אור אדום לעמותת "אור ירוק לחיים"
פרוייקט החונכות לנהגים צעירים, "אור ירוק לחיים", נמצא בסכנת סגירה עקב הבירוקרטיה של משרד התחבורה. הפרוייקט ההתנדבותי הביא להפחתה של לפחות 10% במספר תאונות הדרכים בהם מעורבים נהגים צעירים במהלך השנתיים הראשונות מאז קבלת רישיון הנהיגה
פרוייקט 'אור ירוק לחיים' הוא מהלך חניכה, שבמסגרתו מוסרים נהגים צעירים את פרטיהם לעמותת אור ירוק, וזו יוצרת קשר בינם לבין מנחה משפחה – אדם אשר פוגש את הנהג הצעיר ואת בני משפחתו ומנחה אותם כיצד להפיק תועלת מירבית מתקופת החונכות שלאחר קבלת רישיון הנהיגה.
אך אליה וקוץ בה, היות שמטעמי צנעת הפרט לעמותת 'אור ירוק' אסור לקבל את פרטי הנהגים הצעירים שמקבלים רישיונות נהיגה, הנוהל עד כה היה שבמהלך מבחן התיאוריה מקבלים תלמידי הנהיגה טפסים ליצירת קשר, וכך הם יכולים להחליט בעצמם אם הם רוצים ליצור קשר עם העמותה או לא.
אלא שאנשי 'אור ירוק' טוענים שבמסגרת הפרטת מבחני התיאוריה, שצפויה בספטמבר הקרוב, לא יתאפשר להם להעביר את דפי הקשר לתלמידי הנהיגה – דבר שיחסל למעשה את הפרוייקט ההתנדבותי הזה. במשרד התחבורה מודעים לבעיה זאת מזה יותר מחצי שנה, אולם עד היום הם לא מצאו את הפתרון הבירוקרטי לבעיה, כמו למשל צרוף טופס ליצירת קשר להודעות שנשלחות לתלמידי הנהיגה או לטופס האגרה שהם משלמים.
ללא קשר, אנשי 'אור ירוק' טוענים שלאחר תקופת ההרצה של הפרוייקט, ולאור הנתונים החד משמעיים בנוגע להצלחתו, בשלו התנאים לכך שמדינת ישראל תיקח על עצמה את הפעלתו – בין אם בעצמה ובין אם באמצעות זכיינים שייבחרו באמצעות מכרז.
העמותה מוכנה להעביר לידי המדינה את המנגנון שהוקם על-ידה ואת הידע שנצבר ללא כל תמורה, ואף להפעיל את הפרוייקט במשך שנה נוספת לצורך התארגנות משרד התחבורה או הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים – אלא שעד עתה אף אחד מן הגופים האלה לא הביע נכונות לקחת על עצמו את הפרוייקט.
מבחינה מעשית, 'אור ירוק לחיים' היא כיום הדרך היחידה שבה יכולים בני משפחתו של הנהג הצעיר לקבל מידע שימושי באמצעותו הם יכולים לסייע לו לעשות את צעדיו הראשונים כנהג.
הפרוייקט מעסיק כ-300 'מנחי משפחה', מהם כ-100 בהתנדבות וכ-200 סטודנטים במסגרת מסגרות חונכות התנדבותיות למחצה כגון פר"ח. מאז השקת הפרוייקט, בו משקיעה העמותה כעשרה מיליון ₪ בשנה, הוכשרו במסגרתו כ-90,000 נהגים חדשים.
לאחר תקופת ההרצה הראשונית, ביצע הטכניון מחקר להערכת האפקטיביות של הפרוייקט בצמצום המעורבות בתאונות של כ-50,000 נהגים צעירים שהוכשרו במסגרתו. על-פי נתוני הטכניון חלה הפחתה של 10.6% במעורבות בתאונות של מי שהשתתפו בפרוייקט, ובעיקר במעורבות של נהגים בנים, וזאת בהשוואה לנהגים שלא הוכשרו במסגרת זו.
מחקר נוסף, שנערך בימים אלה על 20,000 נהגים נוספים, מצביע על נתונים טובים עוד יותר – בין השאר בזכות שיפורים שנוספו לפרוייקט כחלק מתהליך הלמידה של מפעיליו.
תגובותיהם של דובר משרד התחבורה ושל דוברת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לא נתקבלו עד כה.








נא להמתין לטעינת התגובות


