שפשוף יקר
צה"ל מבטיח שהמתגייסים לא צריכים לרכוש כלום. אז איך זה שהרשתות המתמחות מרוויחות 18 מיליון שקל בשנה מהחיילים שרוכשים ציוד מיותר?
מסקר שערכה לאחרונה רשת ריקושט עולה, כי 65% מהרוכשים הם בנים ו-35% הן בנות. "סל הבנים שונה מעט מסל הבנות, אולם אנו עדים לכך שעקב העלייה הניכרת במספר המתגייסות ליחידות קרביות, הבנות מצטיידות בפריטים דומים לאלו של הבנים", אומרת ריקי רשף, סמנכ"ל שיווק ברשת. לדבריה, סכום סל הקניות הממוצע של מתגייס קרבי הוא כ-800 שקל , של מתגייסות קרביות כ-500 שקל ושל מתגייסים לעורף כ-300 שקל .
נתונים אלה אפיינו את השוק גם לפני כ-3 שנים, וזאת אף על פי שלדברי שלי חודרוב, מנהלת השיווק של רשת למטייל, "הצבא מצמצם מדי שנה את הצורך בהשלמת מוצרים בשוק האזרחי על-ידי הגדלת מבחר הציוד המסופק למתגייסים והתאמתו לדרישות המעודכנות של הצבא ושל המתגייס כאחד".
תהליך ההצטיידות לפני הצבא הוא כבר כמעט מסורת, ולדברי חודרוב, נעשה ביסודיות. "החייל או החיילת לעתיד מלווים בדרך כלל באחד מבני המשפחה - לרוב האם, אשר מוסיפה לסל הקניות את רגשותיה וחרדותיה". לא מפתיע אפוא ששוק המוצרים למתגייסים מגלגל כ-18 מיליון שקל בשנה, וכולל גם ציוד חיוני וגם פריטי פינוק ונוחות לא ממש חיוניים - שחלקם עולים לא מעט.
בקל גב מציינים כי בין פריטי הנוחות המובילים ניתן למצוא ציפת פליס לשק השינה במחיר 130 שקל, מנשא מים של 3-2 ליטרים הנכנס לכיס באפוד ועולה 99 שקל. עידן קמפינג מעדכנת כי ניתן לרכוש שקיות ואקום כדי לאחסן ביעילות פריטי לבוש בתרמיל ולשמור עליהם מפני רטיבות. מחירן: 29-19 שקל . פנס הראש המקצועי של חברת קמפרו, בעל נורות לד חדשניות אמנם "משחרר" את הידיים, אבל יכול לעלות עד 399 שקל. מרשת ריקושט נמסר, כי יש ביקוש למטען חירום נייד לטלפון הסלולרי במחיר 69 שקל ולכפכפי מקלחת שעולים 199-39 שקל, תלוי במותג ובדגם. רשת למטייל מציינת לדוגמה את הביקוש לשק כביסה
ההלבשה התחתונה המועדפת על המתגייסים היא תרמית, כלומר מנדפת זיעה. בריקושט מוצעים דגמי "דזרט סנו" במחיר 99 שקל; ברשת למטייל המחיר הוא 250-127 שקל ; קל גב מציעה ביגוד תחתון תרמי יוניסקס מקולקציית Out Door החל ב-119 שקל ; ובעידן קמפניג מציעים גופיות בעלות יכולת נידוף זיעה, קלות במיוחד לניקוי ומתייבשות מהר ב-199-129 שקל .
הגרביים המבוקשים הם כאלה שמרחיקים לחות, מבודדים, בולמים זעזועים, נוחים ועמידים לאורך זמן. בעידן קמפינג מציעים גרביים של חברת לורפן הספרדית ב-129-79 שקל לזוג, ובקל גב גרבי פרופיט עולים 90-60 שקל.
להיט נוסף הקשור לרגליים הוא מדרסים אנטומיים. ברשת למטייל המדרסים גם בולמים זעזועים, ומחירם מתחיל ב-198 שקל . בריקושט מציעים מדרסי "אנטי-שוק" התומכים בעקב ובכף הרגל במחיר 219-179 שקל, נמכרים עכשיו ב-20% הנחה. חברת סול הקנדית מציגה מדרס אנטומי המתאים את עצמו למבנה כף הרגל על-ידי שיטה טכנולוגית של "חמם והתאם". המחיר: 248 שקל.
בקטגוריית ההיגיינה המוצר הפופולרי ביותר הוא תיק רחצה נפרס, הנרכש על-ידי 90%-80% מהמתגייסים , ומחירו נע בין 30 ל-60 שקל . אחוז דומה של מתגייסים רוכש תרמילי גב בנפחים שונים ובמחירים שבין 240 ל-400 שקל, ולעתים אף יותר. רבים קונים גם כלים רבתכליתיים המחליפים, כאמור, את האולר המסורתי ועולים 649-108 שקל .
במילים אחרות, אין שום בעיה להגיע להוצאה של מאות ואפילו אלפי שקלים על קניית ציוד לקראת הגיוס, גם אחרי כל המבצעים וההנחות שמציעות הרשתות.
עם זאת, לדברי סגן אלוף מירב בריקט מן, ראש ענף השברה במרכז ציוד אלר"מ, אין שום סיבה שהמתגייס ירכוש ציוד כלשהו: לא ביגוד, לא מגבת ואפילו לא משחה נגד שפשפת או מטלית לחה. "הצבא משקיע מיליוני שקלים בציוד למתגייסים ומספק להם את כל הדרוש. מדובר בציוד חדש, טוב ואיכותי, שנותן מענה לכל הצרכים", אומרת בריקמן ומונה רשימת פריטים המסופקים לחיילים, החל במדים ועד קרם נגד שפשפת.
"יתרה מכך, רשימות הציוד מתעדכנות כל הזמן - הן בהתאם לחידושים ולהתפתחויות בשוק והן בהתאם לבקשות, לצרכים ולרצון החיילים". לדוגמה, זה לא מכבר החליף הצבא את הקיטבג המיתולוגי בצ' ימידן נוח לנשיאה בעל מראה עכשווי. תיק הרחצה הצה"לי הוא היום תיק שנפתח, נפרס ונתלה וכולל גם מראה. מטליות לחות הן היום חלק מהציוד של הבנות על פי בקשתן, ואת התחתונים הלבנים של הבנים החליפו תחתונים צבעוניים - על-פי בקשתם של החיילים. "חלק מהציוד ניתן בבקו"ם על-פי הייעוד והשיבוץ של כל חייל או חיילת, וחלקו, בעיקר הציוד הייעודי, ניתן ביחידות עצמן על-פי אופיין והפעילות שלהן", אומרת בריקמן.
"הצבא רוכש פריטים חיוניים, כמו גופיות תרמיות, בגדי פליס ופנסים מיוחדים - ובאיכות הגבוהה ביותר, אבל הוא נותן אותם רק למי שצריך אותם", מוסיפה בריקמן. אחרי הכל, אם צריך להזכיר למישהו: מדובר בכספים שלנו. זו גם הסיבה שהכמויות מחושבות.
"גם בעת הגיוס בבקו"מ וגם ביחידה מקבלים כמויות סבירות, למשל 9 זוגות גרביים ללוחם, שאמורות לתת מענה עד סבב הכביסה הקרוב או עד היציאה הבאה הביתה".
בנוגע לחלוקת ציוד יקר יחסית, כמו מדרסים, "לוחמי חי"ר וח"ן מקבלים מהצבא נעלי גומי-גומי שנחשבות להטובות ביותר שיש. מתחילת אוגוסט כל שאר חיילי יחידות השדה יקבלו אותן, ומפברואר 2008 הן יינתנו גם לחיילים המשרתים בעורף", אומרת בריקמן, ומוסיפה כי "מניסיוננו, מרבית המתגייסים שמגיעים לבקו"ם וליחידות-האם יוצאים עם שני צ'ימידנים: אחד של הצבא והאחר של אמא. מרביתם מגלים שאין להם מה לעשות בציוד שרכשו", מסכמת בריקמן.
אז נכון שקשה להפסיק מסורת - ועוד כזו שמערבת קניות עם אמא - אך למעשה חבל על הכסף. כדאי להמתין עם הקניות עד לאחר הבקו"ם והשיבוץ ביחידה, ואז לבדוק מה צריך, אם בכלל. ומלבד זאת, תמיד אפשר יהיה לקנות בהמשך את הפריטים החסרים.