רפורמת העמלות ואנחנו
הרפורמה החדשה שנחשפה לראשונה בעסקים והוצגה אתמול, הצליחה לעורר סערה במשק בעקבות הפגיעה בשכבות החלשות. איך היא תשפיע על הצרכנים, במי היא באמת תפגע וכמה נרוויח בסופו של דבר? כל השאלות והתשובות
רפורמת העמלות תחול בראש ובראשונה על לקוחות הבנקים המנהלים חשבונות פרטיים. נוסף לכך תחול הרפורמה גם על לקוחות עסקיים, שאינם מאוגדים בחברות (כמו שותפויות). לבסוף היא תחול גם על עסקים קטנים, אשר מחזור ההכנסות שלהם אינו עולה על 1 מיליון שקל לשנה.
כיצד תשפיע מהפכת העמלות על הצרכנים? בסך-הכל מדובר בבשורה טובה לצרכנים. ללקוחות יהיה פשוט יותר לדעת כמה בדיוק הם משלמים ועל מה הם משלמים, ויהיה להם קל יותר להשוות בין התעריפים השונים של הבנקים. אם בנק גובה עמלה גבוהה יותר, הלקוח יוכל להתמקח ולבקש להפחיתה. נוסף לכך הוא יוכל תמיד לאיים בעזיבת הבנק.
כמה ירוויחו הצרכנים מתעריפי העמלות החדשים?
על-פי נתוני הפיקוח על הבנקים, שפורסמו אתמול, הצרכן שניהל עד היום את חשבון העו"ש שילם בממוצע 24.5 שקל בחודש על עמלות. בעקבות הרפורמה ישלם הצרכן הממוצע 24 שקל. מצבם של לקוחות בנק הפועלים ישתפר באופן משמעותי, שכן בשיטת המסלולים שהופעלה בבנק הם נאלצו לשלם 32 שקל בממוצע עבור הפעילות בעו"ש.
לעומת זאת, מצב מחזיקי כרטיסי האשראי הורע: מרבית הלקוחות שילמו עד היום 9 שקלים לחודש בממוצע. אחרי הרפורמה הם ישלמו בממוצע 11 שקל לחודש.
מהם הסעיפים שישפרו את מצב הלקוח?
מצבם של הצרכנים ישתפר בכל הנוגע לתחום האשראי. עד היום, מי שהגיש לבנק בקשה לקבלת הלוואה נאלץ לשלם נוסף לריבית גם עמלת עריכת מסמכים (שמכניסת הרפורמה לתוקף תשולם רק על סכומים בגובה 50 אלף שקל ומעלה) ועמלת דמי גבייה, שבוטלה. בתחום מסגרות האשראי בוטלה עמלת עריכת המסמכים, ועמלת הקצאת האשראי תיגבה רק מלקוחות שאינם מנצלים את המסגרת.
האם מצבנו ישתפר או יורע בתחום כרטיסי האשראי?
על-פי נתוני בנק ישראל בתחום זה, מצבם של הלקוחות הורע משמעותית. עד היום שילמו לקוחות חברות האשראי 6.75 שקלים לחודש, דמי אחריות על-סך 2 שקלים לחודש ו-45 אגורות לפעולה. באשר לדמי החבר השנתיים (בגובה של מאות שקלים לשנה), מרבית הלקוחות נהנו מפטור.
לאחר החלת הרפורמה יבוטלו עמלות זניחות כמו שחזור כרטיס המרת נקודות, אך תונהג עמלה חדשה בשם "דמי כרטיס". בלאומי קארד תסתכם העמלה ב-13.9 שקלים ובישראכרט היא תעמוד על 14 שקל לחודש, אבל השיא השלילי יהיה בדיסקונט, שם ייאלצו הלקוחות לשלם עבור כרטיסי ויזה כאל 19.8 שקל לחודש. יתר על כן, חברות האשראי ייקרו גם את עמלות עיסקאות התשלומים ואת העמלות בגין משיכת מט"ח בחו"ל.
באילו צרכנים תפגע הרפורמה? רפורמת העמלות תפגע בלקוחות שמרבים לבקר בסניפים ומבצעים פעולות כגון משיכת או הפקדת מזומן, תשלום שוברים, משיכת והפקדת צ'קים.
פעולות אלה, המתבצעות מול הפקיד בסניף, עלו עד היום 4-5 שקלים לפעולה. החל ב-1 ביולי יתייקר ביצוע הפעולה באמצעות הפקיד ויעלה 5.5 שקלים בממוצע - קפיצה של כ-50%.
חלק מהפעולות הישירות הפשוטות (כמו משיכת כסף מהכספומט) עלו לנו עד היום 1.21
שקלים. בעקבות הרפורמה כל ביקור בכספומט יעלה לנו 1.35שקלים בפועלים או 2.5 שקלים בבנק הבינלאומי.
מדובר בקפיצה ניכרת בעלויות. עם זאת, יש לזכור כי לפני החלת הרפורמה היו עמלות שמחירן היה גבוה יותר. למשל, העברה בין חשבונות בבנקים שונים עלתה 43 שקל והעברה באותו בנק עלתה 10 שקלים. בגין פעילויות אלה נשלם כיום פחות, אלא שהתדירות של פעולות אלה אינה גבוהה במיוחד.
האם אלה העמלות הסופיות? בימים אלה יקבלו לקוחות הבנקים מכתב המפרט את העמלות החדשות. חשוב מאוד לא לקבל החלטות פזיזות ולשקול את הצעדים בתבונה. אין ספק כי התחרות בין הבנקים תעשה את שלה והעמלות יירדו.








נא להמתין לטעינת התגובות


