חלונות בהקיץ
ממשק האירו-גלאס הוא באמת הברקה, והנגישות לתיקיות ולעזרים השתפרה. אבל למרות החידושים בחלונות ויסטה, עדיין מוקדם להסתער על החנויות
ויסטה מתיימרת להיות קפיצת מדרגה משמעותית מסביבת העבודה הישנה והמוכרת. ההבדלים ניכרים במראה ובחוויית המשתמש, וחודרים עמוק אל תוך השימושיות ושיטת הניהול. הדבר הראשון שמבחינים בו הוא חידוש הממשק. הממשק החדש, המכונה אירו-גלאס (AeroGlass), עושה שימוש ביכולות של כרטיסים גרפיים מתקדמים, ומאפשר להוסיף אפקטים רבים שלא היו זמינים עד עתה למשתמשי חלונות, למעט בעזרת תוספים מצד שלישי: אייקונים גדולים ומפורטים, אייקונים מונפשים, שקיפויות רכות בשולי החלון ותצוגה מקדימה של כל חלון כשמצביעים עליו בשורת המשימות, גם אם הוא ממוזער.
אפשרות נוספת היא ה-Flip3D, שבלחיצת כפתור מציג את החלונות הפתוחים בפריסה תלת-ממדית. הפוקוס באירו הוא על חוויית המשתמש. זה לא רק "סקין" לכפתורים ולחלונות, אלא גם תנועת הסרגלים החלקה, כפתורים שמבזיקים במקום להילחץ וחלונות ותפריטים שדועכים. בויסטה שום דבר לא קופץ, והכל נעשה בעדינות.

אירו גם מייצג את המדיניות החדשה בעיצוב ממשקי תוכנות. לא מדובר רק בשינוי ויזואלי. השינוי המהותי הוא בתפיסה. התפריטים והכפתורים מצומצמים למינימום הנדרש, והממשק החדש מתבסס יותר על הבנת התנהגות המשתמש והצעת פעולות בהתאם להקשר.
כך לדוגמה, התבנית הישנה של "קובץ - עריכה - כלים - תצוגה - חלון - עזרה" מוצנעת לטובת כפתורי פעילות שונים, כגון "ארגון" ו"צריבה". התפריטים עדיין נגישים בלחיצה על מקש ה-Alt, אך לרוב אין צורך בהם. בנוסף, תפיסת הממשק עוזרת לנסח תיבות דו-שיח, והכרטיסיות הישנות מוחלפות גם הן בקבוצות פעילות.
הבדלים בולטים במיוחד הם תפריט מאפייני התצוגה, ניהול הרשת וחומת האש,
תפריט ההתחלה דומה מאוד לתפריט של חלונות XP, רק שבמקום תפריט המסתעף על פני המסך יש עץ שנשאר בתוך חלונית קבועה. אפשר לחפש ישירות בתוך החלון, ובתוצאות מתקבלות גם תוכנות מתוך התפריט בנוסף לתוצאות הרגילות – כך שלא צריך להתאמץ ולטחון תפריטים ותתי-תפריטים. זו דוגמה להפקת לקחים טובה של מיקרוסופט: היא שומרת מאפיינים שעבדו היטב בגרסאות הקודמות, ומשפרת אותם באמצעות תיקונים ועדכונים.
דוגמה נוספת היא הגישה לתיקיות נפוצות. בחלונות XP התרגלתי להתעלם לחלוטין מהתיקיות "המהירות" המופיעות בחלונות בזמן עבודה - "המסמכים שלי", " המוזיקה שלי" וכו'. המיקום שלהן בכונן היה מרוחק כל כך, קבור תחת תיקיית חלונות ותיקיית Settings & Documents, עד שהן הפכו לחסרות תועלת לחלוטין. במבנה החדש מכילות תיקיות המשתמש גם תיקיית הורדות, תיקיית אנשי קשר, תיקיית משחקים שמורים ועוד, וכולם נגישים דרך תפריט ההתחלה.
המעטפת (Shell) היא השפה שבה המשתמש מדבר עם מערכת ההפעלה: על אילו כפתורים יש ללחוץ כדי לבצע פעולות, איך פותחים תיקייה חדשה והיכן ממיינים את הקבצים. בתחום זה ויסטה מחדשת מעט, אך עושה זאת בקפידה.
הדבר החדש הוא תוספת של שדה חיפוש בתוך כל חלון, המבצע את החיפוש תוך כדי הקלדה. לאחר שהתרגלתי לרעיון מצאתי שאני משתמש פחות באמצעי הניווט המסורתיים ופשוט מקליד את השם של התיקייה שאני מחפש, היכן שלא תהיה. התוצאות המתגלות הן לא רק קבצים ותיקיות, אלא גם אנשי קשר והתכתבויות מתוך תוכנת הדואר, וגם תגים המשויכים לקבצים השונים. הכל מוצג וממוין לפי הסוג, וניתן לשמור חיפושים כ"תיקיות חכמות" ולגשת אליהן בכל עת.
מיקרוסופט שכתבה חלקים נרחבים מהמנוע. רכיבי האבטחה מתריעים על כל ניסיון של המשתמש לבצע פעולות הדורשות הרשאות מנהל, כגון גישה למאפייני המערכת או הרצת תוכניות שאינן מוכרות. בעבר איפשרה העבודה בתור מנהל מערכת לגשת באמצעות תוכנות "זדוניות" לאזורים שמורים ולבצע שינויים בהגדרות, ללא ידיעת המשתמש. ומסתבר שזה קורה לא מעט. כמעט כל אתר שמבקרים בו, כל גישה ללוח הבקרה ופעולות רבות אחרות מקפיצים חלון המבקש אישור לבצע פעולת מערכת.

בתור מנהל מחשב ניתן גם להפעיל את פונקציית בקרת הורים, המגדירה מה וכמה מותר למשתמשים האחרים לעשות במחשב, וניתן להגביל גם את שעות השימוש או את תחומי האתרים המותרים. אפשר גם לנטר את פעילות הילדים, לראות באילו אתרים ביקרו, אילו קבצים הורידו, אילו אתרים נחסמו וכמה זמן הם ישבו מול המחשב. ויסטה היא למעשה השוטר שמפקח על המחשב.
ויסטה מגיעה גם עם כל הכלים שהתרגלנו אליהם – דפדפן, תוכנת דואר, מחשבון ושאר עזרים מוכרים (כן, הצייר עדיין שם). אינטרנט אקספלורר מגיע בגרסה 7 ומאפשר עבודה ב"מצב מוגן" (Protected Mode). במצב זה לדפדפן יש פחות הרשאות מהמשתמש הנחות ביותר, כך שבלי אישור של מנהל המערכת אתרים זדוניים לא יכולים להתקין רוגלות ורושעות אחרות, והמשוב על כל ניסיון גישה למשאבי המערכת הוא ברור ובולט – כך שדרוש מאמץ עילאי מצד המשתמש כדי לגרום לעצמו נזק לא מכוון. זאת, כמובן, בערבון מוגבל, עד שיתגלו בעיות האבטחה של אקספלורר 7.
נגן המדיה של ויסטה הוא נגן חדש (שאגב, לא תומך במכשיר זון של מיקרוסופט), בגרסה 11. בדומה לאייטיונז, ניתן לנבור באוסף המוזיקה שלכם על פי התמונות שמופיעות על האלבומים, על פי חיפושים זריזים ובאמצעות תגים.
משום מה, נגן המדיה משמש גם כמרכז ניהול התמונות החדש. הוא מאפשר לכם להציג אוסף גדול של תמונות בתוך חלון בודד ומספק גם כלי עריכה בסיסיים. קצת פחות חזק מפיקאסה, קצת יותר מובנה בתוך מערכת ההפעלה.
לנגן המדיה במהדורות היקרות יותר של ויסטה מתלווה מרכז המדיה – ממשק פשוט למחשבים המחוברים לטלוויזיה, המוכר למי שראה את XP בגרסת "מרכז המדיה" (Media Center Edition). במצב זה ניתן לדפדף בתמונות, מוזיקה, סרטים וטלוויזיה חיה (אם מחוברת) במצב "קיוסק מידע".
נגן המדיה סובל מחמדנות חמורה למשאבי מערכת: קובצי MP3 נטו לקרטע אם פעל שומר המסך התלת-ממדי, ומרכז המדיה כולו זחל והפך לחוויית צפייה בלתי נסבלת כשעבד במסך מלא.
תוכנת הדואר אאוטלוק אקספרס עברה שדרוג חיצוני בלבד. אלו מכם המרוצים ממנה כמו שהיא תחת חלונות XP לא יתאכזבו, אך גם לא ימצאו בה שום דבר מרגש. אפילו מסנן הזבל עדיין מזהה לעתים דואר אמין כחשוד ומפספס דואר זבל מהסוג הבסיסי ביותר (קשקשת מלווה בתמונה של טקסט פרסומי).

אבל יש גם יישומונים חדשים ומפתיעים: חבילת המשחקים מתרחבת. המש חקים המוכרים זוכים לעדכון גרפי תלת-ממדי, ולרפרטואר נוספים שחמט בסיסי ומשחק לילדים בשם "המקום של פרבל", המציע שלושה משחקונים שאפילו אני נהניתי לשחק בהם.
מרכז הניידות של ויסטה מאפשר בקרה קפדנית יותר על התנהגות של מחשבים ניידים כשהם מנותקים מרשת האם – ניהול כוח, חיבורי רשת ועוד. יש גם קטגוריה ייעודית למחשבי לוח (Tablet).
לכל החוששים מאיבוד מידע יש מרכז גיבוי ושחזור חדשני, התומך במבחר גדול של אמצעי אחסון ומדיות ומאפשר לתכנן זמנים לגיבוי - והכל נעשה שימושי יותר למשתמש. "תיקיות צל" מאפשרות גישה לגרסאות קודמות של תיקיות וקבצים, ומשמשות כמעין מכונת זמן לכל שינוי שתעשו בתוכן המסמכים שלכם. מחקתם קובץ חשוב? בואו נחזור לאתמול בצהריים ונשלוף אותו! לזה יש כמובן מחיר: נפח האחסון הדרוש להיסטוריה שכזאת עשוי להיות גדול למדי, ולכן כדאי להצטייד בכונן קשיח בהתאם או לצמצם את מספר התיקיות המגובות.
תוכנת לוח השנה, שיחד עם תוכנת הדואר נותנת פונקציונליות המתקרבת לרכיבים הפופולריים ביותר של אאוטלוק, היא פספוס. הממשק לא נוח כמו באאוטלוק, ויצירת אירועים דורשת יותר מדי פעולות עכבר. כמו כן, תצוגת השבוע לא ניתנת להתאמה אישית באופן מפורט מספיק, כך שאו שיש יותר מדי ימים או שאין מספיק. המוצר הסופי יכול להיות נוח לרישום ימי הולדת וחוגים של הילדים, אבל אם תרצו לנהל את הלו"ז המשפחתי, תצטרכו למצוא פתרון משוכלל יותר.
לפני כמה חודשים הסתובב באינטרנט קטע וידאו המראה נציג של מיקרוסופט מנסה להשתמש במערכת הזיהוי הקולי ונכשל בצורה מביכה למדי, תוך הבטחה שבמקום שקט יותר, עם מיקרופון מתאים, זה עובד טוב יותר. אז לא. יום שלם של ניסיונות שימוש, כולל קריאת עשרות עמודי טקסט לתרגול המערכת, לא שיפרו את היכולת של ויסטה לזהות את האנגלית הצחה שלי. פעולות בסיסיות, כמו שמירת מסמך או החלפת תוכנה, הפכו למלאכה סיזיפית של חזרה וביטול, חזרה וביטול, עד לייאוש מוחלט. עבור אנשים עם מגבלת תנועה הפקודות הקוליות יכולות להיות ההבדל בין שימוש במחשב לבין התנתקות, אבל עידן "מסע בין כוכבים" עדיין רחוק מאיתנו.
ה-Sidebar, אותו סרגל כלים עם גאדג'טים שימושיים כביכול, עדיין לא מספק. הכלים המגיעים עם מערכת ההפעלה הם חסרי תועלת כמעט לחלוטין. למשתמש הישראלי אין גישה לתחזית מזג האוויר, קורא ה-RSS בוחר להתעדכן רק כשבא לו והמחשבון פשוט קטן מדי.
יש גם כלים נוספים, כמו כלי מיוחד לצילומי מסך, מרכז ניהול מצלמות וסורקים, ועוד מיני פיצ'פקעס לנבור בהם בחודש הראשון של השימוש. נתקלנו במספר בעיות תאימות בעת שהשתמשנו בתוכנות חיצוניות, ובעיקר באייטיונז ובפיירפוקס. התוכנות הללו נטו להיתקע או לעבוד לאט. זה כמובן ייפתר בחודשים הקרובים, בעיקר בזכות העבודה של החברה בצמוד לצוות הפיתוח של פיירפוקס.
בעיה נוספת, וחמורה למדי, התגלתה במנהלי ההתקנים. ניסיתי להפעיל מצלמת אינטרנט קטנה שברשותי, והדרייברים הביאו אותי למסך מוות כחול קלאסי. ניסיונות לאתחל את המחשב מחדש לא עזרו, ונאלצתי להשתמש באפשרות להעלות "פרופיל תקין אחרון". ויסטה לא עזרה לי להתמודד עם הבעיה, וייתכן שמשתמשים ייתקלו בבעיות כאלה מבלי לדעת כיצד להתמודד.
כלי הדיווח החדש אמור לעזור: הוא מאפשר דיווח על מגוון גדול יותר של בעיות (לא רק על תוכנה שמתרסקת), ומציג חלון סיכום עם פתרונות אפשריים, אם יש כאלה. בשלב זה אין כמעט פתרונות, וההודעה הנפוצה היא "תודה על הדיווח, כרגע אין לנו תיקונים אפשריים לבעייתך".
את "פותר הבעיות" ניתן לפתוח בכל הזדמנות נוחה ולבדוק אם התגלו פתרונות חדשים. גישה זו דומה לגישת הקוד הפתוח, שבה המשתמשים מדווחים באופן שוטף על בעיות ויכולים לקבל מידע חדש, בלי לחכות ל"עדכון אבטחה מס' 24132342". אך מכיוון שהעול מונח כולו על מיקרוסופט, נותר עוד לראות אם היא תצליח להתמודד עם שיטפון בעיות התאימות והתנגשויות התוכנה-חומרה בשוק. גם 5 מיליון משתמשי בטא ו-5 מיליארד דיווחי שגיאות לא יכולים לכסות את כל האפשרויות.