עניין של מטען
דוחפים את כל הבית למזוודה? זה עלול לעלות לכם ביוקר. רגע לפני חופשת הפסח: אילו חברות תעופה יערימו קשיים בדרך למטוס, מי תפצה אתכם על אובדן המטען - ואיזו חברה תערים קשיים כל הדרך אל הכסף
ההפתעה שמצפה לנוסעים רבים עם הגיעם למסור את המזוודות בשדה התעופה כרוכה בתוספת כספית לא מבוטלת, אשר משתנה מחברה לחברה. מבדיקת עסקים עולה, כי הגורמים העיקריים שקובעים את מדיניות הכבודה של כל חברה הם: יעד הטיסה, סוג המחלקה וסוג החברות במועדון "הנוסע המתמיד".
אמנם מרבית החברות מתייצבות על משקל אחיד של 23 ק"ג למזוודה למרבית היעדים, אך יש ביניהן כאלה שקובעות משקל נמוך יותר, וכפיצוי קובעות תשלום נמוך יחסית על משקל עודף. מרבית החברות מצ'פרות את הנוסעים המתמידים שלהן ומאפשרות להם (גם אם הם טסים במחלקת תיירים) לקחת מעבר למשקל המותר של 23 ק"ג. אלא שהמשקל המותר תלוי בדרך כלל בסוג החברות של הנוסע במועדון "הנוסע המתמיד" של החברה.
כמו בכל תחום, גם כאן למי שמשלם יותר יש יתרונות שאחרים יכולים רק לחלום עליהם: נוסעי מחלקות היוקרה - עסקים וראשונה - יכולים לקחת הרבה מעבר למשקל האחיד, ובנוסף להעלות למטוס יותר מתיק יד אחד במשקל קבוע. על פי חוקי הארגון הבינלאומי לתעופה (יאט"א), משקל עודף נקבע לפי 1.5% ממחיר הכרטיס במחלקת תיירים לכיוון אחד. אלא שבדיקת עסקים מגלה, כי חברות רבות חורגות מהנוהל הזה וקובעות תשלום אחר עבור חריגה מהמשקל המותר.
כך לדוגמה, הכבודה המותרת בטיסות של חברת ישראייר לאירופה היא 20 ק"ג לנוסע, ואילו בטיסות לארצות הברית ולבנגקוק היא שתי יחידות במשקל כולל של עד 50 ק"ג. במקרה של חריגה משלמים על כל 1 ק"ג עודף - 9 דולרים . מעבר לכך, כל נוסע זכאי לקחת איתו למטוס תיק יד במשקל של עד 8 ק"ג, שמידותיו הן 50 ס"מ אורך, 40 ס"מ רוחב ו-20 ס"מ עומק, כולל הגלגלים, הידיות וכיסי הצד.
בטיסות של חברת אל על יש חשיבות ליעד ולסוג המחלקה. בטיסות לארצות הברית ולמזרח הרחוק במחלקת תיירים מותר להביא שתי מזוודות במשקל של 23 ק"ג כל אחת. חבריהם הנוסעים במחלקת עסקים יוכלו להביא מזוודה נוספת, וכוכבי המחלקה הראשונה יוכלו לקחת לא פחות מארבע מזוודות במשקל כולל של 128 ק"ג. התשלום על משקל עודף לארצות הברית עבור מזוודה השוקלת מעל המותר נע בין 25 ל- 155 דולר.
כך גם בטיסות לאירופה: בעוד שנוסעי מחלקת תיירים יכולים להביא עימם מזוודה אחת במשקל 23 ק"ג, נוסעי מחלקות היוקרה יכולים להוסיף 30-10 ק"ג של בגדים למזוודה. התשלום הנגבה בחברה על משקל עודף הוא לא פחות מ-1.5% ממחיר הכרטיס לכל ק"ג. נוסעי אל על במחלקת תיירים יוכלו לקחת איתם לטיסה תיק יד במשקל 8 ק"ג.
בריטיש איירווייס הגדירה לאחרונה מחדש את מדיניות הכבודה שלה: בטיסות ארוכות טווח מותרת מזוודה אחת במשקל 23 ק"ג במחלקת תיירים; שתי מזוודות במשקל 23 ק"ג כל אחת (סך הכל 46 ק"ג) במחלקת "תיירים פלוס"; שלוש מזוודות בנות 30 ק"ג כל אחת (סך הכל 90 ק"ג) במחלקת עסקים; ושלוש מזוודות במשקל 40 ק"ג כל אחת (סך הכל 120 ק"ג) במחלקה ראשונה. בטיסות לארצות הברית, לקנדה, לברזיל, למקסיקו וכדומה כל הנוסעים בכל המחלקות רשאים לשלוח שתי מזוודות במשקל 23 ק"ג כל אחת. בגין משקל עודף תחויבו ב-9.5 דולרים על כל ק"ג שתארזו מעבר למותר. מי שיודע מראש על החריגה יכול לשלם מראש את החיוב של משקל היתר באמצעות האינטרנט ולזכות בהנחה של 30% על תעריף משקל היתר. נוסעי מחלקת תיירים יוכלו לקחת תיק יד בגודל 25X45X55 ס"מ ללא הגבלת משקל.
חברות התעופה אייר פראנס ו-KLM
בעוד שעל כל חריגה שלנו מהנהלים יודעות חברות התעופה לפצות את עצמן בנדיבות וברוחב לב, הרי שכאשר המחדל הוא באחריותן הפיצוי לנוסע נדיב הרבה פחות. אם יש משהו שיכול לגרום לכך שהחופשה תתחיל ברגל שמאל, זהו אובדן המזוודה. ההמתנה הארוכה והמאכזבת לצד המסוע וההבנה כי המזוודה שארזנו בתשומת לב, עם מיטב הבגדים לחופשה, לא תגיע - בהחלט יכולה לקלקל את הטיול כולו. מי שהתנסה בכך מכיר היטב את תחושת חוסר האונים ועוגמת הנפש שמתלוות לאובדן הזה, לצד הטרטור הכרוך בקשר עם חברת התעופה, הקניות הבלתי מתוכננות הנובעות מהצורך להשלים פריטים חסרים וההוצאה הכספית הגבוהה והבלתי נמנעת.
אמנם חברות התעופה מפצות בכסף על האובדן הזה, אך רובן לא עושות זאת מיד. חלקן מפצות עבור רכישת פריטים ראשונים בסכום מוגדר מראש ותמורת קבלות, מה שאומר שצריך קודם לקנות ואחר כך לקבל החזר. חברות אחרות ממתינות בין כמה ימים לחודש וחצי לפני שהן מפצות, וגם אז הן מעניקות פיצוי על פי סכום קבוע מראש, שאפשר אולי להסתדר איתו בהודו אבל לא באירופה או בארצות הברית.
אם בחרתם לטוס באל על והמזוודות לא נחתו יחד איתכם, תקבלו באופן מיידי ערכת נוחות בסיסית (מברשת ומשחת שיניים, סבון וכו'). רק במקרים של איחור של יותר מיממה ועד שלושה ימים נותנת החברה פיצוי בסכום של עד 75 דולר לנוסעי מחלקת תיירים ו-100 דולר לנוסעי מחלקת עסקים - וגם אז רק כנגד הצגת קבלות. הפיצוי המרבי במקרה של איחור חריג נקבע על פי משקל המזוודה, בכפוף ל"אמנת ורשה" (האמנה לאיחוד כללים מסוימים בנושא תובלה בין לאומית באוויר, שנחתמה ב-1929), כלומר 22 דולר לכל ק"ג, בהתאם למשקל המרבי המותר בכל מחלקה.
החברות KLM ואייר פראנס קובעות את גובה הפיצוי על פי "אמנת מונטריאול" (בהתאם לדיווח הנוסע על תכולת המזוודה ועד התקרה הנקובה באמנה). כך או אחרת, לוקח זמן עד שרואים את הפיצוי, שכן רק אם המזוודה לא נמצאה בתוך חמישה ימים הנוסע מקבל טופס שבו הוא מצהיר על תכולתה. רק אחרי המתנה נוספת של חודש וחצי, אם המזוודה עדיין לא נמצאה, הנוסע יקבל את הפיצוי.
חברת ישראייר מעניקה פיצוי ראשוני רק לאחר שלושה ימים ולפי 35 דולר ליום, עד לתקרה של שלושה ימים. אם הכבודה לא נמצאה לאחר 21 יום, מקבלים פיצוי בגובה 21 דולר על כל ק"ג שהצהרנו עליו. לאור הנתונים, נראה כי כדאי להעדיף את חברת התעופה הבריטית בריטיש איירוויס, המפצה את נוסעיה על אובדן המזוודה בתוך 24 שעות, ומעניקה החזר בגין ההוצאות הראשוניות לאחר הצגת קבלות.
גובה ההחזר נקבע בהתאם למחלקה: נוסעי מחלקת תיירים יקבלו עד 35 ליש"ט, נוסעי מחלקת עסקים עד 70 ליש"ט ונוסעי המחלקה הראשונה יקבלו עד 100 ליש"ט. אם המזוודה לא נמצאה, רק לאחר 21 יום ניתן פיצוי לפי 25 דולר לכל ק"ג עד המקסימום המותר (23 ק"ג למזוודה).
אם אתם מתכננים את הטיול בימים אלו, קחו בחשבון את כל התרחישים האפשריים, ואל תיתנו לשום דבר להרוס לכם את החופשה.
