גוגל תגדיר את עתיד התוכנה
אנחנו הולכים לעולם של יישומי רשת מהירים וחינמיים. אנליסט הטכנולוגיה הבכיר ג'ורג' קולוני סבור שגוגל תוביל את התחום, ושמיקרוסופט חייבת להשתנות
טעיתי.
אבל זה לא היה מהסיבות שאתם סבורים שבגללן טעיתי. אתם קוראים כיום בכל מגזין עסקי על פני כדור הארץ על מעמדה המוביל של גוגל בתחום הפרסום באינטרנט, על שוויה המתקרב בצעדי ענק ל-100 מיליארד דולר, על כל האנשים המבריקים המצטרפים לחברה, על ביצועיה הפיננסיים החזקים של החברה ועל כמה מייסדיה, לארי פייג' וסרגיי ברין, הם אנשים חכמים.
כל זה נכון, אבל אף אחת מהסיבות המסורתיות והברורות הללו לא מצליחה לתאר בצורה הולמת את חשיבותה של גוגל. תוך סיכון שדבריי יישמעו דרמטיים ביותר, אומר כי אני מאמין שגוגל עתידה לחולל מהפכה של ממש בתחום התוכנה העסקית. מדובר בסיפור מורכב למדי, אבל אני אנסה לספר אותו בצורה פשוטה וברורה.

רובנו משתמשים בשני סוגים של תוכנת מחשב:
1) תוכניות מחשב (programs) כגון מעבד התמלילים Word של מיקרוסופט, או תוכנות פיננסיות של אורקל;
2) קובצי אינטרנט (web files) כגון האינטרה-נט הארגוני, או אמזון.
אפשר לבצע משימות רבות בעזרת תוכניות מחשב, משום שהן ניתנות להרצה; הן כוללות מיליוני שורות של קוד מחשב, אשר מאפשרות לכם למתוח קו תחתי מתחת למלים, לחשב רווחים והפסדים של העסק, לבדוק איות למכתב חדש שכתבתם וכדומה. אתם משלמים עבור תוכנות מחשב –
בהשוואה לכך, קובצי האינטרנט בהם אנו משתמשים דומים למסמכים. כאשר אתם מקליקים על קישור המוביל לאתר כלשהו, השרת הנמצא באתר זה שולח לכם דפים של מידע. קובצי אינטרנט הם לרוב סטטיים – הם יכולים לעשות מעט מאוד, בהשוואה לתוכניות מחשב. הפונקציות המעטות שלהם (לחיצים לצורך ביצוע קניה או חיפוש) אינן רצות על גבי המחשב שלכם – השרת שאליו אתם מחוברים עושה את מרבית העבודה.

עד כאן, הדברים ברורים למדי: תוכניות מחשב יכולות לעשות דברים; קובצי אינטרנט הם מסמכים סטטיים. וכאן בדיוק מתחיל הסיפור להסתבך.
פורסטר צפתה כבר לפני זמן מה, כי קובצי האינטרנט יוחלפו על-ידי תוכניות – אנחנו קוראים לזה Executable Internet (או X-Internet, בקיצור). בעתיד, כאשר תקליקו על אתר האינטרנט של הבנק שלכם, השרתים יורידו תוכנה – ולא דפים סטטיים – אל המחשב שלכם. ברגע שהתוכנה הזו תותקן, אתם תוכלו "לשוחח" עם הבנק, להריץ מודלים פיננסיים, לנתח את השווי הכלכלי שלכם – לעשות הרבה יותר ממה שיכולתם לעשות עם דפי האינטרנט הישנים.
גוגל תהיה החברה שתוביל את המהפכה הזו. היא כותבת כבר כיום תוכניות כמו סרגל הכלים או מנוע החיפוש השולחני אשר רצות על גבי המחשב שלכם, אולם תוכניות אלה מטשטשות את קו הגבול המפריד בין המחשב האישי לבין האינטרנט. ומדובר בתוכניות מאוד חזקות. נסו אותן. חפשו בתוך Outlook של מיקרוסופט אחר אימייל שקיבלתם מחבר – מציאת האימייל הזה לקחה לי 21 שניות. לאחר מכן נסו לעשות את אותו החיפוש בעזרת מנוע החיפוש השולחני של גוגל: 5 שניות.
גוגל גם מובילה מהפכת תמחור. התוכניות של גוגל ניתנות בחינם, וממומנות באמצעות פרסום וסינדיקציה. זהו צעד מזהיר, נבואי. אני צופה עולם בו אפילו אפליקציות עסקיות כמו תוכנות פיננסים, ERP ושרשרת אספקה ימומנו באמצעות פרסום.

אז הנה לפניכם התכנון העתידי של גוגל:
1) להיות בעלת החיפוש הטוב ביותר;
2) להקיף יותר שטחים בהם ניתן לחפש מאשר כל אחד אחר בעולם, באמצעות דיגיטציה של ספריות אוניברסיטאיות, תצלומים של כדור הארץ, מפות ועוד;
3) למשוך יותר ויותר פרסום וסינדיקטים;
כאשר כל אלה יאפשרו לחברה
4) לתת בחינם את כל התוכנות שלה;
ודבר זה יאפשר לגוגל
5) לשנות את החוקים ואת המודל הכלכלי לפיהם פועלים עסקי התוכנה, ולהגדיר את העתיד באמצעות העבודה החלוצית שהיא מבצעת בתחום ה-X-Internet.
המשמעות של זה #1: מומלץ לארגונים גדולים להתקין את תוכניות האינטרנט הניתנות להרצה של גוגל על גבי המחשבים השולחניים שלהם. תוכנת החיפוש השולחני, תוכנת סרגל הכלים ותוכנת המפות של גוגל ישפרו את יעילות העבודה. בנוסף, צעד זה יכין את אגף מערכות המידע בארגון לקראת עולם שבו תוכנות אינטרנט חופשיות יתחילו לשגשג. אנשי מערכות המידע ילמדו כיצד לשלב בין התוכניות של גוגל לבין ממשקים של אפליקציות, ליצירת חוויות web עשירות.
המשמעות של זה #2: ייתכן שמחיר המניה של גוגל אינו מטורף. כאשר אתה מבצע מהפכה בתעשייה שלמה, השנים הטובות שלך כחברה הן בדרך כלל בעתיד.
המשמעות של זה #3: כדאי למערכת ההפעלה ויסטה של מיקרוסופט להיות פנטסטית, וכדאי שמיקרוסופט תהיה מסוגלת לחדש את התרבות שלה של אספקת חדשנות. התחנה הראשונה במסע זה עשויה להיות חזרה לחלוקת אופציות למניות, כדרך למשוך בחזרה את האנשים הטובים והמבריקים ביותר. אני מעריך שמיקרוסופט, תחת התקפה מצד תוכנה הממומנת-בפרסום וגורמים אחרים, כמו הקוד הפתוח, ייפגען בשנים הקרובות רווחי הנטו שלה, העומדים על שיעור של 25 אחוז, ואשר מעניקים לה את מעמד המונופול שלה; מיקרוסופט, להערכתי, תיאלץ להסתפק ברווחי נטו בשיעור של 13-15 אחוז (שהם עדיין אסטרונומיים, בהשוואה לרווחים שמציגים רוב הארגונים הגדולים בעולם).
המשמעות של זה #4: הגעתן של תוכניות האינטרנט משנה באופן יסודי את עולם התוכנה והאינטרנט. מיקרוסופט היא מפסידה מובהקת כתוצאה מכך. הארכיטקטורות הסגורות והריכוזיות של אורקל וסאפ יזכו בחמש השנים הקרובות בתחרות חדשה בסגנון של salesforce.com – תחרות אשר תקרא תיגר על מעמדם. אמזון, AOL, eBay ויאהו יהיו תקועות עם חוויות אינטרנט מיושנות המבוססות על דפי אינטרנט – שאינן קלות, מהירות וניתנות לשינוי כמו חוויות המבוססות על תוכניות אינטרנט הניתנות להרצה. זוהי הסיבה בגללה גוגל עשויה להיות כה מסוכנת לאחיותיה, חברות האינטרנט: היא יודעת כיצד לתכנת, והן לא.

במהלך השנה החולפת, גוגל הוכיחה לי שהיא הרבה מעבר לחברת חיפוש נהדרת. היא יכולה לקפוץ לתוך המשחק של עולם התוכנות – ולשחק במשחק זה תחת סדרה חדשה לגמרי של חוקים: תוכניות אינטרנט ניתנות להרצה ואשר מחולקות בחינם.
אם לארי וסרגיי לא יאבדו מיקוד, והחזון של החברה לא יתגלגל ויהפוך לסדרה של פרויקטים נחמדים אך איזוטריים – גוגל עומדת לשנות את העולם.
ג'ורג' קולוני הוא מייסד, מנכ"ל ויו"ר מועצת המנהלים של חברת המחקר הבינלאומית פורסטר ריסרץ'. אחד האנליסטים המובילים והידועים ביותר בתעשיית הטכנולוגיה העולמית