גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


האקונומיקה רועדת

למה לשטוף את קערות הקינואה ואת כוסות מיץ עשב החיטה עם חומרי ניקוי כימיקליים, כשאפשר לעשות את זה עם תערובת קוקוס, שמן תפוזים ומלח? המגמה הירוקה מגיעה גם לנוזל הכלים והרצפות, והציבור - גם הפעם - קונה

יעל גרוס | 22/12/2006 8:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
אחרי שהמלכנו את הקינואה עלינו, ולאחר שזללנו אלפי רצועות טופו וקערות אורז מלא, הגיעה השעה לעשות גם סדר. וכמה טוב שאפשר לצחצח את הכלים ואת הבית בעזרת המילה האחרונה באופנה הירוקה: מוצרי ניקיון אקולוגיים.

קחו לדוגמה את סמדר, תל-אביבית בת 38, הקונה את מרבית מוצרי הצריכה שלה בבתי-הטבע, וחייה חוו מהפכה לאחרונה. "בפעם הראשונה שראיתי נוזל ריצפה בבית-טבע זה נראה לי מוזר והמשכתי לקנות בסופר את החומר שאליו הייתי רגילה. אחרי כמה שבועות ערכו בחנות האהובה עלי מבצע של אבקת כביסה, אז קניתי וניסיתי - והריח היה נפלא. היום כמעט כל מוצרי הניקיון אצלי בבית הם אקולוגיים".

וסמדר אינה היחידה. אמנם לא מדובר בנחשולי לקוחות המתנפצים על דלתות הזכוכית של החנויות, אך בשנה האחרונה חלה עלייה מתונה והדרגתית במספר האנשים שקנו מוצרי ניקיון אקולוגיים. מוצרים אלה מבוססים על מרכיבים טבעיים, ובסיום השימוש הם מתפרקים תוך זמן קצר לחומרים ידידותיים לסביבה. בנוסף לכך, הם עדינים יותר לשימוש (אפשר גם בלי כפפות), לא גורמים לאלרגיות, ויש הטוענים כי יכולות הניקוי שלהם משתוות למוצרים הרגילים.

מבט על אריזות המוצרים אינו מאפשר כל-כך להבין אילו חומרים פעילים אמורים לשטוף לנו את פירורי הלחם שנדבקו למחבת. המינוחים נעים בין "חומר פעיל שטח טבעי" ל"תערובת חומרים פעילים טבעיים ממיצוי קוקוס, שמן תפוזים ומלח לימון". על כל המארזים מקפידים גם לציין כי מדובר בחומרים "שאינם מכילים תוצרי נפט, מתכות, חומצות לא אורגניות וכלור לסוגיו".

"ברור שחומר שמחמצן חיידקים יכול לפגוע בבני אדם, ומכאן מגיעות אזהרות כמו 'להשתמש עם כפפות', המופיעות על המוצרים הרגילים", מסביר ד"ר שלמה קמחי, מומחה להנדסת סביבה בטכניון ויועץ לחברת אדמה, יצרנית המותג 'טיידי'. "לחומרי הניקוי הרגילים יש שרשרות פחממניות שמקורן בנפט, ובאופן עקיף הן עלולות להזיק לאדם ולסביבה. עם זאת, גם החומרים הטבעיים לא מאפשרים לך להשקות את הגינה עם המים משטיפת הרצפה".
מכירים מאמריקה

אפשר לומר כי החלוצה בתחום היתה חברת דרך ירוקה שיצאה עם המותג ECOVER. כיום נמצאות על המדף כ-5-3 חברות המספקות תחליפים לכל חומרי הניקוי הרגילים, כולל לאגרסיביים שבהם, כמו מסירי שומנים ומנקי אסלות. כל החברות בענף מדווחות על עלייה מתונה אך קבועה ומתמשכת בקניית מוצריהן.

לדברי קובי אדרי, מנכ"ל חברת אדמה, "דווקא בחומרי ניקוי אפשר להיות קונקרטיים יותר מול הצרכן ולדבר על נוחות לידיים ביחד עם תועלת לסביבה". אדרי, שמרחיב גם את שיווק הצלחות והכוסות החד-פעמיות מחומרים מתמחזרים, משוכנע כי "כל העניין הזה ימשיך לחלחל". והוא לא לבד.

חברת שיאון נכנסה לתחום לפני כשנה בגלל מודעות של בעלי החברה והן בשל דרישה שהגיעה מהשוק. "הביקוש הראשוני הגיע בעיקר ממקומות ברמה סוציו-אקונומית גבוהה, כמו רעננה", אומר המנכ"ל אבי שוסטר. "כיום אנחנו נכנסים בהדרגה לעוד ועוד חנויות פרטיות גדולות כמו יד יצחק ויינות ביתן, ומקבלים הרבה טלפונים מלקוחות שמוכנים לשלם יותר כדי להניח את היד על מוצרים חדשים שלנו".

הביקוש המתעצם עומד להכניס לשוק שחקנית נוספת - חברת פטרוטק, שעד כה שיווקה את מוצרי המותג האמריקני

"סימפל גרין" בשוק המוסדי. "יש הרבה לקוחות שמכירים את המוצרים שלנו מארצות הברית, והם פונים אלינו בבקשה שנספק להם", אומר אבי דיין, מנכ"ל החברה.

העלייה בנוכחותם של חומרי הניקוי האקולוגיים באה לידי ביטוי גם על המדפים. אם בעבר הסתכמה מחלקת הנון פוד בחנויות הטבע בשני מדפים נחבאים אל הכלים, הרי שהיום מדובר במחלקות שלמות המכילות הכול מכל: תבניות אפייה, כוסות וצלחות, נוזלי כלים, נוזלי ריצפה, ואפילו ממיסי אבנית.

"יש גידול משמעותי גם בכמות הספקים וגם בכמות המוצרים", קובע גיא פרוביזור, בעל עדן טבע מרקט שבאור-יהודה. הוא מוצא הסבר מעניין ושונה לביקוש הגדל למוצרים הירוקים. "נוזלי הכלים של אקובר ושל טיידי נמכרו ונמכרים היום במחיר נמוך במיוחד של 10 שקלים. לקחתי עכשיו 10,000יחידות, ואין לי ספק שאני מטיס אותן. ברגע שהמחיר הוא לא גבוה יותר מזה של המוצר המקביל - קל להציע את החומר לציבור הרחב, שמוכן להתנסות". צביקה כהן, מנהל רשת ניצת הדובדבן, אינו יכול שלא להסכים. "אנחנו מזמינים יותר ויותר מוצרים היום", הוא אומר. "כנראה שזה חודר לתודעה, בין השאר, בזכות המבצעים שאנו עורכים".

העתיד תלוי במחיר

חוץ מערוצי השיווק הרגילים בחנויות השונות, השיווק נעשה גם באמצעות האינטרנט, אך בעיקר דרך גופים העוסקים גם בשמירת הטבע. עמותת "נגב בר קימא", למשל , נלחמת לשמירת הטבע והסביבה בדרום - אך אחראית גם על הפצת מוצרי אקובר. מכיוון אחר מגיח אתר האינטרנט בשבילנו, המשווק מוצרי ניקוי אקולוגיים, חיתולים רב-פעמיים ומנשאים. קהל היעד הראשוני מורכב משוחרי איכות הסביבה, מנשנשי לחם השאור המלא ושותי מיץ עשב החיטה.

"עתיד הענף תלוי כולו במחיר", פוסק פרוביזור. "על מזון בריאות אנשים מוכנים לשלם יותר, כי הוא קשור ישירות לגוף שלהם. אנשים מזהים פחות את הקשר לגוף במוצרי ניקיון, ולכן יהיו מוכנים לקנות רק אם המחיר יהיה דומה למחירו של מוצר רגיל". אף שבינתיים המוצרים האקולוגיים מהווים רק חלקיקי אחוזים מנתח השוק של חומרי הניקוי הרגילים, ואף שמדובר בטרנד המתחולל בעיקר בערים המבוססות - חייבים לזכור דבר אחד: גם המזון האורגני היה פעם שם, בפינות הנידחות של התודעה הצרכנית.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים