דרושים מנכ"לים לתפקידי מפתח
דוד ליפקין חושב שבחירת המנכ"לים החדשים לחברות הממשלתיות חייבת להיעשות על בסיס קריטריונים נוקשים של התאמה, כישורים ויכולות
רשימת התפקידים כוללת את איוש תפקידי המנכ"לים של חברת החשמל, חברת הרכבות הממשלתית ורשות שדות התעופה. מדובר בניהול חברות בעלות מחזורים של עשרות מיליארדי שקלים בשנה, עם תקציב השקעות המגיע למיליארדי שקלים, ועם אלפי עובדים. תפקידן של אותן החברות הוא לספק שירותים חיוניים לאוכלוסייה, והמבחן שלהן הוא רמת השירות ומחירו.
במשך שנים המועמדים הטבעיים לאיוש תפקידי ניהול אלה בסקטור הממשלתי היו עובדים בכירים במשרדי הממשלה, יוצאי אגף התקציבים באוצר ואלופים שהשתחררו בשנים האחרונות. רק לפני כשנתיים היה אלוף גבי אשכנזי, שפרש מצה"ל, האיש שחיזרו אחריו שר התשתיות בנימין בן-אליעזר ומקורביו כדי לשכנעו להתמנות לתפקיד מנכ"ל חברת החשמל. זאת, אף שאשכנזי לא ענה על כל הכישורים הנדרשים מהמועמד. האלוף במיל' דחה את ההצעה, וסלל את הדרך למינויו של אורי בן-נון, שכידוע לא החזיק מעמד בתפקיד הזה, והתפטר.
בחלק ממשרדי הממשלה מעדיפים להצניח אלופים פורשים לתפקידי ניהול של חברות ורשויות ממשלתיות. האלופים אינם עוברים תקופת הכשרה בעבודה בדרגי הביניים בחברות עסקיות, ולכן לא אחת מתקשים במילוי תפקידם הבכיר כאשר הם נתקלים בבעיות של
ניהול ויחסי עבודה ובנושאים עסקיים שבהם לא עסקו בעבר.
הבחירה של המנכ"לים החדשים לחברות הממשלתיות חייבת להיעשות על בסיס קריטריונים נוקשים של התאמה, כישורים ויכולות. לדוגמה, חברת החשמל זקוקה למנכ"ל שיודע לקדם פיתוח מזורז של רשת החשמל, כך שתוכל לספק את הביקושים הגדלים לחשמל, להוציא לפועל את הרפורמה ולגייס את המקורות הכספיים. הפעם צריך לעשות מאמץ למצוא מנהל בעל כישורים מתאימים, שיהיה מוכן לצאת ל"מילואים עסקיים" כדי לחלץ את חברת החשמל מהמשבר.
בדומה לכך, גם הבחירה של מנכ"ל חדש לרשות שדות התעופה חייבת להתבסס על מציאת מועמדים בעלי יכולות לתת תנופה לפיתוחה ולטפל בשורה של משברים הפוקדים אותה - במיוחד באבטחה האווירית בנתב"ג, בהסרת החסמים בטיפול במאות אלפי הנוסעים הפוקדים בכל חודש את הנמל, ובזירוז השיפוצים של מסלולי ההמראה והנחיתה. חגיגות השלמת הטרמינל השלישי הסתיימו כבר לפני יותר משנה, אך נראה שהמודרניזציה של הנמל טרם הושלמה.
קשה אף המלאכה למציאת המועמד לניהול חברת הרכבות. מנהל בתפקיד שכזה נדרש להיות איש בעל תנופה רבה, שיטפל בשיפור הבטיחות של הרכבת מצד אחד ויעלה את רמת השירות לנוסעים מצד שני. הרכבת הצליחה למשוך אליה כמות גדולה של נוסעים, אולם לא היה שיפור משמעותי במספר המקומות ברכבות, ולעתים קרובות ישנם עיכובים ואיחורים. המנכ"ל החדש חייב למצוא את הנוסחה המתאימה, ולשדרג את שירותי הרכבות לרמה המקובלת באירופה.