הקומבינות של אגד
למרות כתבי האישום נגד בכירים בחברה, נהגים באגד עובדים מעל למותר. נהגים בחברה: דוחסים מספר רב של ילדים כדי לחסוך עלויות
תחקיר מעריב חושף עוד החלטות מעוררות תהייה שהתקבלו באגד, כמו העלאת נוסעות חרדיות מהדלת האחורית של האוטובוס למרות הסיכון הביטחוני והבטיחותי, או שינוי בהגדרת הנסיעות של הסעות תלמידים, שלטענת גורמים בחברה מאפשרת להסיע מספר גבוה יותר של ילדים.
לפני כשנה פירסם מעריב תחקיר, שלפיו נהגים באגד מועסקים על ההגה מעבר לשעות המותרות בחוק, בניגוד לתקנה 168 לתקנות התעבורה. התקנה מגבילה נהגים ברכב ציבורי לנהוג עד 12 שעות ברציפות. בעקבות התחקיר ניהלה המשטרה חקירה פלילית בראשות סגן ניצב אפרים ארליך, שבסיומה הוחלט להגיש כתבי אישום נגד עשרות מעובדי אגד, בהם נהגים, סדרנים ואף בכירים בחברה, בהם יו"ר המזכירות ובכירים בהנהלה.
ואולם, בימים האחרונים התקבלו מסמכים המצביעים על עשרות מקרים נוספים שאירעו לאחרונה באגד, שבהם נהגים עבדו מעבר לשעות המותרות. לפני כחודש שיגר קצין הבטיחות הארצי של אגד, דן ארצי, מכתב למנהל סניף אשדוד, שבו הוא מזהיר כי עשרות מעובדי הסניף עבדו מעבר לשעות המותרות.
"לאחר בדיקה מדגמית שנערכה בתאריך 14.09.05, מסתבר שישנם נהגים בסניפך שחרגו משעות עבודתם כמתבקש בתקנה", נאמר במכתב, "אי קיום התקנה הינו עבירה פלילית, והינך נושא בכל האחריות".
המכתב שוגר לשורה של בכירים באגד, אבל בסניף אשדוד ממשיכים לנהוג בניגוד לחוק. דוח שהופק רק בסוף השבוע האחרון מעלה שכ-20 נהגים מהסניף חרגו משעות הנהיגה שלהם ביום חמישי, החל משתי דקות של חריגה ועד לכשעתיים.
"לא פעם מאיימים עלינו הסדרנים שאם לא נעבוד מעבר לשעות המותרות, זה יגרום לנו נזק", אמר אחד העובדים, "הם מקללים אותנו ומאיימים עלינו. אתה לא יכול לצאת נגד המעסיק שלך, ולפעמים אתה יודע שאתה עובר על החוק ואין ברירה, אתה פשוט חייב לעלות לאוטובוס ולנהוג מעבר לשעות שקובע החוק". ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "מדובר בממצאים חמורים, והטענות ייבדקו לעומקן".
בשנה שעברה פרסם שר התחבורה תקנה לפיה ניתן להושיב עד שני ילדים במושב באוטובוס בהסעות בתי הספר וטיולים. התקנה גובשה בעקבות תאונת דרכים שאירעה בצומת כפר יונה ביוני 2004, שבה נהרגו שלושה ילדים בהתהפכות אוטובוס שהסיע תלמידים בחזרה מבית ספר.
אך למרות התקנה החדשה, באגד קיבלו לאחרונה החלטה המאפשרת לחברה להסיע מספר גדול של תלמידים. ממכתב ששיגר מנהל אגף התנועה באגד, זאב סוננזון, לבכירים אחרים בחברה, עולה שאגד
"אנחנו מעלים מדי יום עשרות ילדים לאוטובוס, חלקם יושבים בשלשות בספסלים וחלקם נאלצים לעמוד. מישהו מצא פרצה בחוק, והוא משתמש בה עד תום", אמר בזעם אחד הנהגים.
חברת אגד גילתה בשנים האחרונות את השוק החרדי. העובדה כי במגזר החרדי אין כלי רכב גורמת לרבים במגזר להיות תלויים בתחבורה הציבורית. כדי לזכות בלבם של הנוסעים מהמגזר, החליטו באגד להפעיל אוטובוסים כשרים, המכונים גם קווי "מהדרין".
מדובר באוטבוסים המסיעים רק חרדים, כשבחלק הקדמי של האטובוסים יושבים גברים ואילו בחלק האחורי יושבות נשים. קווי המהדרין פועלים בבני-ברק, אשדוד, בית-שמש, ירושלים וצפת. כדי למנוע מהנשים להתערבב עם הגברים, הנחה אגד את הנהגים שלו בקווים אלו לאפשר עלייה של הנשים בדלת האחורית.
אף שהדבר אינו מנוגד לחוק, בישראל נהוג לאסור לעלות מהדלת האחורית משורה של טעמים. "קיים חשש שמהדלת האחורית יעלה מחבל מפגע, יש גם בעיה שכשנוסע עולה מהדלת האחורית הוא יכול להידרס בעת סגירת הדלת", אומר גורם באגד. לדברי קצין באגף התנועה של המשטרה: "זה אולי כשר, אבל זה בהחלט מסריח ".