מחממים מנועים

מנוע החיפוש החדש "קול" אמנם מתגאה בכך שהוא סורק פי 3 יותר דפי אינטרנט מגוגל - אבל בינתיים הוא נופל במבחן איכות תוצאות החיפוש. לפי המתחרה החדש, אין עורכי דין בנתניה ובחיפה - וחיפוש שם בנק מוביל לכתבות לא רלוונטיות במקום לאתר הרצוי. אבל למרות הרלוונטיות המפוקפקת של התוצאות, יש בקול כמה אלמנטים מעניינים

סיני גז | 3/8/2008 8:59 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לכאורה, מנוע החיפוש החדש קול (Cuil), שהוקם על-ידי יוצאי גוגל, אמור לנצח - לפחות מבחינה כמותית - את מנועי החיפוש האחרים, וגוגל בראשם.

באתר קול מכריזים בגאווה גדולה שהמנוע החדש סורק פי 3 יותר דפי רשת מגוגל, ופי 10 יותר דפים ממנוע החיפוש של מיקרוסופט. לכאורה, הניצחון ברור. אבל נראה שבקול מתעלמים מכך שמנועי חיפוש לא נמדדים רק בכמות התוצאות, אלא גם - ואולי בעיקר - באיכות שלהן.

אחד היתרונות הגדולים בגוגל, לדוגמה, הוא קלות השימוש והיכולת של המנוע הפופולרי בעולם להיות רלוונטי (מילה שימושית מאוד בטרמינולוגיה של גוגל), נגיש ופשוט לגולש. בדיקה של המנוע החדש מראה שקול מציג את המספרים כיתרון הגדול שלו - אולי בגלל שהוא נכשל לא פעם בקריטריון הרלוונטיות.

כפי שזה נראה כרגע, קול לא מצליח להחליף את גוגל - ואף לא את מנועי החיפוש האחרים - בכל מה שקשור לחיפוש אחר אתרים דוברי עברית. חיפוש אחר הערך "בורסה" לא מציג את הקישור לאתר הרלוונטי, אלא קישורים לכתבות על הבורסה ואף קישור לבורסת ניו-יורק; אין כל זכר לבורסת תל אביב באחד העם. קצת כמו ללכת ל"קפה כאילו" של שנות ה-90, שבו אפשר היה רק לדבר על אוכל אבל לא לאכול ממש.
 
גוגל וקול - ראש בראש
גוגל וקול - ראש בראש גטי אימג'ס

קורצים לגוגל

המטרה של קול, אם להסתמך על הפילוסופיה שלהם כפי שהיא מוצגת באתר, מתיימרת לאנדקס את כל דפי הרשת ולא רק את חלקם - כפי שהם טורחים לציין עם קריצה לגוגל - ולנתח את תוצאות החיפוש כך שיתקבלו התוצאות הרלוונטיות ביותר.

עם החלק הראשון של המטרה קשה להתווכח. בקול טוענים בתוקף כי הם משיגים תוצאות של יותר מ-120 מיליארד דפי אינטרנט - מספר עצום לכל הדעות - ואף מציגים את המספר הזה בראשית עמוד החיפוש שלהם.

לגבי החלק השני, ניתן להבחין כי גוגל יותר רלוונטית (תרתי משמע) למשתמש. אבל לא רק ענקית החיפוש - גם מנועים אחרים מצליחים לתת תשובה הולמת יותר מקול.

לצורך הבדיקה הושווה קול ל-3מנועי החיפוש הגדולים - גוגל, יאהו ולייב של מיקרוסופט - בכמה ערכי חיפוש. הערך הראשון שהוצג היה הבנק הבינלאומי. גוגל הציג את התוצאה הרלוונטית ביותר - אתר הבנק; יאהו גמגם מעט והשיב את התוצאה הרצויה רק כאופציה שנייה; לייב לא אכזב, והציג תוצאה דומה לזו של

גוגל. אבל קול "זרק" את החיפוש לעולמות לא רלוונטיים בעליל, הכוללים בעיקר כתבות על הבנק באתרי חדשות למיניהם. לא טוב.

השלב הבא היה חיפוש אחר עורך דין בנתניה, בהנחה שבאמצעות הקלדת מילות החיפוש "עורך דין נתניה" יפענחו מנועי החיפוש את הבקשה ויבינו שמדובר בחיפוש אחר פרקליט נתנייתי. והרי התוצאות: גוגל הפנה לאתר דפי זהב לקטגוריית עורכי דין בנתניה ולאתרים נוספים של עורכי דין באזור המבוקש; יאהו הציג בתוצאות החיפוש שלו משרדי עריכת דין בעיר היהלומים וגם אינדקס רלוונטי; לייב נגרר מעט מאחור, והציג תוצאה פחות רלוונטית - לימודי עריכת דין בנתניה. אבל עדיין מדובר בתוצאה מתקבלת על הדעת.

ומה לגבי קול? על-פי מנוע החיפוש החדש, אין בכלל עורכי דין בנתניה. אבל לפני שאתם מוסרים את המידע לסטנדאפיסט הקרוב לביתכם, כדאי שתדעו שקול לא מוצא עורכי דין גם בחיפה. מיותר לציין ששאר מנועי החיפוש הגיעו לתוצאות הרצויות (ברמות איכות שונות, כמובן).
נינה - איבדנו את המלכה ברשת?
נינה - איבדנו את המלכה ברשת? צילום: אורית פניני

כשניסינו ללכת על בטוח ולפרגן לקול, הקלדנו "נינט" בתיבת החיפוש. פנינו השחירו כשמנוע החיפוש חזר אפילו ללא תוצאה אחת לרפואה. עם זאת, כמה דקות אחר-כך, כשרצינו לוודא שלא איבדנו את המלכה לעד בנבכי הרשת - עלו כמה תוצאות בכל-זאת. נראה שקול עדיין מחפש את עצמו ואת קישוריו.

גם המהירות לא משהו

גם בבדיקה של מהירות המנועים מפתיע המנוע החדש לרעה. החיפוש אטי מזה של גוגל ומזה של 3 מנועי החיפוש שנבדקו, ולא ברור מדוע.

דבר נוסף: בקול מוצגת אפשרות ראויה לכל הדעות של "מצב חיפוש בטוח", המסנן עבור הגולש אתרים בעייתיים, כמו למשל אתרים פורנוגרפיים.

אך גם כאן המנוע לא הצליח לספק תוצאה ראויה על סמך האופציה שהוא עצמו יצר. התכנים הבעייתיים לא סוננו, ודבר זה עלול להוליך שולל הורים או אנשי חינוך, אשר עשויים לראות במנוע החדש אופציה "בטוחה" יותר. אגב, אופציית הגלישה הבטוחה מוגדרת כברירת המחדל בקול, בניגוד לחיפוש החופשי יותר בגוגל.

לפני שנחרוץ את דינו של המנוע הצעיר, חשוב לזכור כי מדובר במנוע חיפוש שהושק השבוע בקול תרועה גדולה ועושה את צעדיו הראשונים ברשת. ייתכן כי מדובר בחבלי לידה ראשונים, אבל נכון לעכשיו, קול אינו מהווה תחליף ראוי למנועי החיפוש הקיימים ברשת, בטח לא בעברית.

ועדיין, קיימים כמה הבדלים בין המנוע החדש לבין המנועים הוותיקים יותר, שאותם חשוב להדגיש. העיצוב בקול שונה מזה של גוגל וממנועי חיפוש אחרים. הוא שחור כולו, ומציג ליד תוצאות החיפוש טקסט ותמונה זעירה, המקילה לרוב על החיפוש.

מסך החיפוש מורכב מ-2 או 3 טורים (על-פי בחירת הגולש) ומציג אפשרות לאפיין את תוצאות החיפוש. לדוגמה: כשמחפשים את המילה Baby, קול מאפשר לבחור את הקטגוריות הרלוונטיות: האם מדובר במזון תינוקות, בכלי בית לתינוק ואולי בכלל בשירים פופולריים המכילים את המילה "בייבי"?

אמנם נראה כי מדובר באלמנט עיצובי יותר מאשר טכנולוגי, אבל הוא בהחלט עוזר לקטלג את הגלישה. חבל רק שהאפשרות הזו לא קיימת בכל תוצאות החיפוש.

נוסף לכך, במנוע החדש מבטיחים שישמרו בקנאות על פרטיות הגולשים ולא יעקבו או ישמרו פרטים על היסטוריית הגלישה של המשתמשים. ועל זה נאמר: "נגלוש ונראה".

goooooogle

אופציית תיקון השגיאות, המצויה בגוגל, חסרה בקול - וחסרונה מורגש. חיפוש אחר המילה "goooogle" או "isreal" יוביל לעמודים לא רלוונטיים בעליל, או לכאלה המנציחים את שגיאת הכתיב, בעוד שחיפוש זהה במנוע הפופולרי יאפשר "תיקון" והמלצה לחפש את המילה ה"רצויה".

למרות הביקורת הרבה שהוטחה בגוגל על התערבות בחיפוש עם האופציות החדשות שבה, נראה כי במקרים מסוימים, כמו תיקוני שגיאות כאלו, ההתערבות הכרחית.

בקול יש, בדומה לגוגל, מערכת המלצות המופיעה עם הקלדת החיפוש הראשוני, אבל בפועל אין במערכת הזו שום חידוש.

לסיכום, לא ברור כיצד תגבר המתחרה החדשה על גוגל ודומותיה. כפי שזה נראה, אין בשורה אמיתית בקול, וגם אם נכון הדבר ואכן נסרקים בו עמודים רבים יותר מאשר בגוגל, נראה שלרובנו זה לא באמת משנה.

אם בסופו של דבר מנוע החיפוש לא מצליח למצוא את אתר הבנק הרלוונטי לנו, הבלוג שאנחנו אוהבים לקרוא או בעל המקצוע שאנחנו זקוקים לו; אם מתיימרים בקול לסנן לנו אתרים בעייתיים אבל ברגע האמת כושלים - נראה שלא נבחר בו כאופציית החיפוש המועדפת עלינו.

הוסיפו לכך את העובדה שמהירות החיפוש היא בעלת חשיבות עליונה בעולם האינטרנט, ותגיעו למסקנה שקול, יהיו הסיבות אשר יהיו, קצת מפספס את הרכבת.

נראה שקול מצטרף אל מנועי החיפוש בשלב שבו הם מגיעים לסוג של רוויה. אפילו גוגל, המחזיקה במנוע החיפוש הפופולרי בעולם, משקיעה חלק לא מבוטל ממרצה בפרויקטים נוספים, כמו ג'ימייל, גוגלט ארץ ועוד.

רק השבוע השיקו בגוגל את "נול" - אנציקלופדיית הרשת שלהם. למעשה, אם אין בשורה אמיתית במנוע החדש, אז אין בו צורך ממשי. כרגע קול לא מציע חיפוש איכותי או טוב מזה שכבר קיים ברשת. יתרה מכך, מלבד עיצוב שונה אין בו שום חידוש טכנולוגי. כאמור, ייתכן שמדובר רק בחבלי לידה ראשונים, אבל באינטרנט הסבלנות של הגולשים קצרה מאוד.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים