גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


משחקי מחשבה

אחרי ג'ויסטיקים שצריך להניף באוויר, הדבר החם הבא הוא קסדת גיימינג שקוראת מחשבות. בקרוב אצלכם במוח

אופיר הכטר, און ליין | 16/10/2007 8:07 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
דמותו של דארת' ויידר ממלחמת הכוכבים היא מראה מוכר בבנייני משרדים בארצות הברית. התחפושת השחורה וחרב האור נמכרות באלפיהן למעריצי הסדרה, שרבים מהם אנשי מחשבים שנוהגים לפעמים להביא את התחפושת לעבודה. אולם דארת' ויידר שהסתובב במרץ האחרון במסדרונות חברת ניורוסקיי בקליפורניה היה יוצא דופן: חרב האור שהחזיק בידו נדלקה וכבתה לסירוגין, על פי רצונו של ויידר, ובלי שלחץ על כפתור כלשהו או שעשה תנועה מיוחדת. נדמה היה שהלורד השחור באמת מפעיל את חרבו באמצעות "הכוח" המיסטי של אבירי הג'דיי.

"זה בדיוק מה שהוא עשה", אומר מנכ"ל ניורוסקיי, סטנלי יאנג. החברה מתכננת למכור בשנה הבאה את הגאדג'ט שעשוי לשנות את עולם הגיימינג מהקצה אל הקצה – קסדה המצוידת בחיישנים שנוגעים במצח, קוראים את גלי המוח של חובש הקסדה ומשדרים אותם אל המחשב. "החיישן שהרכבנו בקסדה של דארת' ויידר מודד את עוצמת הגלים שנוצרים על ידי ריכוז. כשהדוגמן שלנו התרכז, החרב קיבלה הוראה להידלק; כשמחשבותיו החלו לנדוד, החיישן קלט גלים אחרים והחרב כבתה.

"הטכנולוגיה הזו לא חדשה ומפתחים אותה לצרכים רפואיים וצבאיים. אבל אנחנו מצאנו דרך להוזיל את הייצור ולעשות קסדה בעלות נמוכה, כך שתהיה נגישה לכל אחד, תתחבר לכל מחשב ביתי ותוכל לשמש גם בתחומים כמו לימודים, בריאות ובעיקר גיימינג. כבר באביב אנחנו מתכננים להוציא קסדות שיתחברו לקונסולות ויאפשרו לשחק באמצעות כוח המחשבה".

אתם חושבים שהקהל בשל לסוג כזה של קשר עם הקונסולה שלו?
"אנחנו יודעים שכן. תראה מה קורה עם קונסולת ווי של נינטנדו. הם הוסיפו לה ידיות משחק שמסוגלות לזהות תנועה חופשית – ואנשים מתים על זה. זה הופך את המשחק כולו למציאותי יותר. כדי להכות בכדור גולף אתה צריך ממש לעמוד כמו שחקן מקצועי ולהכות בעוצמה הנכונה. אבל אפילו שם, הווי מפספס משהו שחשוב מאוד במציאות: מידת הריכוז. בגולף אמיתי עליך למקד את מחשבותיך במכה, בלי שדעתך תוסח. גם במשחקי יריות תצטרך לחשוב בחדות ובבהירות ולא לפחד. הקסדות שלנו יכולות למדוד את הדברים האלה ולשדרג בכמה רמות את אמינות המשחק וההנאה.

"הקסדה גם יכולה להתאים לכל שחקן את רמת הקושי המושלמת עבורו. במשחק רגיל השחקן צריך לעבור כמה שלבים קלים, עד שהוא מגיע לשלבים שמתאימים ליכולתו האמיתית. הקסדה יכולה למדוד את רמת התסכול של השחקן ומההתחלה לזהות מה הרמה האמיתית שלו, מה קל לו ומה קשה לו. כך השחקנים לא ישתעממו ממשחקים קלים מדי, ולא יחושו מתוסכלים ממשחקים קשים מדי. רמת האתגר והעניין תישאר קבועה".
אתר NeuroSky
אתר NeuroSky

"הטכנולוגיה של הקסדות מוכרת ואיננה חדשה", אומר הנוירולוג ד"ר יעקב וידנפלד. "זהו פיתוח של שיטת ה-EEG לרישום רפואי של גלי המוח, שקיימת כבר יותר ממאה שנה. EEG מבוסס על אלקטרודות שמוצמדות למצח וקולטות אותות מקליפת המוח. לתאים שונים בקליפת המוח יש תפקידים שונים, והם מחולקים לאזורים לפי התפקיד שלהם. למשל, יש אזורים נפרדים לפעילויות מוחיות כמו ראייה, מחשבה וצחוק. הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת לזהות ולנתח את האותות החשמליים בכל אזור, ובכך לאפשר למכונה לדעת באופן מדויק למדי על

מה המוח שלנו עובד בזמן אמת".

כמה מהחוקרים המוכרים ביותר בתחום עובדים במכון הטכנולוגיה הגרמני פראונהופר, שבמעבדותיו נולדו בעבר פורמט קבצי המוזיקה MP3 וטכנולוגיית ההגנה מפני העתקת קבצים (DRM). בתערוכת המחשבים סביט שנערכה בשנה שעברה בהאנובר, המכון הציג פיתוח נסיוני שכונה "מכונת הכתיבה המחשבתית": קסדה שמאפשרת למי שחובש אותה לשלוט באמצעות כוח המחשבה בתנועת הסמן על המסך. לטענת המפתחים, פרופ' קלאוס רוברט מאלר וגבריאל קוריו, הקסדה שלהם תזהה בין גלי המוח את אלה שנוגעים למיקום הסמן ולתנועתו.

