גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


תוכנית הפיתוח של רכבת ישראל בסכנה – האוצר סוגר את השיבר

חריגות משמעותיות מהתקציב הראשוני הביאו להחלטת האוצר להקפיא את העברת כספים עד שתאושר תוכנית פיתוח עדכנית

עידו אפרתי | 15/5/2008 12:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תוכנית הפיתוח הרב שנתית של רכבת ישראל נמצאת בסכנה. משרד האוצר עצר את  הזרמת תקציב הפיתוח השנתי של רכבת ישראל, על רקע חריגה של כ-4 מיליארד שקל, דבר המונע את אישור הסכם הפיתוח של הרכבת לשנה הקרובה.

תקציב הפיתוח של הרכבת ל-2008 עומד על 2.5 מיליארד שקל, אם לא תחודש הזרמת הכספים, תיאלץ הרכבת, על פי הערכות, להפסיק את הקמת הפרויקטים ותתקשה לשלם לקבלני הביצוע. תוכנית הפיתוח של רכבת ישראל אושרה באפריל 2003 וכללה תקציב של 20 מיליארד שקל לתקופה של חמש שנים, לטובת פרויקטים גדולים של הוספה ועיבוי של קווי רכבת, חיבור לערי הפריפריה והוספת תחנות רבות.

מבדיקה שבוצעה על ידי חברת הבקרה BP עולה כי היקף החריגות, מבלי לקחת בחשבון את התייקרות המדדים, מגיע ל-9 מיליארד שקל. זאת ללא פרויקטים נוספים אשר הוחלט על קידומם ההכרחי בגובה של 3.6 מיליארד שקל. חריגות תקציביות אלה הובילו לעלייה של עשרות אחוזים באומדני הפרויקטים.

באוצר סירבו לקבל את החריגות המשמעותיות שחלקן החלו כבר ב-2006, והחליטו להקפיא את העברת תקציב הפתוח עד שתאושר תוכנית פיתוח עדכנית. ב-30 במרץ שיגר האוצר מכתב למנכ"ל­משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, בו הוא מתריע כי ללא הסכם פיתוח עדכני יוקפא התקציב וכי על מנכ"ל משרד התחבורה, להסדיר את נהלי העבודה בין הממשלה לרכבת ישראל.

המכתב הנוכחי הגיע לאחר שבאוגוסט 2007 התירה הממשלה הגדלה עקרונית של תקציב הפיתוח הרב שנתי של הרכבת עד לסכום של עד 29.5 מיליארד שקל, בכפוף לגיבוש הסכם פיתוח עדכני ואף הסמיכה הממשלה את הממונה על התקציבים באוצר לעשות זאת מול משרד התחבורה. אולם לטענת האוצר טרם גובש הסכם כזה.

עוד טען האוצר במכתב כי על אף הניסיונות הרבים טרם הושגה הסכמת משרד התחבורה לתוכנית הפיתוח בהתאם להחלטת הממשלה ובפועל נמשכת פעילות פיתוח בניגוד להחלטת הממשלה. כדי לאפשר את המשך פעילות הפיתוח לא הופסקה עד כה העברת המזומנים. עם זאת, ייאלץ האוצר שלא לאפשר את העברת כספי הפיתוח לרכבת מבלי שתושג הסכמה באשר לעדכון תוכנית הפיתוח עדכני". נכתב במכתב.
מנכ"ל משרד התחבורה: האוצר נכנס לפאניקה

במשרד התחבורה זועמים על התנהלות  האוצר. לדברי מנכ"ל המשרד, גדעון סיטרמן, "האוצר נכנס לפאניקה ולוקח את קבלני הביצוע כבני ערובה – זו התנהגות שאינה אתית ומשדרת מסר בעייתי ביותר למשק ולקהילה העסקית".

לדברי סיטרמן, באוגוסט האחרון אישרה הממשלה את הפרויקטים של הרכבת, לאחר שאלה נבדקו ואושרו על ידי צוות הבדיקה החיצוני מטעם אגפי התקציבים והחשב הכללי באוצר.

באוצר, לדבריו, בחרו להתעלם מכך. "חשוב להבין שהחריגות המדוברות הן חריגות של אומדנים לפרויקטים עתידיים בהיקף תקציב כולל של 29.7 מיליארד שקל, ולא לפרויקטים של השנה הנוכחית".

לדבריו, באוצר פועלים בשני כוחות

מנוגדים: מצד אחד מדברים על עידוד השימוש בחבורה ציבורית וקירוב הפריפריה למרכז, ומצד שני פועלים לביטול פרויקטים כגון קו תל-אביב ירושלים, קו אשקלון-באר שבע, עכו נהריה וביטול ופרויקט חשמול הרכבת. 

גם אם ישנה חריגה, אין צורך למהר ולבטל פרויקטים לאומיים בסדר גודל כזה – ניתן לפרוס את תקציב התוכנית כך שיגיע להיקף של 3.2 מיליארד שקל בשנה. בנוסף, מציין סיטרמן, כי גיבוש מתווה הפיתוח העדכני נמצא על סף סיום ניסוחו, עם זאת ישנם עדיין חילוקי דעות בין האוצר למשרד התחבורה.  "בכל מקרה, לא פקידים הם אלה שיחליטו על ביטול פרויקטים לאומיים בהיקף כזה". אמר סיטרמן.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים