המכונית המשתלמת ביותר היא מכונית בנזין
הדלק מתייקר - מה ההשלכות על כדאיות השימוש במכונית הפרטית שלכם ומהן החלופות
בדיקה מיוחדת שערכו משה וסמדר קצין מחברת חשב, מראה כיצד השפיעה עליית מחירי הדלק על כדאיות השימוש במכונית הפרטית שלכם - בכל אחת מ-3 החלופות.
החישוב הבסיסי בוצע עבור: מכונית קומפקטית מונעת בנזין, בעלת מנוע בנפח 1.6 ליטר (שמחירה 111 אלף שקל,( מכונית היברידית מסוג "טויוטה פריוס" 152) אלף שקל לגרסה המאובזרת,( מכונית בעלת מנוע דיזל בנפח 1.9 ליטר (כ-128 אלף שקל) ומכונית בעלת מנוע בנפח 1.6 ליטר בנזין, שהוסבה לשימוש בגז ומחירה לאחר ההסבה עומד על 120 אלף שקל.
החישוב לגבי כל המכוניות מניח שימוש שנתי של 17 אלף ק"מ וכולל את עלות ההון (מחיר הכסף, עלות המכוניות,( ירידת הערך הצפויה למכוניות 42%) ב-5 שנים לכל המכוניות, למעט המכונית בעלת מנוע הדיזל, שתפחת בכ-,(52% אגרת הרישוי השנתית (לפי ערכה הנוכחי ולפני רפורמת ה"מיב סוי הירוק" הצפויה בעתיד,( עלות הביטוח, תחזוקה (טיפולים וחלפים,( וכמובן - צריכת הדלק.
הבדיקה של חשב מראה שהמכונית המשתלמת יותר כיום היא מכונית בנזין שהוסבה לשימוש בגז. עלות השימוש בה מסתכמת ב-2,803 שקל לחודש. מכיוון שההסבה לגז אינה מבטלת את היכולת להשתמש בבנזין, החישוב שנערך מביא בחשבון גם את ההיצע (המצומצם מאוד) של תחנות תדלוק בגז, ולפיכך מניח שגם במכונית
מכונית דומה, שלא הוסבה לשימוש בגז, תעלה לבעליה רק 24 שקל נוספים לחודש ובסה"כ 2,827 שקל, כולל בנזין. מכונית היברידית - טויוטה פריוס במקרה זה - תעלה קרוב ל-3,000 שקל לחודש ,(2,990) ואילו מכונית בעלת מנוע דיזל היא היקרה ביותר - עלותה מגיעה ל-3,065 שקל לחודש.
כאשר בודקים את ההוצאה על הדלק עצמו, מגלים כי כאן ההוצאות למכונית ההיברידית הן הנמוכות ביותר 6,328) שקל לשנה.( סולר למכונית המונעת בדיזל יעלה מעט יותר 7,508) שקל,( ההוצאות על בנזין וגז למכונית המוסבת יעלו כבר 9,533 שקל ואילו בנזין למ כונית הקונבנציונלית הוא היקר ביותר 11,277 - שקל.
מי שיכול לוותר על הבנזין לחלוטין, יכול להגיע לעלויות שימוש נמוכות יותר, שכן בקטגוריית עלות הגז לק"מ נסיעה השיגה המכונית המונעת בגז את התוצאה הנמוכה ביותר 35.5) אגורות.( המכונית ההיברידית נמצאת בהפרש קטן עם 37.2 אגורות, בעוד שעלות הסולר למנוע הדיזל היא 44.2 אגורות לקילומטר נסיעה, ועלות הבנזין למכונית 1.6 ליטר ממוצעת מגיעה כבר ל-66.3 אגורות לקילומטר.