גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


משחק ילדים

השנים החשובות ביותר לגירוי שכלי ורגשי של ילדים הן מגיל אפס עד שלוש. איך בוחרים צעצוע וכיצד מתאימים אותו במדויק לשלב ההתפתחותי של הילד

שרי מקובר בליקוב, סופשבוע | 14/4/2007 10:35 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
לקראת הקיץ החליטה יהודית לברון למיין את מדפי הצעצועים בחדר הילדים. בצער רב נפרדה מלא פחות מ-80 קופסאות משחק. "אני צרכנית כפייתית של כל צעצוע חדש שיוצא לשוק", היא מודה. "ויותר גרוע - גם כשלקטנות שלי נמאס מהמשחק, אני עדיין מאוהבת בו. בגללי הילדות התעסקו עם בובות הפרווה המרופטות והרעשנים השבורים יום שלם רק כדי לערוך להם טקס פרידה סוחט דמעות. בשלב מסוים בעלי איבד את הסבלנות ושאל אותן: "מה, אתן עוד משחקות בצעצועים הישנים האלה?", ואני בספונטניות עניתי: "כן, בטח, למרות שבכלל לא נשאלתי".

אבות ואמהות בכל העולם עוטפים את התינוק בחוויה צבעונית, מסעירה ומקרקשת של צעצועים התפתחותיים, אבל האמא היהודייה שכללה את החובה הזו לכדי התמכרות מוחלטת: ישראל ניצבת ברום העשירייה הפותחת של המדינות המובילות בייצור ובצריכת צעצועים ומשחקי קופסה. שוק הצעצועים המקומי מגלגל, על פי הערכה, כ-700 מיליון שקל בשנה ומייצא לכל העולם פיתוחים ישראליים בלעדיים. השפע הרב קורץ ומפתה, מסודר לפי סיווג צרכני של צבע, צורה וחלומות' ופחות על פי התאמה לגילו ולצרכיו של הילד. הלקוחות, מצדם, מגיבים בהתלהבות ומציפים את העוללים בכל כך הרבה משחקי גרייה והתפתחות, שלעתים קשה להבחין אם מדובר בצעצוע הולם או באשליה באריזת מותג.

"הורים מאמינים שככל שיקנו יותר צעצועים לילד, כך הוא יתפתח בצורה מוצלחת יותר", אומרת ענת נתיב, מנהלת השיווק של רשת טויס אר אס. והצעצועים אכן מסייעים בפיתוח ובחידוד חושי התינוק: מחקרים רבים גילו שהשנים החשובות ביותר לגירוי קוגניטיבי ורגשי הן מגיל אפס עד שלוש. בתקופה זו הצעצועים מסייעים לפעוטות לרכוש מיומנויות כמוטוריקה, קואורדינציה, יכולת חשיבה, זיכרון, דמיון וביטחון.

הבעיה מתחילה כשהורים רבים מתרגמים את הצורך החשוב הזה בצורה לא נכונה: הם מעניקים לילד משחקים שאינם הולמים את גילו מתוך כוונה לקדם אותו מהר מדי, מוקסמים מההבטחה המפתה להצמיח גאון של אמא. התוצאה היא שהתינוק מתעייף מרוב שפע והילד הולך קצת לאיבוד.
בובת חיבוק במחיר ‭49.90‬ שקל ופעלולון במחיר 439 שקל המפתחים מוטוריקה. צילום: יח
בובת חיבוק במחיר ‭49.90‬ שקל ופעלולון במחיר 439 שקל המפתחים מוטוריקה. צילום: יח"צ 
צעצוע או מפלצת אלקטרונית?

