גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


אף אחד לא נמל"ט

מטוסים ללא טייס לא רק משמשים למודיעין ולסימון מטרות, הם יורים טילים ומחסלים טרוריסטים. עם יכולת תקיפה אווירית לא מאויישת, במערב כבר מפתחים את הדור הבא. כך נראית לוחמה אווירית במאה ה-21

כמה ימים לאחר חיסולו של אבו עלי אל חארית'י בתימן ב-3 בנובמבר 2002, הודתה ארצות הברית: טיל ה"הלפייר", שפוצץ את מכוניתו של בכיר אל-קאעידה על ובה שישה נוסעים, נורה ממטוס ללא טייס מסוג "פרדטור". אנשי ה-CIA ששלטו בו ישבו הרחק משם, כנראה במדינת גי'בוטי שבאפריקה. מאוחר יותר סיפר המגזין ג' יינס, כי בכירים במשרד הביטחון האמריקני חשפו את העובדה שמל"טי פרדטור, חמושים בטילי הלפייר, נושאים זה מספר חודשים בנטל הפטרולים באזור האסור בטיסה בדרום עיראק.

גם גורלו של אבו חמזה רבייע, שנחשב מספר שלוש באל-קאעידה, היה דומה. רבייע חוסל בשבוע שעבר במחבוא במערב פקיסטן. ארצות הברית לא אישרה את מעורבותה בתקרית, אבל תחקיר של רשת NBC האמריקנית גילה כי הוא נפגע ממספר טילים ששוגרו אליו על-ידי הפרדטור.

הפרדטור הוא סוס קרבות ותיק, שהחל לפעול בבוסניה ב-1995 כדי לעזור לכוחות נאט"ו והאו"ם. מאז הוא השתתף ב-600 משימות קרב, שבהן שהה באוויר כ-4,000 שעות . לפני שנה פרסם הממשל בוושינגטון כי הפרדטור כיכב במלחמה נגד הטרור באפגניסטן ובעיראק, וכי דרישות המפקדים בשטח להצמידו לכוחות הלוחמים הפכו לדחופות יותר ויותר. כבר אחרי אירועי 11 בספטמבר הפעיל ה-CIA את הפרדטור מעל אפגניסטן במטרה לעקוב אחר תנועותיו של בן-לאדן, עוד לפני שהחלו ההפצצות האמריקניות. ב-26 באוקטובר 2001 נשלח פרדטור חמוש להגן על עבדול האק, איש האופוזיציה לשלטון הטאליבן, אך המבצע נכשל. ב-4 בפברואר 2002 הוא חיסל 13 אפגנים שחיפשו חלקי מתכת בהרים. ב-6 במאי 2002 תקף הפרדטור שיירה במטרה לחסל מבוקש.

אבל הפרדטור הוא נחלת העבר. בקרוב מגיעים היורשים שלו, ואף שיד אדם לא נמצאת בהם אלא רק שולטת בהם בשלט רחוק (מאוד), הם עומדים להיות קטלניים במיוחד.
טייס אחד בלהק שלם

למה המטוסים הבלתי מאוישים זוכים בשנים האחרונות לתשומת לב הולכת וגוברת, מצד כוחות צבאיים ומצד התעשיה כאחד? ואיך הם הפכו מכלי שנועד לאיסוף מודיעין למכונת לחימה של ממש, המצוידת בכלי נשק ומסוגלת לשגר טילים ולחסל טרוריסטים ברחבי העולם?

השינוי העצום הזה מתודלק בהתקדמות משמעותית בפיתוח המל"טים התוקפים, המכונים UCAV, קיצור ל-Unmanned Combat Air Vehicle. בתעשיות האוויריות ברחבי העולם כבר סומנו לפרדטור הוותיק כמה יורשים, שאמורים להציג יכולות קרב אוויריות משופרות בהרבה- X-45 של בואינג, X-47 של נורת' רופ גרומן, SKY-X של אלניה האיטלקית, "ניורון" (nEUROn) של דאסו הצרפתית, וה"פילור" החמקני של סאאב השבדית.

המל"טים הללו, הנמצאים עדיין בשלבי פיתוח שונים, אמורים לשנות את תפישת שדה הקרב העתידי, בדיוק כמו שהמל"טים משגרי הטילים (כמו הפרדטור) משנים כבר היום את שיטות הלחימה המקובלות. בעתיד הלא רחוק יפעלו בשדה הקרב להקי מטוסים, אך הטייס היחיד בכל להק יהיה זה שבראשו. השאר, לעומת זאת, יהיו מל"טים קרביים.

קשה

להתעלם מהיתרונות הרבים שבהפעלת מל"טים תוקפים על פני שימוש במטוסי קרב ובמסוקי קרב. ראשית, חיי אדם לא נתונים בסכנה בעת הפעולה. שנית, כלי הטיס קטנים יותר, שקטים יותר ומסוגלים לשהות באוויר זמן רב. העובדה שאין אדם על המטוס אולי מקשה את ההפעלה שלו (שהולכת ומשתכללת גם היא בעזרת תקשורת לווינים, למשל), אך מצד שני היא מאפשרת לכלי הטיס לטוס באופנים שהיו בלתי אפשריים כל עוד ישב בו בן-אנוש.
מזל
מזל"ט הראפי להשמדת מערכות רדאר. צילום: התעשיה האווירית התעשיה האווירית

הטורף המעופף

המל"טים הראשונים פותחו בארצות הברית בשנות ה-60, בזמן מלחמת וייטנאם, במטרה להשיג צילומי מודיעין פשוטים. הפרדטור של חברת ג'נרל אטומיקס אירונאוטיקל סיסטמס החל את דרכו כמל"ט מודיעין טקטי, שנועד לשדר תמונות וידיאו בזמן אמת. אורכו 10.9 מטרים , והוא מסוגל לטוס בגובה 50 אלף רגל (15.2 ק "מ) לטווח של כ-700 ק "מ. מאוחר יותר הותקן בו מכ"ם, ואחר כך נוספו לו טילי הלפייר.

דווקא בישראל היווה תחום המטוסים הבלתי מאוישים מקור לפיתוח מתקדם, ובשנות השבעים והשמונים פותחו כאן מל"טים ומזל"טים (מטוסים זעירים ללא טייס) שהעבירו צילומי וידיאו בזמן אמת. ב-1988 מכרה חברת מזל"ט הישראלית לאמריקנים את ה"פיוניר" (Pioneer), מזל "ט שהתגלה במלוא גדולתו המבצעית במלחמת המפרץ ב-1991.

חברת מזל"ט היתה שותפות בין התעשיה האווירית ותדיראן, שהסכימו לעבוד יחד רק אחרי מלחמות קשות ביניהן. ב-1988, בעוד אספקת הפיוניר לארצות הברית בחיתוליה, פרשה תדיראן מהשותפות, והתעשיה האווירית הקימה את המפעל מלט לפיתוח ולייצור מל"טים בתחומים שונים.

אחד מדגמי המזל"טים המוצלחים ביותר של התעשיה האווירית הוא ה"הארפי" – מל"ט תקיפה חמוש, ש"מתאבד" על מטרתו. המזל"ט בעל הכנף המשולשת מיועד לפעול בעיקר נגד תחנות מכ"ם קרקעיות ולהתפוצץ עליהן. ההארפי היה העילה לסכסוך הדיפלומטי האחרון בין ישראל וסין. בשנות ה-90 מכרה התעשיה האווירית את המזל"טים לסין, והם הוחזרו לישראל בשנה שעברה למטרות תחזוקה – כך לטענת מקורות ישראליים.

האמריקנים, שרואים בסין אויב פוטנציאלי, חשדו שמדובר בעבודות שדרוג ודרשו מישראל לא להשיבם לידי הסינים. השלטונות בסין מצדם הבהירו כי אם לא יקבלו חזרה את המטוסים הזעירים, הם יגיבו בחומרה ועלולים למנוע את השתתפותן של עשרות חברות ישראליות במכרזי אבטחה באולימפיאדת בייג'ינג.

שתי טונות פצצות

בעקבות הצלחת המל"טים בקוסובו, במלחמת המפרץ ובאפגניסטן, הקצו האמריקנים לפיתוחם תקציבים הולכים וגדלים. המל"טים כבר הופעלו לא רק כספקי מודיעין, אלא גם כפלטפורמה מתקדמת לבקרת אש לתקיפת מטרות, באמצעות צילום, מכ"ם וסימוני לייזר.

