רד בול כבר לא נותן לך כנפיים
המותג שפעם שלט ללא עוררין בענף משקאות האנרגיה נמצא כיום בצניחה חופשית. כניסת שחקנים חדשים לשוק המקומי ב-2005 דרדרה אותו מנתח שוק של -91% ל-17% בלבד
בימי השיא של המותג טענו הקמעונאים כי תימקו, משווקת רד בול בישראל, מנצלת לרעה את כוחו של המותג ומציבה תנאים מגבילים לרכישתו, כמו מחיר גבוה והתחייבות לרכישת כמויות עצומות במזומן. מחירו של ארגז של 24 פחיות היה אז כ-140 שקל לקמעונאי. שחקנים קטנים שפעלו בשוק באותם ימים יישרו קו עם המחיר וגבו 120 שקל לארגז, מה שהפך אותם לבלתי כדאיים.
בעוד שרד בול שולט בשוק ללא עוררין, החלה טמפו לשווק משקה אנרגיה בשם XI בברזי מזיגה. בחברת רד בול העולמית האשימו את טמפו כי שידלה את בעלי הבארים להגיש את המשקה שלה ללקוחות המזמינים וודקה רד בול. החברה אף פנתה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה למתן צו האוסר על טמפו ועל 6 בעלי בארים לספק את המשקה ללקוחות המזמינים וודקה רד בול.
את האופוריה של משווקי רד בול בישראל קטע היבואן ענאן שמשום, שהחל ב-2005 לשווק את משקה האנרגיה XL. היבואן חתך את המחיר לחצי, וכבר בשנה הראשונה לכניסתו השתנתה באופן משמעותי מפת הכוחות בשוק.
בטרם הספיקו ברד בול להתאושש מהמכה שניחתה עליהם, החלה טמפו לשווק את ה-XI בפחיות ולא רק בברזי מזיגה, והצליחה לגרוף 20% מהשוק ב-2006. מי ששילם שוב את המחיר, הוא כמובן רד בול, שירד לנתח שוק של 24% בלבד , בעוד שהאקס אל רשם רק ירידה קלה ל-42%. בתחילת השנה החלו להיווצר סדקים בשיפ תוף הפעולה של תימקו ורד בול העולמית. תימקו טענה שרד בול מפלה אותה בשל היותה חברה ישראלית, והפסיקה לשווק את המשקה בארץ באופן חד צדדי. היבואנית טענה כי הסיבה למהלך היא שרד בול העולמית מעוניינת להסתיר את העובדה שהמשקה נמכר גם בישראל.
הזרז להפסקת הפעילות היה הפ Red Bull Air Race, סדרת מרוצים אוויריים הנערכת זה 6 שנים, שהתקיימה השנה באפריל. משלחת ישראלית שתוכננה לסקר את המרוץ בוטלה ברגע האחרון על ידי רד בול, ולטענת תימקו, הדבר נעשה על רקע פוליטי וביוזמת Red Bull GmbH האוסטרית.
גם בקשתה
מי שהחליפה לאחרונה את תימקו היא חברת סידס, בבעלות דני סידס, המתמחה ביבוא ממתקים. ברווח שנפער בין התקופה שבה הפסיקה תימקו לשווק את רד בול לבין התקופה הראשונה לטיפול סידס במותג, המצריך היכרות עם לקוחות שונים מאלו שעימם פעלה עד כה, חטף רד בול מכה נוספת.
על פי נתוני סטורנקסט, באפריל עמד נתח השוק שלו על 51.3%, ירד במאי ל-47.1% ומשם המשיך בצניחה חופשית, שלפי הנתונים הביאה אותו ל-20.4% נתח שוק באוגוסט.
על פי בדיקת נילסן (שלא כללה מקומות בילוי וכיסתה כ-40% מהמכירות ), נתח השוק המצטבר הכספי ב-2007 ירד ל-17%, ואילו הכמותי צלל ל-9%. מי שנהנה מהמשבר הוא האקס איי, שעלה ל-29%, והאקס אל, שעלה ל-47%. אם בעבר הביא ענאן שמשום 80 מכולות, היום גם 120 לא מספיקות כדי לתת מענה לביקושים.
מי שנהנה אף יותר מהיבואנים הם בעלי הבארים. אלה ממשיכים למכור את משקה הוודקה רד בול ב-30 עד 40שקל, בעוד שאת משקה האנרגיה, שברוב המקרים אינו רד בול, הם קונים בפחות מחצי המחיר. פחית רד בול ברשתות ובפיצוציות עולה כיום 6-10 שקלים, לעומת 15-20 שקל בעבר, בעוד שמחיר פחית של אחד מהמותגים הקטנים הוא 3-5 שקלים בלבד.
השבוע העביר שמשום את הפצת האקס אל לידי חברת דובק. שוב מדובר במצב שבו על המפיצה יהיה ללמוד שוק חדש של בארים ומועדונים שבהם אינה פעילה. אמנם לדרך יוצאת דובק עם מותג הנהנה משליטה בשוק, אבל כנראה שהנתונים לא מבטיחים דבר, שהרי גם לרד בול היו נתוני פתיחה לא רעים בכלל.