"צעצועים התפתחותיים הם צורך אוניברסלי", אומרת ד"ר תרצה יואלס, פסיכולוגית מומחית לגיל הרך מהמרכז לחקר התפתחות הילד בחוג לפסיכולוגיה שבאוניברסיטת חיפה. "אבל בישראל אמהות חושבות שכל הנוצץ זהב. הן מפציצות את התינוק בעשרות צעצועי מגע, כמו כדור, קובייה, בובות ואוניברסיטה. ולמה שלילד יהיה רק אחד מכל סוג? הרי אפשר לחבר לו אוניברסיטה לעגלה, למיטה, לרצפה ולמטפלת. אני רואה תינוקות שמרוב שפע מאבדים קצת את שיווי המשקל ופשוט נאטמים לתוך עצמם. וההורים, מלאי כוונות טובות, לא מבינים למה הילד בוהה בצעצוע במקום לשחק איתו".
העצה החשובה ביותר, אומרת יואלס, היא לא לקנות יותר מסוג אחד של צעצוע לכל תחום גרייה. מותר ואף רצוי לגוון, אבל אסור להציף. אפשר לרכז בבית כמה צעצועים מקבילים, להציע לפעוט אחד מהם, ומדי כמה שבועות להחליף ישן בחדש.

לברון אמנם קונה לבנותיה צעצועים רבים, אבל היא מספרת שחשוב לה שלצעצוע יהיו תכונות דידקטיות,

כאלה שיחדדו את המחשבה. "במיוחד אני אוהבת משחקי יחיד, שמאפשרים להפעיל את הילד בלי להצמיד אליו עוד מישהו". למרות זאת, היא ערה לכך שהאלקטרוניקה משתלטת אט אט על שוק הצעצועים לילדים: "אני מאוד מאמינה במשחקי קופסה, אבל אני גם מודעת לעובדה שרוב הצעצועים הופכים למפלצות טכנולוגיות. צעצוע בלי אלמנטים של אור ומולטימדיה כבר לא נחשב. יש אמהות שנוזפות בי, אבל אני מאמינה שהילדים שלי מתכוננים בעזרתם לחיים האמיתיים בחוץ. אם על הדרך הם גם נהנים, אז למה לא".

התחרות על לבם של הצרכנים קשה. מכל פינה מציץ אליהם איזה צעצוע חדש וחדשני, קורץ ומצפצף. ניר גודארד, מנהל תחום הצעצועים ברשת שילב, אומר שהורים רבים משוטטים בחנויות, בודקים מבצעים ומשווים מחירים של מוצרים דומים. כדי להתמודד מרבים היצרנים ליצור ולשווק מוצרים חדשים בתדירות גבוהה מאוד: "הפעילות השיווקית מחייבת גיוון וחדשנות. ככל שנחדש יותר, כך נמכור יותר".

גם אם הצעצוע החדשני הוא סוג של אשליה?
"האשליות מתגנבות כשמוכרים צעצוע ממותג, לא בהכ? רח מותג של חברה, אלא דמויות. ילדים יעדיפו צבעים עם ציור של דורה למרות שהם יקרים יותר מצבעים פשוטים. יש הורים שמחפשים צעצוע חדש שכבר יש לו כמה מקבילים בבית רק בגלל שכולם מדברים עליו והוא נראה טוב, במיוחד אם אפשר להסתובב איתו בחוץ ולהראות לחברים".

איך נולד להיט?
"בדרך כלל בעקבות צורך שמזהה יצרן זריז. למשל, במקום לקנות שני צעצועים יקרים, מציעים צעצוע אחד שנותן מענה משותף, כגון בימבה שהיא גם הליכון או ג'מיני שנותן מענה לגב וגם לבטן". האחרון, אגב, הפך לצעצוע הישראלי הנמכר ביותר בעולם.
ג'ירף במחיר 60 שקל המפתח את חושי התינוק. צילום: יח
ג'ירף במחיר 60 שקל המפתח את חושי התינוק. צילום: יח"צ 

תסכול בחנות הצעצועים

השאלות המטרידות כמעט כל אם טרייה הן איזה צעצוע מתאים לאיזה גיל ואיך מצליחים לבחור מבין השפע הקיים את המשחק ההולם ביותר את צרכיו של הילד.