המרחק בין סיוע בלחימה לבין תפקידי הלחימה עצמם היה קצר. אם בקוסובו צויד הפרדטור בסמן לייזר לסימון מטרות עבור פצצות מתוחכמות וטילים ששוגרו ממטוסים, הרי שבאפגניטסן הוא כבר תקף את המטרות הללו בעצמו בעזרת הטילים שבהם צויד.

בסלון האווירי שהתקיים בשנה שעברה בפארנבורו, הציגו בואינג ונורת'רופ גרומן האמריקניות דגמים חדשים של מל"טים קרביים, שאותם הן מפתחות במסגרת התוכנית "מערכת אווירית קרבית בלתי מאוישת משותפת" (J-UCAS) עבור חיל האוויר והצי האמריקניים. המל"טים הללו כבר לא צריכים טילים - להם יש פצצות. הם יוכלו לטוס במהירות 800 קמ"ש, לטפס לגובה 40 אלף רגל (12.2 ק "מ) ולפעול בטווח של עד 2,800 ק "מ מנקודת המוצא. המטרה: חיסול מערכות הגנה אוויריות של האויב, תקיפת מטרות קרקעיות נבחרות תוך כדי לוחמה אלקטרונית, ואיסוף מודיעין.

הדגם המתקדם ביותר של בואינג הוא X-45C: מל "ט קרבי דמוי כנף מעופפת, ללא משטחי זנב אנכיים,שאורכו 12 מטר ומוטת כנפיו 15 מטר.המל"ט הזה, עם מנוע ג'נרל אלקטריק F404, מיועד לשאת בתאים פנימיים 8 פצצות שקוטרן קטן בעלות ניווט לוויני (JDAM), או עד שתי פצצות במשקל 900 ק"ג. הבנייה שלו אמורה להסתיים בשנה הבאה.

ובינתיים, באפריל האחרון ביצע X-45A, האבטיפוס הקטן יותר, את טיסת הניסוי ה-50 שלו וערך לראשונה הדמיה של משימה קרבית. שני מל"טים כאלה המריאו מבסיס אדוארדס בקליפורניה וטיפסו לגובה 25 אלף רגל. כאשר הגיעו למהירות 650 קמ"ש, הם הופנו לעבר איומים קרקעיים מדומים-וחיסלו אותם. הניסוי הוכתר בהצלחה.

לנורת'רופ גרומן יש דגם ששמו X-47B, שמותאם יותר לצרכיו של הצי האמריקני. אורכו 12 מטר ומוטת כנפיו 19 מטר, הוא יוכל להמריא מנושאות מטוסים ולשאת פצצות במשקל כולל של שתי טונות בשני תאים פנימיים.

גם לאירופאים יש מה להגיד. בסלון האווירי שהתקיים השנה בפריז הציגה דאסו הצרפתית דגם בקנה מידה מלא של ניורון. אורכו יהיה 9.3 מטרים , מוטת כנפיו 12.5 מטר , והוא יונע על-ידי מנוע של רולס רויס או טורבומקה. כמו חבריו האמריקניים, גם הוא מיועד להטיל פצצות - עד 200 ק"ג. אף שחברת אלניה האיטלקית משתתפת בתוכנית ניורון, היא מפתחת במקביל מל"ט קרבי משלה – SKY-X, שטס לראשונה ב-29 במאי השנה כשהוא מצויד במנוע סילון מיקרו-טורבו TRI60-5. כך גם לגבי סאאב השבדית, שמפתחת את "פילור", שאמור לזנק לאוויר עד סוף השנה. עד 2007 מתכוונת סאאב לפתח משפחה של מל"טים קרביים בעלי כושר הישרדות גבוה.

ההתקדמות המרשימה כל-כך מאשרת דבר אחד: בעשור הבא קרבות האוויר ינוהלו מחדרים ממוזגים, כאשר המפעילים יושבים בכיסאות מול המסכים ושולחים צבא של מטוסים ללא טייסים אל שדה הקרב. אולי זה נשמע קצת כמו משחק מחשב, אבל אם תקשיבו טוב תוכלו לשמוע את זמזומי המל"טים הולכים ומתגברים.

עדכון אחרון : 11/12/2005 9:55
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
  • עוד ב''טכנולוגיה''

כותרות קודמות
כותרות נוספות
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים