מורידים גז, מרחיבים פס

מה הקשר בין מחירי הדלק הגואים לעלייה במכירות ברשת? פשוט מאוד: האמריקנים נוסעים פחות לקניונים כדי לחסוך בהוצאות הדלק - אבל אינם מוכנים לוותר על מסעי השופינג שלהם. מה עושים? נכנסים לאינטרנט

צח יוקד, ניו-יורק | 3/8/2008 8:12 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מחירי הדלק הגבוהים בארצות הברית הפכו כבר מזמן מבעיה של נהגים בלבד לתופעה שהשפעתה ניכרת על כלל שכבות האוכלוסייה. האמריקנים נוסעים פחות - כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בשבוע שעבר.

הנתונים מצביעים על ירידה של 9.6 מיליארד מייל (כ-15 מיליארד קילומטר) בקילומטראז' שנסעו האמריקנים בחודש מאי האחרון בהשוואה למאי 2007. בסך-הכל חלה ירידה של 30 מיליארד מייל מתחילת השנה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

נוסף לכך האמריקנים נופשים פחות, בעיקר בגלל הרצון לחסוך בדלק, ואפילו עובדים פחות ימים -לאחר שמקומות עבודה רבים עברו לשבוע עבודה מקוצר של 4 ימים בשבוע, במטרה לצמצם את עלויות הנסיעה.

גם הרגלי הצריכה, מתברר, עברו מהפכה לא קטנה. במדינה שבה מרבית האוכלוסייה מתגוררת בפרברים, ביקור במרכז הקניות הקרוב ביותר כרוך לעיתים קרובות בנסיעה של כמה קילומטרים לכל כיוון. נכון, אמריקנים לא ממש אוהבים בימים אלה לצאת מהבית ולהיכנס למכונית, אבל אם יש משהו שהאמריקנים אוהבים עוד פחות, זה לוותר על מסעות הקניות שלהם. במיוחד כשעובדים רק 4 ימים בשבוע ויוצאים פחות לחופשות, ונשאר יותר זמן לשופינג.

מי שכמובן מרוויחים מהמצב החדש הם אתרי המכירות באינטרנט, שרשמו עלייה במספר המשתמשים בשירותיהם. נתונים חדשים, שפרסמה חברת Comscore, מצביעים על עלייה של 21% במספר המבקרים באתרי האינטרנט שמציעים קופונים ומבצעים ללקוחות.

עלייה גדולה בהרבה, לפי אותו אתר, רשם האתר CouponWinner.com אשר מציע שירותי רכישה באינטרנט עבור כ-2,000 רשתות וחנויות שונות. באתר זה חלה עלייה מטאורית של 186% במספר המבקרים ב-5 החודשים האחרונים.

אתר אחר Shopityome.com שמעדכן לקוחות על מבצעים ברשתות ההלבשה המועדפות עליהם, רשם ב-3 החודשים האחרונים עלייה של 100% במספר המנויים.

כל אלה הביאו את חברת המחקר פורסטר להעריך, כי מחזור הקניות באמצעות האינטרנט צפוי להגיע בשנה הנוכחית לכ-200 מיליארד דולר - עלייה של 25 מיליארד דולר לעומת השנה שעברה.
 
הדלק עולה - קונים יותר באינטרנט
הדלק עולה - קונים יותר באינטרנט גטי אימג'ס
  
הניו-יורק טיימס מפרסם, כי אחת האסטרטגיות הפופולריות באתרים למשיכת תשומת הלב של הקונים היא הצעת משלוח חינם. זאת היות שעסקים רבים אחרים, כמו חברות תעופה, מוסיפים עמלות ותוספות אחרות כדי לקזז עלויות גבוהות.

האתרים של חברות ניימן מרקוס, סאקס, נורדסטרום, בלומינגדיילס, מייסיס, בון-טון, אירופוסטל, אמריקן איגל, טארגט וקיירמארט הציעו לאחרונה כולם הנחות על משלוח.

אמזון גוזרת קופון

מי שאולי מזוהה יותר מכל עם הצרכנות האלקטרונית היא רשת המכירות האינטרנטית אמזון, שהפכה כבר מזמן שם נרדף לספקית הסרטים והספרים המובילה בעולם.

אמזון, שמחיריה הנמוכים ועלויות המשלוח האפסיות שלה הפכו אותה לסיפור הצלחה אדיר עוד הרבה לפני עליית מחירי הדלק, רשמה גם היא עלייה גדולה במספר המשתמשים. נתונים רשמיים שפרסמה החברה מצביעים על עלייה של 41% ברווחיה ברבעון השני של שנת 2008, שהסתכמו ב-4.06 מיליארד דולר.

אמזון, שהתמחתה בעבר בעיקר במכירות ספרים, הרחיבה בשנים האחרונות את פעילותה

לסרטי די.וי.די ולמגזינים ואמצעי תקשורת אלקטרוניים, שהניבו עלייה של 58% בסך-הכל במכירות מוצרי האלקטרוניקה ברבעון השני. בסך-הכל, כפי שעולה מהנתונים החדשים, נהנתה החברה ברבעון מזינוק של 102% ברווח הנקי, שהסתכם ב-158 מיליון דולר.

"הלקוחות ממשיכים לנצל את המחירים הנמוכים שלנו, את המשלוח חינם ואת שירותי אמזון פריים", הסביר ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל Amazon.com. בזוס קשר גם הוא בין העלייה ברווחי החברה לבין מחירי הדלק הגבוהים, והדגיש כי "דמי מינוי לאמזון פריים עולים פחות ממכל דלק".

הקניונים סובלים

לצד העלייה הגדולה במספר הרכישות הנעשות באמצעות האינטרנט, מדווחות יותר ויותר רשתות מסחריות וחנויות כלבו על ירידה גדולה במספר הלקוחות.

ברשת ג'יי.סי.פני (J.C Penney) מדווחים על ירידה של 7.4% במספר הלקוחות שקונים בחנויות, לעומת עלייה של 8.7% במכירות דרך האתר של הרשת. ברשת ההלבשה המפורסמת גאפ המספרים גדולים בהרבה: שם נרשמה ירידה של 11% במספר הלקוחות בחנויות, לעומת עלייה של לא פחות מ-21% במכירות באמצעות האינטרנט.

גם החודשים הקרובים, שאמורים לעמוד בעיקר בסימן החזרה ללימודים, צפויים להתאפיין באותן מגמות. לפי נתונים שפורסמו בשבוע שעבר, לא פחות מ-24% מהצרכנים צפויים לערוך קניות דרך המחשב הביתי.

כפי שמסבירים המומחים, מחירי הדלק הגבוהים - שעלו בכ-40% בממוצע בתוך שנה אחת - הביאו לשינויים בהרגלי הצריכה, שכמותם לא נראו מאז מהפכת הקניונים של שנות ה-70. אלא שמתברר שהיום, הקניונים שהפכו לאבן שואבת עבור האוכלוסייה האמריקנית סובלים מירידה משמעותית במספר המבקרים.

"אם עד כה הייתי נוהגת להגיע לקניון כמה פעמים בשבוע, בעיקר בסופי השבוע, הרי שעכשיו מספר הביקורים שלי במקום ירד באופן משמעותי", מספרת למעריב עסקים סטפני קול, שהגיעה לקניון שבמרכז ניו-ג'רזי עם שני ילדיה. "אם פעם היינו מגיעים לקניון כל אחד בנפרד וכל פעם במטרה אחרת, היום אנחנו מרכזים הכל יחד ונוסעים אחת לכמה שבועות".

איביי : קונים יותר - אבל בזול

איביי, אתר הקניות הגדול ביותר בעולם למוצרי יד שנייה, חווה על בשרו את שני צדי המטבע: את העלייה במחירי הדלק והמצב הכלכלי הקשה, ואת השימוש הגובר בשירותי האינטרנט לצורכי קניות.

לצד עלייה נוספת ברווחי החברה, בדומה לאתרי קניות אחרים, דיווח האתר על ירידה של 6% במחירו של מוצר ממוצע שנמכר באתר ברבעון השני של שנת 2008. הירידה במחירים שהיו מוכנים הצרכנים -בעיקר אמריקנים - לשלם עבור המוצרים, הביאה לעלייה של 8% בלבד בסך-כל המכירות שהתבצעו ברבעון. זה שיעור העלייה הנמוך ביותר זה 5 רבעונים לפחות.

"עד שהמצב הכלכלי ישתפר, הלקוחות של איביי עוברים לרכוש מוצרים זולים יותר, במיוחד בארצות הברית", הסביר רוברט סוואן, כלכלן בכיר בחברה. עם זאת, אין צורך לדאוג לבעלי האתר, שדיווחו על רווח נקי של 460 מיליון דולר או 35 סנט למניה.

"הירידה במחירו הממוצע של מוצר שנמכר ברשת היא לא משהו שיש לנו שליטה עליו", אמר במסיבת עיתונאים מיוחדת ג'ון דונאהו, מנכ"ל איביי, בהתייחסו למצב הכלכלי הקשה שמשפיע על יכולת הקנייה של הגולשים.

"עם זאת, אנחנו בטוחים שהרווחים ויכולת הקנייה באתר ישתקמו, בעיקר לאור העלייה במספר המבקרים באתר ותדירות הכניסה של הקונים", הדגיש.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים