כל האמת על מים בטעמים

הם נראים כמו מים ונקראים "מים", אבל מכילים עד 6 כפיות סוכר בבקבוק. הם עושים רושם בריאותי ואפילו מכילים ויטמינים, אבל מספר הקלוריות של המים בטעמים לא רחוק מקולה. מריאנה אורבך, דיאטנית בכירה: מים בטעמים זה כמו להכניס אויב הביתה

נורית קדוש | 3/8/2008 7:25 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מגיל צעיר למדנו שמים הם מקור החיים, הפנמנו את תרומתם לבריאות ואת החשיבות שבשתייה מרובה. אך בזמן האחרון המים אינם רק מים: יצרניות המשקאות מצאו כר חדש לפעולה, והחליטו לגוון את המשקה הבסיסי כל-כך.

מובן שהן פועלות כדי להעתיק את התכונות הנתפסות של המים למוצר החדש, הנקרא "מים בטעמים". אלא שבדרך נוספו למשקאות הללו לא מעט קלוריות - אשר מטילות צל על הניסיון השיווקי לנכס אליהן את המוניטין הטוב שיצא למים.

מי שהביאה את בשורת המים בטעמים לישראל היא חברת נביעות, שהשיקה לפני כשנתיים את "נביעות פלוס". מדובר במים מועשרים בוויטמינים, המכילים 15 קלוריות ל-100 מ"ל (כחצי כוס משקה). המוצר נמכר בהצלחה, וכרגיל - צצו בעקבותיו מתחרים רבים כפטריות אחרי הגשם.

כזו היא, למשל, סדרת המים המועשרים של יפאורה, המשווקת במותג "שוופס" ומבוססת על מי באר מזוככים בתוספת ויטמינים ותמציות טבעיות של צמחים. הסדרה, שכוללת 3 מוצרים, מציעה ערכים פונקציונליים שונים: "אקטיב" לקבלת אנרגיה, "פוקוס" לריכוז ו"רילקס" לרגיעה.

עיון באותיות הקטנות שבגב התווית יגלה לכם, שמלבד מי באר מזוככים מכיל המוצר גם סוכר פירות, חומצת לימון, חומרי טעם וריח טבעיים, ויטמין D6 וויטמין D3.
  
לפעמים מים הם גם סוכר
לפעמים מים הם גם סוכר צילום: SXC

המרכיבים מפורטים לפי הנפח שהם תופסים: הרכיב הראשון נמצא במוצר בכמות הגדולה ביותר, והאחרון - בכמות הקטנה ביותר. המשקה מכיל 15 קלוריות לכל 100 מ"ל. כלומר, בבקבוק של חצי ליטר יש כמעט 4 כפיות סוכר.
ערכים פונקציונליים

מי עדן לא מפגרת מאחור והצטרפה לטרנד בהשקת "מי עדן אקטיב". הסדרה מבוססת על 95% מים טבעיים ומתחייבת להעניק לצרכן "אנרגיה מתמשכת לאורך כל היום".

3 הטעמים בסדרה - תפוח, לימונענע ותות - מתקבלים מתמציות פרי טבעיות ואינם מכילים חומרים משמרים וצבעי מאכל. לצד זה יש גם סוכר, שמטרתו, לפי היצרן, להשיג מטרות פונקציונליות של העלאה איטית ומתונה של רמת הסוכר בדם, על-מנת לספק אנרגיה לגוף.

מלבד כל אלה מכיל המשקה גם סוכר פירות. ויש לזה מחיר: 24 קלוריות ל-100 מ"ל, שהן יותר מ-2 כפיות סוכר לכל כוס משקה (של 200 מ"ל), או 6 כפיות סוכר בבקבוק של חצי ליטר.

גם מקומה של טמפו לא נפקד: החברה שהביאה בעבר את המים בטעמים של "סן בנדטו" השיקה לאחרונה את גרסת הטעמים של מותג המים "אקווה נובה". המשקה, המכיל פרי אורגני, מוצע בטעמי תפוח-אגס, לימון ודובדבן-תפוח בבקבוקים גדולים של 600 מ"ל - חידוש בקטגוריית הבקבוקים האישיים. המשקה מכיל 16 קלוריות לכל 100 מ"ל - או 5 כפיות סוכר בכל בקבוק משקה.

מותג חדש יחסית הוא WATER& ENERGY. המשקה, המיוצר

בטעמי נענע-ליים, לואיזה-למון גראס ואבטיח-ליצ'י, הוא תמהיל של מים מזוככים (95%) מועשרים בוויטמינים, ומציע 3 יתרונות: טעם, בריאות ואנרגיה, הנרכשת מצמחים בעלי תכונות ממריצות כמו ג'ינסנג, גוארנה ומקפאין. גם משקה זה מכיל לא מעט קלוריות - 19 וחצי לכל 100 מ"ל, או כ-5 כפיות סוכר לבקבוק של חצי ליטר.

האחרונה שנכנסה לתחום - והביאה עימה גם בשורה חדשה - היא רשת סופר-פארם, המשווקת מים מינרליים בטעמים במותג "לייף". המשקה אינו מכיל סוכר, בניגוד למתחריו, ויש בו רק 0.6 קלוריות ל-100 מ"ל משקה.
מים בטעמים
מים בטעמים רענן כהן
לכאורה מדובר בבשורה טובה לעומת המשקאות המכילים 15-22 קלוריות לכל 100 מ"ל. אלא שהערכים הקלוריים הנמוכים מתקבלים באמצעות שימוש בממתיקים מלאכותיים - צעד שכל יצרניות המים המועשרים נמנעו ממנו עד כה.

מוצר נישה מצליח

מובן שלתחרות בנישת המשקאות הזו יש סיבה שיווקית טובה. עד לפני 3 שנים נחשב שוק המים המינרליים כשוק קומודיטי, המאופיין במחירים נמוכים וברווחיות נמוכה. חברות המים הפסידו כסף, וגם הציבור חש מרמור על הסכומים שהוא נדרש לשלם עבור מוצר בסיסי כמו מים.

במטרה לעורר את השוק וכדי לגבות פרמיה מהצרכן, פיתחו היצרניות את תחום המים המועשרים. הן הקפידו על משקאות שקופים וטעימים. כמוצרי נישה - המשקאות האלה נחשבים מצליחים, אם כי בשוק המים המינרליים הם תופסים עדיין נתח קטן של אחוזים ספורים בלבד.

ייתכן שרוב הציבור מבין, למרות השיווק המפתה, שכל פיתוח התחום לא מתיישב בדיוק עם ערכים בריאותיים. "כאשר אתם קונים מים בטעמים - אתם מכניסים אויב הביתה", קובעת מריאנה אורבך, דיאטנית בכירה בשירותי בריאות כללית. "הבעיה אינה רק בקלוריות, אלא בהרגל של צריכת סוכר. כאשר הגוף מתרגל לקבל את המרכיב הזה, הוא דורש עוד ועוד".

אורבך מבטלת גם את הטיעון, כי שתיית מים בטעמים עדיפה על שתיית קולה. לדבריה, גם לא מדובר באותו פלח צרכנים: "צרכני המים בטעמים הם צרכני מים רגילים, או כאלה המתקשים לשתות מים ומצאו את הדבר 'הכי קרוב'. קולה שותים בכמות מדודה, בכוס או בפחית, בעוד שאת המים בטעמים נוטים לחשוב שאפשר לשתות כמו מים רגילים - בכמות בלתי מוגבלת".

לדבריה, "צריכה של המשקה מזרזת תהליכי השמנה אצל הסובלים מעודף משקל וגם פוגעת בתזונת ילדים, מאחר שמדובר בספיגת קלוריות ריקות ובסתימת התיאבון, וללא ערכים תזונתיים".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים