעינים השחורים של קליית גת באריזת 250 גרם, הנמכר בשופרסל ב-5 שקלים - ועל הדרך נמכרת ב-6.3-7 שקלים. גם אריזת במבה גדולה עולה 6.3-6.8 שקלים, לעומת 5 שקלים בשופרסל. אם תרצו להתקרר בשלגון מגנום עד שתגיעו לפארק, תשלמו 9-10.5 שקלים בכל אחת מחנויות הנוחות.
למרות המסרים הפופולריים על חשיבות התזונה הבריאה, ששותפות להם גם חלק מרשתות חנויות הנוחות, סלט ירקות מצאנו רק ב-4 סניפים, ומחירו היה 14-17 שקל - לעומת 12 שקל בשופרסל דיל. גם פירות חתוכים נעדרו במרבית המקרים, ובמעטים שבהם נמצאו הרקיע מחירם ל-15 שקל לכ-300 גרם ליצ'י.







נא להמתין לטעינת התגובות





