המדריך המלא לביטול עיסקאות
רכשתם מוצר והתחרטתם? בוודאי תשמחו לגלות שיש מוצא ושלפחות בחלק מהמקרים החוק לטובתכם
אם גם אתם קוראים את השורות הללו ומזדהים עם כל מילה, תשמחו לגלות שלפחות בחלק מהמקרים יש מוצא.
nrg מעריב מציג בסיוע המועצה הישראלית לצרכנות, את המדריך המלא לביטול עסקאות.
לפי החוק, ברגע שנכרת חוזה הוא מחייב, וניתן לבטלו רק במקרים חריגים. למשל, אם הצד השני הפר את החוזה, או הטעה אותנו לפני חתימתו, אם קיים פגם במוצר, או אם המוכר ניצל את חולשתו או את מצוקתו של הצרכן.
עם זאת, קיימים מקרים מיוחדים בהם קבע החוק הסדר מיוחד המאפשר לצרכן לבטל את החוזה ללא כל עלות ביטול. מדובר במקרים של עסקאות מכר מרחוק, עסקאות רכישת יחידת נופש ועסקאות רוכלות. בכל העסקאות הללו רשאי הצרכן לבטל את החוזה בכתב וללא
במקרים אחרים, מדיניות החזרת המוצרים, קובעת כי על בעל העסק להצהיר ע"י שילוט ברור ומפורט מהי מדיניות החנות לגבי החזרת מוצרים. כל עוד העסק מודיע לצרכנים על מדיניות ההחזרים שלו, הוא אינו חייב להחזיר כסף ללקוח שבא להחזיר מוצר. במקרים בהם העסק עבר על החוק ולא הציג כנדרש שילוט בחנות, החוק קובע כי לצרכן יש זכות לבטל את העיסקה תוך 7 ימים ולקבל החזר כספי מלא.
עסקת מכר מרחוק מתייחסת לאותם המקרים של מכירת נכס או מתן שירות בעקבות שיווק מרחוק ללא נוכחות משותפת של הצדדים. "שיווק מרחוק" מוגדר כפנייה של עוסק לצרכן באמצעות דואר, טלפון, רדיו, טלוויזיה, תקשורת אלקטרונית מכל סוג שהוא, פקסימיליה, פרסום קטלוגים או מודעות.
בעסקת מכר מרחוב מחייב החוק את העסק להציג לצרכן מידע מלא על העיסקה – שם וכתובת של העסק, תכונות עיקריות של הנכס או השירות, שם היצרן וארץ היצור, מחיר המוצר הכולל גם את הוצאות ההובלה, תנאי תשלום, מועדי אספקה, התקופה בה תהיה ההצעה בתוקף, האחריות לנכס, פרטים בדבר הזכות לבטל את העסקה ותנאים נוספים החלים על העיסקה.
במידה והעסק לא יידע אתכם בכל הפרטים האלו, לא זו בלבד שהמוכר ביצע עבירה פלילית, אלא שהצרכן זכאי לבטל את העיסקה תוך שבועיים מהיום שיקבל את הפרטים החסרים בכתב.
עסקת רוכלות מוגדרת כהצעת עיסקה לצרכן שלא נעשית בבית עסק, או פנייה יזומה לצרכן, שבעקבותיה הגיע העוסק למקום הצרכן כדי לקשור עיסקה. למשל מקרים של מכירה מדלת לדלת.
בעסקת רוכלות באשראי, כשמחיר העסקה המוצעת (כולל ריבית והוצאות שונות) עולה על 50 שקל - חייב הרוכל לערוך הסכם בכתב עם הצרכן ולציין בו פרטים כדוגמת: שם וכתובת העסק, מחיר במזומן, מחיר באשראי, במידה ויש תוספות - דמי הובלה, מסירה, אריזה, ביטוח, התקנה, הדרכה, או שירותים אחרים, מועד מסירת הנכס או מתן השירות.
בעסקת רוכלות במזומן, כשמחיר העסקה המוצעת (כולל הוצאות) עולה על 25 שקל חייב הרוכל למסור לצרכן את שם העסק וכתובתו ומספר עוסק מורשה.
במקרים של ביטול, החוק מחייב שהביטול ייעשה בכתב, ע"י משלוח מכתב, פקס או דוא"ל לבית העסק. רצוי לשלוח את הודעת הביטול בדואר רשום ולשמור את אישור השליחה.
אם שלחתם פקס, כדאי לשמור את אישור הקבלה ולוודא טלפונית מי אישר את קבלתו.
בעסקאות מכר מרחוק, החוק מאפשר ביטול עיסקה תוך שבועיים מקבלת הנכס, או תוך שבועיים מיום קבלת הגילוי השלם של פרטי העיסקה. המשמעות היא שגם אם חסר פרט אחד בפרטי העיסקה, הצרכן יכול לבטלה גם אם עבר זמן רב.
