גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


סודות הקומפוזיציה

לצלם בפשטות, לשחק איקס עיגול, לשכב על הספסל ועוד טיפי קומפוזיציה חיוניים ליצירת תמונות עם אופי

צבי טלית, און ליין | 14/6/2007 10:47 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מזל טוב, קניתם מצלמה ואתם מוכנים לכבוש את השכונה בסערה. רק מה, אחרי שבועיים שבהם צילמתם כל דבר שזז (או עומד במקום, לצורך העניין), אתם שמים לב שאפילו אמא שלכם לא ממש מתרשמת מהתוצאות. לפני שאתם מכלים את זעמכם במצלמה, במצולמים או בצופים, תרשו לי לתת לכם טיפ אחד או שניים על הנושא החשוב ביותר בצילום: קומפוזיציה, או אם תרצו – מלאכת הרכבת התמונה.

קומפוזיציה מאפשרת לכם, הצלמים, לשחק עם תשומת הלב של הצופה ולכוון אותה למסר הספציפי שרציתם להעביר. חשוב להדגיש כי אין קומפוזיציה "נכונה". שלושה צלמים שיצלמו את אותה הסצנה בהחלט יכולים ליצור שלושה צילומים שונים, שיהיו טובים ומעניינים באותה מידה. עם זאת, על קומפוזיציה גרועה לרוב אין ויכוח: כל מי שיביט בצילום שבנוי רע ירגיש כי משהו מפריע לו, גם אם הוא לא יידע לומר מהו הדבר בדיוק.

אבל איך בונים קומפוזיציה מוצלחת? הנה כמה כללי אצבע שכדאי לזכור. קל ליישם אותם, והתוצאות ישתפרו מיידית.
1. Keep It Simple

סוד ההצלחה של רוב הצילומים הטובים הוא פשטות. ככל שהתמונה נקייה וישירה יותר, כך המסר שביקשתם להעביר יהיה ברור יותר לצופים. ספרו סיפור אחד בתמונה. למרות שכל תמונה מורכבת מכמה אלמנטים שתורמים לה, ודאו כי אף אחד מהם לא גוזל תשומת לב רבה יותר מהנושא המרכזי של התצלום.

נקודת העניין המרכזית בתמונה (point of interest) צריכה להיות ברורה. לכל צילום צריך להיות

עניין מרכזי אחד. אם קיימים מספר אובייקטים בתמונה, עליכם לוודא שתשומת הלב (הפוקוס) מופנה כלפי האובייקט היחיד אותו בחרתם להדגיש. צילום ללא נקודת עניין דומיננטית, או עם יותר מנקודת עניין אחת, יבלבל את המתבוננים בו שפשוט לא יבינו מה רציתם לומר. יש להדגיש כי כשאנו אומרים "נקודת עניין מרכזית" אין משמעות הדבר כי היא צריכה להיות ממוקמת במרכז התמונה.

צבי טלית
נקודת העניין המרכזית: הילדה צבי טלית
2. כלל השלישים

הנטייה הטבעית שלנו היא למקם את אובייקט הצילום במרכז התמונה. למרות שמיקום שכזה נשמע הגיוני למדי, ברוב המקרים נקבל תמונה סטטית ומשעממת. כאן בדיוק נכנס לפעולה "כלל השלישים".

דמיינו שעל גבי עינית העדשה, או מסך המצלמה, קיימת רשת של קווי איקס-עיגול. מקמו את נושא התמונה על גבי אחת מ-4 הצטלבויות הקווים (מודגשת בעיגול אדום בתמונת ההדגמה), והתמונה שתצלמו תהיה הרבה יותר דינמית ומעניינת מתמונה שבה האובייקט ממוקם במרכז הפריים. שימוש בכלל השלישים מסייע לנו ליצור תמונה בעלת עומק, כזו שהמתבוננים ימצאו בה עניין.

צבי טלית, עיבוד מחשב
שלישים צבי טלית, עיבוד מחשב
3. נעילת פוקוס

איך גורמים למשהו בצד התמונה לקבל את כל הפוקוס?

במצלמות היותר משוכללות של ימינו קיימים מצבי מיקוד (פוקוס) שיאפשרו למצלמה לדעת היכן נמצא מוקד העניין בתמונה, אולם בכל מקרה רצוי שנדע להשתמש כראוי בנעילת מיקוד על מנת לבנות קומפוזיציה נכונה.

כל מה שצריך לעשות הוא למקם את האובייקט החשוב במרכז התמונה וללחוץ חצי לחיצה על כפתור הצילום. כשהכפתור עודו לחוץ והמיקוד מקובע על האובייקט המרכזי בתמונה, יש להזיז את המצלמה בעדינות לכיוון שבו נחפוץ ולמקם את האובייקט הראשי באחת ההצטלבויות של קווי השלישים, בהתאם לאווירה שנרצה ליצור בתמונה. עכשיו יש ללחוץ על כפתור הצילום עד הסוף.

4. מרחב

אם אתם מצלמים אובייקט חי (אדם או בע"ח) במצב מנוחה, ודאו כי נותר מקום בפריים שאליו יכול האובייקט לבהות (אם אינו מישיר מבט למצלמה). בצורה זו אינכם "חונקים" את האובייקט, והתחושה שמקבל הצופה נינוחה ולא קלסטרופובית.

גלי טלית
צבי טלית עם מרחב מחיה גלי טלית
5. נקודת מבט

אחת מדרכי המניפולציה היעילות ביותר שעומדות לרשות הצלם היא נקודת המבט וזווית המצלמה. יש לנו שלוש נקודות מבט: גבוהה, נמוכה ובגובה העיניים. צילום מנקודות מבט שונות יכול להוסיף מימד דרמטי לצילום ולסייע להוציא מנושא הצילום איזשהו היבט יוצא דופן.

רוב האובייקטים שתצלמו הם תלת ממדיים, ומומלץ לצלמם מזווית כלשהי, כדי לאפשר לצופה לראות צד אחד או יותר שלהם. אל תתביישו: עלו על ספסל, התכופפו או אפילו שכבו על הרצפה, גם אם זה באמצע הרחוב.

צבי טלית
נקודת מבט נמוכה על כלב צבי טלית

צילום מנקודת מבט נמוכה (ביחס לנקודת העניין המרכזית בתמונה) משמש צלמים כשהם רוצים להוסיף דומיננטיות ועוצמה לדמות שהם מצלמים, ובכך להקנות ממד דרמטי לתמונה. ההיגיון שמאחורי זה הוא שכשנקודת המבט שלנו נמוכה, אנו מן הסתם מסתכלים על דברים מלמטה, מנקודת חולשה.

היגיון זה עובד כמובן גם הפוך: אם נבחר לצלם מנקודת מבט גבוהה, הצילום יראה את סך רכיביו בצורה שווה יחסית, ובכך ימזער את החוזק או את ממדיו של נושא הצילום.

צבי טלית
נקודת מבט גבוהה על מלחמת כריות צבי טלית
6. שמיים

אם נושא התמונה העיקרי שלכם אינו השמיים, והם אינם תורמים לסיפור שאותו אתם רוצים להעביר, השתדלו להוציא אותם אל מחוץ לפריים.

אם בכל זאת חשוב לכם להציגם, מקמו אותם על פני הקו הגבוה של קווי רשת השלישים, ומקמו את קו האופק בחלק הנמוך של התמונה, כך שלצופים תהא פרספקטיבה על הסצינה אותה צילמתם.

7. דאגו שהתמונה תסביר את עצמה

תכננו היטב את הצילום שלכם עוד בטרם תצלמו, בידקו כמה זוויות צילום שונות, והחליטו מה הסיפור שאתם רוצים לספר לאנשים שיראו את התמונה, גם אם לא תהיו שם לידם כשהם יתבוננו בה.

צבי טלית הוא צלם עצמאי ובעל בלוג הצילום "הצביץ השואג"

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים