לצאת מהמשא ומתן על הביטוח בלי תביעות
על חתימת חוזה הביטוח בין המבוטח לחברה ועל מחויבות הצדדים
לעתים מתחיל בין לקוח לבין חברת ביטוח דין ודברים הצפוי להוביל לרכישת ביטוח, אולם בשלב מסוים חל נתק בקשר שבין הצדדים. הלקוח, מבחינתו, מניח שהוא כלל לא רכש את הביטוח. דוגמה טובה לכך היא מקרה שבו לקוח חתם על דוח סוקר סיכונים מטעם המבטחת, ולאחר מכן נשלחה אליו פוליסה.
המבטחת טענה שחתימתו של הלקוח על הדוח, בשילוב העובדה שלא מחה כלל כאשר נשלחה אליו הפוליסה, היוותה למעשה בקשה והסכמה לרכישת הביטוח. באותו מקרה דחה בית המשפט את טענתה של המבטחת, כאילו נקשר חוזה בינה לבין הלקוח, תוך כדי קביעה שהלקוח הונה לחשוב שהמסמך שעליו חתם הוא בעל מהות בסיסית שונה ממה שהיה לאמיתו של דבר.
הבעייתיות של מקרים כאלה נובעת מכך שהמבטחת ממתינה כמה חודשים עד להצגת דרישת תשלום ללקוח, ומנקודת מבטו של הלקוח מגיעה דרישת התשלום כהפתעה בלתי צפויה; הוא סבר לתומו, כי העסקה עם חברת הביטוח כלל לא הושלמה. סירובו של הלקוח לשלם את הנדרש ממנו עלול להוביל, כפי שקורה לא פעם, להגשת תביעה של חברת הביטוח נגדו.
למרות שאנו נוהגים לומר "רכשתי ביטוח," הרי שמנקודת מבט משפטית ביטוי זה מציין למעשה התקשרות של אדם ")המבוטח(" בחוזה ביטוח עם חברת ביטוח.
חוזה ביטוח, בדומה לכל חוזה אחר, נקשר אם שני הצדדים גמרו בדעתם ליצור קשר משפטי מחייב ביניהם וכל הפרטים הנדרשים סוכמו ביניהם (למשל, גובה הפרמיה; גובה הכיסוי הביטוח; הגדרת הכיסוי הביטוחי ועוד.(
לכן גם כאן השאלה המרכזית תהיה אם אכן נכרת חוזה ביטוח בין הצדדים, או שמא המשא ומתן ביניהם לא הבשיל לחוזה מחייב. בהקשר זה יבדוק בית המשפט על אילו מסמכים חתם הלקוח (לדוגמה, אם הוא חתם על הצעת הביטוח,( אם הומצאה לו פוליסה, אם סוכם במדויק על שיעור הפרמיה ועוד.
למסור לחברת הביטוח הודעה ברורה
העובדה שהמבטחת שולטת בהליך כריתת החוזה מצדיקה את הטלת האחריות עליה בגין אי-ודאות ביחס לעצם כריתת החוזה או תוכנו. לפיכך, כאשר מבטחת תובעת מאדם פרמיה בטענה שהוא כרת עימה חוזה ביטוח, עליה להביא ראיות מוצקות וברורות לכריתת החוזה ולהסכמתו של אותו לקוח לכל פרטי העיסקה.
מכל מקום, לקוח שניהל דין ודברים עם
מבטחת (או עם סוכן ביטוח,( ובמיוחד אם חתם על מסמכים בקשר לכך, ייטיב לעשות - אם אינו מעוניין ברכישת הביטוח - אם ימסור לחברת הביטוח הודעה ברורה כגון: "איני מעוניין בביטוח, רכשתי ביטוח מחברה אחרת." הודעה כזו תמנע את עוגמת הנפש הכרוכה בהתגוננות מפני תביעה משפטית.
ד"ר שחר ולר הוא עו"ד מומחה בתביעות ביטוח. shahar@rg-law.ac.il
הייעוץ בטור המומחים אינו מחליף ייעוץ פרטני בנושאים שונים, וכל הפועל על־פי העצות עושה זאת על סמך שיקול דעתו בלבד.