בעסקת רוכלות, תוכלו לבטל את ההסכם תוך שבועיים מיום קבלת המוצר. אם מדובר בשירות – תוך שבועיים מיום חתימת החוזה.
בעסקאות רכישת יחידות נופש, זכאי הצרכן לבטל את החוזה תוך שבועיים, מיום שבו אישר את קבלת טופס הגילוי השלם בחתימת ידו. כלומר, גם אם קיבלתם את הטופס, כל עוד לא חתמתם עליו, אתם זכאים לבטל את העיסקה.
בעסקאות מכר מרחוק אין זכות ביטול במקרים הבאים: מוצרים שערכם עלול לרדת עד להחזרת המוצר לעסק. למשל, עיתון, או מוצר שיכול להתקלקל כמו מוצרי חלב; מוצרים הניתנים להעתקה, שעתוק או שכפול - שהצרכן פתח את אריזתם המקורית; מוצרים שיוצרו במיוחד עבור הצרכן על פי הזמנתו ומוצרים שלא ניתן להחזירם על פי חוק, כדוגמת תרופות.
בעסקאות רוכלות, זכות הביטול לגבי שירות היא מוגבלת - אם התחלתם לקבל את השירות, אין אפשרות לבטל את החוזה.
שימו לב - לפעמים בתי עסק מנסים להגביל את זכות הביטול שלא בהתאם לחוק. למשל, קובעים שאי אפשר להחזיר מזגן או תנור שכבר הותקנו. בנוסף, תמיד שמורה לצרכן הזכות לבטל במקרה של מוצר פוגם, איחור באספקה וכדומה.
גם במקרים בהם נפתחה או הושמדה האריזה המקורית, ניתן לבטל את העיסקה. למעט מקרים בהם מדובר במוצרים יוצאי דופן כמו: ספרים, דיסקים או מוצרים אחרים שניתנים להעתקה.
שימו לב – אם קיבלתם את המוצר ללא עטיפה, תוכלו לבטל את העיסקה.
בעיסקאות מכר מרחוק, על העסק להחזיר לצרכן תוך שבועיים מיום קבלת הודעת הביטול, את כל הכסף ששילם, למעט דמי ביטול, שלא יעלו על 100 שקל או 5% משווי הנכס, לפי הנמוך מביניהם.
הדבר תקף גם לגבי עסקאות מכר יחידת נופש. למעט במקרים בהם התשלום התבצע באמצעות אשראי, החוק קובע כי במידה והודעתם לחברת האשראי על ביטול העיסקה, תוך 30 יום מהחתימה על החוזה, וצירפתם את הודעת הביטול גם לחברת יחידות הנופש – אסור לחברת האשראי לחייב אתכם בכל התשלום.
במקרה של ביטול עסקת רוכלות, לא תידרשו לשלם דמי ביטול ועל הרוכל להשיב לכם את כספכם המלא.
לפני הרכישה, בדקו אם קיים בחנות שילוט המעיד על מדיניות העסק לגבי החזרת מוצרים.
אם לא מופיע שילוט, כדאי לצלם את העסק - את הכניסה לחנות או את עמדת הקופה, בהם אמור להופיע השילוט. לחילופין, אפשר להגיע עם עד מטעמכם, רצוי לא מקרבה ראשונה, שיכול להעיד על העדר שילוט במקום.
הכינו מראש הודעת ביטול ב-2 עותקים. על העותק שיישאר בידיכם, תדרשו מהעסק חותמת "התקבל" עם תאריך, חותמת העסק וחתימת המקבל, להוכחת מועד מתן הודעת הביטול והחזרת המוצר כמובן.
אם בעל העסק מסרב בכל זאת להחזיר את הכסף, פנו למועצה לצרכנות. ניתן גם להגיש תביעה בביהמ"ש לתביעות קטנות (עד סך של 17,800 שקל) עם כל ההוכחות שדאגתם לאסוף, כולל מכתב מהמועצה.
שימו לב - לאחרונה נכנס לתוקף תיקון לחוק הגנת הצרכן המאפשר לצרכן לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק עד 10 אלף שקל, ועד 50 אלף שקל אם מדובר בהפרה חוזרת או נמשכת.
מדובר באותם מקרים בהם העסק לא פעל בהתאם למדיניות החזרת מוצרים ולא פירסם שילוט בחנות, וסירב להחזיר לצרכן את כספו; במקרים בהם המחיר בקופה היה גבוה יותר מהמחיר המסומן על המוצר והעסק סירב להחזיר את ההפרש; כאשר הצרכן ביקש לתקן מוצר תוך תקופת האחריות והעסק סירב; או כאשר הצרכן מבקש מהמוכר או מהיצרן למסור לו תעודת אחריות כנדרש על פי החוק, והם מסרבים.