מחשבים את 2007
מה יקרה למחירי המחשבים הנייחים והניידים, אילו מסכים כדאי לקנות, במה נדפיס את היצירות שלנו, איפה נעבוד בהייטק, מי יגן על המחשב וכמה מגה-בייטים יעברו בקווי התקשורת?
הלקוחות שהסתובבו בחנות הזכירו לנו את מכירות חג המולד בחו"ל, כשכולם לחוצים לקנות מתנות. אבל השנה, בניגוד לשנים הקודמות, שער הדולר בישראל ירד ומחירי המחשבים צנחו לערכים שלא הכרנו. מחשב נייד ב-3,000 שקל או נייח מצויד היטב ב-1,500 שקל הם חיזיון נפרץ בחנויות ובאתרי האינטרנט, ולדברי אמנון אלמוג, מנכ"ל לנובו בישראל, החולשת על 40% מהשוק בארץ, פלח השוק של המחשבים הזולים הוא אחת הסיבות לכך שהחברה שלו מצליחה לשמור על נתח שוק מכובד בישראל, בניגוד לכל מקום אחר בעולם.
"הישראלים למדו שאצלנו יש תמורה עבור הכסף", אמר אלמוג. את ההצלחה הוא תולה לא רק במחיר הנמוך, אלא גם בשירות האיכותי שמקבל הלקוח לאחר הקנייה. "לשמחתנו, קיבלנו לעוד כמה שנים את השירות האיכותי של מעבדות יבמ בישראל, ואם רק שני אנשים פנו אליי בחודש האחרון בטענה שלא קיבלו שירות ראוי, אני שקט", הוא מציין בסיפוק.
במשך דקות ארוכות סיפר לי אלמוג על לקוחות שמגיעים כחצי שנה לאחר שתמה תקופת האחריות ומבקשים שיתקנו להם את לוח-האם ללא תמורה, ועל אחרים שהסבו למחשב נזק שאינו כלול באחריות ובפיהם התירוץ המקורי: "יש לי 8 ילדים בבית ואין לי כסף לתיקון".
מלבד השמירה על איכות השירות אלמוג מצטרף למתחריו, הנלחמים זה בזה על מקומם וחותכים את המחירים בלי הכרה במכרזים. כמוהם, הוא מביע דאגה מחגיגות הוויסטה של מיקרוסופט. "יש חוסר בהירות ועמימות במה שמיקרוסופט מספרת על תהליך המעבר למערכות ההפעלה החדשה", הוא טוען.
כל המחשבים החדשים נמכרים היום עם מערכת ההפעלה XP Home או Pro, והקונים מקבלים קופון שיאפשר להם לשדרג בעתיד למערכת ההפעלה ויסטה. מחיר מערכת ההפעלה הוא 800-450 שקל, ומתברר שכדי לשדרג את המחשב הלקוח יצטרך לפנות לאתר השדרוג ולשלם בכרטיס אשראי 45 דולר דמי רישום ומשלוח. מקצת מהלקוחות שרכשו מחשב עם מערכת ההפעלה XP Home באנגלית
"זה רק האפריטיף בתהליך השדרוג", אומר אלמוג. "אנחנו מודאגים ממה שיקרה בעת ביצוע השדרוג עצמו. קרוב לוודאי שלקוחות שיעשו את השדרוג בעצמם ייתקלו בבעיות, ואני חושש ממה שיקרה במעבדות השירות – לא רק שלנו אלא אצל כולם".
אלמוג אינו היחיד שחושש מבעיות הוויסטה: גם היבואנים האחרים שהוזמנו לימי עיון וצפו בנפלאות התוכנה החדשה חזרו לבסיסם כשהם חוששים מהבאות.
פנינו לישראל שור, מנהל תחום ויסטה במיקרוסופט ישראל, בבקשה שיבהיר את הסוגיה. הוא אישר שאכן השדרוג ייעשה באמצעות משלוח קופון ותשלום בכרטיס אשראי, אבל ציין כי הישראלים שרכשו מערכת הפעלה בעברית לא ישלמו דבר, פרט ל-45 דולר עבור דמי המשלוח בדואר שליחים מיוחד ומהיר. מי שרכש מחשב ויהיה לו קופון של XP Home באנגלית , ישלם עוד קנס של 50 דולר.

מי שאינו מודאג מהמצב הוא מנכ"ל דל ישראל, רענן ביבר. אחרי שנה של מכירות מוצלחות בכל המגזרים, הוא לא משתתף בחגיגות סוף השנה. "בשוק שבו נייד עולה 3,999 שקל אין לי טעם למכור ולהפסיד כסף. אני לא מוכן לעשות זאת", הוא טוען בלהט. דל נמנעה השנה מלהשתתף במכרז החשב הכללי של המדינה, שבו נמכרו, לדבריו, מחשבים במחירי הפסד. לכן השנה תמצאו את מחשבי דל רק בתחום המחירים הבינוני-גבוה, והתחזית של ביבר לשנה הבאה היא שלא יהיה שינוי ממשי במצב.
עיקר עסקיה של דל הם בתחום מכירת השרתים, והשנה היא חרגה ממנהגה והכניסה לראשונה מעבדי AMD לשרתים שלה. השפעת השינוי הזה ניכרה במחירי השרתים ותחנות העבודה, שירדו במידה משמעותית. "המעבר ל-AMD היה חלקי בלבד, ולאינטל יש הרבה מה להציע בתחום השרתים, במיוחד בסוג המתקדם בעל המעבדים עם ארבע ליבות", הוא מסביר.
בתחום המחשבים לבתים ביבר לא צופה מהפכות ושינויים גדולים בתקופה הקרובה. כששאלנו אותו בנוגע לסוגיית ויסטה, הוא חייך והסביר שאנשי דל פתרו את הבעיה בדרך מקורית: הם יבקשו מכל לקוח שירצה להתקין רשת חדשה המבוססת על ויסטה לשלוח אליהם את מאפייני הרשת שלו ב-XP, והוא יקבל את המחשב החדש כשוויסטה מותקנת בו – בלי להסתבך. מי שירצה לשדרג בעתיד את המערכת, יצטרך לעבור את התהליך כמו בשאר החברות, אבל בדל יחכה לו אתר מצויד היטב בכל הדרייברים המיועדים לשדרוג, כך שמבחינת המשדרג התהליך יהיה חלק.
אם מדברים על AMD, פנינו לגדול משווקי AMD בישראל, מנכ"ל טקדטה, זאב יהלום, ושאלנו אותו מה מצב העסקים של AMD אחרי ההכרזות האחרונות של אינטל. "אצלי כל הסחורה נמכרה מראש", הוא אומר, "ואין לי בעיה להביא ולמכור יותר, אבל המפעל של AMD לא מייצר כלכך הרבה", מסביר יהלום.
לדבריו, הפריחה אינה רק בשוק השרתים אלא גם בשוק הביתי, ויותר ויותר קונים מזמינים מעבד שנותן תמורה טובה לכסף. הדבר שמעניין אותו יותר הוא הרכישה של מפעל ATI לכרטיסי מסך, שעשויה להשפיע על שוק המחשבים יותר ממעבד נוסף. ברגע ש-AMD תוציא לוח שמשלב את שני המרכיבים שלהם, הם יורידו את המחיר. "יהיה מעניין מאוד בשנה הבאה", הוא צופה.
יצרני המחשבים המוכרים פחות בישראל – אף שהם מוכרים מאוד בעולם כולו – פוג'יטסו-סימנס ואייסר, אמרו לנו דברים דומים על השוק בישראל. גם הם גילו שהשוק מתעניין בראש ובראשונה במחיר, אבל גם בשירות.
חברת פוג'יטסו-סימנס, שיש לה נוכחות משמעותית בפלח המחירים הנמוכים, החליטה לשפר את השירות ופתחה מעבדה חדשה בפתח-תקווה, סמוך למעבדות HP. הם מבטיחים שירות מהיר ואפשרות לקבל מחשב נייד חלופי במקרה של תקלה ממושכת.
לדברי המנהל האזורי של החברה, אבי בן-יוסף, בישראל המחשבים הניידים נמכרים היטב, והמספרים שהוא מכיר מתקרבים למכירות של מחשבים נייחים. החברה שלו, שעובדת עם מפיצים כמו דל, מתכוונת לפנות לשוק השרתים, שנשלט כיום על-ידי HP ודל. "הקמת המרכז לשירות היא צעד אחד בדרך לכיבוש", הוא אומר.
בניגוד למאמצים של מתחריו בשוק המוסדי והפעילות באמצעות מפיצים ברשתות, מנהל המותג אייסר בישראל, אריה גוטהארט, פועל בדרך אחרת. אייסר, שבעבר היתה גורם קטן ושולי בישראל, גייסה לעזרתה את חברת ניופאן, שהיא המפיצה הגדולה בארץ של ציוד בידור (טושיבה) ומייצגת שלל מותגים בתחום הציוד לבית.
בשיחה שערכנו עם נשיא אייסר העולמית, ג'יאנפרנקו לנצ'י, בכנס השנתי של החברה שנערך בצרפת, הוא ציין שאייסר מתכוונת לכבוש בישראל נתח שוק גדול יותר באמצעים שונים, כמו פרסום, בחירת משווק מתאים ודגש על השירות.
הדיבורים הפכו למעשים, וכעת (לפני שראינו את תוצאות הרבעון האחרון) טוענים באייסר ישראל כי הצליחו לשלש את המכירות ולעלות בדירוג. כדי להתמודד עם בעיית השירות הם פתחו שמונה מרכזי שירות ברחבי הארץ, תופעה שאין שנייה לה בחברות האחרות. אנשי אייסר יתקנו את המחשבים במקום או ישלחו אותם למעבדה מרכזית, וגוטהארט מבטיח שהם יוחזרו ללקוח בתוך יומיים-שלושה.

הופעת מערכת ההפעלה חלונות ויסטה, שתתחיל את דרכה בשנה הבאה, תשפיע על גורם חשוב נוסף בתחום המחשבים: המולטימדיה הביתית. בתקופה האחרונה הוצגו לנו כמה מכשירי מדיה סנטר שהם PC לכל דבר, רק שגודלם כגודל מקלט רדיו לרכב וביצועיהם מתמקדים בתחום המולטימדיה.
מחשב כזה שמורכב בארץ, צ'מפיון שמו, מרשים מאוד מבחינת יכולותיו בתחומי הטלוויזיה והווידאו הביתי, ונותר רק לתהות מדוע השיווק של המחשב הזה לא התרומם. "הבעיה היא בחינוך ובחוסר המודעות ליכולותיו של המכשיר הזה", אומר ארמו דריהם, מנהל השיווק של חברת חיון הפצה, יבואנית סמסונג לישראל. "ניסינו כמה פעמים להכניס את המוצר הזה לארץ, שיווקנו אותו בכל מיני שיטות, אבל הוא לא תפס בגדול", הוא מתוודה.
הסיבה נעוצה אולי במחיר – 6,500 שקל, כמחירו של מחשב נייד מהטובים שבשוק. דריהם מקווה שעכשיו, כשוויסטה מספקת אפשרות משוכללת יותר להפעיל את המדיה סנטר, המצב ישתפר בתחום זה.
מכשירים דומים לצ'מפיון של חיון, שמחירם נמוך ומפתה יותר ומקורם בסין, מופיעים ונעלמים חדשות לבקרים, ובכל פעם אנחנו מגלים את מה שהיה ידוע מראש: איכות עולה כסף.
נראה שנצטרך לחכות שמעצמות המולטימדיה ייכנסו לסלון, סוני, פנסוניק, טושיבה וכל השאר, וינפיקו מכשירים באיכות גבוהה. אז אולי יהיה מקום גם לתוצרת המקומית.
מהסיור אצל היבואן של סמסונג למדנו כי הישראלים אוהבים מסכים גדולים. המסך הדק השגרתי (17 אינץ'), שכיכב בכל בתי המגורים בארץ בשנים האחרונות, מפנה לאחרונה את מקומו לטובת מסכים רגילים ורחבים (בפורמט Wide) בגודל 19 אינץ', 20 אינץ', 21 אינץ' ואפילו 22 אינץ'.
הסיבה העיקרית למעבר נעוצה בצניחת המחירים שחלה ברבעון האחרון (את שער הדולר כבר הזכרנו). מסך סביר למדי בגודל 19 אינץ' שזמן התגובה שלו 8 מילי-שניות אפשר לקנות, לפי אתר זאפ, בכ-1,100 שקל . מסך איכותי יחזיר עודף מ-1,200 שקל. תמורת מסך בגודל 20 אינץ' כבר משלמים כ-1,800 שקל , ותמורת 22 אינץ' תשלמו 2,300 שקל – מחירו של מסך בגודל 19 אינץ' באיכות בינונית לפני כשנה.
המגמה לעתיד, כפי שמציירים אותה יבואני סמסונג ובנקיו (שהחליפו את המשווק שלהם בישראל), היא לכיוון המסכים הגדולים והאיכותיים, שיוכלו לשמש (בתוספת 400 שקל) כמסכי טלוויזיה לכל דבר, פתרון מושלם לחדר השינה או לחדר הילדים.
המילה האחרונה בתחום התצוגה הוצגה בלונדון על-ידי חברת אפסון לקראת חג המולד. זהו מקרן זעיר בגודל שתי חפיסות סיגריות, שיש לו נורות LED במקום הנורה המחממת, המתקלקלת תכופות. מקרן כזה, המיועד לחדר קטן, יכול לפעול כמה שעות בעזרת סוללות רגילות, ובשילוב עם מערכת סטריאו קטנה הוא מהווה פתרון מושלם ולא יקר לכל חדר שיש בו קיר לבן.

כדי לברר מה צפוי בשוק התקשורת פנינו ליובל קינן, סמנכ"ל חברת בזק בינלאומי, ספקית האינטרנט הגדולה בישראל. קינן טוען שלקוחות שפעם רצו לדעת איך גולשים החלו להתעניין בתוכני וביישומי האינטרנט.
"אנחנו מדברים על העברת וידיאו VOIP ושיתוף קבצים, וכל זה נעשה ברשת, שנדרשת לספק את כל הדרישות. אצל הלקוחות אנחנו מזהים דרישה לגלישה מהירה ב-5 גיגה-בייט. היום האפליקציות של שיתוף הקבצים מהוות 70% מהרשת, ונמשיך לשדרג את הרשת עד שנשתווה למה שקורה בעולם, שם יש מעבר לתשלום לפי כמות הביטים שאתה צורך. היום בזק בינלאומי מוכנה וערוכה לעתיד כזה, אף שכרגע יש אספקה חופשית", אומר קינן.
אחת התופעות שאפיינו את קריסת בועת ההייטק היתה הירידה הניכרת במספר הסטודנטים שלומדים מחשבים, בשל האבטלה בתחום והירידה בביקוש לעובדים. השנה סיפר לנו זיו מנדל, מנכ"ל משותף בג'ון ברייס, כי חלה עלייה משמעותית במספר התלמידים בשני מגזרים: בשוק הארגוני, שמכשיר עובדים או משדרג מידע, ובשוק הפרטי, שבו אנשים נרשמים לקורסים להסבה מקצועית או מבקשים לשדרג את מעמדם בתחום הידע המקצועי.
השוק חם בעיקר בגלל הכסף שמגיע מקרנות הון סיכון ובשל העלייה בביקוש לעובדי היי-טק. כיום ניכרת חזרה למקצועות כמו מפתח התוכנה ומהנדס תוכנה, ויש ביקוש לעובדים בתחומים הללו.
עוד מקצוע שזוכה לעדנה מחודשת הוא הוובמאסטר, מקצוע שנעלם מזמן ועכשיו נוחל הצלחה היסטרית. בנוסף, נולד מקצוע חדש יחסית: קידום אתרים באינטרנט (SEO). מדובר באנשים שמגדילים את התנועה באינטרנט במסלול הכשרה מלא.
בנוגע לוויסטה ולאופיס 2007, תהיה עלייה בביקוש להדרכה, והארגונים יוציאו יותר כסף.
עוד פלא ישראלי הוא הדרישה לייצא הדרכות לארצות מזרח אירופה בגלל התפתחות ה-IT שם. הידע בהייטק מתחיל להתפזר בעולם ממש כמו הידע בחקלאות, ויש אפילו יצוא של אנשי הייטק לסין.

לקראת סוף השנה שוק האבטחה צפוף מאוד. שורה ארוכה של חברות מבטיחות לכם ששום וירוס לא יציק לכם, ושבדואר האלקטרוני שלכם לא יופיעו פרסומות לוויאגרה או תמונות של בחורות מעורטלות.
בכנס של חברת צ'ק פוינט שהתקיים בסוף השנה פגשנו את מנהל השיווק של החברה, אמנון בר-לב, וביקשנו לשמוע על מה שצפוי בשוק האבטחה. "ישנו הציבור וישנן המערכות העסקיות, וכל אחד מהם מתנהג בצורה שונה. הממסד העסקי מונע על-ידי צורך עסקי. הוא ישקיע באבטחה כי הוא רוצה קישוריות בכל מקום, אבל חושש שיפגעו בו. לכן הוא ירכוש אבטחה בכל מחיר", אומר בר-לב.
"הרצון לפתיחות עסקית מלאה – לתת מידע לכל אחד בארגון – ומאידך הרצון להגן על המידע ולמנוע את זליגתו החוצה מתנגשים זה בזה. בשוק הזה אנחנו לא השחקנים היחידים. מספר החברות לאבטחה גדל, ואנחנו לא יושבים בשקט אלא מוציאים מוצרים חדשים בעלי יכולות חדשות. אנו גם מספקים עוד אבטחה ושירותי הגנה שוטפת, שמתמודדים עם כל האיומים ומתעדכנים כל הזמן.
"הגורמים שיביאו לצמיחה בשוק האבטחה יהיו בעיקר ההגנה על רשתות של ארגונים בכל סדרי הגודל, שסומכים על חברת האבטחה שלהם שתגן על המערכת: מלקוח שקונה קופסה פשוטה, ועד חברות שמפעילות מערכות של שיחות באמצעות האינטרנט ולא יודעות שהמערכות האלה הן פתח לאיומים. העתיד של חברות האבטחה יהיה בתחום הצפנת המידע ושמירתו מפני כל המבקשים לעיין בו ולנצלו לרעה".

כדי לסכם את השנה ולהתרשם מה צפוי לנו בשנה הבאה, פנינו למנכ"ל גרטנר בישראל, ברוך גינדין. כשהוא סוקר את ההצלחות שהיו השנה בכל התחומים – מכירות של חברות ישראליות לחברות ענק בעולם – הוא מתפלא על תחושת הנחת ממצב השוק בארץ. "מדובר בזליגה של הידע מישראל החוצה, וזו תופעה לא כל-כך רצויה", הוא מסביר.
בשנה הבאה לא צפוי, אם כן, שינוי גדול בעסקי המחשבים, אלא התקדמות הדרגתית של המערכות שהחלו את דרכן השנה ואפילו קודם לכן. למשל, מערכות תקשורת VOIP יתפתחו וייכנסו לחברות נוספות, ויחול שיפור בתעשיית הסלולר, שהיא גורם חשוב בארץ. בשוק ה-PC לא צפויים חידושים מסעירים, אלא שיפורים ביכולות הודות לוויסטה ולתוכנות אחרות שיופיעו בשנה הבאה.