דרך חתחתים

הסיכויים שהגורמים הפועלים בענף התקשורת יתמכו בהצעה של השר אטיאס אינם מבטיחים. נראה שלכל אחד מהמעורבים יש יותר מה להפסיד מלהרוויח

הדר חורש | 30/7/2008 10:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
עיסקת החבילה שמציע השר אריאל אטיאס תעבור עוד דרך חתחתים ארוכה, כולל שינויי חקיקה. יעבור עוד זמן עד שאפשר יהיה ליישם אותה, אולם נראה שהפעם שר התקשורת מחויב למהלך, ולראשונה משרד התקשורת פועל ליישום ההצעה.

רוב הסיכויים הם שמסקנות הוועדה שמקים אטיאס יונחו לפתחו של שר התקשורת הבא, וקיים כמובן התסריט שבו דוח הוועדה יונח איפשהו בתחתיתה של מגירה עמוקה.

התוכנית של משרד התקשורת מבוססת על הנחות צודקות בחלקן. מחירי הטלווזיה הרב-ערוצית בישראל הם באמת גבוהים מדי, אולם הסיבה לכך אינה האיסור על שידור פרסומות בכבלים ובלוויין, אלא התחרותיות הנמוכה בשוק.

התחרות חלשה, בין היתר באשמתו של משרד התקשורת עצמו, שפועל למניעת תחרות מחשש שחברת הכבלים תקרוס.

פרסום בכבלים ובלוויין אמנם יסייע לשיפור מצבן הכספי של חברות, אבל לא ישכנע אותן להוריד מחירים. אם יאולצו להציע חבילה בסיסית מוזלת, סביר מאוד שהן ינסו - וגם יצליחו - לגבות מהלקוחות האחרים (אלו שמנויים על החבילות המורחבות) את הכסף שיחסר להן.

מי שרוצה באמת להוזיל את מחירי השירות, חייב לפתח את התחרות באמצעות אישור לשידורי טלוויזיה על-גבי האינטרנט (IPTV) או רשת רב-ערוצית בשידור דיגיטלי. הגבלת הרישיונות לשידור פרסומת בטלוויזיה נועדה לאפשר לזכייני הערוצים המסחריים לממן הפקות מקומיות ותוכניות איכות שהם מחויבים לשדר, למרות שהשיקול הכלכלי אינו מצדיק את קיומן.

"הלאמה" זו של ענף הפרסום סותרת את עקרונות הכלכלה החופשית ומעוותת את הקצאת המקורות. הדרך הנכונה לתמיכה ביצירה המקומית היא השקעה ישירה של המדינה בהפקת תוכניות ובשידורן בערוצים ציבוריים, או בשעות שידור שיירכשו במחירים כלכליים מהערוצים המסחריים.
ההפסד עולה על הרווח

פתיחת ערוצי הכבלים והלוויין לפרסום לא תפגע בהכרח בהכנסות הערוצים המסחריים. הערוצים שייפתחו נחשבים לערוצי נישה שאינם מתאימים לפרסום התדמיתי, הפונה לקהל הרחב באמצעות ערוצי "ברודקאסט" כמו 10 ו-2.

זכייני הערוצים המסחריים יתמכו בהתלהבות בהחלפת זיכיונותיהם הזמניים ברישיונות. הצעות בנוסח "רישיונות לכל דורש במקום זיכיונות למעטים" נשמעות הוגנות וליברליות, אבל מאחוריהן מסתתרת תוכנית להנצחת שליטתם של הזכיינים הקיימים בערוצים.

בסופו של דבר, הסיכויים שהגורמים הפועלים בענף יתמכו בהצעה אינם מבטיחים.

נראה שלכל אחד מהמעורבים יש יותר מה להפסיד מלהרוויח.

חברות הכבלים והלוויין ישמחו על ההכנסות מפרסום, אבל אלו עלולות להיות שוליות לעומת ההפסדים הכבדים, שעשויים להיגרם להן כתוצאה ממעבר המוני של מנויים לחבילות שירות מוזלות.

שאלת המפתח היא מה מחיר המינימום שייקבע לחבילה ומה יהיה גודלה. רישיונות לערוצים המסחריים יכולים להקל על התכנון העסקי של הזכיינים, אך הם לא יסתכנו למענו באובדן הכנסות מפרסום. הם צפויים לדרוש הקלות בהפקת תוכניות מקומיות ותוכניות איכות, אך ספק אם יקבלו אותן.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים