אטיאס: פרסומות בכבלים ובלוויין תמורת חבילות בסיס מוזלות
שר התקשורת מקים ועדה ליישום הרפורמה המקיפה, שאמורה לשנות את הכללים בשוק הטלוויזיה. הערוצים המסחריים - שהכנסותיהם עשויות להיפגע - יפוצו ברישיונות קבע לשידור במקום הזיכיונות

שלטים של yes ושל hot יחצנות, עיבוד מחשב
שידור פרסומות בכבלים ובלוויין צפוי לפגוע בהכנסות הערוצים המסחריים מפרסום, והפיצוי שיוצע לאחרונים הוא החלפת הזיכיונות המוגבלים ל-10 שנים, שמתוקפם הם משדרים, ברישיונות קבע.
הצעת חוק להחלפת הזיכיונות ברישיונות הוגשה לפני כחודש לוועדת השרים לחקיקה, אולם זו דחתה אותה בהתנגדותם של משרדי התקשורת, האוצר והמשפטים.
על-פי ההצעה שיזמו חברי הכנסת ראובן ריבלין ואיתן כבל, הזיכיונות הקיימים לא יחודשו וכל יזם שיעמוד בתנאי סף יוכל לקבל רישיון להפעלת ערוץ מסחרי. ההצעה לא מבהירה כיצד תיקבע זהותם של הזוכים ברישיונות להפעלת ערוצים 2 ו-.10
“עיסקת חבילה” דומה - הוזלת דמי המינוי תמורת פיצוי לחברות הכבלים והלוויין - הועלתה בעבר על-ידי יו”ר ועדת הכלכלה, ח”כ גלעד ארדן, וזכתה לתמיכתו של השר אטיאס, אולם עד כה לא קודמה באופן ממשי.
לאחרונה קיבל אטיאס את דוח הוועדה בראשות פרופ’ ראובן גרונאו, שבחנה את מצב התחרות בענף התקשורת והצביעה על היעדר תחרות ומחירים גבוהים, יחסית למקובל בעולם.
רק בצרפת ובארצות הברית מצאה הוועדה הצעות מחיר גבוהות ממחיר החבילות של חברות הכבלים והלוויין בישראל.
למרות המחיר הגבוה, ישראל נחשבת לאחת המדינות שבהן שיעור החדירה של שירותי הטלוויזיה הרב-ערוצית הוא בין הגבוהים ביותר - יותר מ-.95%
שיעור החדירה הגבוה נובע, בין היתר, מכך שבאזורים נרחבים בארץ לא ניתן לקלוט את הערוצים הפתוחים, כמו ערוץ 1 וערוץ ,2 באמצעות אנטנה רגילה. שני ערוצים פתוחים אחרים לפי הגדרתם, 9 (הערוץ הרוסי) ו-,10 אינם נגישים כלל למי שאינם מנויי הוט או יס.
חבילה של 10-5 ערוצים
ועדת גרונאו הציעה, בין היתר, לחייב את החברות להציע למנויים חבילה מוזלת צרה המכילה 10-5 ערוצים בלבד, שתקבע מחיר התחלתי נמוך לשירותי הטלוויזיה.
הוועדה אף הציעה, שאם מחיר החבילה ההתחלתית לא יהיה נמוך דיו, יכפה משרד התקשורת על החברות לקבוע מחיר כזה. ההצעה עוררה ביקורת מצד חברות הכבלים והלוויין, שטענו שיישומה
יפגע בהן פגיעה אנושה.
עם זאת, הוועדה שיקים שר התקשורת תבחן דרכים שונות ליישום המתווה שעליו הצביע גרונאו. הוועדה תבחן בין היתר באילו ערוצים יותר לשדר פרסומות, מה יהיו ההשלכות על ענף הפרסום, אילו הקלות יינתנו לערוצים המסחריים כפיצוי על אובדן הכנסה, ומה תהיה ההשפעה של הרפורמה על ההשקעה ביצירה מקומית.






נא להמתין לטעינת התגובות





