גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן
  1. גרור את לוגו מעריב אל סימן הבית שבסרגל הכלים בראש הדפדפן (ראה תמונה).
  2. בחר "כן" (או Yes) בתיבת הדו-שיח שמופיעה.
  3. זהו, סיימת!

סגור


פרויקט מיוחד: פותחים את שנת הלימודים

חודש לפני שפותחים את הכיתות, כאשר המדפים עדיין מלאים, זה הזמן לקניות לקראת בית-הספר. מבדיקת 'עסקים' עולה כי הפערים במחירי המוצרים יכולים להגיע עד פי שניים

נורית קדוש | 29/7/2005 9:12 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
מקובל לחשוב שספרי הלימוד "אשמים" בהוצאה הניכרת לקראת שנת הלימודים שבפתח, אולם בפועל, לצד העלות הגבוהה שלהם, משאירים הורים רבים מאות שקלים בקופות על ציוד נלווה לבית-הספר. ובצד העלייה המשמעותית ברכישת ציוד למחשב, ראשי דיו או נייר למדפסת בקרב תלמידים, מתברר שטרם נס ליחם של יומני הנוער, המחברות הממותגות, הקלסרים והטושים הזוהרים.

כדי להבין מה רב משקלם הכספי של פריטים אלה (וגם של פריטים בסיסיים יותר, כמו מחק, עיפרון או סרגל, שכל אחד מהם עולה שקלים בודדים‭,(‬ צריך לחלק את 400 מיליון השקלים שמגלגל שוק ה"חזרה לבית-הספר" בכמיליון התלמידים הלומדים במערכת החינוך. התוצאה: כ‭400-‬ שקל לתלמיד (לפני ספרי לימוד, כאמור‭.(‬ לא מעט, בעיקר כשמדובר במשפחות מרובות ילדים.

מסקר שערכה באחרונה רשת קרביץ עולה, כי משפחה ישראלית ממוצעת תוציא השנה כ‭300-‬ שקל לכל ילד על סל מוצרים בסיסיים לבית-הספר. אם מדובר בחובבי מותגים וחידושים, ההוצאה יכולה להאמיר בעוד עשרות או מאות שקלים, וכשמוסיפים לחישוב את ספרי הלימוד, מדובר בכ‭1,300-‬ שקל לתלמיד.

המספרים הללו יכולים להסביר את הסתערותן הגוברת של רשתות הצעצועים, כמו כפר השעשועים וטויס אר אס, על השוק, לצד הרשתות הוותיקות כמו קרביץ, דיונון ואופיס דיפו. אבל למרות הפרסום הרב של שתי השחקניות החדשות, ביקור בחנויות שלהן מגלה מחסור במוצרים בסיסיים רבים. בנוסף, בכפר השעשועים תתקשו להשלים את הקנייה אם התלמיד הפרטי שלכם חובב מותגים.

שינוי נוסף בהשוואה לשנים קודמות הוא הבטחותיהן של כל הרשתות להוריד משמעותית את המחירים. סוקרי מכון ברקוד ריסרץ' בדקו עבור מעריב את המחירים ב‭6-‬ סניפים של רשתות המוכרות ציוד לתלמידים. הסוקרים התבקשו לבדוק 38 מוצרים הנחשבים חיוניים לתלמידים, אולם בשל הקושי הרב למצוא מוצרים של אותם יצרנים ומותגים בכל החנויות, הורכב חלק ניכר מהסל מפריטים דומים, המיוצרים על-ידי חברות שונות. עם זאת, השתדלנו שהמוצרים היקרים ביותר שמחיריהם נבדקו יהיו זהים לחלוטין.

הבדיקה נערכה השבוע בחנויות הבאות: אופיס דיפו, קניון אילון; קרביץ, קניון אילון; כפר השעשועים מול קניון אילון; טויס אר אס מול קניון אילון; דיונון, אוניברסיטת תל-אביב, ורשת ארטא ברחוב נחלת יצחק בתל-אביב.

במקרה של פריטים שאינם זהים, נסקרו כאלה הדומים מאוד באיכות ובמראה. פריט אחד - עט "פיילוט" ‭V5‬ באופיס דיפו - חושב המחיר באמצעות חלוקת מחיר המארז למספר העטים שבו.

ברשת טויס אר אס היה מגוון דל יחסית, ולא ניתן היה למצוא בה מוצרים בסיסיים, כמו עטי פיילוט, דבק, מחברות חומות ונייר צילום. בכפר השעשועים, כמו בארטא, לא מצאו הסוקרים ילקוטים ממותגים ויומני נוער.

הבדיקה העלתה, כי דווקא במחירי המוצרים היקרים ביותר - ילקוט, קלמר ויומן ממותגים - לא נמצאו הבדלים. המוצרים נמכרים במחיר כמעט אחיד וגבוה, כך שלגביהם אין זה משנה איפה תערכו את הקנייה. לעומת זאת, נמצאו פערים עצומים במחירי המוצרים הפשוטים. רשת ארטא זולה לפי הבדיקה מרשת קרביץ, שנמצאה היקרה ביותר בכל הנוגע לפריטים, כמו עפרונות, מחברות, מחדד ועוד. מחיר הסל בארטא עומד על ‭62.7‬ שקל בלבד, בעוד שבקרביץ תשלמו על אותו סל ‭117.45‬ שקל - כמעט כפול.

גם כשמדובר במשפחה השולחת רק ילד אחד לבית-הספר, הבדל כזה בהחלט מצדיק התרוצצות בחיפוש אחר סניף של הרשת הזולה.
תמונת ארכיון
תמונת ארכיון ארכיון מעריב
דיונון: צפוף, אך מגוון

ב‭3-‬ הרשתות המתמחות - אופיס דיפו, קרביץ ודיונון - נבדקו כ‭24-‬ פריטים נוספים, זהים או מקבילים. מחיר הסל בחנות הזולה ביותר, קרביץ, היה ‭307.9‬ שקל, אולם ההבדלים בינו לבין המקום השני (דיונון, ‭333.3‬ שקל) והשלישי (אופיס דיפו, ‭342.98‬ שקל) אינם משמעותיים כמו במקרה של הסל הבסיסי.

החנויות, כחודש לפני תחילת הלימודים, עדיין ריקות למדי. סניף אופיס דיפו בקניון אילון גדול ומציע מגוון רחב של פריטים, כולל כאלה שאינם רלוונטיים לתלמיד, אבל בהחלט עשויים לעניין את הוריו (מחשבים, טלוויזיות פלזמה, מוצרי חשמל ועוד‭.(‬ הבעיה היא שלמרות המגוון, החנות אינה מוכרת מוצרים מסוימים כבודדים. למשל, עטי פיילוט, טושים מדגישים ועוד, דבר המקשה על הורים לתלמיד אחד, שאינו זקוק לכמויות גדולות.

בזמן הבדיקה נמצאו בחנות די עובדים שהציעו את עזרתם, אך נראה כי לא כולם באמת מבינים בתחום ויכולים לענות על שאלות הצרכנים. לקוחה שביקשה עזרה בבחירת קלמר, למשל, ניסתה להיעזר בעובד שהתקשה להשיב לה. החניה (של הקניון) חופשית, ובאופן כללי חוויית הקנייה נעימה.

חנות דיונון הסמוכה לאוניברסיטת

תל-אביב בינונית בגודלה וצפופה מאוד בשל עומס הספרים, הדוכנים והמדפים שבה. די קשה להסתובב בה בלי לחטוף סימנים כחולים. יש עובדים בחנות, אך נראה שלא מספיק, שכן הם כמעט ולא התפנו לעזור לסוקר, כי היו עסוקים עם לקוחות אחרים. עם זאת, בחנות יש מגוון עצום של מוצרים לתלמידים ולסטודנטים, כולל פריטים בודדים.

חנות קרביץ בקניון איילון קטנה מאוד, צפופה מאוד, וקשה ללקוחות ולעובדים להתנהל בה. ביחס לגודל, יש בחנות מגוון נאה של פריטים. עובדי המקום מציעים עזרה בכל עת, ונראים בקיאים ביותר בתחום. ההיצע כולל פריטים ממותגים ולא ממותגים, ורובם נמכרים כבודדים ולא במארז. הבעיה בחנות היא הימצאותה של קופה אחת, המאריכה את זמן ההמתנה לתשלום. לרשות הקונים עומדת חניית הקניון.

חנות כפר השעשועים ברחוב הירקון, פינת בן-גוריון, בבניברק היא חנות בינונית בגודלה. עם זאת, מגוון כלי הכתיבה מצומצם, אין הרבה מותגים ורוב המוצרים מיובאים בידי הרשת עצמה. החנות צפופה מאוד וקשה להסתובב בה. במקום קופה אחת וזמן ההמתנה לתשלום ארוך. ניתן להניח שככל שיתקרב מועד החזרה לבית-הספר, יגבר העומס. החניה שבצד המתחם משרתת כמה חנויות, ולכן מספר המקומות מצומצם מאוד.
תמונת ארכיון
תמונת ארכיון רובי קסטרו

ארטא: עובדים מקצועיים

חנות טויס אר אס מול קניון איילון היא חנות גדולה, עתירת צעצועים - אשר בפינה אחת שלה ריכזו ציוד מועט לבית-הספר. הרשת מציעה לאורך כל השנה מבחר רב של ילקוטים, אולם המבחר של שאר המוצרים דל וממש לא יספק הורים לתלמידים. רוב המוצרים לבית-ספר (להוציא הילקוטים) אינם ממותגים, ונראים כיבוא אישי ברמה בינונית עד נמוכה.

איש מעובדי החנות לא הציע עזרה לסוקרים, שנאלצו לפנות שוב ושוב לעובד הפנוי. בחנות 5 קופות וחניה סמוכה - אולם זו קטנה מדי ומשרתת חנויות נוספות. למרות שלא ניתן למצות את הקנייה בחנות ויש לערוך השלמות, חוויית הקנייה במקום נעימה.

חנות ארטא שנבדקה היתה גדולה למדי, אך ישנה ודומה מעט למחסן. מעניין להסתובב בחנות, ויש בה גם מותגים ומוצרים לא ממותגים, הנמכרים במארז או כבודדים. העובדים מציעים עזרה, והם מאוד מקצועיים. מנגד, יש בעיית חניה קשה באזור. בחנות יש שתי קופות, שמספיקות לכמות הלקוחות, וחוויית הקנייה תנעם יותר לאמנים מאשר לתלמידים.

סל בסיסי לביה
סל בסיסי לביה"ס. לחצו להגדלה .

להכין מראש

‭.1‬ כמו בקניית מזון - לא לצאת מהבית ללא רשימה מדויקת.
‭.2‬ עדיף לסיים עם הקניות בחודש יולי, לפני הלחץ שמאפיין את השבועיים האחרונים של החופש ההגדול. היות שבעלי החנויות יודעים על העומס הצפוי, לא צפויים מבצעי הוזלה משמעותיים בסוף אוגוסט.
‭.3‬ אם אתם מתכוונים לרכוש מותגים, בררו מראש עם הילד אילו דמויות הוא מעדיף, כדי לקצר את תהליך הבחירה בחנות.
‭.4‬ אם המחיר ליחידה במארז זול ממחיר המוצר בודד - כדאי לרכוש מראש מארז של מחברות, עטים וכדומה.
‭.5‬ חשוב לוודא שהקלסרים והדפדפות נכנסים לילקוט. ברוב החנויות לא מחליפים מוצרים מתכלים.
‭.6‬ למרות הקושי, יש לייחס חשיבות רבה יותר לאיכות הילקוט מאשר להעדפת הילד. ילקוט הוא אחד מהמוצרים שבהחלט משתלם להשקיע בו, בשל המשקל הרב של הציוד והשפעתו על הבריאות.
‭.7‬ אם אין פערי מחיר משמעותיים, עדיף לרכז את הקנייה בחנות מתמחה ולא להזדקק להשלמות מוצרים בחנויות נוספות.
‭.8‬ תלמידי כיתה א' מתבקשים לעתים לעטוף את המחברות בצבעים שונים. במקרה כזה, חבל להשקיע במחברת ממותגת וצבעונית, ועדיף להסתפק במחברות החומות והזולות.
‭.9‬ אין טעם להשקיע הרבה כסף במוצרים מתכלים, כמו עפרונות, עטים או מחברות. מטבע הדברים, הם יוחלפו באחרים די מהר.
‭.10‬ יש לקבוע מראש סכום שתהיו מוכנים להקדיש לתוספות שמעבר לרשימה, ולקנות אותן רק אחרי ששילמתם על המוצרים החיוניים.

סל משלים. לחצו להגדלה
סל משלים. לחצו להגדלה .

עדכון אחרון : 31/7/2005 12:06
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

nrgטורסדילים ונופשונים

nrg shops מבצעי היום

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
לאייטמים קודמים לאייטמים נוספים
  • פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים