המידע שהלך לאיבוד
המצגת ששקדתם עליה כל הלילה נמחקה? נמחקו לכם תמונות מהמצלמה הדיגיטלית? קצת על עסקי שחזור המידע, ואיך הם עוזרים אפילו למשטרת ישראל
חשיבות שחזור המידע היא רבה, והמודעות העולמית לנושא גברה לאחר ה-11 בספטמבר 2001, אז חברות רבות שמרכזי הנתונים שלהם שכנו במגדלי התאומים איבדו חומר לעד. מחקר של חברת גרטנר האמריקאית מצא כי 20% מהחברות שאיבדו את המידע שלהן לא הצליחו להתאושש מהאסון וקרסו בתוך 5 שנים. על פי מחקר זה, 40% מהקריסות נגרמות כתוצאה מטעויות מערכתיות, 40% כתוצאה מתקלה ו-20% בגלל בעיות בתקשורת, בחומרה או כתוצאה מאסונות.
שוחחנו עם כמה מהחברות הישראליות לשחזור המידע על מנת ללמוד על התקלות הדיגיטליות האופיינות ועל האופן בו ניתן להתמודד איתן.
מנכ"ל חברת לוגיקל סיסטמז, אהוד דקל, משחזר מידע ללקוחות עסקיים ופרטיים, ובמסגרת תפקידו נתקל במקרים רבים של לקוחות שאיבדו מידע יקר. "ברוב המקרים אנו מצליחים לשחזר את המידע, אך נדרשת לכך מיומנות ועבודה יסודית במעבדות שלנו, שעלותה משתנה בהתאם לרמת הפגיעה והטיפול בקבצים", הוא מספר.
גם מנכ"ל חברת שחזור המידע טיק טק, יואב זילברשטיין, אומר דברים דומים. "כאשר מידע של לקוח פרטי או מסחרי נפגע בשל תקלה במחשב, קצר חשמלי, וירוס או שריפה, הוא נבדק בחברה ב-24 השעות הראשונות על מנת לבדוק האם ניתן לשחזרו. במידה ואכן ניתן לעשות זאת, תהליך השחזור אורך בין כמה שעות לכמה שבועות, ובמהלכו מקבל הלקוח את כל המידע או חלקו אליו הביתה".
במהלך עבודתו נתקל זילברשטיין בסיפורים אישיים מרגשים הנוגעים לשחזור מידע. לפני כמה שנים הגיעה אליו בחורה צעירה, שחבר שלה נהרג בפיגוע באותם ימים. לבחורה היה דיסק עם כל הזכרונות והתמונות של אותו חבר – שנשרף בשריפה שהיתה אצלה בבית. "הדיסק הגיע אלינו במצב נוראי, אך תוך כמה שבועות הצלחנו לשחזרו בתהליך מאומץ והשבנו לבחורה הצעירה את הזכרונות". במקרה אחר, "שחזרנו עבור אבא שהגיע אלינו, שירים שבתו שנפטרה מסרטן הקליטה במחשב הביתי".
דקל מצידו תיאר כיצד הגיע
אבל לא רק לקוחות פרטיים ועסקיים נעזרים בשירותים הללו. זילברשטיין מספר שהחברה שלו עובדת עם משטרת ישראל, שנעזרת בשחזור מדיות של חשודים שמנסים להשמיד ראיות. "לא פעם נתקלנו בדיסקים שבמהלך פשיטה של המשטרה נזרקו מהחלון או אפילו לירקון", מספר זילברשטיין. "הדבר לא עזר במיוחד לפושעים, כיוון שאנו הצלחנו לשחזר בסופו של דבר את המידע ולהביא ללכידת הפושעים".
ואיך כדאי להתמודד עם הסכנה שבאיבוד המידע? מנכ"ל חברת מיטסי, יואב שרון, אומר שמילת המפתח בנושא זה היא מודעות, כיוון שמרבית התקלות בהן הוא נתקל נובעות כתוצאה מטעויות אנוש ומחוסר המודעות. "על הצרכנים לא לזלזל בהתרעות שהם מקבלים מידי פעם מהמחשב, ולהקפיד לעקוב אחריהן ולדאוג לגיבוי הדיסקים שלהם".