בעצמי כיליתי את רוב חופשת הלידה שלי בשיטוט חסר אונים בחנויות המשחקים הגדולות, נוברת בייאוש בתוך גבעות הצעצועים האימתניות. בכיסי תקציב לא מוגבל, העיקר שהתינוקת תהיה הראשונה במשפחה שתסיים את הדוקטורט, ובלבי תסכול עמוק על המוכרת, שרק אתמול סיימה תיכון וכבר היה עליה להסביר מה מתאים לגיל שלושה חודשים ומה לשנה וחצי. העמסתי על האוטו עשרות בובות מרקדות ומפלצות מצפצפות. את התינוקת דחסתי מאחור עם כמה שולחנות פעיל?ת ומגדלי חיות. אבל כשהקטנה למדה להבין שגם לה יש זכות בחירה, היא זחלה אל סל הצעצועים המתפקע ושלפה מתוכו תוף מרים קטן ב-1.30 שקל .

אוגרת הצעצועים לברון מספרת שהיא, כמו הורים רבים אחרים, מעדיפה דווקא את הצעצועים של החברות הידועות, שאותם היא קונה בחנויות וברשתות שבהן המחירים גבוהים יותר. "חברות שלי מדברות על לבי שאבקר בחנויות צעצועים זולות. יש פער מחירים משמעותי בין צעצוע שנמכר ברשת זולה לבין חנויות הצעצועים הממותגות. אבל אני מחפשת דווקא את הצעצועים המיוחדים יותר מתוך אמונה שצעצוע איכותי הוא ערובה לבטיחות ועמידות. צעצועים זולים אני בדרך כלל מקבלת לימי הולדת, והם גם פחות דידקטיים ויותר שגרתיים".

גודארד מספר שבמרבית מדינות העולם חנויות הצעצועים מסודרות על פי מותג או חברה. יש מדף לפישר פרייס, מדף ללמאז, ללגו ולדופלו, אבל אין סידור צעצועים על פי גיל ושלב התפתחותי. "רק לפני כמה חודשים זיהינו את המצוקה והתחלנו לסדר את מדפי הצעצועים בשילב על פי קבוצות גיל. אולי זה לא נראה יפה כל כך מבחינה שיווקית, כי יש צעצוע גדול לצד קטן, אדום לצד ירוק, והמדפים לא משדרים סדר ואחידות. אבל להורה ברור שהוא עומד מול מדף של צעצועים מעודדי זחילה, באגף לחיזוק הכתפיים והרמת הראש או ליד ארון עם משחקים שמלמדים אוצר מילים בסיסי".

ד"ר יואלס מוסיפה עוד שצעצועים, מכל הסוגים, מספקים לילד חוויית התבוננות ולמידה. הם ממקדים את החוויה של התינוק סביב משהו ספציפי ומשמשים להעברת מסרים. "הילד לומד על גבולות וחוקים", היא מבארת. "במשחקי קופסה יש תור ובמשחקי זיכרון יש חזרתיות. הכדור מלמד שאפשר להמציא חוקים על פי החשק: היום מגלגלים בין הרגליים ומחר מקפיצים לגובה, וצעצועי הך פטיש מאפשרים לילד לשחרר אגרסיות ולשלוט בידיו ובגופו".

אם ההורים שותפים למשחק, אומרת ד"ר יואלס, הם מגדילים עוד את הנאתו של הילד ומרוויחים היכרות מעמיקה יותר עם טעמו ונטיותיו. כשהוא חוזר שוב ושוב אל אותו צעצוע תפקידם להציע לו לשדרג את המשחק ולהפיק ממנו חוויות חדשות, "ותמיד צריך להקפיד על שילוב עדין בין יכולתו של הילד להעסיק את עצמו עם הצעצוע, שזה דבר חשוב ביותר, לבין התיווך ההורי שמכוון לעוד אופציות המגבירות את הדמיון וההנאה".

שטיח פעילות במחיר 400 שקל המפתח את חושי התינוק. צילום: יח
שטיח פעילות במחיר 400 שקל המפתח את חושי התינוק. צילום: יח"צ  טויס.אר.אס

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים