כושר מבצעי
עם התחממות מזג האוויר החלו מכוני הכושר להציע שלל מבצעים והנחות לקראת הקיץ, ובעיקר להיט חדש שרבים ייחלו לו: "מינוי ללא התחייבות". אבל מה שנראה אטרקטיבי - לא ממש משתלם
גם רשתות מכוני הכושר יודעות שבשבועות הקרובים יהיה קל לפתות אותנו להירשם אליהן, ולכן הן מתחילות "לפמפם" באמצעי התקשורת השונים קמפיינים משכנעים שמשדרים בריאות, שמחת חיים ואנרגיה.
עד השנה הנוכחית הטענות של הצרכנים בקשר לסוגי המינויים בענף מכוני הכושר התרכזו בכך שבקניית מינוי ההתחייבות היתה ארוכת טווח - לפחות למשך שנה - וקשה מאוד היה לבטל את החוזה.
אולם בחודשים האחרונים חל שינוי ניכר בענף: באוקטובר 2007 רשת הולמס פלייס - הגדולה בארץ - זרקה פצצה שיווקית והחלה להציע כפיילוט "מינוי ללא התחייבות בזמן". המטרה המוצהרת של מינוי זה היתה לאפשר ללקוחות שלא אוהבים להתחייב להפסיקו בכל עת.
עם זאת, הרשת הודתה מראש בפרסומיה כי מחיר מינוי כזה יהיה גבוה בכ-20% ממחירו של מינוי עם התחייבות לשנה, וגבוה ב-36% ממחיר מינוי עם התחייבות לשנתיים.
לקראת העונה החמה יצאנו לברר איך השפיע הצעד הזה על מחירי המינויים בענף, ואם האופציה החדשה למינוי זמני משתלמת בכלל.
כמו במקרה של עמלות הבנק הרבות ובדומה למסלולים האין-סופיים שמציעים לנו בחברות הסלולר, מי שמתכוון "למסד"
באופן כמעט שרירותי, אי-אפשר לקבל היום מהנהלות מכוני הכושר מחיר ספציפי למינוי אלא רק טווח מחירים, שהפער ביניהם משתנה בשל פרמטרים שונים כמו מיקום, מתן שירותים ייחודיים או הטבות, שעות כניסה שונות למועדון, הסכמים חיצוניים עם מקומות עבודה ויכולת המיקוח של הצרכן.
לדוגמה: בהולמס פלייס, המפעילה 17 סניפים, אפשר לרכוש מינוי שנתי במועדוני אנרג'י (שייפ לשעבר) בטווח המחירים 200-315 שקל לחודש; למועדוני הפרימיום, שנמצאים במרכזי הערים הגדולות, אפשר לרכוש מינוי ב-250-455 שקל לחודש. נוסף לכך אפשר לרכוש 24 כניסות ו-3 אימונים אישיים ב-2,700 שקל .
ברשת גרייט שייפ, המונה 9 סניפים, אפשר לרכוש מינוי שנתי בטווח המחירים 210-290 שקל לחודש; מינוי חצי שנתי ב-130-170 שקל לחודש; מינוי ל-3 חודשים ב-310 שקל או מינוי "מולטי" לכל מועדוני הרשת ב-360 שקל לחודש.
ברשת גו אקטיב, המונה אף היא 9 סניפים, עלות מינוי שנתי היא 200-350 שקל לחודש. כשמדובר במינוי לשנתיים העלות היא 250-320 שקל. כדי להיכנס לכל סניפי הרשת יש להוסיף 60 שקל לחודש.
במועדונים חדשים יש מינוי מוזל - 200 שקל בחודש. במועדונים מסוימים יש מינוי "פנאי", שהכניסה לבעליו מותרת עד השעה 17:00 ומחירו 220 שקל לחודש. נוסף לכך יש מינוי ל-3 חודשים בלבד ב-425 שקל לחודש.
התבלבלתם? זה לא מקרי. כל-כך הרבה מחירים וסוגי מינויים מטשטשים את הדעת ולא מאפשרים לערוך סקר שוק רציני. הפערים עלולים להגיע למאות שקלים, וכשמכפילים אותם ב-12 חודשים -מדובר בהפרשים של לפחות 1,000 שקל לשנה.
ירון סלע, מנכ"ל גרייט שייפ, לא חושב שהמצב בעייתי: "כל רשת מגיבה על התרגילים השיווקיים של הרשתות המתחרות. הצרכן לא מתבלבל. יש רעש שיווקי - וזה עושה טוב לענף. אני מאמין שזה מעלה את מספר הפניות של המתאמנים הפוטנציאליים למועדונים".
ניב הראל, סמנכ"ל השיווק של רשת הולמס פלייס, מוסיף: "אף שיש הרבה מסלולים, כשהיועצים שלנו יושבים עם הלקוחות הם מנסים להתאים להם באופן אישי את המסלול הנכון ביותר עבורם. אני גם מאמין שאפשר לסמוך על הלקוח שיידע לבחור במסלול שמתאים לו כלכלית ואישית".
בגלל מצב המחירים המבלבל בשוק ומכיוון שרובנו מכירים את עצמנו ובעיקר את עצלותנו, החשש המוצדק של רבים מבעלי המינויים הוא שלמרות ההתלהבות הראשונית, לאחר החודשים הראשונים של תקופת המינוי נפסיק את הביקורים שלנו במכון אבל נמשיך לשלם על המינוי. חשש זה מסביר מדוע הפתרון של מינוי זמני או חודשי נשמע כה אטרקטיבי.

אבל בדיקת עסקים מגלה שלא כך הם פני הדברים: המינויים הזמניים יקרים לפחות ב-25% מאשר המינויים היקרים ביותר בכל רשת. למשל, מינוי חודשי ללא התחייבות עולה ברשת גו אקטיב 450 שקל לחודש, ואילו המינוי השנתי היקר ביותר של הרשת עולה 350 שקל לחודש.
במועדון הכושר של הולמס פלייס בקניון עזריאלי עולה מינוי גמיש 499 שקל לחודש, לעומת מינוי שנתי רגיל שעולה 455 שקל. על פניו הפער אינו משמעותי, אולם לפי בדיקת עסקים יש כאן מלכוד - מי שרוכש מינוי זמני חייב לרכוש באופן חד-פעמי תוכנית של 3 אימונים אישיים וייעוץ תזונתי תמורת 500 שקל.
ואכן, ניב הראל מהולמס פלייס מבהיר כי 90% מהמצטרפים לרשת בחצי השנה האחרונה על בסיס מינוי ללא הגבלת זמן עברו למסלול של מינוי שנתי. כיום רק 5% מהם נותרו עם המינוי הזמני. "רוב בעלי המינויים הגמישים הבינו מהר מאוד שחבל לשלם את הפרמיה על המינוי הגמיש", הוא אומר.
בדומה להולמס פלייס, ברשת גו אקטיב יש רק 7% מנויים גמישים, על-פי נתונים שהעבירה הרשת. מנכ"ל גרייט שייפ מסר כי רק ל-3% מהמתאמנים יש מינוי ל-3 חודשים בלבד. מיעוט המינויים הזמניים ברשתות מוכיח שמדובר ב"גימיק שיווקי" מוצלח מאוד מצד הרשתות, דווקא מכיוון שהוא כל-כך לא אטרקטיבי לטווח הארוך עבור הלקוחות.
והמסקנה: אם תרצו לעשות בזמן הקרוב מינוי לחדר כושר, תגלו שיצאתם למשימה לא פשוטה. הנהלות מועדוני הכושר, שבמצב הקיצוני הקודם חנקו וקשרו אותנו אליהן בחוזים דרקוניים ארוכי טווח, מוכנות עכשיו לשחרר לנו את הרצועה תמורת עיסקה קצרת טווח - אבל מאוד לא כדאית מבחינה כלכלית.