"גם אנשים משותקים לחלוטין, שלא יכולים להזיז אפילו את עיניהם, יוכלו להקליד הודות לקסדה שלנו בעזרת כוח המחשבה בלבד", אמר פרופ' מאלר לגרדיאן. "אנחנו מעריכים שבהתחלה כתיבת משפט תדרוש ריכוז מאומץ בן כמה דקות, אך בעתיד יהיה אפשר לפתח פרוצדורות זולות יותר ולהגיע לתוצאות מהירות יותר".

avlxyz, cc-by-sa
אנשים משחקים ב-Wii avlxyz, cc-by-sa

ניורוסקיי איננה החברה היחידה שהצליחה לפתח פרוצדורות זולות יותר, ושבכוונתה להציע קסדת גלי מוח לגיימרים. גם החברה האמריקאית אימוטיב מדווחת שהשלימה לאחרונה את פיתוח קסדת הגיימינג Epoc ושבקרוב תתחיל למכור קסדות משחק שיתאימו לכל סוגי הקונסולות והמחשבים.

בשנת 2005 טענה החברה שהצליחה לפתח חיישן המבדיל בין גלי מוח שנובעים ממחשבות לבין גלים הנובעים מרגשות. "הקסדה שלנו מאפשרת להפעיל את הדמויות באמצעות כוח המחשבה, ובד בבד היא תגרום לרגשות השחקן להשפיע על הבעות פניהן של הדמויות ועל ביצועיהן – בדיוק כפי שרגשות משפיעים על הביצועים בעולם האמיתי", אמר דובר החברה.

הטענה לא היתה חדשה, ובעשור האחרון הספיקו כמה חברות להשמיע אותה ואז להיעלם. אולם זמן קצר לאחר הצהרתה של אימוטיב הצטרפו אליה שתי דמויות בכירות בתעשיית המשחקים: רנדי ברין, לשעבר בכיר באלקטרוניק ארטס ובלוקאס ארטס, שאייש את תפקיד מנהל המוצרים, ואד פרייז, לשעבר מנהל סטודיו המשחד קים של מיקרוסופט, שהצטרף למועצת המנהלים.

בסרטוני תדמית שהחברה מפיצה נראים שחקנים החובשים את הקסדה ומזיזים עצמים על גבי מסך בלי להניע שום שריר בגופם. הקסדה גם מאפשרת להם להשפיע על הבעות הפנים של הדמויות במשחק באמצעות הבעות פניהם שלהם. פרסומי החברה מדברים על הפצת הקסדות הראשונות כבר בשנה הבאה.

יחצנות אימוטיב
אשה עם קסדת Epoc יחצנות אימוטיב

במחנה המשוכנעים ניתן למצוא את מי שהיה הישראלי הבכיר ביותר בתעשיית הגיימינג הבינלאומית – איציק בן-בסט, לשעבר סגן נשיא הפעילות העולמית של בליזארד, יוצרת "וורלד אוף וורקראפט". "כל חוויית המשחק תשתנה בתוך שנים ספורות", אומר בן-בסט. "היא תתבסס על מצלמה שתקלוט את תנועת השחקן במרחב תלת ממדי ועל קסדה שתקלוט את גלי המוח שלו. אבל החברות שמנסות להיות הראשונות בתחום יצטרכו לעמוד למבחן החשוב ביותר בשוק אביזרי המשחק – מבחן הפשטות. כדי שמוצר חדש ייקלט בשוק, עליו להיות נקי מבאגים ופשוט לפעול, כמו שלטי הווי של נינטנדו. זו תצטרך להיות קסדה שנידרש רק לחבוש אותה, והיא תעבוד.

"אני מעריך שבשנים הקרובות נראה כמה וכמה מוצרים כאלה, שיופיעו וייעלמו עד שהשוק יגיע לבשלות, ועד שייצאו גם קסדות משחק טובות וגם משחקים שפותחו עבורן כהלכה".

בינתיים, יש מי שמפתח שימושים אחרים לטכנולוגיה החדשה. ד"ר וידנפלד מזכיר "פיתוח שיאפשר לזהות ירידה בערנות הנהג לפי גלי המוח שלו ולהזהיר אותו. יאנג מניורוסקיי אומר כי "ילדים שסובלים מבעיות קשב יוכלו להיעזר בקסדה כדי לתרגל את יכולת הריכוז שלהם. הקסדה תמדוד את גלי המוח שלהם, והם יקבלו חיווי בכל פעם שדעתם תוסח. יש כבר טיפולים דומים במעבדות למידה בעולם, אבל שם הם מורכבים ויקרים".

משהו בטכנולוגיה הזו מדאיג: האם היא תוכל, בסופו של דבר, גם לקרוא ממש את מחשבותינו? "החיישנים של ימינו לא יכולים לקרוא את תוכן המחשבות", מרגיע וידנפלד. "לזה יידרשו טכנולוגיות נוספות. הטכנולוגיה הקיימת יכולה לכל היותר לשמש ארגוני ביטחון שרוצים לזהות עצבנות או חרדה אצל אנשים. באופן עקרוני, ניתן להשתמש בגלאי גלי מוח גם מרחוק, ללא קסדות, כדי לאתר אנשים עצבניים וחרדים בתוך אוכלוסיה גדולה. אבל גם זו טכנולוגיה יקרה מאוד, ואני מעריך שכיום היא לא משתלמת במבחן העלות מול התועלת".

"הפוטנציאל גדול", מסכם יאנג. "מהרעיונות שאני שומע ממפתחים בחברות שונות אני מאמין שכשהטכנולוגיה תתחיל להימכר בשוק, היא תכה אותו בתדהמה. וגם את התדהמה הזו היא תדע לקרוא".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים