ראשי > כלכלה > היי טק > כתבה
בארכיון האתר
בלי פרטנר
מה קורה לנסיכת הסלולר הישראלית? מי שהורגלה להשתזף לאור הזרקורים, נמצאת בזמן האחרון יותר מדי בצל. כשמביטים עליה יותר מקרוב, רואים שהענקית הכתומה סובלת ממשבר השנה השביעית: הצמיחה נעצרה, הדור השלישי עדיין לא מספק את הסחורה וחילופים פרסונליים תכופים מעידים על עייפות מסוימת. בעוד נוחי דנקנר מחפש פרטנרים לסלקום כדי להתחרות בבזק, נשאלת השאלה מי יהיה - בקרב הזה - הפרטנר של פרטנר
לכתבה הקודמת דפדף בכלכלה לכתבה הבאה
אמיר טייג
7/6/2005 13:25
שוק התקשורת המקומי מוצף בחדשות מרעישות בשבועות האחרונים, והכוונה אינה ל'פרשת הסוס הטרויאני' שצפויה להתפוגג בקרוב. בזק עברה לידיים פרטיות, פלונטר השליטה בסלקום עומד להיפתר ו נוחי דנקנר מרחיב את אימפריית אי.די.בי שלו, עם פזילה גדולה לתקשורת. מפת הבעלות בשוק עוברת תפנית חדה, המשפיעה באופן ישיר כמעט על כל השחקנים המובילים בשוק.

על רקע ההמולה, שחקן אחד שהיה רגיל ב-7 שנות קיומו לאור הזרקורים - נותר בצל. פרטנר, נסיכת עולם הסלולר המקומי, החברה שעשתה כמעט את הבלתי-אפשרי והפכה לחברת הסלולר השנייה בגודלה בישראל, שקבעה בשנים האחרונות את סדר-היום בשוק הסלולר, חברת הסלולר היחידה שנפגעה מריגול לא חוקי לכאורה - עומדת היום מהצד ומביטה בפני השוק המשתנים. בראייה קצרת טווח, השינויים בשוק לא נוגעים לה ישירות. סביבת התחרות עם פלאפון וסלקום לא צפויה להשתנות בקרוב, אך גם בפרטנר יודעים כי ימי התחרות הנוחה, אשר לה הורגלו 3 החברות בשנים האחרונות, עומדים להיגמר. משהו גדול קרה כאן בשבועות האחרונים, ופרטנר, כחברה החפצה בהובלה, לא יכולה - ובוודאי
שלא מתכוונת - להישאר מאחור.

רבים מעריכים כי פרטנר צפויה לסיים את השנה הנוכחית עם יותר מנויים מסלקום, וליטול לראשונה את שרביט הובלת שוק הסלולר המקומי. אבל לא הכל שפיר אצל הענקית הכתומה: הצמיחה נעצרה, רשת הדור השלישי עדיין לא מספקת את הסחורה, וכמה מהלכים שיווקיים גדולים של סלקום האפילו על החברה, שלראשונה נראית אנמית מול המתחרים.

"זה הכל משחק של מומנטום", אומר שלי תשובה, מנכ"ל חברת הייעוץ פורסייט, המתמחה בתחום התקשורת. "פרטנר מאבדת מומנטום מול המתחרות, וכיום היא כבר לא בקו עלייה, אלא נמצאת מעט לאחר השיא - עם הפנים כלפי מטה. כך היה בפלאפון כאשר איבדה את ההובלה כשסלקום נכנסה לשוק, וכך היה בסלקום כאשר פרטנר נכנסה. השינויים הפרסונליים בפרטנר, אובדן נתח שוק בתחום הצעירים, ההתחזקות של סלקום בתחום התוכן והפרסום - הכל מצביע על כך שפרטנר מאבדת תאוצה.
אם נדמה זאת למשחק כדורסל, פרטנר חטפה די הרבה נקודות בזמן קצר", אומר תשובה, ומסייג כי "המומנטום השלילי עדיין אינו מעיד שפרטנר מפגרת בנקודות מול המתחרים".
שלי תשובה. זה הכל משחק של מומנטום (צילום: ראובן קסטרו
פרטנר עדיין לא יצאה למסע
כדי להבין את משמעות הדברים מבחינת פרטנר, יש צורך בהבהרת משמעות האירועים שהתרחשו כאן בתוך פחות מ-3 שבועות. "בשבועות האחרונים החלה להתרחש התפנית שעליה אנחנו מדברים ב-5 השנים האחרונות", אומר תשובה. "שוק התקשורת תפס כיוון של התכנסות, כך שהוא הולך ומתארגן לשתי קבוצות תקשורת גדולות, המספקות את כל השירותים תחת קורת גג אחת. בבזק התפישה של קבוצת תקשורת קיימת כבר כמה שנים, ואחד הביטויים של התפישה הוא המחויבות החזקה לחברת הלווין יס והבעלות המלאה על פלאפון. רכישת השליטה בסלקום בידי נוחי דנקנר, ורכישת השליטה בברק לאחר מכן, מעידות כי פניו של דנקנר בכיוון של שילוב בין זרועות התקשורת השונות שלו, לכדי קבוצת תקשורת שנייה שתתחרה בבזק".

אבל איך כל זה משפיע על פרטנר? ההערכות הן, כי בטווח של כמה שנים תוכל להתגבש בישראל רק קבוצת תקשורת אחת נוספת שתתחרה בסל המוצרים המורחב של בזק. הסיבה לכך נעוצה בתשתיות: כיום נכנסות רק 2 תשתיות תקשורת לבתים בישראל - זו של בזק וזו של חברת הכבלים. חברת הסלולר אשר תשים ראשונה את ידה על התשתית של חברת הכבלים - תוכל לקבל גישה לכל בתי ישראל ולהפוך למפעילת תקשורת שתציע ללקוחות הביתיים סל מוצרים הכולל סלולר, טלפון קווי, אינטרנט מהיר, טלוויזיה רב-ערוצית, חיוג לחו"ל ועוד.

"השאלה הגדולה שנשאלת כיום היא, איזו חברה סלולרית תתחבר לחברת הכבלים. לתשתית של הכבלים משמעות רבה בגיבוש קבוצת התקשורת השנייה. הכבלים הם שחקן הגישה לבתים היחיד שמתחרה בבזק, ולתשתית הזו תהיה חשיבות גדולה בעתיד. הכבלים יכולים לספק תוכן עשיר, הכולל טלוויזיה, אינטרנט ושירותי טלפון במחיר נמוך בהרבה מזה שניתן לספק באמצעות התשתית האלחוטית של חברות הסלולר. לפיכך, הכבלים הם חוליה חיונית עבור קבוצת תקשורת שרוצה להתחרות בבזק, שכבר מחזיקה בחוליה זו", אומר תשובה.

מאחר שקיימת תשתית כבלים אחת הפנויה לחבירה, ושתי חברות סלולר לוטשות אליה עיניים, כנראה שבסופו של דבר רק אחת מהן - פרטנר או סלקום - תצליח במשימה. השנייה עשויה להידחק למעמד נחות יותר, של חברת תקשורת שלישית שאינה מחזיקה בכל סל השירותים, ושנאלצת להתחרות בשתי חברות תקשורת גדולות אשר להן סל מוצרים רחב יותר.

הבעיה של פרטנר היא, שהאירועים האחרונים מסמנים דווקא את סלקום כמועמדת הסבירה יותר להעמיד קבוצת תקשורת שנייה שתתחרה בבזק - כלומר לזכות בחברת הכבלים. אם יעלה יפה מהלך ההשתלטות של נוחי דנקנר על סלקום, תקבל החברה בעל שליטה חזק מאוד מבחינה פיננסית, שאפתני, מקושר היטב ומחויב מאוד לשוק הישראלי. לא שבעלי המניות של פרטנר הם לא חזקים או שאפתניים, אך עבורם פרטנר היא עוד אחת מעשרות חברות בפורטפוליו ההשקעה הרב-לאומי, וקשה לדמיין אותם נלחמים בציפורניים ומסתכנים כדי להרחיב באופן מהותי את פעילותם בישראל למעמד של הובלת השוק.

"קבוצת דנקנר כבר נמצאת בחצי הדרך לגיבוש קבוצת תקשורת, בעוד פרטנר עדיין לא יצאה למסע", אומר תשובה. "פרטנר צריכה לשאול את עצמה היום, מה תהיה האסטרטגיה שלה בתחום התקשורת הקווית, ואיך היא מתכוונת להרחיב את סל שירותיה".

האירוניה היא, שדווקא פרטנר היתה הראשונה לזהות את כיוון התפתחות של השוק וניסתה, לפני מעט יותר משנה, להשתלט על חברת הכבלים. עמיקם כהן, המנכ"ל, רצה לנצל הזדמנות עסקית ולרכוש את חברת הכבלים לפני שסלקום תתעורר ותתמודד מולו על העיסקה. הוא כבר סגר עניין עם בעלי השליטה, אך הבנקים, שמחזיקים במניות תבל, טרפדו את העיסקה.

"שיתוף-פעולה אסטרטגי בין חברת סלולר לחברת הכבלים אינו מטרה בפני עצמה. הוא רק אמצעי להגדיל את התשואה לבעלי המניות. במחיר מסוים עיסקת הכבלים היא עיסקה טובה, במחיר גבוה יותר היא כבר לא כדאית", מסביר דן אלדר, סמנכ"ל האסטרטגיה בפרטנר, את החלטת החברה לסגת מעיסקת הכבלים.
'לפרטנר אין בעיה במבנה הפיננסי שלה'
מעבר לנושא הבעלות, שמעניק לסלקום יתרון על פרטנר במרוץ אחר חברת הכבלים, גם ההבדלים במבנה ההון של השתיים מסמן את סלקום כמועמדת טובה יותר לבצע עיסקת רכישה גדולה יחסית. רק 36% מהמאזן של סלקום ממומן באמצעות חוב, ואילו בפרטנר שיעור זה כמעט כפול ועומד על 62%. בשל כך לסלקום יהיה קל יותר לגייס כסף באמצעות אג"ח או אשראי, ולרכוש באמצעותו את הכבלים.

דן אלדר חולק על טיעון זה: "לפרטנר אין בעיה במבנה הפיננסי שלה", הוא טוען. "החברה בחרה לשנות את מבנה ההון שלה, על-מנת להגדיל את התשואה שהיא מייצרת עבור בעלי המניות. רמת החוב של החברה עדיין נמוכה יחסית למזומנים שהיא מייצרת, והראיה לכך היא האמון שמשדרות חברות הדירוג לאחר שהעלו את דירוג החוב של החברה בשתי רמות לאחרונה".

שלי תשובה מצטרף לעמדה זו, אך בצורה נחרצת פחות: "נכון שלסלקום יש יתרון פיננסי על פרטנר, אך יתרון זה עדיין לא מוציא את פרטנר מהמשחק. בשוק ההון של היום, גוף של 5 מיליארד שקל כמו פרטנר יוכל לגייס את הכסף הנדרש על-מנת לרכוש את הכבלים".
האפשרות האינטרנטית
אבל למרות שפרטנר צפתה מהצד בהתרחשויות האחרונות בשוק התקשורת, אי-אפשר להספיד אותה עדיין. "פרטנר עדיין רחוקה מלאחר את הרכבת, אך ברור שלא תוכל להישאר במצבה הנוכחי לאורך זמן, נוכח השינויים בשוק", אומר תשובה. "עדיין יש חברות בשוק כמו אינטרנט זהב וקווי זהב, שיכולות להתמזג עם פרטנר ולהעמידה במגרש משחקים זהה לזה של קבוצת התקשורת המתגבשת של נוחי דנקנר. פרטנר יכולה לצרף חברות אלה לסל מוצריה וליצור משחק מעניין מול סלקום", טוען תשובה.

כאשר נשאל אלדר לגבי התוכניות של פרטנר, נוכח ריכוז השליטה הצפוי בסלקום וברק תחת מטריית אי.די.בי של נוחי דנקנר, הוא אומר כי "פרטנר ממוקדת בשוק הסלולר ותמשיך להוביל שוק זה. עם זאת, ייתכן שבעתיד ייווצרו תנאים להרחיב את תיק המוצרים של החברה לתחומי שירותים נוספים. אך לא מן הנמנע כי פרטנר תמשיך להשיג את מטרותיה תוך מיקוד בתחום הסלולר".

כאשר נשאל ספציפית על רכישת חברת אינטרנט וחיוג לחו"ל, הוא עונה: "כרגע אני לא רואה על מסך הרדאר שום רכישה משמעותית, אך אין ספק כי בעתיד נראה את פרטנר פועלת גם בשוק השיחות הפניםארציות". אלדר לא רוצה לפרט, אך לפני כמה חודשים אמר זאת המנכ"ל שלו, עמיקם כהן, בפה מלא, כאשר הודיע כי בכוונת החברה להתחרות בבזק באמצעות טלפוניית אינטרנט (VoIP).

"עושה רושם שהמהלך הבא של דנקנר, לאחר שרכש את ברק, יהיה למזגה עם נטוויז'ן וליצור שיתוף-פעולה בין גוף זה לבין סלקום. אם הדבר יוכיח את עצמו ככדאי כלכלית, אין ספק שגם פרטנר תלך בדרך זו", אומר תשובה. לגבי טווח הזמן שבו הוא רואה מהלכים אלה יוצאים לפועל, מעריך תשובה כי מהלך ההתייצבות המחודשת של שוק התקשורת יארך כשנה וחצי. "מרב השינויים המהותיים יתרחשו להערכתי בשנת 2006, כולל מיזוג או שיתוף-פעולה אסטרטגי בין אחת מחברות הסלולר לבין חברת הכבלים", אומר תשובה.

אך גם עבור חברת הסלולר שלא תצליח לחבור לחברת הכבלים - לא מדובר בסוף הדרך. חברה חזקה הממוקדת בתחום הסלולר תוכל לרכוב על התשתית של הכבלים או של בזק, גם ללא הסכמתן, ולספק שירותי טלפוניית אינטרנט. במודל זה בחרה וודאפון, חברת הסלולר הגדולה בעולם. היא משתפת פעולה עם בריטיש טלקום במיזם מעניין הנקרא'בלו פון', שמאחד לקו אחד את הטלפון הסלולרי והטלפון הביתי.

עולם התקשורת מושפע מאוד מהתפתחויות טכנולוגיות הטורפות את הקלפים מחדש בכל כמה שנים. מודל עסקי הנחשב הצלחה מסחררת יכול לקרוס בן-רגע עם כניסה של טכנולוגיה חדשנית לשוק. ברור שבטווח הקרוב נמשיך לראות את שוק התקשורת הישראלי רוחש בעיסקאות מעניינות, אך דבר נוסף ברור: הכל מחזורי. חברה המסתמנת כמנצחת בלתי מעורערת בשלב מסוים - עשויה למצוא את עצמה מהר מאוד רודפת אחרי מתחרותיה ואף מתמודדת עם קשיים כלכליים. הדינמיות הזו מבטיחה לספק לנו הרבה מאוד עניין בחודשים הקרובים.
תמונות
מינויים
ביטוח
דעות
נתוני בורסה
בארץ
צרכנות
שוק ההון
  מדד הגולשים
הנדל"ן לא מתקרר:...
                  34.64%
לא מורידים את...
                  11.8%
"אנחנו נשתה קולה"
                  9.65%
עוד...

היי טק
בעלי עניין  
דייסון עושה גלים  
צעצועים לעשירים