גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


סוגרים דלת

שחר ביאליק הוא בעליו של אתר קטן להשוואת מחירי מנעולים ודלתות. זה, אגב, לא מונע ממנו להיות האויב הגדול ביותר של תעשיית הדלתות הישראלית. לא מאמינים? תשאלו את החברות עכביש ושריונית חוסם, שעשו כל מה שאפשר להעלות על הדעת כדי להוציא אותו מהביזנס

חודשיים לאחר עלייתו לאוויר, האתר דור סנטר עומד שומם. מי שירצה לקנות בו דלת ימצא מבחר דל במיוחד ומנהל אחד עייף ומתוסכל, שהאתר הקטן שפתח גרם לו רק צרות: השמצות, איומים בתביעות, איומים פיזיים ואפילו תקיפה לכאורה מצד מנכ"ל חברת הדלתות השלישית בגודלה בישראל.

שחר ביאליק (25) הוא סטודנט למשפטים מאריאל. דודו של ביאליק, יצחק חלילי, עוסק בדלתות ומנעולים כל חייו. בהשראת הדוד קיבל ביאליק רעיון לסטארטאפ: להקים אתר השוואת מחירים לדלתות. בדומה לאתר זאפ, תכנן ביאליק להציג באתרו את כל סוגי הדלתות, מכל הדגמים והחברות, כשלצד כל דלת רשום מחירה בשוק. את הרווח תכנן לעשות מהזמנות שיבוצעו דרך האתר. "אם הם כבר משווים מחירים, אולי גם יזמינו דרכנו", הוא מספר על המודל העסקי.

זה המקום לזרוק כמה מילים על שוק הדלתות בארץ. כמו אצל שיפוצניקים ומוסכים, גם בעולם הדלתות עמימות היא אבן יסוד. המחירונים הם סוד השמור בידי הקבלנים ואנשי המכירות, בעוד שהסכום שננקב בפני הצרכן נקבע פעמים רבות ברגע הרכישה, בהתאם למצב השוק, אזור מגוריו של הלקוח, ולפעמים גם כוח עמידתו מול המתקין. אותה הדלת תימכר במחיר אחד במצפה רמון, במחיר אחר ברמת אביב, ולעתים ייגבה מחיר גבוה במיוחד ממי שזה עתה פרצו לביתו, אין לו דלת והוא תלוי בבעל המקצוע שהזמין. אין דרך נוחה להשוות, וגם באתרי ההשוואות הגדולים ברשת אין לדלתות נוכחות.
השמצות ואיום בתביעה

בעיני ביאליק זה היה פוטנציאל ההצלחה של אתרו. הוא יצר קשר עם שבעה מתקיני דלתות עצמאיים, ביניהם דודו, חלילי, וסיכם איתם על מחיר קבוע לדלתות ולהתקנות שיוזמנו דרכו. את המחירים פרסם באתר, חשופים לראשונה לכל מי שחפץ להשוות או לרכוש. "הספקים שלי קונים דלתות מקוריות אצל היצרן, אני מעביר להם את ההזמנות דרך האתר וגוזר קופון קטן על התיווך", הוא מסביר.

הצרות החלו ביום עליית האתר לרשת. בשורה של פורומים באתר תפוז החלה להתפרסם הודעה שכותרתה "התרעה חמורה". על ההודעה היה חתום שרון דרורי, המנהל הטכני של יצרנית הדלתות השנייה בגודלה בישראל, שריונית חוסם. "ישנה חברה חדשה שמפרסמת באופן הגובל בפלילים את המוצרים של שריונית חוסם. היזהרו ממנה. לחברה יש אתר ברשת והוא נקרא Door Center", כתב דרורי. הנהלת הפורטל מחקה את ההודעות כעבור מספר ימים.

במקביל, נשלחה תלונה להנהלת אתר השוואת המחירים זאפ. גם התלונה הזו נחתמה על ידי דרורי משריונית חוסם. "דור סנטר אינם

משווקים מורשים שלנו", נכתב שם, "ומזה זמן שאנו מנסים לאתרם. קיבלנו התרעות על עסקאות שאנשים ביצעו דרכם, ואלו לא מומשו. דור סנטר קיבלו תשלום, אך לא סיפקו את הסחורה". באתר זאפ הופתעו לקבל את ההודעה. "כשיש בעיה עם חברה, התלונות מופיעות אצלנו מיד, לפני שהן מגיעות לכל מקום אחר", אומר מנהל התוכן של האתר, דרור רייס. "על דור סנטר לא התקבלה שום תלונה, לא לפני הפנייה של שריונית חוסם ולא אחריה. העברתי את הפנייה לביאליק, והוא אמר לי שיבדוק את הסיפור עם שריונית"

באותו יום ממש צלצל הטלפון בביתו של ביאליק. על הקו היה סמנכ"ל השיווק של שריונית חוסם, עו"ד חי בן יונתן, שאיים בתביעה בגין הפרת סימן מסחרי. כשניסה ביאליק להבין באיזה סימן מסחרי מדובר, הסביר לו בן יונתן כי השתמש ללא אישור בלוגו של שריונית חוסם והציג ללא אישור את מוצריה.

"הסברתי לו שהספקים שלי מזמינים את הדלתות ישירות ממנו, ושהאתר חוקי, כמו כל חנות מנעולנים אחרת שמוכרת דלתות, ואף מספק לו הכנסות", משחזר ביאליק, "אבל הוא לא רצה לשמוע. כשנפגשנו הוא הציע שהאתר ישווק רק דלתות של שריונית, ללא פרסום מחירים. אמרתי לו שמלכתחילה הרעיון שלי היה הצגת מחירים תחרותיים. האיום בתביעה נשאר. אין לי מספיק כסף כדי להתמודד מולם משפטית, והם יודעים את זה. אז החלטתי להסתדר בלעדיהם ולהסיר אותם לגמרי מהאתר".

העכביש בא לבקר

ב-18 בינואר, שבוע לאחר הורדת האזכורים לשריונית חוסם, פנתה אמו של ביאליק לדוד יצחק חלילי, ואמרה לו שמישהו בשם איציק אליסיאן התקשר ושאל המון שאלות על האתר. הדוד זיהה את שמו של יצחק אליסיאן, המייסד והמנכ"ל של חברת עכביש דלתות, שאותו הוא מכיר מתקופת עבודתם המשותפת ברב בריח. "הוא דרש ממני למחוק כל אזכור ל'עכביש'", מספר חלילי.

אתר doorcenter.co.il
נלחמים בתחרות ובאינטרנט

גם הדלתות של רב בריח הוסרו מהאתר עם קבלת הפנייה הראשונה מהחברה. באתר של ביאליק נותרו רק דלתות סופרדור של חברת המרכז הארצי לדלתות פלדה ומספר דלתות של חברות קטנות כמו רב זרועות ואייפקס, מותג צדדי של חברת רב מגן. האתר הישראלי הראשון המשווה בין מחירי דלתות הפך בין חודש לחסר משמעות.

"אין לי הסבר להתנפלות עלי, פרט לכך שעברתי על החוק הלא כתוב של יצרני הדלתות ופרסמתי מחירים גלויים ונמוכים לדלתות שלהם", אומר ביאליק בתסכול. "הם לא מוכנים לתחרות חופשית ומבינים שאחרי האתר שלי יבואו עוד אתרים דומים, והם יאבדו את הרווחים שנובעים מחוסר הידע של הלקוחות". ומה יהא על אתר דור סנטר? לא ברור. "אני חושש מהצעדים הבאים שלהם", מעיד ביאליק. "לא יהיה לי כסף להתמודד עם חברה שתתבע אותי, או שתלחץ על הספקים שעובדים אתי ותאיים להעלות להם את המחירים. אין לי גב כלכלי לריב בבית משפט, ואין לי את הכוח שלהם".

"אני לא רואה בעיה בפעילות של אתר דור סנטר", אומר עו"ד נחמן כהן, מומחה לקניין רוחני וסימני מסחר ממשרד פרל-כהן-צדק-לצר. "כל עוד נעשה שימוש אמת בסימן המסחרי, והאתר אכן מוכר את הדלתות האמיתיות ולא זיוף או חיקוי שלהן, פרסום המוצר והסימן חוקיים. אדם שמוכר מים של נביעות רשאי לפרסם זאת, כל עוד זו הסחורה האמיתית. אם יצרניות יפקיעו מחירים לספקים שעובדים עם האתר, יהיה בכך משום חשש לקרטל".

בעיני בעלי אתרי השוואות המחירים, פרסום מחירונים גלויים ברשת הוא דבר הכרחי, "בעיקר בתחום השיפוצים והבנייה", אומר ארז גרניט, מנהל האתר טוב תודה, שמבצע השוואת מחירים בקרב בעלי מקצוע. "בתחום הזה יש עבודה בעיניים בסדר גודל של עשרות ומאות אחוזים. פרסום מחירים כמו אצלנו וכמו בדור סנטר לא פותר לחלוטין את הבעיה, אבל מאפשר לקבל אומדן כללי של מחירי השוק ולהשוות בין מתחרים".

"אני מכיר את כל המריבות השיווקיות האלה", מוסיף רייס מאתר זאפ. "זה קורה בעוד תחומים, כמו למשל כשמוצר מיובא במקביל על ידי חברות מתחרות. היבואן הרשמי מנסה בהתחלה להשמיץ את מתחריו ולמנוע מהם להשתמש בלוגו. הוא לרוב נכשל, התחרות נשמרת, והיבואנים הרשמיים משנים אסטרטגיה ומשקיעים במיתוג עצמי".

תגובת החברות: הוא לא מורשה

"חברת עכביש מוכרת את מוצריה אך ורק דרך משווקיה המורשים", אמר מנכ"ל חברת עכביש דלתות פלדה, יצחק אליסיאן. "פרט לתקנים של הדלת, יש גם תקן להתקנתה, ואנחנו לא נאפשר למתקינים לא מורשים להזדהות כנציגים שלנו.

גם סמנכ"ל השיווק של שריונית חוסם, עו"ד חי בן-יונתן, טוען שהבעיה בפעילות דור סנטר היא אי-הסמכתו כמשווק מורשה. "הדלתות של שריונית חוסם הן לא מוצר מדף כמו בקבוק של מים מינרליים?,"? אומר בן-יונתן. "השירות כולל את התקנת הדלת, ואנחנו לא מאפשרים מכירה והתקנה עלפידי קבלנים פרטיים, שאחר כך מבצעים התקנה לא נכונה ופוגעים בשמה הטוב של החברה. אתר דור סנטר יוכל למכור את הדלתות שלנו רק אם יקבל הסמכה על-ידינו".

ומה על האזהרות בפורומים של תפוז ומכתב התלונה לזאפ?
"הטענות שכתבתי עליהן לזאפ התגלו אחר כך לא נכונות", אומר שרון דרורי משריונית חוסם, "לא ידוע לי על כל בעיה בפעילות של דור סנטר. היתה פה מלחמה שיווקית קטנה. לא מעבר לזה".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים